Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Tippa Renault 4

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja vallunen, 15.12.2020.

  1. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    26 210
    Saadut tykkäykset:
    5 026
    Onko kyseessä SSAB:n TSP eli TinSmith Pro?
     
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    26 210
    Saadut tykkäykset:
    5 026
    Minun on hieman vaikea uskoa tuota. SSAB:n TSP eli TinSmith Pro:n sinkkipinnoitteen kerrotaan olevan lyijytöntä.

    Teräkseen seostettuna lyijy ei vaikuta suuresti mekaanisiin ominaisuuksiin, koska se ei liukene kidehilaan, vaan jää sulkeumiksi. Automaattiteräksiin saatetaan lisätä lyijyä koneistettavuuden parantamiseksi. Samalla hitsattavuus kärsii ja hitsaamisesta seuraa melko varmasti murtuma. Yleisesti lyijyä pidetään teräksen haitta-aineena.

    Tina taas heikentää kaikkia ominaisuuksia, joita voisi kuvitella peltiseppälaadussa haluttavan
    "It has been found that tin increases strength and hardness and reduces ductility and notched impact resistance. The decrease' in ductility and notched impact resistance becomes more marked as the carbon decreases. McKimml found no change in Olsen ductility, Kockwell hardness, yield strength, tensile strength or elongation in cold-reduced strip containing up to 0.124 per cent tin. A tin content of 0.1j per cent gave difficulties in rolling and increased the hardness"
     
  3. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 497
    Saadut tykkäykset:
    2 009
    Näitä peltejä hankin useammaltakin toimittajalta, ssab,n tuotteita toimittaa Janla Ja tata setelin tuotteita Metehe.
    Nyt puhun ihan muistinvaraisesti, käytännössä käytän neljää eri kovuutta eli erikois kova, kova, pehmeä, erikoispehmeä. Näillä kaikilla on oma tuotemerkki valmistajasta riippuen, joita kaikkia en sattuneesta syystä ulkoa muista. Mutta joka tapauksessa tässä erikois pehmeässä on sitä tinaa sekä lyijyä aikaslailla paljon, näiden peltien koroosionsieto on suuri eli ovat käyttänösssä ruostumattomia.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  4. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 497
    Saadut tykkäykset:
    2 009
    Maanantaina voin laittaa tarkempaa tietoa kun ne löytyvät työkoneelta töistä.
     
    • Tykkään Tykkään x 5
  5. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 497
    Saadut tykkäykset:
    2 009
    Oikeassa olit, ei ole enää nykyisin lyijyä! Lyijyä - tinaa käytetään edeleen erilaisissa Cu-kupariseoksissa. Lyijylevyä käytetää esim tiilikaton piipun juuriosissa sen muotoiltavuuden johdosta, röntgenhuoneiden seinissä,,,, eli 1mm,n lyijyä löytyy aina varastosta.

    Kuvan pellinpala on sitä missä kuvittelin lyijyä vielä olevan
    DAEFAA9B-D9DD-4882-B1D1-E3B178DA5A41.jpeg
    Ennen puhuttiin pehmikelyijystä, sinkin määrä tässä levyssä on 350g/m2. Samaa peltiä käytetään paljonkin ilman pural pinnoitetta. Sitten on vielä yksi vielä tätäkin pehmeämpi laatu jota käytetään pyöreiden osien valmistuksessa, hitto kun en muista sen nimeä enkä tiedä millä helvetillä se pelti on saatu niin pehmeäksi?
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  6. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    26 210
    Saadut tykkäykset:
    5 026
    Vähähiilisyys ja sopiva lämpökäsittely ilman suurempaa mekaanista muokkausta sen jälkeen > rentoa peltiä.

    Seosaineet lujittavat terästä tai pilaavat sen. Pehmeä levy on siis lähes vailla seosaineita.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  7. Nuhvi63

    Nuhvi63 Kylähullu
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    16.6.2018
    Viestejä:
    4 261
    Saadut tykkäykset:
    1 550
    Tuo täysin tuettu metallinen ohutlevytuote herättää aina hilpeyttä...
    Onks se peltikela täysin tuettu kun se on kelapukissa muutamalla vanteella kiinni :rotfl:
    Tai arkit kun ne on lavalla jne...

    Huomisaamuna pitäisi mennä noita täysin tuettuja taas lastaamaan ja viemään asiakkaille :virnpeuk:

    Oho, pientä offtopiccia pukkaa taasen :D
     
  8. vallunen

    vallunen Kansalainen

    Liittynyt:
    17.9.2017
    Viestejä:
    178
    Saadut tykkäykset:
    121

    Tässä pientä puuhastelua myös virta/rattilukon kanssa. Eräs lukkoseppä sanoi että pieksä lukkoa muovivasaralla sieltä täältä että haitat ja tapit mitä siellä onkaan irtoasivat ja voitelu pääsee kohteeseensa. Ja niinhän siinä kävi lukko pelaa ja ilman purkamista.
     
    • Tykkään Tykkään x 9
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 3
  9. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 497
    Saadut tykkäykset:
    2 009
    Asiasta aasinsiltaa kolmanteen, miten rattilukko oli toteutettu minissä jossa avain oli kojelaudassa tai saavissa jossa se oli keskikonsolissa.
     
  10. 4wdman

    4wdman Muutanansalkku

    Liittynyt:
    15.3.2012
    Viestejä:
    2 877
    Saadut tykkäykset:
    256
    Saabissa oli pakkilukko.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 7
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 951
    Saadut tykkäykset:
    4 804
    Rattilukkohan ei ole pakollinen, vaan ajonesto. Esim automaattivaihteisessa parkkilukko, saabis oli "pakkilukko" eli peruutusvaihde päälle että avaimen lukosta pois saat, toki "rattilukko" on se yleisin tapa....
     
  12. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    6 831
    Saadut tykkäykset:
    1 092
    Siihen aikaan kun minin lukko oli keskellä ja starttinappula lattiassa apumiehen kulmassa ei ollut vielä rattilukkoja muissakaan, Myöhemmin rattilukko sijaitsi ja toimi kuten muissakin autoissa.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  13. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    7 033
    Saadut tykkäykset:
    1 123
    Vanhoissa autoissa oli "Panssaripuolia"
     
  14. Nuhvi63

    Nuhvi63 Kylähullu
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    16.6.2018
    Viestejä:
    4 261
    Saadut tykkäykset:
    1 550
    Aikoinaan kun rampattiin Ryssissä niin mentiin jokainen omalla autolla rajan yli ja sit yhellä tai kahella autolla Viipuriin, niin otin aina Datsunista jakajan pyörijän taskuun kun jätin sen rajalle huoltsikan pihaan...
    Sen kun olis saanu melkein avaimella kuin avaimella käyntiin...
     
  15. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    14 111
    Saadut tykkäykset:
    2 017
    Rattilukko tai vastaava luvattoman käytön estolaite tuli palokkiseksi v. -68. Sen vanhemmissa ei sitä ole. Volvo käytti panssaripuolaa, eli eräskuoriset johdot oli kiinteästi virtalukolta puolalle, ettei heittovirtaa voinut antaa.
     
  16. Yks

    Yks Kansalainen

    Liittynyt:
    8.4.2015
    Viestejä:
    127
    Saadut tykkäykset:
    9
  17. Stardust

    Stardust Kansalainen

    Liittynyt:
    9.12.2020
    Viestejä:
    274
    Saadut tykkäykset:
    33
    Varmaan niitä on ollut jo ennen pakollisuuttakin joissakin autoissa.

    20210114_102547[1].jpg

    Todella vanha rattilukkomainos. Lukko mallia vanha.:)
    https://books.google.es/books?id=6dIDAAAAMBAJ&pg=PA160&dq=steering+wheel+lock#v=onepage&q=steering wheel lock&f=false
     
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    14 111
    Saadut tykkäykset:
    2 017
    On toki joissain ollut, mutta verotus piti huolen siitä, että suurin osa autoista tuli maahan minimivarusteilla.
     
  19. vallunen

    vallunen Kansalainen

    Liittynyt:
    17.9.2017
    Viestejä:
    178
    Saadut tykkäykset:
    121

Jaa tämä sivu