Tietokoneen näytöt

Viestiketju:
Tietokoneen näytöt

Mikael

2.0
Liittynyt
4 Kesäkuu 2015
Viestit
7,067
Eipä löytynyt sopivaa kettinkiä niin avasin uuden. Elikkäs pääsin tänään kokeilemaan koululla vähän parempaa tietokoneen näyttöä piirtohommissa ja jopa tuntui aika muikealle. Rupesi itseäkin moinen kiihottamaan ja kun googlailin niin ei ole edes mikään ökykallis. Kyseessä on tämä näyttö jota tänään käytin. Kaarevuus ei tuntunut piirtohommissa haittaavan yhtään, melkeimpä jopa päinvastoin.

Onko kokemuksia kaarevista näytöistä tai yleensäkään tuollaisista 4k 32" näytöistä? Nykyinen on ikivanha 24" FullHD ja on ollut päivitys mielessä jo aiemminkin. Millaista näyttöä @borg käytät töissä?

Suosituksia otetaan vastaan myös muistakin näytöistä. Käyttö pääasiassa valokuvien editointi, CAD, Sketchup, Youtube...ym. Pelaamista tietokoneella en harrasta. Hinnassa tuo 500€ on aika lailla kipuraja tällä hetkellä.
 
Tuo linkin takana oleva näyttö on vissiin vain full hd. 4k se tosiaan olla pitää jos tuumia on noin paljon. Kaareva näyttö on kyllä omasta mielestä parempi kuin suora mitä itse vähän niitä katsellut. Itselle en oo moista ostamassa sellaista ainakaan vähään aikaan, ehkä sitten jos on enemmän tarvetta ja hinnat tulee vielä enemmän alas. Nuo 4k näytöthän (ja telkkarit yms.) oli aluksi ihan jäätävän hintaisia, nyt jo ihan kohtuudessa
 
Tuo linkin takana oleva näyttö on vissiin vain full hd. 4k se tosiaan olla pitää jos tuumia on noin paljon. Kaareva näyttö on kyllä omasta mielestä parempi kuin suora mitä itse vähän niitä katsellut. Itselle en oo moista ostamassa sellaista ainakaan vähään aikaan, ehkä sitten jos on enemmän tarvetta ja hinnat tulee vielä enemmän alas. Nuo 4k näytöthän (ja telkkarit yms.) oli aluksi ihan jäätävän hintaisia, nyt jo ihan kohtuudessa
Huomasin myös että yläpalkissa näkyvä selaimen välilehden info kertoo, että 1920x1080. Tuolla ilmoituksessa kuitenkin lukee seuraavaa:

About this item
  • 81 cm (32 inches) LCD LED screen.
  • 4K Ultra HD, 3840 x 2160 pixels.
  • HDMI, audio output, USB ports.
  • AMD-Free Sync Technology
 
Huomasin myös että yläpalkissa näkyvä selaimen välilehden info kertoo, että 1920x1080. Tuolla ilmoituksessa kuitenkin

Kannattaa varmistaa myyjältä tuo resoluutio ennen kuin ostaa jos on kahta eri tietoa, ebay myyjät varsinkin koijaa joskus noilla.
 
2560x1440 eli QHD-näyttö on sekin huomattava parannus jos vertaa fullHD:n tarkkuuteen (1920x1080). Se alkaa näyttää karkealta juuri sinä päivänä, kun QHD-näytön kanssa pääsee tekemisiin.

Minulla on kaksi 27” QHD-näyttöä, joista toinen on mallinnuskäytössä. Toisessa pyörii yleensä tuoterekisteri, Konekansa ja mitä milloinkin.

Lisäksi on 32" 4K UHD-näyttö, jota käytän kuitenkin lähinnä SolidWorksin PDM:n kanssa. Siinä on turkasesti sarakkeita, olikohan 13 tai sinnepäin, sekä esikatseluikkuna. Kaikilla 4K-näyttöä (3840x2160) vähemmillä loppuvat pikselit kesken ja näkymää pitää rullata vaakasuunnassa, mikä on ihan syvältä.

Mielestäni 27" QHD on aika passeli mallinnuksessa. Eikä 4K-näyttökään varmaan huono olisi, mutta itse olen pyhittänyt sen tuohon hakemistoissa seikkailuun.
 
Ei se kompuutterin näyttö tunnu koskaan olevan liian iso, kotona 32" kaareva QHD, töissä vissiin joku 45" tai niillä sektoreilla. Itse olen jotenki tykästyny laittaan vanhan monitorin kyljelleen tuohon ison näytön jatkoksi, elikkä siis:

upload_2021-12-4_17-39-42.png


Pienessä ruudussa menee allekkain sitte selain,teams,viewerit yms toistarpeinen kilke ja isommassa se varsinainen työkalu ohjelma.
 
Itsellä on kotona kolme FullHD:ta, joista oikeanpuoleinen on pystyssä. Kätevä esim. jos pitää ottaa ruutukaappaus jostakin pidemmästä tarinasta.
 
Jaa-a, olen siinä uskossa, että on solidworksin oma.
 
Juur ostin sihteerille pari kuukautta sitten ja uudelle toimarill vajaa kuukausi sitten täämöset. Ovattten kovinkin tyytyväisiä...
 
Tilasin tämän ensimmäisessä vietissä mainitun Dellin näytön. Sillö se selviää onko musta ruutu näytön vai koneen vika.
 
Juur ostin sihteerille pari kuukautta sitten ja uudelle toimarill vajaa kuukausi sitten täämöset. Ovattten kovinkin tyytyväisiä...
Taitaa olla juuri sama mikä mullakin on ollut 1½ vuotta. Ei oo niin paljon kokemuksia paremmista näytöistä että tätä osaisin hirveän huonoksi moittia, ainakaan tähän hintaan nähden.

Kaareva näyttö tuntui hetken vähän oudolta, mutta siihen tottui nopeasti. Nyt verstaalla oleva suora 24" näyttö tuntuu postimerkin kokoiselta ja oudolta. Jostain syystä piirtelyt/mallintelut tulee tehtyä tässä kotitoimistossa eikä verstaalla...
 
Pari vuotta vielä, niin tulee tälläkin hetkellä yhä käytössä olevalle Philipsille 10v ikää:),
eikä ole ollut 27" QHD:eistä paluuta FullHD näyttöihin missään koossa. 4K näytötkään
ei kiinnosta, kun en luettavalle tekstille lisäpikseleistä mitään hyödy.

Useimmiten kolme näyttöä rinnakkain pystyssä(pivot).
 
Eikö yksi huomattavasti isompi 4k näyttö oikein päin aja saman asian.
 
Ei sitten mitenkään, kun koneessa on kaksi eri näytönohjainta pcie väylissä, ja molemmat jaettu usein eri 'koneille'(kvm<3, eli virtuaalisesti).

edit: hiiren ja näppäimistön jakoon päävirtuaalikoneelta muille virtuaalikoneille on sitten barrier jne., joilla toimivat kaikki hienosti yhteen:).
pääkäyttiksellä ei siis ole edes näyttöä ja näppäimistöä jne. heti bootin jälkeen, kun käynnistää vieraat automaattisesti.

edit2: käytän myös ebaykiinahalpishdmi-kytkimiä, joilla voi vaihdella läppäriä telakasta vaikka yhteen näyttöön yms..
 
Viimeksi muokattu:
Emännällä kaksi näyttöä ja läppärin näytöllä pyörii sähköposti. Tytär ajaa 3 kpl kolmekakkosta ja läppärissä sähköpostia...ei mitään virtuaalikoneita vaan eri sovellukset jaettu eri näytöille. Itelle duunissa piisaa yksi näyttö, mä oon sanonu että jos en hommia peräkkäin ehdi tekemään, jääkööt huomiselle.
Kyllä silti joskus ajan läppäri+ pöytänäyttö...
 
Nyt on Dellin näyttö kotona ja käytössä :rakastunut: Vaimo kävi selän takana ihmettelemässä että "tuossahan on reunoilla tyhjää tilaa vaikka kuinka, olis riittänyt pienempikin näyttö". Osa sivuista on kieltämättä tyhjää reunoilta kun käytössä on 3840x2160 resoluutio. Youtuben 4k videot näyttää tällä kyllä erinomaiselta.

Kertaakaan ei ole mustaa ruutua tullut näytön ajureiden päivityksen jälkeen. Tiedä nyt sitten oliko vika niissä ajureissa vai tuossa vanhassa näytössä :confused:
 
Takaisin
Ylös