Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

HUOM! Vaarallisia autonostimia markkinoilla

Viestiketju osiossa 'Valmistus, työkalut' , aloittaja borg, 27.5.2020.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 097
    Saadut tykkäykset:
    1 530
    Onko tuollainen muuten pakko luovuttaa pois, jos ei halua? Jos se on maksettu, niin ei kai sitä kukaan pois voi tulla hakemaan.
     
  2. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    15 453
    Saadut tykkäykset:
    2 357
    Eipä kait sitä pakko oo pois luovuttaa, mutta sitte jos käypi joku vahinko sen kanssa niin on sitten ihan turha ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä...
     
  3. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 097
    Saadut tykkäykset:
    1 530
    Maksaa vaan tuollaisen kaksipilarinostimen irroituttaminen ja uuden asennuttaminen ja käyttöönottotarkastusten teettäminen koekuormituksineen Inspectan hyväksymällä asennusyrityksellä huomattavasti enemmän, kuin tuollaisen halpisnosturin hinta. Ei kyllä saa vuositarkastettua myöhemmin, eli pakko se nosturi on vaihtaa, mutta tuohon vaihtoon pitää löytyä maksaja muualta kuin omasta lompakosta. Onko se sitten virheelliseen nosturiin käyttöönottotarkastuksen tehnyt yritys vai myyjä, siitä saavat tapella keskenään.
     
    #23 LPR, 28.5.2020
    Viimeksi muokattu: 28.5.2020
  4. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 038
    Saadut tykkäykset:
    806
    Nuo nyt takaisin vedetyt nosturithan on yksityiskäyttöön tarkoitettuja. Monellako on kotona virallisesti asennettu, koeistettu ja vuosikatsastettu nosturi?

    Yksityis- ja yrityskäytössä on hieman eri turvallisuusvaatimukset, mm. yksityiskäytössä pitää huomioida että se käyttäjä voi olla alaikäinen Jonne lippa vinossa.
     
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 097
    Saadut tykkäykset:
    1 530
    Mikään ei estä tuollaisia asennuttamasta ammattikäyttöön.
     
  6. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    7 437
    Saadut tykkäykset:
    697
    Ei nyt 2 metrisiä aitoja mutta parissa paikassa tosiaan tarkastaja alkanu vaatiin ksiteita rasvamontun ympärille. Ollu huuli pyöreenä kun on kysytty että kuoinkas se auto sitte tohon ajetaan.
    Tarkastajan tarkempaa nimikettä en muista mutta molemmissa tapauksissa hiljattain valmistunut jostain koulunpenkiltä ja nainen.
     
    • En tykkää En tykkää x 2
  7. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    804
    Saadut tykkäykset:
    247
    Tarina kertoo myös tarkastajasta, joka olisi halunnut kulmahiomakoneen laikansuojuksen kattavan 360 astetta.
     
    • Hauska Hauska x 5
  8. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    935
    Saadut tykkäykset:
    98
    Siis, esimerkiksi tuossa takaisinvedetyssä SB Launchissa on laskuventtiili mekaaninen ja varmuuslukitus avataan manuaalisesti vetämällä vaijerista. Kun taas tuossa meillä olevassa SBA mallissa yksinkertainen laskuventtiili on sähköisesti
    ohjattu ja varmuuslukituksen avaus toimii myös sähköllä. SB vaatii kummankin käden laskemiseen, SBA tulee alas yhdellä napilla.

    Mutta kun kysymys on asetuksesta ja virkamiehistä, SB pitäisi olla esiohjatulla venttiilillä ollakseen hyväksytty, kaikki muu kelpaisi.

    Tuo virallinen katsastus on ainoa ero, on noita samoja nostimia ihan ammattikäytössäkin. Olen takavuosina vaihdattanut renkaat pienellä kumikorjaamolla tuollaisen Bilteman saksinostimen päällä.
     
  9. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    7 297
    Saadut tykkäykset:
    1 511
    Elämä on riski, älyä käyttämällä selviää monesta vaaranpaikasta.
    Tukes on älyttömien yksilöiden suojelija jollaisien ei edes pitäisi saada käyttää minkäänlaisia työkaluja, CE hyväksyntää haettaessa täytyy tarkastaa tuotteen kelpoisuus. Jos tuotetta on hyväksynnän jälkeen muutettu esim materiaalipaksuudet, on kyseessä tieten tahtoinen huijaus ja silloin asia on rikosoikeudellinen!
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  10. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    5 038
    Saadut tykkäykset:
    806
    Mun pointti tässä oli juurikin päinvastainen. Ammattikäytössä voidaan olettaa, että turvallisuusasioista on koulutettu.

    Ihan konkreettinen esimerkki:
    Pylväsnosturi, jossa on automaattiset mekaaniset lukot, jotka toimivat räikkäperiaatteella nosturia nostettaessa. Nosturi nostetaan haluttuun korkeuteen ja tämän jälkeen lasketaan lukituksien varaan.

    Kun nosturia halutaan laskea, nostetaan sitä ensin lukoista irti, vapautetaan vivulla lukitukset ja toisesta vivusta (napista, hantaakista, mikä sitten onkaan) lasketaan nosturia alas.

    Mikäli nosturi halutaan laskun jälkeen jättää johonkin korkeuteen, pitää nosturia ensin nostaa (lukot käytössä) seuraavaan lukitustasoon, ja taas laskea lukkojen varaan.​

    Kyseinen nosturirakenne on ok ammattikäytössä, mutta kuluttajalle sitä ei saa myydä.
     
  11. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    5 748
    Saadut tykkäykset:
    757
    Oletteko pistäneet merkille millainen rakenne on kuormuriautojen perälautanostimissa?
    Useimmiten sähköohjattu venttiili joka on suoraan sylinterin kyljessä, esim. omassa 1,5t Focoliftissä on joka sylinterin perän puolella (eli nostopuoli) venttiilit, männänvarren puolella venttiileitä ei ole, vaan tokko se letkurikon sattuessa ylös hyppää..
    Enihau. letkurikon sattuessa liike loppuu kun painikkeesta päästää, ja noillahan saa nostaa ihmistäkin..
     
  12. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    935
    Saadut tykkäykset:
    98
    Ehkäpä niin, mutta todellisuudessa ei ole olemassa mitään ammattikäyttöön erikseen tarkoitettuja. Ei lain eikä muunkaan silmissä.

    Mutta palkollisena ammattikäytössä ei voi käyttää kaikkia sellaisia työkaluja joita yksityisenä ihmisenä voi, noin niinkuin lain ja asetuksen kannalta.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  13. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 705
    Saadut tykkäykset:
    853
    Onko samaa systeemiä kuorma-auton hytin nostoissakin, pumpattavahan nekin on alas.
     
  14. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    5 748
    Saadut tykkäykset:
    757
    Ei ainakaan mun Volvossa ole, pumpattava on alas mutta hytin alle meneminen on jyrkästi kielletty josko on tunkattu vain osanmatkaa ylös. Jaa perälautojahan ei yleensä ajeta paineella alas.
     
  15. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    1 538
    Saadut tykkäykset:
    303
    Eikö tuo korjaantune ihan tavallisilla "letkurikkoventtiileillä" jota kippikärryn tuubeissa on varusteena. Jos letku menee eli paine laskee liikaa letkussa niin venttiili menee kiinni.
     
  16. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 705
    Saadut tykkäykset:
    853
    Kaverin jo edesmenneessä MAN kuormurissa tarvi myös pumpata hytti alas.
     
  17. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    5 748
    Saadut tykkäykset:
    757
    Juu pumppaan joutuu, mut mitään turvaventtiileitä ei oo hytin kipissä.
     
  18. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    935
    Saadut tykkäykset:
    98
    Ei noissa ole yhdessäkään letkurikkoventtiiliä.

    Mutta lainlaatija on halunnut että laskuventtiili tulee olla esiohjattu niin se on sitten oltava tai nostin on vaatimusten vastainen. Tästähän tässä on kyse, ehken se pykälän laatijalla on joku tarkoitus siihen ollut...
     
  19. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    5 748
    Saadut tykkäykset:
    757
    Olisikohan se tyytyväinen jos nykyrakenteeseen lisäisi tollaiset perälautojen lukkoventtiilit? Nehän ei ota sikseen kantaa virtauksen suuntaan, vaan jossei volttia tule ni ööli ei läpi mene.
    Tuo Focoliftihän on luontojaan yhteispainejärjestelmä, kaikille sylintereille menee periaatteessa samat paineet, koneikossa on vain paine/paluu kätisyyden vaihtava venttiili jota tarvitaan jotta laudan saa alas. Muutoin ohjaus on ihan sylintereitten kyljissä olevien venttiileiden varassa.

    Kerran Helsingin Messukeskuksella 6. hallissa tapahtuman rakentamisen aikaan oli yksi vanhempi herra ongelmissa Focoliftinsä kanssa, sekun piru meni vain alaspäin, mennessäni paikalle (mut haettiin kun arveltiin et tietäisin jotain) oli kuormurin perse jo melko kevitetyn oloinen, oli tunkattu perälauta lattiaa vasten jo oikein tunteella. Oli ihan sama painoiko nappulaa ylös vai alas niin aina meni lauta vaan alas. Arvannette vian.
     
  20. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    804
    Saadut tykkäykset:
    247
    Kuormanlaskuventtiilit ja lukkoventtiilit on sikäli varmempia, että ne eivät päästä öljyä läpi ilman ohjauspainetta. Letkurikkoventtiili taas vaatii kyllin suuren vuodon sulkeutuakseen. Pienen vuodon tapauksessa letkurikkoventtiili ei siis tekisi mitään, eikä vaatimus korkeintaan 100 mm laskusta täyttyisi.

    Olen aina kuvitellut, että kuorma-autojen hytit kipataan niin, että painopiste menee nivelpisteen ohi, jolloin ne pysyvät omalla painollaan huoltoasennossa. Kaksitoimista sylinteriä sitten tarvitaan kippaamaan hytti takaisin nivelpisteen takapuolelle. Tällöin puoliksi kipatun hytin alle ei olisi syytä mennä.
     

Jaa tämä sivu