Turinaa veneistä ja veneilystä

Viestiketju:
Turinaa veneistä ja veneilystä

Kaveri oli synttärikierroksella kyydissä ja väitti että ahto vedossa 5 bar, reilu 900hp näillä säädöillä...
 
Eilen vedettiin pariin otteeseen day cruiserilla plaanissa pari tuntia n; 400 kg kuormalla ja 145 hv bensa Volvolla kierrosten ollessa 3500 rpm. Likukynnykseen pääsy vaati n, 3-5 min kiihdytyksen ja sitten se 3500 rpm että menee kivasti, melutaso jäi näin tehden sellaiseksi että pystyi seurustelemaan kuin autossa konsanaan. Tasainen hurina ilman värinöitä / rämiseviä hilppeitä on mielestäni hyvän - toimivan moottori veneen yksi ominaisuus.
Mielestäni nuo ulvovat pikku moottorit tuottavat enemmän melusaastetta mantereella - itse veneessä olijoille kuin isotehoiset hyvin toteutetut vene paketit, uistelunopeudella 1000 rpm ja laaha ankkuri hidastamassa melutaso jää todella alhaiseksi ja värinöitä ei näillä kierroksilla enää ole.
 
Eilen vedettiin pariin otteeseen day cruiserilla plaanissa pari tuntia n; 400 kg kuormalla ja 145 hv bensa Volvolla kierrosten ollessa 3500 rpm. Likukynnykseen pääsy vaati n, 3-5 min kiihdytyksen ja sitten se 3500 rpm että menee kivasti, melutaso jäi näin tehden sellaiseksi että pystyi seurustelemaan kuin autossa konsanaan. Tasainen hurina ilman värinöitä / rämiseviä hilppeitä on mielestäni hyvän - toimivan moottori veneen yksi ominaisuus.
Mielestäni nuo ulvovat pikku moottorit tuottavat enemmän melusaastetta mantereella - itse veneessä olijoille kuin isotehoiset hyvin toteutetut vene paketit, uistelunopeudella 1000 rpm ja laaha ankkuri hidastamassa melutaso jää todella alhaiseksi ja värinöitä ei näillä kierroksilla enää ole.
Eräs tuttu kauan sitten tuli käymään ja kysyi, josko mentäis vetouistelemaan. Ei ollut kuin yksi vene, mutta joutokäyntiä vaan alemmas, niin saatiin nopeus kohdilleen :)
Taitaa olla lähempänä 500 kuin tuhatta.
https://photos.app.goo.gl/u7QmQRftpDGpu1YFA
 
Eräs tuttu kauan sitten tuli käymään ja kysyi, josko mentäis vetouistelemaan. Ei ollut kuin yksi vene, mutta joutokäyntiä vaan alemmas, niin saatiin nopeus kohdilleen :)
Taitaa olla lähempänä 500 kuin tuhatta.
https://photos.app.goo.gl/u7QmQRftpDGpu1YFA
Kyllä Volvo Pentankin saa saa säädettyä 500 rpm, mutta kone ei enää hyrskytä tasaiseen. Tulee värinöitä ja kaappien ovet heläjää, en näe koneiden päälle ymmärtävänä ihmisenä mitään järkeä ajaa käyntialueen alarajalla? Olen vain oppinut käyttämään koneita aistien mukaan, kuulo - tunto -näkö. Esim moottorin - vetolaitteen välissä on mm, murrosakseli jonka värinöitä voi kompensoida oikeilla kierroksilla, kytkimen paikalla on sitten vetolevy jonka jouset tasaavat niitä.
 
Juu eihän se hyvä tee, jos alkaa resonoimaan ja tutisemaan. Tuo pikkulohko pelasi yllättävän nätisti noinkin alhaisilla kierroksilla.
 
Tässä kun on nyt tullut uisteltua vaikka sun mimmoisella moottorilla, esimerkiksi yksipyttyisillä 5 hv,n Yamahalla Terhillä Archimedes Pentalla. Niin kone vatkaa käsissä aivan helvetisti uistelunopeudessa 3-4 km/h, halpaahan niillä on mennä paukuttaa mutta varsin epä miellyttävää.
 
Eikö niihinkin saa tiheempää potkuria ja jarrupussi perään voi pitää kierroksia...
 
Vaikka joku Busteri tai vastaava on paljon helpommin hallittavissa, jos on jarrupussit keulassa ja koneessa hieman enemmän kierroksia. Etenkin tuulisella kelillä.
 
Raahasin omalle tontille paatin, purin ohjauksen ja kaukohallintalaitteen pois. Ja moottorin tietty. Jos huomenna pesasis. Yksi varaosakone tuli mukaan. Tuo perätön nyt on aika loppu, uko uutena ostanut. Kuulemma miljoonan markan edestä kalaa sillä haettu, että kai se on hintansa haukkunut :D
Sähköliittimet onkin erilaiset, noissa vauhtipyörän alta tulevissa johdoissa. Olisin olettanut, että olisi samanlaiset. Jos lohkon valumerkkejä tulkitsin oikein, toinen olisi -85, toinen -86 mallinen.
IMG_20210711_202708441.jpg IMG_20210711_202647288.jpg
 
Ei sieltä todellakaan mitään virheetöntä kaunotarta paljastunut, mutta hieman inhimillisemmän oloinen nyt.
IMG_20210712_084437015_HDR.jpg IMG_20210712_113800512_HDR.jpg
 
Takaisin
Ylös