Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja marce, 28.2.2014.

  1. arv

    arv Kansalainen

    Liittynyt:
    4.12.2011
    Viestejä:
    435
    Saadut tykkäykset:
    141
    Mulla on koneella (Mac) 2013 -versio Draftsighista, myös beta. On niitä siis jo muutaman vuoden tehty.
     
    #641 arv, 21.12.2017
    Viimeksi muokattu: 21.12.2017
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    18 666
    Saadut tykkäykset:
    2 709
    Työmaalla myös ilmainen DraftSight. Hyvin vähäisellä käytöllä, mutta joskus on 2D-cadiakin tarvinnut.
     
  3. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    676
    Saadut tykkäykset:
    95
    Onkos porukka testannu noita kiinalaisia AN -liittimiä? Ajattelin jos polttoainelinjat esim niillä laittais (tankkilinjan)...Ebaysta tilailis...mutta jos joka tapauksessa ovat ihan paskaa niin täytyy ehkä jättää tämä kokeilu väliin.

    Tai onko kokemuksia bilteman vastaavista? Onko laadukkaita?
     
  4. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    676
    Saadut tykkäykset:
    95
    Kirjoitellaas tähän ikuisuusprojektiin vaihteeksi jotain...Tosiaan vuoden ollu ainakin taas ettei tätä ole ennättänyt nykäsemäänkään...Muutaman kerran fiiliksen takia ajellut pienet lenkit :D Ja muutaman kerran siirtänyt pisteestä A pisteeseen B (pois tieltä)...

    Nyt on kuitenkin tullut taas semmonen jonkinlainen innostus tähän asiaan, ja jopa jo jotain tehty. Vaan ihan oikeitakin töitä olis taas tälle talvelle aika paljon tiedossa niin katotaan minkä verran kerkeää...Ja perheen nuppilukukin pitäis kasvaa yhdellä niin se tuo omat haasteensa harrasteluille.

    Siirsin koneen pajaan ja nyppäsin moottorin pois konetilasta sekä muutakin tullut touhuttua:

    Tuota Garretin turboahan tähän sottailin jo aiemmin, mutta nyt kun asiaan perehdyin enemmän niin siinä hukkaportin kello onkin alipaineella ohjattu...En edes ennestään tiennyt että niitä on alipaineellakin toimivia, aina luullut että paineella pelkästään. Eli se kertoo meikäläisen turbotietämyksestä jonkin verran :D En tiedä mitä olisi vaatinut että olisi saanut tuon alipaine-ohjatun toimimaan, joten luovuin ideasta... @jusape tarjotteli bemarin turboa ihan sopuhintaan, mutta se olis vähän vaatinut pientä rakkautta ja hinkkausta että olisi ollut siisti. Skippasin tällä kertaa sen ja päädyin tilaamaan ebayn kautta kunnostetun turbon (joka muuten nyt sattumalta on samanlainen kuin tuo jusapen tarjottelema bemun 525sen turbo). Tuon ebayn turbon kun sain käteen niin sen jälkeen totesin että tuo garretti mitä alunperin meinasin laittaa on varmaankin kaiken lisäksi rikki...aivan hurjat välykset siinä verrattuna tähän kunnostettuun...Eli ehkä ihan hyvä että sitä ei tullut nyt sit ikinä laitettua tähän...

    Pakosarjan tekoa (mallia "halkosarja") aloiteltu, vielä näyttää vähän rujolta mutta kyllä se siitä kai? Ikinä ennen ei ole tullut pakosarjaa(kaan) tehtyä.


    Vesijohtomutkien halkomista professionaali-jigissä plasmalla :facepalm: Joku erilainen vaste olis ollu parempi mutta tuommoisia rojuja sattui löytymään käden lähettyviltä niin niillä mentiin. Laikalla siistimisen jälkeen ihan suhteellisen kelvollisia osia.


    Tässä vaiheessa mennään nyt...seuraavaksi pitäis vielä tehdä palat noihin kolosiin, vingutella ja rälläköidä ja tiggailla ja ja...sen jälkeen pääsee jyrsimellä ajamaan tuon yläosan rälläkkäjäljen tasaiseksi ja tekemään siihen sitten käypäset palaset.


    Kone nypättynä pois, kuvassa näkyy tuo tähän menossa oleva ahdinkin. Kompurakoteloo ja pakopesää joutuu vähän kääntelemään / mallailemaan, ja hukkaportille rakentamaan uuden kiinnityksen...

    Lopuksi vielä turha video, ihan vaan siitä syystä että videot on kivoja...Toivottavasti seuraavan kerran kun tätä liikutetaan on siinä jo ihan erilailla hallintalaitteita ympättynä sekä enemmän peltiä ympärillä...

     
    • Tykkään Tykkään x 1
  5. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    2 765
    Saadut tykkäykset:
    387
    Siinon lontoonpuoleinen ohjaus! :D
     
  6. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    676
    Saadut tykkäykset:
    95
    Niinhän toi väliaikanen setuppi on ollu joo :D

    Nyttemmin taas ollu mielessä josko tekis kuitenkin tähän keppiohjauksen...olis nii paljo yksinkertasempi kun se rattihässäkkä.

    Jää vaan kyllä ylimääräseks ohjaustehostimen pumppu siinä tapauksessa...pitäis melkein sen tilalle laittaa pelkkä laakeririssa sit...
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 668
    Saadut tykkäykset:
    1 990
    Puskinlevylle, tms, valmis hytikkapumppu...... hiukannehkä hidas, jos 50mm tunkin laittaa nostolle.... 20/30mm kakstoiminen tunkki....
     
  8. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    3 977
    Saadut tykkäykset:
    1 536
    tuossapa viteo tehostaja toimisesta 60/30 sylkystä...
     
  9. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    11 083
    Saadut tykkäykset:
    1 760
    Melkein sanoisin liian nopeaksikin. Tuo kuitenkin tyhmäkäynnillä.
     
  10. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    3 977
    Saadut tykkäykset:
    1 536
    kierrokset ei vaikuta nopeuteen....nykyään on 70/40 sylkky eli aavistuksen hitaampi
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  11. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    676
    Saadut tykkäykset:
    95
    Mullahan on tähän jo kampuran jatkoks hommattu hydepumppu...
     
  12. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    676
    Saadut tykkäykset:
    95
    Kirjotellaas tänne päiväkirjaan taas jotain...

    Hirveesti ei ole ollut aikaa tätä jatkaa mutta toisinaan on aina jotain kerennyt tekemäänkin.
    Jatketaanpa kuvallisessa muodossa:


    Pakosarja tuli tyrittyä aivan kalkkiviivoilla...Hätäilin ja otin sen liian aikaisin jigistä pois hitsauksen jälkeen ja sepäs veti sitten vielä itsensä aivan banaaniksi...Oli ihan jonkinlainen työ saada se kuumilla oikomalla sellaiseen kuntoon että sitä kehtasi edes yrittää jyrsinpöydälle sovitella. No, tässä kuvassa pakosarja on kuitenkin jo oikaistuna eli valmiina ja maali niskassa...Harmillisesti paikallisessa rautakaupassa ei ollut kuin harmaata kuumankestomaalia. Ihan hieno toisaalta, mutta tuollainen kiiltävä tuo kyllä kaikki hitsausvirheet oivallisesti esiin.


    Turbon mallailua paikalleen...


    Koska asentoa täytyi muuttaa, piti siis kompurakoteloa ja ahtopesää kääntää, että saadaan öljyntulo/paluu oikeille kohdille. Runkoon piti porata kohdistus/lukitusnastalle uusi reikä.


    Ircissä #konekansa kanavalla oli puhetta, että täytyisi tehdä turbon ilmanotolle kartio, että saan vapaavirtaussuodattimen kiinni. Itse olin ajatellut yrittää mankeloida kyseisen kappaleen, mutta foorumin käyttäjä @Mikael tarjoutui oma-aloitteisesti sorvaamaan omista varastoistaan löytyneestä alumiinipötköstä kyseisen kappaleen ikään kuin "harjoituksen vuoksi". Ja kun kusti polki osan aikanaan tontille niin sehän sopi paikalleen kuin tehdastekoinen. Harmillisesti tässä kuvassa osa ei näy "koko komeudessaan", ei tullut otettua kuvaa irrallaan ja työnsin sen jo tuon mustan silikonisukan uumeniin. No ehkä myöhemmin vielä tulee räpsäistyä parempi kuva. Joka tapauksessa kiitoksia @Mikael ille tästä :)


    Tänään pudotin öljypohjan irti ja kairasin lohkoon reiän öljynpaluulle sekä 2 kpl laipan kiinnitysreikiä ja kierteytin ne.


    Takapihalla pyörivästä OM602 romukoneesta löytyi valmis turbon öljynpaluu-osa ja sitä päätin hyödyntää tässä projektissa. Alumiinisen jalan jälkeen jatko-osa sattui vielä olemaan mukavasti tavallista rautaa, ja siihen sain hepsittyä hydeliittimen mihin teflonputki on tarkoitus prässätä kiinni.


    Ainakin tuohon turbon puolelle tuohon öljynpaluuseen täytyy rakennella 45-asteen tms. mutka o_O @jusape , tuleeko liian tiukka kulma tuohon?


    Muutenhan tämän päivän projekti olisi mennyt hienosti putkeen, mutta piti vielä öljypohjaa kiinni laittaessa katkaista yksi öljypohjan kiinnityspulteista...:outs: Koitin varoa, mutta ei riittänyt...Täytyis hommata tarpeeksi pienellä asteikolla oleva momenttiavain...

    Semmosta koontia tällä kertaa, jatketaan taas kunhan jotain saan aikaseks...
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  13. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    1 205
    Saadut tykkäykset:
    181
    No sanosin jottei oo olleskaan liian tiukka kulma , tuohan on moninverroin jouhevampi kun monessa tehtaanlaisessa valmisteessa.
     
  14. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    676
    Saadut tykkäykset:
    95
    Mjooh, ja varmaanhan tässä pikkuturbossa ei niin hirmusesti lopulta sitä öljyä kuitenkaan liiku? Turbolta lähtevä öljynpaluureikä tais olla 15mm, muuten letku ja lohkossa oleva reikä on 18mm...Varmaan riittäis isommallekkin turbolle ihan hyvin.

    Lähinnä aattelin että jos heti siihen turbon jälkeen tekee 45-asteen mutkan että se ei rupee siihen mutkaan kerryttämään öljyä sitten...
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 668
    Saadut tykkäykset:
    1 990
    Toimii, kunhan laskua on koko ajan. Tuo reikäkoko on ihan passeli paluulle
     
    • Tykkään Tykkään x 1

Jaa tämä sivu