Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja marce, 28.2.2014.

  1. king tiger

    king tiger Tulokas

    Liittynyt:
    3.12.2017
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mulla on tuossa mese tekniikkaisessa tuo siihen kuuluva boxi, sen hyviä puolia on mm. jälkihehku kun lähtee ajelemaan kylmillä ilmoilla ja mielestäni oli kohtuu helppo kytkeä, kaavioita löytyy netistä. Päävirta katkaisin on hyvä kumminkin olla, jos tapahtuu jotain yllättävää.
     
  2. YxJampe

    YxJampe Kansalainen

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    897
    Saadut tykkäykset:
    86
    Laita perinteinen käännettävä päävirtakatkaisija johonkin hyvään paikkaan maakaapeliin. Noi akkureleet vaatii jatkuvan virran releen ohitte että niitä saa ohjattua.
    Ihan esimerkkinä monissa koneissa missä on akkurele/releet niin silti niissä on mekaaninen päävirtakytkin akkujen vieressä. Voi olla että nimi on sitten esimerkiks varastointikatkaisija.
     
  3. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    537
    Saadut tykkäykset:
    35
    Onko mitä perusteluja sille, että kumpaan kaapeliin tuo virtakatkaisija pitäisi laittaa? Itse olen täälä meillä kuorma-autoissa asennellut aina maakaapeliin, mutta googlettelin ja taisi esim ralli.netissä olla maininta että pitäisi nimenomaan pluskaapeliin kytkeä tuo virtakatkaisin.

    Ja jos ihan tarkkaan nyt lukee tuota niin sehän todella on pääVIRTAkatkaisin eikä päämaadoituskatkaisin :D

    Eli joku joka tietää nyt kertoa eri tyylien haitat ja hyödyt, kerro ja perustele!

    Muussa tapauksessa menee miinuspuolelle kiinni katkaisin kyllä.
     
  4. YxJampe

    YxJampe Kansalainen

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    897
    Saadut tykkäykset:
    86
    Maapuolelle itekkin aina laittanu noi perinteiset päävirtakatkaisijat.
    Pari kertaa on on tullu vastaan kärähtänyt päävirtakatkaisija mistä on johtokin lähtenyt irti, maa puolella tuossa tilanteessa ei ainakaan oikkaria tule. Nää nyt oli jotain halppis versioita ja alimitoitettuja. Sarjassamme tein ite ja säästin.
     
  5. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    1 260
    Saadut tykkäykset:
    628
    Telahirmuun tuli laitettua molempiin pääkatkasijat....jos oikein muistan nii sen takia laitoin ku oli bensuukikone aluksi niin sai virrat puolalta pois jos ratioo halus kuunnella.....
     
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    27 164
    Saadut tykkäykset:
    1 167
    Bensuukivehkeessä..... Jos maapuolella on, akun ja rungon välillä , ja kones jos sattuu käymään, ei sammukkaan välttämättä pääkatkosta.
    Laturi kun tuottaa virtaa, ja on maissa suoraan moottoriin niin sinne jää periaatteessa toimiva virtapiiri koneen käydessä.
    Sitten , + johtimeen kytkiessä, laturin + latausjohdin pitäisi viedä suoraan akulle tai pääkatkon akunpuoleiseen napaan, niin tällöin bensuuni tai sähkösolkulla oleva dieselikin sammuu pääkatkaisijasta.
     
  7. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    7 037
    Saadut tykkäykset:
    1 007
    Lussaan mäkin olen laittanu.....tiedän tapauksen jossa miinuskatkoinen kone kärähti. Empä ny muista oliko lamppu vai mikä joka oli rikki ja saipi virran kiertään, piuhat lämpeni sen verta että otti ja sytty, sytty koko kone ja meni vielä se tallikin siinä.....
     
  8. Kontsa

    Kontsa Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2016
    Viestejä:
    612
    Saadut tykkäykset:
    134
    Ite ajattelin asian niin, että sen katkaisian navat eivät ole vaarallisia jos on miinuksessa. Samoiten jos itte kytkin porsii sisuskalut pihalle, ni ei pitäis tapahtua mitään.

    Tuohon edelliseen, ei kyllä millään syty piuhat palamaan jos kytkin on miinuksessa ja käännetty pois päältä sekä kone sammuksissa, taikka sitte on vedetty johtoja kytkimen yli, suoraan miinusnapaan.
     
  9. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    7 037
    Saadut tykkäykset:
    1 007
    Kyllä akkujen virroilla saa piuhat savuamaan aika helpostikin....ei tosin silloin kun kaikki on kunnossa, mutta jos ei ole...
     
  10. Kontsa

    Kontsa Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2016
    Viestejä:
    612
    Saadut tykkäykset:
    134
    Juu saa, ja pystyy hitsaamaankin, mutta jos virtapiiri on poikki +/- puolelta, sama asia kumpi, niin eip voi piuha sulaa, ei kulje elektrisititeetti.
     
  11. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    3 891
    Saadut tykkäykset:
    401
    Tämä nyt lähti hakoteille tuosta kilpurien määräyksistä. Käyvä vekotin täytyy saada sammumaan päävirtakytkimestä.
     
    #631 pajs, 9.12.2017 klo 08:45
    Viimeksi muokattu: 9.12.2017 klo 08:51
  12. LPR

    LPR Pehtoori
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    1 085
    Saadut tykkäykset:
    140
    Yleensä on oltava kuitenkin jotain virtoja pääkytkimen ohi, esim. radion muisti tms. Sitten jos on maajohdossa pääkytkin ja uhohtaa kääntää pääkytkimen kiinni ennen starttausta, niin kaikki virta kulkee sitä radion johdinta myöten ja saattaa nousta lievä savumerkki. Radio kun on rungoltaan maissa vähintään antennin kautta.
     
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    27 164
    Saadut tykkäykset:
    1 167
    Jos oikeeoppisesti on kytketty, niin ei sieltäkään savumerkkejä pitäisi tulla......
     
  14. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    3 891
    Saadut tykkäykset:
    401
    Eli kuinka?
     
  15. LPR

    LPR Pehtoori
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    1 085
    Saadut tykkäykset:
    140
    Niin, eli plussaan.
     
  16. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    7 492
    Saadut tykkäykset:
    1 200
    Eikös siihen viiden amppeerin sulake riittänyt...
     
  17. marce

    marce Pelle Peloton
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    537
    Saadut tykkäykset:
    35
    Itse olen monesti noissa meidän kuorma-autoissa (joissa muistaakseni päävirtakytkin on - pihassa) hypännyt autoon, kääntänyt virrat ja todennu että ei perkele onko akku näin loppu että ei edes mittariston valot syty...ja kuitenkin vielä kääntänyt avaimen startti asentoon. Sen jälkeen todennu että taitaakin olla joku kääntäny päävirrat taas pois. Jonka jälkeen onkin tietysti lähtenyt laakista tulille kun käy kääntämässä virrat päälle :D

    Ja radiot pelittää tänäkin päivänä...mahtaako mersulla sitten alkuperäisessä johtosarjassa mennä radiolle omat johdot jo?

    Nuo kahvamalliset päävirtakytkimet on itse asennettu jälkikäteen.
     

Jaa tämä sivu