Tuumakierteiden tuumailua ja muuta tajuntaa laajentavaa

Viestiketju:
Tuumakierteiden tuumailua ja muuta tajuntaa laajentavaa

No, se jos sen oman nurmiparturi - B&S koneen kans pulaa, sen yhden kerran muutaman vuoden välein, niin ei oo järkee isommin tuumaisia työvälineitä hommailla.
Asia on hieman toinen, jos muutaman viikon välein, tai ajoittain muutaman kuukauden, päivittäin, niiden kanssa pitää puljata, eikä yleensä silloin kohteena ole se briksi ....
 
Juu, ei ole vasenkätinen UNF ihan jokapäiväistä tavaraa. Ei kyllä muistu mieleen yhtään vekotinta, missä moinen kierre olis ollut. Joissain vanhoissa vanttiruuveissakin on UNC.
Jokin briksikoneisen nurmipuimurin tms terän kiinnityspultti ? Lykättäväs ?
 
Hondassa on muuten terän pultit vissiin "alle 14mm" eli lie tuumapaske.
 
Juu, ei ole vasenkätinen UNF ihan jokapäiväistä tavaraa. Ei kyllä muistu mieleen yhtään vekotinta, missä moinen kierre olis ollut. Joissain vanhoissa vanttiruuveissakin on UNC. Ei kyllä joka kaupasta löydy hyllytavarana 32 mm vasenkätistä tappiakaan.

Kiitoksia, tästäpä tuli mieleen, että pitääpä mitata tuo Porschen toisen alatukivarren rajoittajan vanttiruuvi jossain kohtaa ja kysellä täällä ajatuksia sen kunnostamiseksi. Juurikin vääränkätinen sisäkierre pettänyt. Nuo on aika spessuja palikoita niin en oo kyllä 25v aktiivis-passiivisella etsiskelyllä löytänyt. Aika omanlaisensa mokkulat.
 
Saisko jostain kuorma-auton raidetangosta modattua?
 
No oon asiaa selvittänyt viimeksi 90-luvulla jostain paikallisilta nyrkkipajoilta, että miten tuota korjailisi ja silloin tuomio oli sulatto kun eikai kukaan nyt sisäpuoleista vasenkätistä kierrettä voi tehdä...

Pitää vähän kerätä nyt asioita läjään ja palata Porsche-topicissa vaikka asiaan tai julkisemminkin jos porukka ujostelee. Ei oo lähiviikkojen asia mitenkään.
 
1/2" = 12,7 mm ja 9/16" = 14,3 mm. Ei oikein tuumaiseksi satu. Voi olla joku JIS 13,5 mm.

Voi hyvin olla. 13mm ei sovi. 14mm 12kulma menee yli, huonolla 14mm 6kulmalla ei kehtaa vääntää, mutta hyvä 6kulma 14mm toimii.
 
Harvinaisempi tai erittäin erikoinen koko, 17/32" eli 13.49375mm ?
En oikein usko tuollaista käytetyn ilman erittäin painavaa syytä. Noilla japseilla on välillä outoja kokoja JIS-järjestelmässään...
 
Eiköhän se @aaretti n sorvissa synny?

Toi vanttiruuvin kiristinosa on kuin D ja muistaakseni alumiinia (ja sen takia pettänyt). Pitää kerätä faktoja ennen kuin alkaa tässä roolittamaan koko konekansaa talkoisiin. Kai tuohon jotain keksitään. En nyt aatellut enää mennä kuvaussessiota järjestelemään tuonne talliin ehjästä kiristäjästä, nukkumaan tästä pariks tuntia joutais.
 
En oikein usko tuollaista käytetyn ilman erittäin painavaa syytä. Noilla japseilla on välillä outoja kokoja JIS-järjestelmässään...
Jotkin valmistajat on kyllä joissain kohteissa käyttäneet ihan ihme avainkokoja, ja kierteetkin voi olla ihan mitä sattuu ...... Jopa ihan ei minkään standardin mukaisia......
 
Jotkin valmistajat on kyllä joissain kohteissa käyttäneet ihan ihme avainkokoja, ja kierteetkin voi olla ihan mitä sattuu ...... Jopa ihan ei minkään standardin mukaisia......
Japanilaisissa pulteissa, etenkin laipallisissa on joskus se kanta vähän kartio. Vaikka pohjalta olis 14 mm, saattaa yläreunasta olla 13,8 mm. Sitten tuollaisessa paikassa voi olla vielä matalakantainen pultti... Hylsyssä on yleensä viiste, että osuu pultin kantaan paremmin. Eipä laippapulttiin jääkään kuin milli-pari pitävää aluetta. Tuon takia mulla on yhdet 10, 12 ja 14 mm hylsyt sorvattu sillein, ettei mitään viistettä ole ja pitävä osa menee pohjaan asti.
 
Itellä monista hylsyistä se viisteosa rälläkällä hivastu pois ...... Tosin kantaan asettaminen vaikeutuu, mut pito on parempi .....
 
Toi vanttiruuvin kiristinosa on kuin D ja muistaakseni alumiinia (ja sen takia pettänyt). Pitää kerätä faktoja ennen kuin alkaa tässä roolittamaan koko konekansaa talkoisiin. Kai tuohon jotain keksitään. En nyt aatellut enää mennä kuvaussessiota järjestelemään tuonne talliin ehjästä kiristäjästä, nukkumaan tästä pariks tuntia joutais.

Ei tuo kuulosta ollenka tekemättömältä paikalta, jos kerran on oikein tulkkikin olemassa mihin sen pitäisi passata. Joskus ollu jännän äärellä, kun vastakappale kierteelle on kiinteesti koneessa ja ainoa varma asia aiheesta on kova kiire :eek:
 
Jos kellon viisarit pyöris toiseen suuntaa, yleisin kierre olisi vasenkätinen :pimpom:
 
Voorttin remonttiin otin reteesti tuumaset työkalut esille :) Pientä hilsettä sitten kun siinä on maahantuojan laittamia lisukkeita, joissa taas millinen mutteri :(

Milliset mutterit osaa aika hyvin tunnistaa, joten oikean kokoinen työkalu osuu melkein aina käteen. Joku haatanan mielenhäiriö yllätti tuumasten kanssa, 3 - 4 hylsyä täyty kokeilla ennenkuin osui oikeaan.

Tuumaset kuusiokoloruuvit tulee tehtyä hiomalla millisistä, niillä on tullut pilattua aika monta stopparuuvia :( ;)

Yksi työkalupainajainen oli pökötin jakohihnan vaihto; toistakymmentä ruuvia, joissa kaikissa erilainen kanta, seassa torxia ja kuusiokoloa. Senverta ahdas paikka että kaikki piti sormikopelolla kokeilla että mikähän tähän nyt sitten sopisi.

Suurin tuumanen oli 1 1/2 , suluissa oli merkattu 38 mm.

Aika usein tulee vedettyä millinenkierre noiden hukkuneinen tuumaruuvien tilalle, on siinä seuraavalle remonttimiehelle haastetta ;)
 
Takaisin
Ylös