Valmet 500 vaihteisto?

Viestiketju:
Valmet 500 vaihteisto?

Jki

Kansalainen
Liittynyt
22 Marraskuu 2016
Viestit
479
Haku ei tuota oikeen mitään...
Anopilta on tulossa jouten jääny 500 Vallu mulle. Isosti en vielä ehtiny tutkia, mutta sain seisseen vehkeen tulille ja liikkeelle. Meinasin ajaa sen kotiin, mutta nopea alue vaihteistossa rallattelee jo aika reilusti vapallakin, joten tuttu hinurikuski saa hoitaa sen lavalla tänne.
Mikäli oikeen oon ymmärtäny, niin osat ei enää ole ihan helposti löytyviä, niin jospa välttelis ajamista ennen laakerien vaihtoa. Kaikki kyllä toimii vielä, mutta tosiaan rallattaa ja vonkuu veto päällä nopealla alueella. Nyt vois selvitä vielä laakerihommalla. Minkälainen purettava se vaihteisto on? Taka-akselin sivupätkät irti ja loota alas?
 
En tiejä 500 vallusta mutta ainaki täälläpäin ton nopean puolen rallattelua 361 vallussa tuntuu kuuluvan asiaan :epätieto:
 
Samalla tavalla 500 pitää vapaallakin tosi häiritsevää krotinaa, jos kertoja on nopealla alueella. On pitänyt niin kauan kuin muistan ja olemme lapsuudenystäviä.
 
Jos 361-500-565 vallu ei pidä aluevaihdin nopeella mitään ääntä sieltä vaihdelaatikon seutuvilta, se on rikki.
 
Se on joo varsin äänekäs voimansiirto , kertoja nopealla päävaihteisto vapaalla rallattaa aika kovasti.
 
Samalla tavalla 500 pitää vapaallakin tosi häiritsevää krotinaa, jos kertoja on nopealla alueella. On pitänyt niin kauan kuin muistan ja olemme lapsuudenystäviä.
Ok, ehkä se on sitten ominaisuus. Saako vonkua kanssa vedolla?
 
Kyllä näiden vanhempien Valmettien vaihteiston vollotuksesta on isketty läppää niin kauan kuin muistan. Naapuri 70-luvulla ajeli ympäri maakuntaa iso Hydori perässä porahommissa. Hiton pitkiä reissuja. Valtava volina kun painoi menemään ison puolen kolmosella kaasu pohjassa. Eikä hajonnut, vaikka varmaan ajoi tuhansia kilometrejä.
 
Valmetin kuulee jo kaukaa, vaihteiston äänestä , vaikkei pakoputken pörinää vielä kuuluisikaan .....
 
Ite kun vallu viissatasella lähen liikkeelle niin parinsadan metrin päässä jo U käännös jos radiokuulosuojaimet ei olekkaan mukana.. Toissakesänä oli 2500kg painava kärry perässä ja läppä tiskissä niin pikku alamäessä kun moottorijarrutukseen siirty niin kuulu hirveä pamaus ja oikia takapyörä täysin juntturiin.. Oli muutes ohjaamo hetken täynnä käsiä.. Jännäkakka pöksyissä oli likellä niinkus varmaan viikatemieskin.. Oikian ronkan isosta rattaasta sit puuttu 3 hammasta ja vetoakselin rattaasta 2kpl. Mitään ääntä ei kuulunu, siis normaalista poikkeavaa aikasemmin. Oulusta löysin sit "uuden" ronkan.. Yli 500e sit oli paukahduksen hinta.. Anna mennä vaan.
 
Samalla tavalla 500 pitää vapaallakin tosi häiritsevää krotinaa, jos kertoja on nopealla alueella. On pitänyt niin kauan kuin muistan ja olemme lapsuudenystäviä.

Hydepumpun kun kytkee irti niin jakopääkin alkaa "rallattaan"..
 
Valmetin kuulee jo kaukaa, vaihteiston äänestä , vaikkei pakoputken pörinää vielä kuuluisikaan .....

Ja ilman pakoputkea ei aja kyllä kukaan.. Tai siis ilman äänenvaimenninta. Vanhin poikani -85 syntynny nappas mufflerin irti ja tyrkkäs rosteriputken siihen kartioon ja sano että nyt se on "pähee".. Laitoin sitten hänet itte ajamaan lenkin ilman pelttoreita.. Vaihto kiltisti käskemättä mufflerin takasin paikoilleen..
 
Oli se 500:nen kerran mullakin. Ryömintävaihteistot, alkuperäiset orbitroolit ja kaikki.
Meteliähän siitä lähti ja peltinen koppi ympärillä lisää volinakerrointa.
Vanha Massikka peltikoppineen tähän verraten äänetön kampe.

Mutta jos 500:ssa on sama periaate kuin 502:ssa niin laakeriremonttia tehdessä ei välttämättä tarvi muuta kuin vaihteiston kansi avata.
 
Juu meidänki valun tuntee äänestä jo kun se tuolla kylällä on kotiin päin tulossa:D. Ite tehty äänen vaimennin niin pörinä kuuluu ku veto mutta sitten ku löysää kaasun niin kuuluu vouvouvouvou ku alennus vaihteissa vaihtuu kosketus pinta toiselle puolen hammasta:D. Mun ite säätämä pumppu niin syötön kuin ajoituksenki kohdalta niin on hieman terävähkö käynti ääni ja vedot kohdallaan :).
 
Päästelin tänään öljyjä pihalle Vallusta. Rumat oli moottorissakin, ja vaihdeöljyssä aikalailla metallinhohtoo. Isompia muruja yllättävän vähän, edellisestä huollosta on kuitenkin luultavasti yli 20 vuotta aikaa...
 
Huoltohommat etenee hyvin, mutta tökkimällä. Eli joka kohta ns. pitkän kaavan mukaan. No, kohta vois päästä kuunteleen, tykkäskö vaihteisto uusista öljyistä. On lämmityslaitetta, kaikki vipuset irroteltu ja öljytty ja uudet valotkin laitettu.
Just huomasin, että se oikeen puolen nostolaitteen säädettävä nostovarsi onkin korjattu korjauskelvottomaksi. Jos joku sattuu tietämään sellasen varren joutilaana, niin saa vinkata.
 
Oikealla määrällä uutta öljyä vaihteisto ainakin kuulostaa siistimmältä. Siellä oli ainakin parin litran vajaus, ja saman verran liikaa vähintään oli oikean puolen vetopyörästössä. Ehkä se valskaa sinnepäin.
Kysyn tässä samalla kokeneilta, kun itse en tiedä mitään. Onko toi hydraulinen työntövarsi sopiva joka laitteelle, jos vaan mittasäätö passaa? Semmonenkin hienous on varusteissa.
 
Vallun tuntimittarissa on muuten vaan jotain 2700 ja risat. Voikohan toi pitää kutinsa? Mittari vaikuttaa kuitenkin olevan elossa.
 
Takaisin
Ylös