Tukkivannesaha [oma turaus]

Viestiketju:
Tukkivannesaha [oma turaus]

Njoo....en tiiä miks täällä euroopan alueella on enempi vanneshoihin ihastuttu, ehkä siksi, että saa ajettua puutarhakalusteisiin halaspuolikkaita. Muutenhan juurikin särmäyksen vuoksi sirkkeliterävekottimella (kääntöteräsahalla) tulis helpommin valmista tavaraa ku ei tarttis erikseen särmätä, eli ne varsinkin klapihommissa niin hirveetä mesoomista aiheuttavat rukkasenjäljet vähenisi valmiissa tavarassa....
 
Eihän sitä tarvitse vannesahallakaan särmätä. Ajaa pinnat pois kahdelta kyljeltä ja sen jälkeen saa valmista tavaraa.

Jos se kääntöterä olisi hyvä, niin niitä olis kaikilla. En ole nähnyt kuin juutuupissa.
 
Tarkotan siis tämäntyyppistä, täähän on tehdastekonen mutta diyversioita on pienempiä paljonkin juutuupissa ku etsii..
 
Tässä yksi diyversio eikä oo kauheen iso moottori..
 
Tässä toinen hiemna ...hmmm...ei ihan niin prooversio, toisaalta tollanen yläpalkillinen vois vaikka ollakin hyvä..
 
Noista kääntösirkkelilaitteista ekana tulee mieleen, että on hyvin tarkka välyksistään ja muutenkin. Ette valmiissa tavarassa oli viiruja siellä täällä.
 
Tässä rakenteessa on jo takki kääntynyt ja siirrytty sähkövoimaan. Mitään ei ole vielä tehty, joten monta asiaa ehtii muuttua...


Mutta ilmoitin itseni kurssille. Jos syntyisi uusia näkemyksiä...

Screenshot_20220705-001406~2.png
 
Njoo....vannesaha on joteski iskeny suomessakin läpi, itse kuitenkin katsoisin "taittoteräsirkkelin" (tai kaksiteräisenä) käytännöllisempi...
Toki penkkien ja pöytien teossa sekä muussa tuppeenshauksessa vannesaha on pop.
 
Mikä idea näissä on että kannattaa mieluummin olla oma vannesaha kuin käyttää paikallisella kenttäsahurilla?
 
Omalla vannesahalla saa sellaista tavaraa ku haluaa.
Kenttäsahurilta tulee pelkkää priimaa...
 
Kenttäsahurit alkavat olla kadonnutta kansanperintöä. Varsinkin sellaiset, jotka sahaavat rahtia.

Vannesahalla voi sahata erikoispuuta ihan omaan tahtiin, vaikka runko kerrallaan. Kenttäsahurille pitäis olla usempi kymmenen pätkää.
 
3 sahuria on tässä lähialueella ja kaikilta saa kyllä millaista itse haluaa...
 
Mikä idea näissä on että kannattaa mieluummin olla oma vannesaha kuin käyttää paikallisella kenttäsahurilla?
Itse meinasin tehä tai ostaa oman sahan vielä ennen ensi talvea. Mökiltä saaresta pitäisi kaataa n.30 runkoo ja niitä ei sieltä kannata lähtee myymään kun ne pitäisi ajaa mantereeseen 3km sivu.
Jos saisin jäitä pitkin vietyä sahan saareen talvella ja sahattua paikan päällä pelkkahirsiä ja lankku sekä lautatavaraa, jonka voisi hyödyntää sitten tuolla mökillä.

Meinasin veistää hirsistä grillikodan ja mahdollisesti miettinyt että tekiskö paljun? :D

Tervais sisäpuolen ja laittaisi allaskumin siihen ja kamina kylkeen? :)
 
3 sahuria on tässä lähialueella
Siellä on sitten vielä hyvä tilanne. Tai lähialue on kyllä suhteellinen käsite.
Täällä meillä tahtoo olla tuo cardaanin mainitsema tilanne, ettei ihan läheltä löydy enää rahtisahureita.
Viime vuonna lähin pakkasi sahansa ja myi tilansa.
Yksi on, joka kiertää sirkkelin kanssa ja tulee omalle tontille, mutta sekin tulee kun saa tilaukset nippuun ja tekee ajojärjestyksen sen perusteella, että missä keväällä kiertää. Eli ei osaa etukäteen sanoa, milloin on sahauspäivä.
 
Meillä oli ennen pari sahuria, joille kehtas 20 pätkää tarjota. Ovat kumpikin eläkkeellä. Molemmilla oli itsetehty saha, toisella setori ja toisella majori pyörittämässä. Nykyään on vaan harrastesahureita, joilla joku Valtran Mega pyörittämässä.

Tollaisen vannesahan tekee alle 2 tontulla, joku Robotan valmis saha ei juuri enempää maksa (mutta on toki aika hinnat alkaen -malli).

Minulla tämä projekti olisi ainakin siksi, koska mä voin.
 
Ite ei tarvis investoia kun paikallismoottori. Loput "ennakkoperintönä" firman laanista ja nurkista. :)
 
Takaisin
Ylös