Terri

Viestiketju:
Terri

borg

administi
Ylläpitäjä
Liittynyt
18 Huhtikuu 2011
Viestit
41,293
Kun en oikein keksinyt, mihin ketjuun laittaisin tuoreen videon Maukan Terristä, niin tein vastaisenkin varalle oman Terriaiheisen viestiketjun.

Kas tässä, Paukepäiviltä 2014:

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvä video.
Mukava nähdä omaa kuormaajatyöskentelyä.
Aika räpellystä:heko:
Ja sitten ongelmaan.
On taas mennyt vettä hydrauliöljyn joukkoon.Pääsee vesi penkin läpi säiliön päälle ja siitä ilmeisesti täyttökorkin kautta
säiliöön.Ihan harmaana on öljyt. Paukepäivillä ihmettelin koneen tehottomuutta kuormatessa ja yrittäessä kääntää konetta.
Tossa ei varmaan ole muuta konstia kuin tyhjätä koko hydraulijärjestelmä.
Puhaltaa kaikki letkut ja sylinterit tyhjäksi öljystä.
Onko vinkkejä muista vaihtoehdoista?

Mauri
 
Ei kait siihen öljynvaihtoon oikotietä ole. Julmettu työmaa ja sotkeminen sulla edessä.

Onko sulla vakiopumppu vai joku isompi? Aika kevyen näköisesti nousi täysi kourallinen, vai oliko nuo kuivia pöllejä. Mulla kaistelee paljon enemmän, taitaa olla itellä pumppu lopun edellä, kääntyminenkin on vaikeutunu viime aikoina.

Tossa Borgin videossa näkyy hyvin, miks Terrissä ei pidä olla koppia. Varmaan puolet eteenpäin ajosta ja kaikki peruuttaminen on tapahtuu seisten ja nimenomaan oikealla astinlaudalla poikittain seisten toinen käsi ohjaustangolla ja toinen turvakaarella. Selkeästi helpoin tapa ajaa. Jos siinä on joku koppi tiellä, ni joutuu kiipistelemään katon alla istuallaan 45 astetta puolelta toiselle kallistelevan koneen kyydissä ja siitähän ei tule yhtään mitään. Ja Terrihän kallistelee, mutta ei kaadu helpolla. Etuvaunu on niin kapea, että ison koneen urissa tai harvennuksella, jossa on vähän korkeampia kantoja, ollaan helposti 45 ast. kallellaan, mutta siihen pitää tottua, ei se menoa haittaa.
 
Joo'o. kyllähän tommone pitäis kans olla omassa leluvalikoimassa..
 
Jops, hommaa piisaa öljynvaihdossa.Pitää tehdä ennen talvea,noo ei Terrillä ole ajoa tällä kesällä kovinkaan paljoa.

En kanssa kaipaa hyttiä ollenkaan.Kyllä tolla vehkeellä ajettaessa pitää nähdä mihin ajaa. Peruuttaminen voisi olla hankalaa umpikopista,
pitäisi olla taaksepäin ajolaitteet.Yritän kyllä kiertää kivet ja kannot parhaani mukaan.Takavaunu on kaatunut muutaman kerran kun on kiipenyt kannon tai kiven yli.
Pumppu on alkuperäinen,hieman olisi tarvetta isontaa takavedon takia.Joku varoitteli jotta voipi käydä ruiskupumpun päälle kun on sen persiissä kiinni.
Kuvia Terristä vuosien ajalta...
http://aijaa.com/al26007

Mauri
 
Eikös öljysäiliössä oo pohjaproppua, josta vanhat lasketaan pihalle, sitten "huuhteluoöjyt" että saa sylinterit/letkut puhtaiksi vanhoista ja sitten ne oikeet öölit....
Erään puolitutun kuormaajan öljysäiliöön oli jostain mennyt vettä kans niin paljon että oli perusteellisen öljynvaihdon aika.
Homma tapahtui seuraavasti.
Tankin paluuletku irti, siihen jatkoliitettiin letkunpätkä joka johti jäteöljytynnyriin.
Ei kauheen montaa kertaa tarvinnut vipusia heilutella kun alkoi pumppu höriin tyhjää, kone sammuksiin ja pumpun imuletku irti, siihen jatkoletku joka johti uutta öljyä sisältävään tynnyriin.
Kone käyntiin, kaikilla sylintereillä liikkeet päästä päähän kaksi kertaa.
Kone sammuksiin, säiliön putsaus, suotimien putsaus/vaihto, letkut paikoilleen ja uusi öljy säiliöön.
 
Kun kelit on loistavat öljyjen kanssa läträämiseen.
Niin aloin vaihtaan öljyjä Terriin, eka satsi uutta (vanhaa) öljyä menossa.
Kysymys heräsi millai saisi harmaan öljyn vedettömäksi?
Ajan kanssa tietysti erottuu mutta olisiko nopeampaa konstia?
Miten olisi kuumentaminen?

Mauri
 
Jos olisi vanha mutta ei-suojeltu separaattori, niin se voisi toimia lämpimän öljyn kanssa.

Via Tapatalk
 
Tästä öljyn/veden erottamisesta taisi joskus olla jossain ketjussa enempi juttuakin.....
Vesihän höyrystyy 100asteessa, öljy ei tuosta lämöstä ole vielä moksiskaan.....
 
Itse sitä joskus kyselin kun melkoista kermaa oli Valmetin lootaöljyt. Tilanne meni sitten ohi kun löytyi perintö-öljyä melkoisesti.

Keittämällä voisi vesi lähteä, mutta astian pitää olla aika syvä kun kuulemma kuohuu tosissaan. Jokin vanha lämminvesivaraaja poikki yläpäästä ja tulet alle.

Mutta tuohon separaattoriin uskon lujasti. Ja nimenomaan uskon, koska oman käden tietoa ei ole. Öljyn pitäisi olla kuumaa, se alentaa viskositeettia ja parantaa tulosta. Maitokin separoituu parhaiten lämpimänä.

Via Tapatalk
 
Ei muuta ku hommaa purifikaattorin ja alkaa kiertään majoriharrastajien persöljyjen putsarina. a115.gif
 
Kosaani kuumennus näyttäs toimivan veden pois saamiseksi öljyn seasta.
Kirkkaat öljyt huomenna koneeseen.....
 
Kuohuuko tai räiskyykö kuinka? Pitääkö veden kiehua?
 
Ei kuohunut ollenkaan,väri muuttui silmissä.
Muutama kuva prosessista tulee huomenna....
 
Sellanen jokin +7-80 astetta saattanee hyvinkin riittää. Vaikkei vesi kiehukkaan ( se aiheuttaa sitten kuumia roiskeita metrien päähänkin) mutta lämpöerojen vuoksi öljy kuitenkin "kiertää astiassa" vaikka kyljestä lämmittäen, ja vesi alkaa haihtua pois.
Aina tehokkaampaa varmaankin, mitä pienempi on ulkoilman lämpötila = ilman kosteus pienempi
 
Kiitokset tieteen tekemisestä! Tällainen todellinen, käytännössä testattu asia hyödyttää monia.

Via Tapatalk
 
Voisiko tuon kierrätysöljyn lämmittää erillisessä säiliössä ja sen jälkeen separoida?
Joku kyläseppä voisikin tarvevarasto tarpeistaan tuollaisen rakennellakin.
 
Hyviä kuvia aijaa osastolla,panee vauhtia omanki Terrin rakenteluun.Onko sulla noissa kuvissa mäntäpumppu vai ratasversio perävedon puolelle asennettu?Minkä kokoiset on nuo hydraulimoottorit kärryssä?
 
Koneessa ei ole kuin yksi alkuperäinen hammaspyöräpumppu.
Perävedon hallintaventtiili on sarjassa kuormaajan venttiilin kanssa.
Venttiili on sähköohjattu varustettuna käsiventtiilillä.
Takavedon venttiilissä on moottorikara.
Venttiilin toisesta karasta hallitaan vinssiä joka kauko-ohjattu.
Hydraulimoottorit on 200cc tilavuudeltaan.Tällä hetkellä kytketty rinnan.
Sarjaan kytkentää kokeilen jossain vaiheessa.
Moottorit vaatisivat lisää tuottoa jotta saisi tehoa lisää.
Nyt jaksaa hieman kangerrellen siirtää konetta pelkällä takavedolla.
Takavedon voisi varustaa omalla pumpulla mutta vaatisi hieman muutoksia rakenteeseen.

Mauri
 
Takaisin
Ylös