Noissa jenkkikoneissa on niin alkeellinen järjestelmä, että suolainen merivesi kiertää jäähdytyskierrossa. Se yksinkertaisesti ruostuttaa ne puhki kymmenessä-parissakymmenessä vuodessa.
Eikä vaan jenkkikoneissa, eikös pakosarjat ole yleensä merivedellä jäähdytettyjä kaikissa. Ehkä niitä vaihdellaan varuiksi turhankin usein, paras vaihtaa ennen kun on puhki ja syöpyneestä on vaikee arvioida kauanko menee että on puhki asti. Eikös Josvan Kråkössä ollut volvon vinokone? Niissäkin syöpyy merellä reilu kymmenessä vuodessa sellanen veden ohjaava väliseinä puhki siitä kun vedet tulee ulos. Alkaa sitten roiskia nelosen pakoaukkoon suolavesiä ja alumiinikansi syöpyy pakoaukosta ja venttiili happanee. Paree vaihtaa ajoissa kun tarvikelimppu oli viimeks kun itelle laitoin jonku 250 euroa. Siitä taitaa tulla 10 vuotta aikaa just, miten lie mätä.... Sisävesilaivureilla on paljon helpompaa, ei syövy pakosarjat ja aamulla kajuutasta herätessä kun on suu kuiva niin senkun koppasee vettä janoonsa jorpakosta Vai onko se meri ilma että aina veneestä herätessä on niin tööt.
Ja noista koneista, niin onhan niissäkin eroa keskenään. Tais siinäkin volvo pentassa, joka meillä oli, olla yli 40 vuotta ikää, ja vielä vesi pysyi omalla puolellaan. Onkohan ketään valmistaja tehnyt sisämoottoria alumiinista raakavesijäähdytyksellä? Kun perämoottorit voivat pelata hyvinkin pitkään vaikka raakavesijäähdytys. Toki on itsetyhjenevä, niin silläkin voi olla iso vaikutus asiaan.
Kylläpä oikein rakennetussa suljetussa järjestelmässä pakosarjoissa kiertää glykoli. Merivesi sekoitetaan vasta pakosarjan jälkeisessä erillisessä saappaassa, mutkassa, kuinka tuo halutaan nimetäkään (engl. boot). Noita raakavesijäähdytyksiä ei taida olla ollut kehittyneissä maissa marinoiduissa moottoreissa enää 1980-90-luvun jälkeen. Iso osa oli jo 60-luvulla suljetulla jäähdytyksellä. Joissain kehitysmaissa vielä käytetään viime vuosisadan alun tekniikkaa.
Uutta persveivaria pukkaa.. Jos oikein ymmärsin, on kaksi vaihdetta eteenpäin. Varmaan ihan asiallinen varuste raskaissa veneissä.
Ärrä vikainen meni ostaman uutta MeRcuRy meRkkistä peRämoottoRia. Sanoi myyjälle että, sellainen mustakoppainen vein sotkija kiitos.
Tuntuu noiden isojen perämoottoreiden päämarkkina-alueet olevan isot öljyn tuottaja- ja kuluttajamaat, Lähi-Itä ja USA, joissa bensa on edelleen halpaa, joten hyötysuhteeltaan parempia dieseleitä ei haluta kehittää.
Olihan se jo 200hp diesel markkinoilla. Painavampi tulee väkisin dieselistä, ja perämoottorissa se paino tietty kriittisempi suhteessa sisämoottoriin. Ja hinta taitaa olla kova. Toki ne hinnat varmasti tulisi lähemmäs bensiinimalleja, jos joku valtamerkki sellaisen kehittäisi ja jos ihmiset myös niitä ostaisi. Edit: eikun 300hp dieseli löytyy, ja bemmin poweri .
Ei ikean rätit vissiin oo tarkoitettu auringonvaloon. 4-5 vuotta sitten pistetty, kun tuollaista sattui hyllyssä olemaan. Tarttee varmaan jotain uv-suojattua kangasta hommata. Vai oliskohan markkinoilla jotain myrkkyä, jonka tohon sumuttais kerran ja sitten kestäis? Joku aine oli, mutta vaati uusintakäsittelyä. Sellaiseen ei jaksa ruveta.
Tuon tein viimeisenä syksynäni (2012) yhdellä 50% kädellä. Kempomatin kahva pysyi vielä hyvin kädesä, mutta Atlas Copcon ison rälläkän virtakytkin vaati temppuilua.
Laitoin avotilaan keinonahka päälliset, ihan ammatti ompelijalla ompelutin ja eurokankaan ammattilaisen valitsemilla räteillä. Hytissä on taas jotkut homesuojatut kankaat ja verhotkin ovat jotain uv- suojattuja ja valmiiksi haalistuneen näköisiä. Kun verhoilijan työ maksaa jonkin verran, niin ei paljon kannata pihistellä rättien hinnoissa.
On traktori traileri, mutta ei läheskään noin hieno kuin tuo Refyn oikein perä ohjauksella oleva! Se on sellainen että vene ajetaan päälle, siispä se vaatii syvän luiskan. Pyöritellyt olen ajatuskuviota että tekisi siihen lisävarusteen 6m pitkän rulla radan, joka laskettaisiin matalaan veteen - pohjaan ja jonka päälle paatti asetetaan vaikka ajamalla. Sitten tämä rata veneineen vedettäisiin voimakkaalla vinssillä trailerille - pyörille. Tuosta Refyn videosta iski kuitenkin päähän uusi idis, saisikohan mitenkään maavaran laskettua hydraulisesti nollaan? Nykyisessä on jäykkä taka akseli.
Saishan sen akselin hydraulisylinterillä tehtyä kääntyväksi, että tiputtais trailerin maahan asti. Ainakin jossain kotitekoisissa tielanoissa vastaavaa systeemiä. Itelläkin on yksi puimurin taka-akseli ja jos joskus pitää isommalle veneelle traikku tehdä, ajattelin hyödyntää ohjausta. Mutta meinasin kyllä tehdä seisomatason ja ratin styyraajalle. Vähän kuin vanhojen aku ankkojen paloautoissa.
Hieno venetraileri, tuo ohjattava akseli on kyllä ahtaassa manööveerauksessa loisto.. Ja kyllä on aika erillainen ääni turbollisessa belaruksessa tosiaan, hieno traktori, oikein etunostolaite ja kaikki.
Ei ole etunostolaite vaan alueauran kiinnityslevy. Trailerin akselina on leikkuupuimurin taka-akseli ylösalaisin.
Yhden vekottimen nähny missä oli ohjaava akseli ja vetoaisan kääntö. Nopeella pakilla sai kuskin kädet käydä hydevipusilla vilkkaasti... Mutta koko pienessä tilassa se pitkän traikun taittoi nurkan ympäri... Eihän tollaisen tekeminen hirveitä vaadi....toisaalta ei erillisen "trailerialusta" tekokaan jonka vetäisi kärrylle sitte vinssillä. Voisi kärryrunkoo hyödyntää muihinkin kuljetustarpeisiin ku kotosalla tiputtaa paatin kenttään, tai sen traileriosan kentään ja vetää vaikka tukkipankot tilalle...
No ei oikein, mutta noin esimerkkinä. Silloin jos se "traileriosa" on siirtolavasysteemillä toimiva niin ei sen alustakärryn tartte olla kauheen matala....