Uusi laturi Valmet 702 -80/-81

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arppa59
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Arppa59

Kansalainen
Moro !

Laitoin näin uutena viestiketjuna, kun ajattelin, että voisi selvempi niin, kuin jatkaa tuonne aloittamallani Valmetin viestiketjulle. Asiaan... Vaikuttaa, että laturi on uusimisen rajalla Valmetissa. Korjaustoimenpiteisiin en ala, kun aika edullisesti näyttää uusia latureitakin olevan tarjolla.
1. Sopiiko vaihtovirtalaturi suoraan, ilman erityisiä muutoksia entisen tasavirtalaturin paikalle ?
2. Onko mitään perustetta ostaa tasavirtalaturia, kun kysymyksessä ei ole entisöinti vaan harraste traktori ?
3. Mielipiteitä verkkokauppojen myymiin latureihin (Marjakangas. Kiertokanki.com ym.) Aika samoja tuotteita näyttää myyvän eri verkkokaupat.
 
Tuon ikäisessä Valmetissa pitäisi kyllä jo olla vaihtovirtalaturi tehtaan jäljiltä, Lucas ACR.

Vielä muoks. Tasavirtalaturissa yleensä erillinen latausrele, jota vaihtovirtalaturissa ei ole. Erillinen lataussäädin voi olla, nykylatureissa sisäänrakennettu. Eli ainakin johdotus vaatii muutoksia ja oikeastaan virtalukossa pitäisi olla virta päällä asento latauksen merkkivaloa varten.
 
Viimeksi muokattu:
juu vaihtovirta laturi pitäis olla. kolme piikkinen johtoliitin jos oikein muistan.. sai ihan tarvikkeena reilu 100e maksoi. ja oli ihan pulttaa kiinni ja menoks. oot varmaan mitannu latausjännitteen akun navoista? 14-14.4v pitäis tulla. se laturin liitin osaa joskus hapettua ja silloin ei ladannu kunnol.
 
Kyl siin vaihtovirtaska pitäis joo olla, tasurit jäi vissiin viimeisimmistäkin koneista pois jo -70 alkupuolella ......

Kuva nykylaturista varmistaisi asiaa suuntaan tai hyvin epävarmaan toiseen.
 
Olette oikeassa ! Huomasin itekkin, että tyhmä kysymys :justiina:. Selitys tulee tässä... Kattelin verkkokaupasta latureita ja siellä tarjottiin Valmet 702:seen sekä tasa-, että vaihtovirtalaturia. Vasta tänään katoin, että mikäs siellä on paikallaan :tosicool:...ja vaihtovirtalaturihan siellä. Tuota, en ole kyllä mitannut jännitettäkään, kun ei ole mittariakaan. :ihammennys:. Pitää kysyä pojalta olisiko sillä mittaria lainata. Semmosia 70 euron luokkaa oli noissa Kiertokanki.com ja Marjakankaan verkkokaupassa. Taisin jo aiemmin todeta, että samoja tuotteita niissä näyttää olevan. Tekeeköhän niillä mitään ? Vai pitäisikö katella jotain "merkki tuotetta" ?
 
Jatko kysmyksiä:
1. Mikä on oikea amppeeri luku ? Tarjolla on 45 - 65A (ainakin) ja hinta nousee amppeerien myötä.
2. Lähteekö hihnapyörä yleensä kunnialla irti vanhasta vai kannattaako tilata suosiolla sekin uusi ?
3. Liitin ? Kannattaako vaihtaa uusi ?
 
Mitä enemmän amppeereita sitä parempi
jos
aikoo asentaa sähköä kuluttavia laitteita, kuten työvaloja.

Virrantarpeen per valo saa kun jakaa wattimäärän kahdellatoista voltilla. Esim 48W/12V=4A.
 
Myös koneen käyntiaika vaikuttaa. Kylmä keli ja kylmäkäynnistys ottaa enempi virtaa kuin kesäaikaan. Täten latausaika kasvaa pienellä laturilla, isolla latausaika lyhyempi.
Tosin, jos kerrallaan käyttää vaikka 2-3h niin menee pienempikin laturi, mut käyntiaika on alta 1/2h , laturinkin on syytä olla isompi.
Ja Borgin mainitsema sähköä kuluttavien laitteiden määrän lisääntyessä kaikki virrankulutus on poissa lataustehosta, ainakin jossain määrin.
Siiva lähtee hyvin irti, mutterimopolla ampuu mutun auki ja nykäisee siivan pois, se ei ole kartiolla vaan ihan tasapaksulla akselilla, mutterin ja vastintasopinnan välissä.
 
yleismittarin saa vissiin jopa kympillä halvimmillaan. kannattaa ostaa. helppo varmistua että lataako vai ei. ei tartte epäillä.
 
Latausjännite on hyvä tarkistaa vanhasta. Mittaa tyhjäkäynnillä, kierroksilla, valot päällä jne. Tyhjäkäynnillä jännite voi pudota lähemmäs 13v jos valoja sun muuta päällä. ilman kuormaa 14-14.8 lienee noissakin normaali.
Itse valkkaisin isomman vaihtoehdon latureista.
 
Jep! Kiitoksia taas valaisevista vastauksista. :tuumaus:. Työvaloja on, ja tähän aikaan vuodesta ne on käytännössä oltava päällä koko ajan. (4x48W + 1x15W) lisäksi omat ajovalot ja majakka. Eli ei kannattane ihan pienintä mahdollista laittaa, kun ajo aikakaan ei aina kovin pitkä ole. Tuo puoli tuntia kyllä ylittyy joka kerta, kun koneen käyntiin laitan...
 
Nuo ikh:n ja muittenkin myymät 70€ laturit kannattaa jättää muitten murheeksi, noissa tahtoo kestoikä jäähä turhan lyhyeksi. Vissiin jotain intia/kiina alkuperää... Kun laitat 65 A laturin (tai suuremman), niin vaihda laturin päävirtanavasta (B+) startin päävirtaliittimeen menevä johto paksummaksi, menee sitten se virta perille asti. Alunperin laturin päävirtaliittimeen tulee kaksi johtoa, toinen menee tuohon startille ja toinen muistaakseni virtalukolle.
 
Vähintään 6mm2 piuha, vaikka suoraan akulle. Toinen piuha virtalukon B+napaan, jos virtalukon takana on ajon/virta päällä aikaisia sähköä kuluttavia kytkentöjä ( lämmittimen puhallin + mahdolliset valot jotka on virtalukon kautta kulkevia, siis virraltaan ... )
 
Niin, siitä startin päävirtaliittimestähän se jatkuu sitten 35 mm2 (tai 50 mm2) piuhana akulle...
 
Kyllä, mut joissain koneissa on lyhyempi matka laitella laturilta suoraan akulle, kuin laturilta startille, se piuha .....
 
Jos ja kun siellä on ollut alunperin Lucas ACR 18 on veto yhdellä v-kiilahihnalla. Jossain 70 A-laturin kohdalla se alkaa luistaan. Eli isoimmissa latureissa tupla remmi tai moniurahihna.
 
Huomioitava kuitenkin, et traktoreissa on yleensä autojen laturia isompi siiva ( joten pyörimisnopeus pienempi=hihnalta vaadittava pito vähäisempi ), koska suunnittelun lähtökohta on, että kone käy kierroksilla liki koko ajan kun töitä tehdään.
Mut se on tosiasia, et 70-90A laturi alkaa oleen 10mm kiilahihnalla jo sellanen, et remeli saa olla tosiaan aika kireellä
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös