Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Turinaa veneistä ja veneilystä

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja Mika 82, 1.5.2020.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    15 243
    Saadut tykkäykset:
    2 187
    Noissa jenkkikoneissa on niin alkeellinen järjestelmä, että suolainen merivesi kiertää jäähdytyskierrossa. Se yksinkertaisesti ruostuttaa ne puhki kymmenessä-parissakymmenessä vuodessa.
     
  2. Julle

    Julle Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    21.10.2020
    Viestejä:
    239
    Saadut tykkäykset:
    303
    Eikä vaan jenkkikoneissa, eikös pakosarjat ole yleensä merivedellä jäähdytettyjä kaikissa. Ehkä niitä vaihdellaan varuiksi turhankin usein, paras vaihtaa ennen kun on puhki ja syöpyneestä on vaikee arvioida kauanko menee että on puhki asti. Eikös Josvan Kråkössä ollut volvon vinokone? Niissäkin syöpyy merellä reilu kymmenessä vuodessa sellanen veden ohjaava väliseinä puhki siitä kun vedet tulee ulos. Alkaa sitten roiskia nelosen pakoaukkoon suolavesiä ja alumiinikansi syöpyy pakoaukosta ja venttiili happanee. Paree vaihtaa ajoissa kun tarvikelimppu oli viimeks kun itelle laitoin jonku 250 euroa. Siitä taitaa tulla 10 vuotta aikaa just, miten lie mätä.... Sisävesilaivureilla on paljon helpompaa, ei syövy pakosarjat ja aamulla kajuutasta herätessä kun on suu kuiva niin senkun koppasee vettä janoonsa jorpakosta:D Vai onko se meri ilma että aina veneestä herätessä on niin tööt.
     
  3. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    5 280
    Saadut tykkäykset:
    1 711
    Ja noista koneista, niin onhan niissäkin eroa keskenään. Tais siinäkin volvo pentassa, joka meillä oli, olla yli 40 vuotta ikää, ja vielä vesi pysyi omalla puolellaan.
    Onkohan ketään valmistaja tehnyt sisämoottoria alumiinista raakavesijäähdytyksellä?

    Kun perämoottorit voivat pelata hyvinkin pitkään vaikka raakavesijäähdytys.

    Toki on itsetyhjenevä, niin silläkin voi olla iso vaikutus asiaan.
     
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    15 243
    Saadut tykkäykset:
    2 187
    Kylläpä oikein rakennetussa suljetussa järjestelmässä pakosarjoissa kiertää glykoli. Merivesi sekoitetaan vasta pakosarjan jälkeisessä erillisessä saappaassa, mutkassa, kuinka tuo halutaan nimetäkään (engl. boot).

    Noita raakavesijäähdytyksiä ei taida olla ollut kehittyneissä maissa marinoiduissa moottoreissa enää 1980-90-luvun jälkeen. Iso osa oli jo 60-luvulla suljetulla jäähdytyksellä. Joissain kehitysmaissa vielä käytetään viime vuosisadan alun tekniikkaa.
     
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    5 280
    Saadut tykkäykset:
    1 711
    Uutta persveivaria pukkaa..
    Jos oikein ymmärsin, on kaksi vaihdetta eteenpäin. Varmaan ihan asiallinen varuste raskaissa veneissä.
     
  6. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 843
    Saadut tykkäykset:
    2 207
    Ärrä vikainen meni ostaman uutta MeRcuRy meRkkistä peRämoottoRia. Sanoi myyjälle että, sellainen mustakoppainen vein sotkija kiitos.
     
  7. Stardust

    Stardust Kansalainen

    Liittynyt:
    9.12.2020
    Viestejä:
    896
    Saadut tykkäykset:
    98
    Onneksi suolainen merivesi ei ole Suomessa mikään ongelma.
     
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    15 243
    Saadut tykkäykset:
    2 187
    Tuntuu noiden isojen perämoottoreiden päämarkkina-alueet olevan isot öljyn tuottaja- ja kuluttajamaat, Lähi-Itä ja USA, joissa bensa on edelleen halpaa, joten hyötysuhteeltaan parempia dieseleitä ei haluta kehittää.
     
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    5 280
    Saadut tykkäykset:
    1 711
    Olihan se jo 200hp diesel markkinoilla. Painavampi tulee väkisin dieselistä, ja perämoottorissa se paino tietty kriittisempi suhteessa sisämoottoriin.
    Ja hinta taitaa olla kova.
    Toki ne hinnat varmasti tulisi lähemmäs bensiinimalleja, jos joku valtamerkki sellaisen kehittäisi ja jos ihmiset myös niitä ostaisi.
    Edit: eikun 300hp dieseli löytyy, ja bemmin poweri :D.
     
    #329 Mika 82, 17.2.2021
    Viimeksi muokattu: 17.2.2021
  10. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    5 280
    Saadut tykkäykset:
    1 711
    Ei ikean rätit vissiin oo tarkoitettu auringonvaloon.
    4-5 vuotta sitten pistetty, kun tuollaista sattui hyllyssä olemaan.
    Tarttee varmaan jotain uv-suojattua kangasta hommata.
    Vai oliskohan markkinoilla jotain myrkkyä, jonka tohon sumuttais kerran ja sitten kestäis? Joku aine oli, mutta vaati uusintakäsittelyä. Sellaiseen ei jaksa ruveta.
    IMG_20210221_163912297.jpg
     
  11. refy

    refy Kasvis
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.12.2011
    Viestejä:
    3 746
    Saadut tykkäykset:
    1 931
    Tuon tein viimeisenä syksynäni (2012) yhdellä 50% kädellä. Kempomatin kahva pysyi vielä hyvin kädesä, mutta Atlas Copcon ison rälläkän virtakytkin vaati temppuilua.

     
    • Tykkään Tykkään x 5
  12. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 843
    Saadut tykkäykset:
    2 207
    Laitoin avotilaan keinonahka päälliset, ihan ammatti ompelijalla ompelutin ja eurokankaan ammattilaisen valitsemilla räteillä. Hytissä on taas jotkut homesuojatut kankaat ja verhotkin ovat jotain uv- suojattuja ja valmiiksi haalistuneen näköisiä. Kun verhoilijan työ maksaa jonkin verran, niin ei paljon kannata pihistellä rättien hinnoissa.
     
  13. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 843
    Saadut tykkäykset:
    2 207
    On traktori traileri, mutta ei läheskään noin hieno kuin tuo Refyn oikein perä ohjauksella oleva! Se on sellainen että vene ajetaan päälle, siispä se vaatii syvän luiskan. Pyöritellyt olen ajatuskuviota että tekisi siihen lisävarusteen 6m pitkän rulla radan, joka laskettaisiin matalaan veteen - pohjaan ja jonka päälle paatti asetetaan vaikka ajamalla. Sitten tämä rata veneineen vedettäisiin voimakkaalla vinssillä trailerille - pyörille.
    Tuosta Refyn videosta iski kuitenkin päähän uusi idis, saisikohan mitenkään maavaran laskettua hydraulisesti nollaan?
    Nykyisessä on jäykkä taka akseli.
     
  14. refy

    refy Kasvis
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.12.2011
    Viestejä:
    3 746
    Saadut tykkäykset:
    1 931
    Tuossa on sarana:

     
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    5 280
    Saadut tykkäykset:
    1 711
    Saishan sen akselin hydraulisylinterillä tehtyä kääntyväksi, että tiputtais trailerin maahan asti. Ainakin jossain kotitekoisissa tielanoissa vastaavaa systeemiä.

    Itelläkin on yksi puimurin taka-akseli ja jos joskus pitää isommalle veneelle traikku tehdä, ajattelin hyödyntää ohjausta. Mutta meinasin kyllä tehdä seisomatason ja ratin styyraajalle. Vähän kuin vanhojen aku ankkojen paloautoissa.
     
    #335 Mika 82, 21.2.2021
    Viimeksi muokattu: 21.2.2021
  16. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    8 102
    Saadut tykkäykset:
    1 002
    Hieno venetraileri, tuo ohjattava akseli on kyllä ahtaassa manööveerauksessa loisto..
    Ja kyllä on aika erillainen ääni turbollisessa belaruksessa tosiaan, hieno traktori, oikein etunostolaite ja kaikki.
     
  17. refy

    refy Kasvis
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.12.2011
    Viestejä:
    3 746
    Saadut tykkäykset:
    1 931
    Ei ole etunostolaite vaan alueauran kiinnityslevy. Trailerin akselina on leikkuupuimurin taka-akseli ylösalaisin.
     
  18. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    19 144
    Saadut tykkäykset:
    3 292
    Yhden vekottimen nähny missä oli ohjaava akseli ja vetoaisan kääntö. Nopeella pakilla sai kuskin kädet käydä hydevipusilla vilkkaasti...:D
    Mutta koko pienessä tilassa se pitkän traikun taittoi nurkan ympäri...
    Eihän tollaisen tekeminen hirveitä vaadi....toisaalta ei erillisen "trailerialusta" tekokaan jonka vetäisi kärrylle sitte vinssillä. Voisi kärryrunkoo hyödyntää muihinkin kuljetustarpeisiin ku kotosalla tiputtaa paatin kenttään, tai sen traileriosan kentään ja vetää vaikka tukkipankot tilalle...
     
  19. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    15 243
    Saadut tykkäykset:
    2 187
    Ei vaan oikein venetrailerin ja mehtäkärryn maavarat korreloi keskenään...
     
  20. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    19 144
    Saadut tykkäykset:
    3 292
    No ei oikein, mutta noin esimerkkinä.
    Silloin jos se "traileriosa" on siirtolavasysteemillä toimiva niin ei sen alustakärryn tartte olla kauheen matala....
     

Jaa tämä sivu