Tuumakierteiden tuumailua ja muuta tajuntaa laajentavaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja borg
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
50-luvulla vielä whitworth oli melko yleisesti käytössä, mutta en juurikaan 60-lukiusissa enää ole törmännyt, ainakaan henkilöautoissa. Joseph Whitworth oli 1800-luvun alkupuoliskolla ajan hermoilla ja kehitti maailman ensimmäisen kierrestandardin. Sitä ennen oli kaikilla konepajoilla ja kyläsepillä omat kierteensä ja laitteiden korjaaminen oli melkoisen haasteellista. 1900-luvulla sitten alkoi yleistymään ominaisuuksiltaan paremmat kierteet.
 

Taas oli tehty video asiasta mitä ei ymmärretä. Videon tekijä halusi näyttää tyhmyytensä maailmalle. Merenkulun mittayksiköt ei millään tavoin liity imperialistiseen järjestelmään ja niiden muuttaminen vastaamaan SI-järjestelmää edellyttäisi koko maapallon koordisaatiston muuttamisen sekä geometrian uudelleen keksimisen. Jos vaikka ympyrä päätettäisiin jakaa tuhanteen asteeseen nykyisen 360 asteen sijaan, vaikuttaisi muutokset kaikkeen. Helpompi on lento- ja meriliikenteessä käyttää näitä olemassaolevia yksiköitä kuin muuttaa koko järjestelmä. Jos muutoksiin ryhtyy, niin kello pitäisi samalla muuttaa laskemisen helpottamiseksi, että on tunnissa sata minuuttia ja vuorokaudessa 10 tuntia. Pitäisi olla 10 päivää viikossa ja 10 kuukautta vuodessa. Tai sitten vaan käytetään olemassaolevia luonnon kiertokulkuun ja geometriaan perustuvia mittayksiköitä.
 
Taas oli tehty video asiasta mitä ei ymmärretä. Videon tekijä halusi näyttää tyhmyytensä maailmalle. Merenkulun mittayksiköt ei millään tavoin liity imperialistiseen järjestelmään ja niiden muuttaminen vastaamaan SI-järjestelmää edellyttäisi koko maapallon koordisaatiston muuttamisen sekä geometrian uudelleen keksimisen. Jos vaikka ympyrä päätettäisiin jakaa tuhanteen asteeseen nykyisen 360 asteen sijaan, vaikuttaisi muutokset kaikkeen. Helpompi on lento- ja meriliikenteessä käyttää näitä olemassaolevia yksiköitä kuin muuttaa koko järjestelmä. Jos muutoksiin ryhtyy, niin kello pitäisi samalla muuttaa laskemisen helpottamiseksi, että on tunnissa sata minuuttia ja vuorokaudessa 10 tuntia. Pitäisi olla 10 päivää viikossa ja 10 kuukautta vuodessa. Tai sitten vaan käytetään olemassaolevia luonnon kiertokulkuun ja geometriaan perustuvia mittayksiköitä.
Normaali-ihmiset ei harrasta merenkulkua, niillä olkoon sitten omat yksikkönsä. En kyllä tosiaan maakrapuna ymmärrä ite miksei sielläkin nykyään toimis normaali kilometri samalla lailla.
 
Normaali-ihmiset ei harrasta merenkulkua, niillä olkoon sitten omat yksikkönsä. En kyllä tosiaan maakrapuna ymmärrä ite miksei sielläkin nykyään toimis normaali kilometri samalla lailla.
Meripeninkulma on leveysasteen kuudeskymmenesosa, eli yksi kaariminuutti. Näin navigoidessa etäisyydet sijoittuu suoraan kartalle. Vaihtoehtona toki on muuttaa maapallon koordinaastisto vastaamaan kymmenjärjestelmää. Olisiko ympyrä mielestäsi jaettava sataan vai tuhanteen asteeseen? Kumpi olisi käyttökelpoisempi loksodromisessa navigoinnissa?
 
Meripeninkulma on leveysasteen kuudeskymmenesosa, eli yksi kaariminuutti. Näin navigoidessa etäisyydet sijoittuu suoraan kartalle. Vaihtoehtona toki on muuttaa maapallon koordinaastisto vastaamaan kymmenjärjestelmää. Olisiko ympyrä mielestäsi jaettava sataan vai tuhanteen asteeseen? Kumpi olisi käyttökelpoisempi loksodromisessa navigoinnissa?
Nykyään lie joku GPS tai muu systeemi toimii varmaan vedessäkin ja sen takia noita ei välttämättä enää tarvita... Ympyrän vois silti ehkä jakaa eri lailla kuin se 360.

Sen puoleen, maakilometrikään ei vastaa leveysasteissa mitään niin miksi meriyksikköjen pitäs? Ja miksi sitä merimailia sanotaan maakravun näkökulmasta harhaanjohtavasti meripeninkulmaksi kun normaali peninkulma on paljon pitempi matka, 10 kilometriä
 
Viimeksi muokattu:
Taas oli tehty video asiasta mitä ei ymmärretä. Videon tekijä halusi näyttää tyhmyytensä maailmalle. Merenkulun mittayksiköt ei millään tavoin liity imperialistiseen järjestelmään ja niiden muuttaminen vastaamaan SI-järjestelmää edellyttäisi koko maapallon koordisaatiston muuttamisen sekä geometrian uudelleen keksimisen. Jos vaikka ympyrä päätettäisiin jakaa tuhanteen asteeseen nykyisen 360 asteen sijaan, vaikuttaisi muutokset kaikkeen. Helpompi on lento- ja meriliikenteessä käyttää näitä olemassaolevia yksiköitä kuin muuttaa koko järjestelmä. Jos muutoksiin ryhtyy, niin kello pitäisi samalla muuttaa laskemisen helpottamiseksi, että on tunnissa sata minuuttia ja vuorokaudessa 10 tuntia. Pitäisi olla 10 päivää viikossa ja 10 kuukautta vuodessa. Tai sitten vaan käytetään olemassaolevia luonnon kiertokulkuun ja geometriaan perustuvia mittayksiköitä.
Itse nyt tulkitsen huumoriksi moisen videon.
 
Nykyään lie joku GPS tai muu systeemi toimii varmaan vedessäkin ja sen takia noita ei välttämättä enää tarvita... Ympyrän vois silti ehkä jakaa eri lailla kuin se 360.
Tässähän on juuri muutaman vuoden aikana nähty ettei toimi. Kyllä meriliikenteessä pitää pystyä paikka määrittelemään ilman elektroniikkaa.
 
Tulevaisuudessa kysytään tekoälyltä missä mää ny oon ja tekoäly näyttää virtuaalilaseissa lisätyssä todellisuudessa maassa punaisen läntin ja sanoo että tässä.
 
Nykyään insinöörit käyttävät monesti myös jenkeissä SI-yksiköitä teknisissä laskelmissa.
 
Nykyään insinöörit käyttävät monesti myös jenkeissä SI-yksiköitä teknisissä laskelmissa.
Selvästi valtaosassa mitoituksesta SI-järjestelmä on hyvä, mutta poikkeuksiakin on. Ja jostain syystä kovimmatkin SI-uskovaiset käyttää joistain asioista muita yksiköitä.

Otsikon mukaan kierteissä moni kuvottelee DIN-standardim olevan SI-järjestelmä ja ainoa oikea, vaikka JIS- ja ISO-standardin mukaiset pultin on merkittävästi käyttökelpoisenmoi vähemmän kolhon mitoituksensa sekä paremmin pultin halkaisijaan sopivan kierteen nousun suhteen. DIN-standardiahan käytetään lähinnä rautakaupan kilopulteissa ja suomalaisessa konepajateollisuudessa. Muualla maailmassa auto- jakonepajateollisuus käyttää pääosin ISOa ja Japanissa ja muualla Kauko-Idässä JISiä.

Kierteissähän jenkeissä on käytössä metrinen ISO-standardi, ainakin autoteollisuus siirtyi siihen jo 80-luvulla. Toki olemassa olevien tuotteiden kierteitä ei lähdetä muuttamaan, joten pitkään oli päällekkäisyyksiä.
 
Selvästi valtaosassa mitoituksesta SI-järjestelmä on hyvä, mutta poikkeuksiakin on. Ja jostain syystä kovimmatkin SI-uskovaiset käyttää joistain asioista muita yksiköitä.

Otsikon mukaan kierteissä moni kuvottelee DIN-standardim olevan SI-järjestelmä ja ainoa oikea, vaikka JIS- ja ISO-standardin mukaiset pultin on merkittävästi käyttökelpoisenmoi vähemmän kolhon mitoituksensa sekä paremmin pultin halkaisijaan sopivan kierteen nousun suhteen. DIN-standardiahan käytetään lähinnä rautakaupan kilopulteissa ja suomalaisessa konepajateollisuudessa. Muualla maailmassa auto- jakonepajateollisuus käyttää pääosin ISOa ja Japanissa ja muualla Kauko-Idässä JISiä.

Kierteissähän jenkeissä on käytössä metrinen ISO-standardi, ainakin autoteollisuus siirtyi siihen jo 80-luvulla. Toki olemassa olevien tuotteiden kierteitä ei lähdetä muuttamaan, joten pitkään oli päällekkäisyyksiä.
Kun tuntuu nuo pultti standardit olevan hallussa, niin kerroppa mihin standardiin kuuluu fordista löytyvät M10 pultit 13mm laippakannalla?
 
Kun tuntuu nuo pultti standardit olevan hallussa, niin kerroppa mihin standardiin kuuluu fordista löytyvät M10 pultit 13mm laippakannalla?
JIS on 10x1,25, mutta 14 mm laippakannalla, eikä sitä Euroopassa käytetä. En oikein tiedä onko tuo minkään yleisen standardin mukainen, monella valmistajilla on myös omia mitoituksiaan ja jopa omia kantojaan. Onhan Pössössä 5-kulmaisiakin pultteja.
 
Onhan Pössössä 5-kulmaisiakin pultteja.
Juu pitää paikkaansa, esim nelivetoisessa 405:ssa on kardaani tuollaisilla pulteilla, meinaan eräällä tutulla oli joskus 405 mi16 x 4 ja teki siihen kytkin remppaa ja kävi kysymässä paikallisesta merkkikorjaamolta siihen avainta niin heillä ei ollut moista
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös