Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Tulppasulake

Viestiketju osiossa 'Sähkö ja elektroniikka' , aloittaja Kankirauta, 14.2.2021.

  1. Stardust

    Stardust Kansalainen

    Liittynyt:
    9.12.2020
    Viestejä:
    896
    Saadut tykkäykset:
    98
    Missähän he joilla ei ole omaa parkkipaikkaa tulevat autonsa lataamaan?
    "Autojen pysäköintipaikoista on kova pula etenkin kaupunkikeskustojen taloyhtiöissä. Kiinteistöliiton Liikennepalvelut taloyhtiöissä -kyselyn mukaan taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja riittää kaikille Helsingin kantakaupungin kerrostaloissa alle 40 prosentille halukkaista, muualla pääkaupunkiseudulla hieman yli 60 prosentille sekä Tampereen, Oulun, Turun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion keskustoissa noin puolelle halukkaista."
     
  2. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    8 103
    Saadut tykkäykset:
    1 002
    Minen kans allekirjoita sitä että sähköauto olisi maalla huono, tässä mekin asutellaan pari km Huittisten keskustataajamasta, suurin osa ajeluista on tässä nurkissa sahaamista, niin aivan hyvin voisi talon toinen 4-pyörä olla patteriauto..
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  3. Keisari

    Keisari Kansalainen

    Liittynyt:
    12.7.2018
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    11
    Aiheellinen huoli, jota akuutimpana näkisin sen, missä ja miten tuollaisilla alueilla pystyy ylipäänsä autoa pitämään. Nyt ja etenkin jatkossa. Mutta voidaanhan kadunvarsiin asentaa sähkötolppia, joista saa edullista kaupungin värväämän välistävetäjän kauppaamaa sähköä, ja jotka haudataan aina talvella lumikasaan kuten ne kadunvarsi-asukaspysäköintipaikatkin. Niissä tosin ei taida olla tulppasulaketta.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    15 244
    Saadut tykkäykset:
    2 187
    Ainakin nykyisellä automallitarjonnalla on myös melko suuri este on, ettei juurikaan ole maaseudulle soveltuvaa ajoneuvokalustoa tarjolla. Riittävä maavara, neliveto ja riittävä perävaunupaino, kuitenkin 5 henkilön kuljetuskapasiteetilla on ne yleisimmät maaseutuasujan auton hankinnan lähtökohdat. Harvemmalla on mahdollisuutta hankkia erikseen sähkölava-autoa, -veneenkuljetusautoa, -maastoautoa, -pakettiautoa ja vielä lisäksi -henkilöautoa. Nykyään yhdellä autolla hoituu nuo asiat perävaunua muuttaen.
     
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    15 244
    Saadut tykkäykset:
    2 187
    Talon toinen, mutta kun kaikki pitäisi muuttaa sähkölle, eikä vain puolet...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  6. Keisari

    Keisari Kansalainen

    Liittynyt:
    12.7.2018
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    11
    Joo, tämäkin vielä. Maaseudulla on enemmän tarvetta ja mahdollisuutta pitää taloudessa kahta käyttöautoa, jolloin niistä 50% voi hyvinkin olla sähkökäyttöisiä silloinkin kun 100% ei voi olla esimerkiksi pitkien matkojen takia. Sen asukaspysäköivän kaupunkilaisen tilanteessa vastaava ehto tarkoittaa sitä, että 100% siitä yhdestä autosta pitää olla muu kuin täyssähköinen.
    Tämäkin jossain määrin. Toisaalta useimmilla maalaisilla meillä päin on aktiviikäytössä ainakin yksi ihan tavallinen pieni tai keskikokoinen henkilöauto.

    Miten kukin asian näkee. Puoletkin olisi jo paljon, jos motivaattorina on polttoaineen ja käytön verotuksen kiristys.
     
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    15 244
    Saadut tykkäykset:
    2 187
    Niin nyt on, mutta jos kaikki liikenne pitää muuttaa muutamassa vuodessa sähkölle, kuten nyt on trendi, niin ei voi olla sen henkilöauton lisäksi sitä raskaampaa työkalua, kun niitä ei ole tarjolla. Kyllä siihen raskaampaankin monesti halutaan koko perhe kyytiin, ettei vaikka asuntovaunureissussa tarvii kahdella auolla peräkkäin ajaa.
     
    #67 LPR, 19.2.2021
    Viimeksi muokattu: 19.2.2021
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  8. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    8 103
    Saadut tykkäykset:
    1 002
    En nyt tiedä miten tää enää liittyy tulppasulakkeisiin, pitäisi varmaan heittää muutama viimeinen viesti jo "tuleeko sähköauto?" ketjuun? @borg ?

    ..mutta tosiaan, jos maalla asuvalle riittää ainoaksi autoksi tavallinen henkilösedan jolla ei tarvitse vedellä vaunuja, niin miksei se voisi olla täyssähkökin, jos nyt kuvitellaan vaikka ettei normaalisti tarvi käydä kuin muutaman kymmenen km päässä, ja satunnaisesti vaikka reilun 100km päässä, aika monessa patteriautossa on yli 200km range ja pieni lisälataus ei kauheena vie aikaa.. sikäli realistinen sekin, joskin hiukan vaatii enemmän suunnitelmallisuutta kuin se 1000+km tankkauksella kirmaava dinosauria-auto..
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  9. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    25 249
    Saadut tykkäykset:
    4 112
    Tämä nyt kuuluisi sähköautokeskusteluun, mutta ei näistä asioista tarvitse olla huolissaan.

    Suomalainen ei ole lopettanut viinanjuontia, vaikka vuosikymmenet on tarjottu keppiä (veroa) ja porkkanaa (maitoa). En usko, että sähköauton kanssa käy yhtään kummemmin. Osa siirtyy miedompiin (hybrideihin) ja osa raitistuu (sähköautot), mutta silti suurelle osalle porukkaa viina (fossiilinen polttoaine) kelpaa.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 4
    • Optimistinen Optimistinen x 2
    • Hauska Hauska x 1
  10. Keisari

    Keisari Kansalainen

    Liittynyt:
    12.7.2018
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    11
    Ei ole lopettanut, mutta viinan reaalihinta onkin pysynyt jokseenkin samalla suht kalliilla vakiotasolla, joten ei ihme. Polttomoottoroitua yksityisautoilua sen sijaan on kovasti jo kallistettu melko tyyriistä hyvin kalliiseen ja tätä selvästi seuraavaksi viedä johonkin pöyristyttävän kalliin ja mahdottoman kalliin välimaastoon.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 892
    Saadut tykkäykset:
    4 984
    Esim täällä mein kylillä on kymmeniä ihmisiä, jotka käy töissä Turussa, Raisossa tai esimerkiksi Raumalla.
    Yhdensuuntainen matka on siis silloin luokkaa 50-70km.
    Ja julkisista, niist on turha puhuakkaan.....
     
  12. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    19 144
    Saadut tykkäykset:
    3 292
    Mutta niinkuin viinankin kanssa, se polttoaine haetaan sitte ulkomailta (Venäjältä) jossa se on halpaa. Sitä salakuljetetaan niinkuin pirtua aikoinaan...
     
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  13. sakkuli

    sakkuli Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    26.9.2013
    Viestejä:
    336
    Saadut tykkäykset:
    91
    aikasta hakemalla saa hakea patteri autoa jonka range on alle 200km. Töipäivän jälkeen se parkataan omaan pihaan jossa akut lataantuu. Ja...ainakin itselläni töissä ollessani auto on parkissa, eli siinäkin välissä olisi 8h aikaa latailla. Tosin tätä mahdollisuutta tuskin normaalisti käyttäisin koska tarvetta ei olisi, tehokkaammat laturit kun tuppaavat olemaan maksullisia (kiitos verottajan), joten työpäivän aikana akku lataantuisi lämpötolpasta sen ajan mitä kello antaa myöden.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  14. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    7 260
    Saadut tykkäykset:
    1 199
    Saiko ne sen verotuksen valmiiksi jos lataa työpaikalla, jotain juttua oli lehdissä?
    Energia siinäkin tuloveronalaiseksi olisi saatava, jos luin oikein.
     
  15. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    19 144
    Saadut tykkäykset:
    3 292
    Se voi olla että työnantajat ei hyväksy isompia latailuja koko virman sähköautoille. Saattaapi vaikka olla sähköissä huipputeholaskutus ja pompsahtaa sähkölasku "hieman" ku hyppää huipputehokilowatit seuraavalle tasolle....
     
  16. Jammu

    Jammu häh

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    687
    Saadut tykkäykset:
    102
    Ei kai työnantajalta sähkön varastaminen mikään oikeus ole eikä sähköauton hankintaperuste
     
  17. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    7 260
    Saadut tykkäykset:
    1 199
    Kyse lienee ollut että jos on mahdollisuus luvallisesti ladata työpaikalla, se olisi verotettavaa etua lataajalle.
     
  18. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    4 724
    Saadut tykkäykset:
    431
    Sellaista lakia ainakin puuhattiin, että tavallisesta parkkipaikasta pitäisi työntekijää verottaa. Lataamisesta en muista lukeneeni, mutta varmaan joku kateellinen sellaistakin on ollut suunnittelemasta.
     
  19. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    25 249
    Saadut tykkäykset:
    4 112
    No onhan se sähkö työsuhde-etu ja toisekseen se ei ole mikään yrityksen tulonhankkimiskulu, joten ei sitä menoerää yritys voi vähentää. Myös ALV-osuus on vähennyskelvoton.
     
  20. Jammu

    Jammu häh

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    687
    Saadut tykkäykset:
    102
    Näin minäkin sen muistan ja oliko siinä se viherpainotus että ylipäätään yksityisautolle työmatkakäytössä tulisi sitten tuota kautta lisää veroseuraamusta.

    Toisaalta monen työpaikan ohessa ei ole mitään pysäköintimahdollisuutta tai on rajallinen ja maksullinen parkki jonka saatavuus ei ole taattu kun se on asiakkaidenkin käytettävissä
     

Jaa tämä sivu