Turbon huolto

Viestiketju:
Turbon huolto

LPR

Kytöstelijä
KK Plus ADpack
Liittynyt
27 Maaliskuu 2013
Viestit
44,053
Tuon ahtimen jos raapaisee irti, niin mitäs sieltä voi itse tarkastella? Silmämääräisesti jos näyttää olevan kunnossa ja ei välyksiä tunnu, niin toimittaako johonkin huoltoon lähetellä?

Ja edelleen vinkkejä huoltopajoista vois laittaa?
 
Tuon ahtimen jos raapaisee irti, niin mitäs sieltä voi itse tarkastella? Silmämääräisesti jos näyttää olevan kunnossa ja ei välyksiä tunnu, niin toimittaako johonkin huoltoon lähetellä?

Ja edelleen vinkkejä huoltopajoista vois laittaa?

Lahdessa kävi minun Silvian turbo aikoinaan, olisko ollu turbohuolto Riikonen.

Jos siellä ei välyksiä tunnu eikä ole imupuoli öljyinen niin ei kannata lähetellä mihinkään.
Voipi kestää maaliman tappiin...
 
Lähinnä pakopuoli pelottaa, kun veneessä on. Pakopuoli syöpyy niistä, kun vesi johdetaan pakoputkeen heti turbon jälkeen. Aina sammuksissa on kostea. Ja tuo on vielä koko ikänsä merellä ollut suolavedessä.
 
Nii harvoi se huolto ja tarkastelu täysin hukkaan menee , enempi se harmittaa kun jossaki etempänä vesillä särkyy ja parraassa tapauksessa teettää sitte remonttia isolla rahalla.
 
Päittäis välystä ei tartteis löytyä mut aksiaalista:eek: (siis perkl, säteisvälystä :facepalm:) tuppaa olemaan monesti vähäsen, ku öljylle siellä tilaa jätetty.. ainaki liukulaakeriahtimissa.. voinen olla väärässä mut tuolleen on omat kokemukset..
Muoks: :D
 
Viimeksi muokattu:
Ford 7600 päästää sinistä savua ja turbon ahdinpuoli on öljyisen näköinen. Otin auki sen lyhyen letkumutkan ahtimelta tulevan putken ja imusarjan väliltä ja se oli sisältä aivan öljyssä.

Kone on niin vanha (1976), että siinä on vielä Schwitzerin ahdin eikä uudempien Garrett. Vieläkö noin vanhojen turbojen huolto onnistuu? Kyllä tuohon näyttää jonkinlaisia uusia turbojakin saavan, mutta oletan kunnostetun alkuperäisahtimen olevan parempi.
 
Turbohuolto M. Puusaari, Vimpeli, O4O-5O5 49l8. Ei tee enää työkseen, mutta kannattaa silti kysäistä. Voi löytyä uusi tai
kunnostettu turbo suoraan hyllystä. Ostin uuden Garretin sieltä talvella suht edullisesti. En Fordiin mutta siniseen kuitenkin...
 

Tilasin tuolta turboon uuden keskiosan CHRA, maksoi 150€+alv Volvoon.
Helppo vaihtaa itse.

 
En tiedä mitä olisi uusi turbo maksanut, mutta vähän yllähdyin kun jokunen vuosi sitten vein Massikan turbon Pro Turboon huoltoon ja sille tuli hintaa tasan tonni.
 
Tonni turbon huollosta kuulostaa kalliilta... Ymmärrykseni mukaan nykyään sinne vaihdetaan kokonainen uusi keskiosa jossa mukana
turbiini/kompressorisiivet, laakerit, jne. Vanhaa jää vain turbiini- ja kompressorikotelo. Työmäärä ainakaan ei ole kovin iso?
Noita keskiosia saisi itsekin tilattua kuten Vexi tuossa kertoi. Suunnittelin sitä myös, mutten sitten uskaltanutkaan kun löysin uuden turbon
edullisesti, ihan Suomesta. Ja alle tonnin.
 
Tonni turbon huollosta kuulostaa kalliilta... Ymmärrykseni mukaan nykyään sinne vaihdetaan kokonainen uusi keskiosa jossa mukana
turbiini/kompressorisiivet, laakerit, jne. Vanhaa jää vain turbiini- ja kompressorikotelo. Työmäärä ainakaan ei ole kovin iso?
Kun vaihtaa koko keskiosan ei ole huolta esimerkiksi tasapainotuksista, kaikki on uutta. Vanha turbiini oli aika karstainen, ei sitä olisi voinut laittaa sinällään takaisin.

Suosittelen ottamaan vanhan turbon irti ja katsomaan että siinä ei ole halkeamia. Sitten vaan tilaa uuden keskiosan. Vaihtoon tarvitsee järeät lukkorengaspihdit, itse tein vanhoista siirtoleukapihdeistä sellaiset poraamalla leukoihin reijät ja niihin 3mm tapit poranteristä.
 
Riippuen vähä malleista, kyllä monissa turboissa pärjää pelkillä lista-avaimilla
 
Takaisin
Ylös