Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

HUOM! Vaarallisia autonostimia markkinoilla

Viestiketju osiossa 'Valmistus, työkalut' , aloittaja borg, 27.5.2020.

  1. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    24 391
    Saadut tykkäykset:
    4 467
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  2. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 022
    Saadut tykkäykset:
    105
    Olin yhteydessä Launchin osalta Elekmaan(kun itsellä on TLT235SBA) ja tämä koskee vain tätä kyseistä manuaalisilla lukoilla olevaa SB mallia. Tässä ei ole esiohjattua laskuventtiiliä joten ei täytä vaatimuksia ja siksi takaisinveto.
     
  3. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    1 203
    Saadut tykkäykset:
    518
    Mites tommosissa tapauksissa? Maahantuojako hommaa jonku hakemaan vanhan pois ja tuo samalla uuden tilalle?
     
  4. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    5 843
    Saadut tykkäykset:
    778
    Pakko niitten ei kai oo maksaa kuin ostohinta takas ja ehkä toimituskuluja, mutta asiallinen toimija toimittanee korvaavan tai jos mahdollista korjaa tuotteen siten et vaatimukset täyttyy..
     
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 377
    Saadut tykkäykset:
    1 600
    Todennäköisesti tämä vaarallinen puute on joku virhe käyttöohjeessa tai sitten joku sujuvan käytön estävä suojapelti puuttuu. Esim. autoa laskiessa olisi molempien käsien lisäksi oltava kytkimet molemmille jaloille, ettei autoa voi laskea varpaille...
     
  6. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    3 950
    Saadut tykkäykset:
    332
    Olihan tuossa Borgin Tukesin sivulle menevässä linkissä kerrottu, mitä vikaa niissä oli.
     
  7. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    4 626
    Saadut tykkäykset:
    876
    Tuossa on lainaus Tukesin sivulta:
    "Autonostimet pitää suunnitella ja rakentaa niin, että nostettavan kuorman tahaton liike on varmistettu automaattisesti sekä noston että laskun aikana. Testattujen autonostimien osalta tämän tahattoman liikkeen eston toteutuksessa oli puutteita. Käytetyt ratkaisut eivät varmistaneet automaattisesti autonostimen nostovarsien liikettä esimerkiksi kuormaa alaspäin liikutettaessa.


    - Autonostimen tahaton liike pitää olla estetty esiohjatun vastaventtiilin avulla kaikissa liikesuunnissa, myös laskussa. Jos autonostimen hydrauliikkajärjestelmään tulee vikaa ja kuormaa on laskettu alaspäin täydestä nostokorkeudesta uuden työskentelykorkeuden saavuttamiseksi, kuorma on vain hydrauliikan varassa. Silloin hydrauliikkajärjestelmän vian sattuessa auto putoaa hallitsemattomasti lattialle, ylitarkastaja Kimmo Hakala Tukesista kuvailee.
    "

    Sitten:
    Kysymys 1. Miten varmistetaan automaattisesti kuorman tahaton liike nousun ja laskun aikana? Siinähän pitäisi automaatilla valvoa ohjauspainikkeiden tilaa, laitteen päällä olevaa kuormaa ja laitteen liikenopeutta.

    Kysymys 2. Esiohjattu vastaventiili lienee hydraulinen komponentti, jolloin alaspäin kuormaa laskettaessa kuorma on vain hydrauliikan varassa. Jos kuorman pitäisi olla myös jonkin muun kuin hydrauliikan varassa laskettaessa, niin eikö silloin tuo nostojärjestelmä pitäisi kahdentaa ja toinen laitteisto pitäisi olla muu kuin hydraulinen?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 377
    Saadut tykkäykset:
    1 600
    Juu, näköjään oli nyt.. Pari viikkoa sitten kun luin asiasta ensi kertaa, niin silloin tukes ei ilmoittanut muuta kuin ympäripyöreästi
    "Toimenpiteen syy
    Tuote ei täytä valtioneuvoston asetuksen koneiden turvallisuudesta (400/2008) vaatimuksia eikä tuotetta koskevassa eurooppalaisessa harmonisoidussa standardissa SFS-EN 1493:2010 määriteltyä turvallisuuden tasoa. Tuotteen rakenteessa, merkinnöissä ja käyttöohjeissa on puutteita. Puutteista johtuen tuote ei sovellu tarkoitukseensa ja sen käyttö voi aiheuttaa loukkaantumisvaaraa tai muuta terveyden tai omaisuuden vaaraa."
    Tämän takia en lukenut linkkiä nyt, kun oletis sen olevan sama kuin aiemmin.

    Noita siis vedetään markkinoilta laskun lukkoventtiilin puutteen takia. Eihän missään vanhemmissa ole laskussa lukkoventtiiliä ja niitä on ammattikäytössä asiallisesti vuositarkastettuna valtavasti. Kuinkahan moninkertainen varmistus pitää olla tulevaisuudessa, että kelpaa. Eihän siellä alla laskiessa kukaan ole.
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 610
    Saadut tykkäykset:
    3 930
    Ei silloin. Mut jos on ylhäällä ja joku siellä alla touhuamassa, ja tuleekin letkurikko ..... RÄMS ..... Ilman sitä lukkoventtiiliä, joka on käytännössä suoraan sylinterissä kiinni .....
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  10. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    4 626
    Saadut tykkäykset:
    876
    Eihän se ollut tuossa takaisin vedon syy. Kysehän oli nimenomaan liikuttamisesta.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  11. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 377
    Saadut tykkäykset:
    1 600
    Kyllä tuosta sen ymmärryksen saa, että hydrauliikan lisäksi täytyy olla koko ajan jokin mekaaninen varmistus. Toisaalta puhutaan esiohjatun venttiilin puutteesta. Kun on ollut pakko kääntää yksinkertainen käytännön asia virkakielelle, niin on tullut sellaista siansaksaa, mitä ei kukaan ulkopuolinen ymmärrä ja virkamiehen on helppo piiloutua sen taakse päätöksineen. Nyt kun sen lukee joku toinen pilkunviilaaja virkamies, saa päätös aivan toisenlaisen tulkinnan, mitä alunperin tarkoitettiin.
     
  12. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    266
    Esiohjatulla vastaventtiilillä tarkoitettaneen kuormanlaskuventtiiliä. Sen toiminta perustuu siihen, että venttiili päästää öljyä pois hydraulisylinteristä männän alta vain kun toisellakin puolella on painetta. Kuorma ei siis pääse karkaamaan, koska se aiheuttaisi paineen laskun männän yläpuolella ja kuormanlaskuventtiili menisi kiinni. Kuormaa saadaan siis laskettua vain ohjaamalla öljyä hydraulisylinterin alaspäin painavalle puolelle. Se onnistuu vain venttiilillä, eli tarkoituksella.
    Henkilönostinten sylinterit on varmistettu näin, eikä niissä ole muita lukkoja.
     
  13. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 377
    Saadut tykkäykset:
    1 600
    Eli vastaava lukkoventtiili, mitä löytyy myös osasta kappaletavaranostimia. Ainakin noissa on, mitkä on nostokorikäytössä. Mutta miksi tuo tukesin ukko puhuu, että ei saisi olla hydrauliikan varassa? Oletettavasti mekaaninen varmistus myös laskuun vaaditaan...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  14. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    4 626
    Saadut tykkäykset:
    876
    Ja Tukesin mukaan vielä automaattinen. Tuo tuossa eniten häiritsee.
     
  15. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 377
    Saadut tykkäykset:
    1 600
    Onko siis sylinterin rinnalla oltava trapetsikierretanko, jota nosto-/laskunopeuden kanssa sykronoitu sähkömoottori pyörittää. Jos joku mekaaninen pykälähammastus systeemi olisi, ei se jatkuvasti aina joka tilanteessa lukitsisi nosturia, vaan pykälittäin.
     
  16. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    9 324
    Saadut tykkäykset:
    2 322
    Mitähän kivaa tukes keksis rasvamontuille?:D
     
    • Hauska Hauska x 2
  17. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 377
    Saadut tykkäykset:
    1 600
    2-metriset aidat ympärille...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 610
    Saadut tykkäykset:
    3 930
    Totta kait pitää olla 20mm teräslevystä tukeva umpinainen kansi lattiatasolla, ettei kukaan vahingossa sinne putoa tai autoa monttuun aja kallelleen .....
     
  19. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    266
    Pääsen koulun kautta lukemaan standardeja, ja hain standardin, jonka mukaisesti nostimet olisi pitänyt tehdä.
    Sen mukaan rakenteen tai hydrauliikan pettämisestä johtuva kuorman lasku ei saa olla enempää kuin 100 mm, kun nostin on yli 500 mm korkeudella maasta. Hydraulivuodon varalta hyväksyttävä tapa hoitaa varmistus on esiohjattu vastaventtiili tai salvat. Varmistuslaitteen tulee kytkeytyä automaattisesti kun liike lopetetaan. Varmistuksen tulee toimia myös nosto- ja laskuliikkeen aikana.

    Olisiko näiden nostimien tapauksessa siis niin, että lukkoventtiilejä ei ole ja kuorma on varmistettu mekaanisella lukolla. Tällöin paikallaan oleva kuorma kuorma on mekaanisesti varmistettu, mutta laskun aikana ei, koska lukko on vapautettu. Hydrauliikan pettäminen laskun aikana saisi siis aikaan kuorman romahtamisen. Bilteman nostimen kuvassa ainakin näkyy jotain räikän tapaista.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 4
  20. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 377
    Saadut tykkäykset:
    1 600
    Eli koko nosturin rakenne menee uusiksi, jos pykälät täyttävän haluaa. Nuo on todennäköisesti toteutettu yksitoimisin sylinterein, eli lasku tapahtuu painovoimaisesti. Nyt pitäisi olla kaksitoiminen hydrauliikka, että lasku onnistuisi. Ainakin suuntaventtiili pitäisi olla kaksitoiminen, että lukkoventtiilille saisi paineen laskua varten. Kait se nostosylinteri voisi olla yksitoiminen.
     

Jaa tämä sivu