Toyota Yaris Free Tronic ja sen murheet

Viestiketju:
Toyota Yaris Free Tronic ja sen murheet

arv

Kansalainen
KK Plus ADpack
Liittynyt
4 Joulukuu 2011
Viestit
1,014
Täällähän on Toyota-ammattilaisia ja harrastajia.
Työkaverille tuli tuttavan Yaris katsottavaksi, kun korjaamolasku uhkasi kasvaa kalliimmaksi kuin auto.
Kyseessä on Free Tronic -vaihteisto, josta ilmeisesti pumpun moottori sipannut. Korjaamo oli tällaisen läjän sieltä irrottanut. Itse en ole autoa nähnyt, joten kuvien varassa mennään.
upload_2019-2-3_9-16-50.png


Onko näille mitä tehtävissä? Saako hiiliä moottoriin? Saako moottoria erikseen? Varaosakuvasta päätellen ainakaan varaosana ei saa. https://toyota.7zap.com/en/eu/yaris/112510/scp10r-ahmnkw/2/3106/310562d/
Hiilet toki saa pienennettyä, kunhan löytää vaan ensin ne isommat.
Paljonko tuolla on painetta, löytyykö paineakuksi joku korvaava tuon erikoiskalliin tilalle?

Voiko tähän vaihtaa perinteisen kytkinmekanismin? Ovatko vaihteiston aivot integroitu muun auton aivoihin, vai onko erillinen boksi, jonka voisi poistaa?
 
Huonosti taitaa saada mitään. Tätä mallia ilmeisesti tehty vain 1999 - 2002. Toivottavasti moottoria ei ole murjottu pilalle purettaessa, sen ehkä seppä vielä korjaa. Toisaalta ei varmaan paljoa kannata laittaa €€€ noin 20v. autoon...

Ei kannata alkaa muuttamaan.
 
Moottorista on ankkuri sökö. Jostain pitäisi löytää ehjä.

40027494653_1f5fdc5035_b.jpg
 
Jos auto on muuten kunnossa ja pidetty kunnossa uuden osan hankkiminen on toki perusteltua vaikka ylittäisi auton arvon. Muutaman tonnin autot vaihdetaan aina jonkin syyn vuoksi ja yleensä se syy on jokin piilevä vika.

On toinen asia jos kaikki muukin on rempallaan niin silloin on kyseenalaista uusia muuta kuin romuutustodistusta.

Joka tapauksessa plussien ja miinusten kerääminen paperille on nyt se järkevin vaihtoehto ja sen perusteella tehdä sitten lopulliset ratkaisut.
 
@cardaani kiitos noista linkeistä! Eipä tullut tuollainen aatoksiin. Kokonaista moottoria googletellut... aika heikosti löytyy Toyotaan osia tai tietoa. Kokonaisuuksia kyllä mutta se hinta :eek:. Vissiin Toyotaa ei tarvitse korjata?
Kyllä tuollaisen vaihto onnistuu. Täytyypä huomenna mitata ja tilata sopiva.

Toyota on sellaisen kuskin auto, joka ajaa parikymmentä km turhaan muutaman sentin halvemman polttoaineen perässä, lainaa sukulaiselta taskulamppua, nyppii nastat keväällä pois ja käy liikkeessä valittamassa kun joku polttimo tai vastaava menee rikki.
 
^Nastoja olen nyppinyt, mutta muuten olen kyllä ollut huoleton kuin hevoseton poika.
 
Toyota on sellaisen kuskin auto, joka ajaa parikymmentä km turhaan muutaman sentin halvemman polttoaineen perässä

Ei se silloin turhaa ole jos polttoaine on halvempaa. Ja säästämisen tuoma hyväolo toki moninkertaisesti korvaa sen, että rahallisesti kärsittiin tappiota:rotfl:
 
Eipä vielä ole näillä mitoilla kommutaattoria löytynyt. Etsiminen jatkuu.

46282723524_d2d1189c9a_c.jpg
 
Eipä vielä ole näillä mitoilla kommutaattoria löytynyt. Etsiminen jatkuu.

46282723524_d2d1189c9a_c.jpg

Eikai nuo mitat niin kriittisiä oo. Reilusti leveempi kuin hiili, akselin reiän kanssa pärjää oli piikaanen tai iso, hiiliin nähden oikeelle paikalle voi passata prikoilla, ulkohalkaisijastakin voi vähän nipistää. Pystyykö hiilenpidintä siirtämään lähemmäksi/kauemmaksi?
 
Niin just. Ei varmaan ihan sopivaa löydäkään.

Eihän tässä mitään ongelmaa ole, mukava haaste vain.
 
Hyvällä katteella sais Suomessakin noita myydä, jos perustais kommutaattoriverkkokaupan. Lisäartikkeleina vois olla liukurenkaat ja hiilet.
 
Ei mitään saivartelua vaan ihan tyhmän ihmisen tyhmä kysymys, mihin joku varmaan tietää vastauksen. Itse olen tuota kupariliuskarengasta aina kutsunut kollektoriksi, niin myös ex. työpaikalla autosähkökorjaamossa kutsuttiin. Mikä siis on kollektorin ja kommutaattorin ero vai onko rakkaalla lapsella monta nimeä?
 
Takaisin
Ylös