Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja marce, 28.2.2014.

  1. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 769
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Niin, juuri siihen aikaan kun pitäisi nimenomaan laitella et vaikuttaakin....
     
  2. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    4 355
    Saadut tykkäykset:
    609
    Pakkasilma lienee kuivaa ja jäätyminen kaasuttimen kurkussa vähäistä.
    Mutta se tunne ja pelko ihmisillä voittaa tiedon ja järjen, tämä taitaa näkyä muissakin asioissa.
     
  3. Jurpolukki

    Jurpolukki Syytinkiläinen

    Liittynyt:
    23.11.2013
    Viestejä:
    1 944
    Saadut tykkäykset:
    247
    Mulla kadetti tonni satanen niin kurkku jäätyi tollaisessa räntäkelin aikaan koska ilma siellä imun kohalla ohenee ja lämpötila alenee. Olihan niissä vastuslanka kurkun seutuvilla lieneekö tuossa tapaukseesa notta se ei toiminut.
     
  4. Janski

    Janski Latvassa lahoa.

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    1 521
    Saadut tykkäykset:
    374
    Meillä oli aikoinaan sellanen hienous ku Renault estafette paku siinähän oli joku mallia tippa rellun tekniikka:confused:. Siinä ruukas jäätää kaasarin varsinkin ku oli kuormaa enemmän, taka loosteri täynnä tiiliä huippu nopeus 60 km/h lappu lattiassa :D
     
    • Hauska Hauska x 1
    • Luovaa Luovaa x 1
  5. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    558
    Viime aikoina en ole muistanut ostaa ollenkaan tuota vettä vähentävää pensan lisäainetta. Pitääpä ostaa kun Gulf-asemalla seuraavan kerran poikkean:)
     
  6. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    4 173
    Saadut tykkäykset:
    371
    Audi 80S tuppasi kanssa vetään kaasarin jäähän nollan korvilla eikä käynyt kuin ryyppy päällä. Olihan tossa jonkin sortin esilämmityskin mutta ei riittänyt potku jos suoraan isolle tielle ajoi. Maisemareittiä ajellessa harvemmin takkusi
     
  7. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    140
    Kylläpä tässä nyt olettamus on, että nuo polttoainelinjat on nyt oikein. Täytyy myöhemmin lisätä tuo polttoaineen esilämmitin jos sellainen jostain ilmenee vastaan halvalla. Ilmeisesti tuossa nurkissa lojuvassa 602 koneessa sellainen olisi, mutta tuskin on yhteensopiva 605 kanssa. Siihen asti mennään ilman.

    Seuraavaksi odotellaan että kusti polkee osatilauksen tontille niin pääsee kiinnittämään muun muassa imusarjan paikalleen. Saa nähdä miten muut osat sattuivat nyt kohdalleen vai tilasinko ihan väärään koneeseen roinaa :D

    Konetta käytellessä huomasin että oli tullut tökättyä yksi alipaineletku pumpun perseessä olevaan "kelloon". Sitä tarkemmin nyt kun tutkin ja selvittelin, niin se on tyhjäkäynnin korotus kylmänä. Pitäisi olla kannessa anturi ja meno+tulo alipaineelle ja siitä letku pumpulle tähän kelloon. Sitten kun koneen lämpötila on 30-astetta niin venttiili sulkeutuu -> kierrokset laskee normaaliksi.

    Äkkiseltään katsottuna tuosta 602 koneesta en ainakaan kyseistä murikkaa löytänyt. Jos jollakulla sattuu olemaan moinen nurkissa ja haluaa siitä sopuhintaan luopua niin ilmoittele. Muussa tapauksessa varmaan jää tuokin ominaisuus pois käytöstä ja rumpsutellaan kylmää konetta omalla nilkalla sitten...
     
  8. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    140
    Tosiaan, aiemmin joskus oli jo puhetta siitä että leivotaan tuo nurkissa ylimääräisenä lojuva garretin turbo tähän vehkeeseen kiinni. Varaosaliikkeestä lähetti kuskasi mersuroinaa pahvilaatikollisen tontille ja nyt olisi pakosarjan tiiviste käsissä. Enää täytyisi piirtää kuva ja saada laippa aikaiseksi niin siitä se lähtee... Laippa saataneen kärytettyä kyllä helpohkosti, yksi luottohenkilö tässä mielessä joka varmaankin tämän projektin suorittaa... :peukku:

    Päivänä eräänä tässä kesken kävelyn iski mieleen se, että hetkinen, jos käydään turboa leipomaan koneen kylkeen kiinni niin pitäishän se välijäähdytinkin asennella. Ja siinä sitten jo manailin ja olin hätäpäissäni laittamassa ostoilmoitusta OM606 alumiinisesta imusarjasta (siitä saa leikkaa-liimaa-askartele -metodilla tehtyä OM605 käypäsen). Mutta @MaxiSami epäili että kyllä se vakio muovinenkin imusarja kevyet ahdot kestää. Ihan parhaassa paikassa ei tuo ilmaputken paikka siinä sarjassa ole, mutta kyllä se siitä mutkalla saadaan aikaiseksi jos ja kun välijäähy laitetaan.

    Eli nyt paremmin tietävät: Onko välijäähdytin aina tarpeellista asentaa vai vasta siinä vaiheessa kun ruvetaan ahtamaan "kunnolla" ja on isompaa turboa yms? Nuffimarkon sinisessä härvelissä ei näy välijäähyä esimerkiksi olevan.

    Ja mikä nyt on tuollaiselle koneelle turvallinen max-ahto, ei ole tarkoitus rikkoa konetta kuitenkaan.

    @AJS myös irkissä jo epäili että pitäisi sähköinen polttoainepumppu asennella lisäksi että kakku riittää?

    Eikä tätä turbon asentamista voi mitenkään järkisyillä perustella, lisäteholle ei oikeastaan ole mitään tarvetta. Pikemminkin syy on se että: miksi ei? :virnpeuk:

    Konekansan "turboguru" @jusape vois ehkä jotakin kommentoida tähän?
     
    #588 marce, 18.11.2017
    Viimeksi muokattu: 18.11.2017
  9. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    20 639
    Saadut tykkäykset:
    3 224
    Mistään mitään tietämättä arvelen, että välijäähdytin on ainakin muovisen imusarjan elinikää pidentävä laitos.
     
  10. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    4 173
    Saadut tykkäykset:
    371
    Koita nyt ens alkuun maltillisilla 0.5 bar ahdoilla. Kyllä tollanen muovinen sellasen kestää.
    Välijäähy auttaa pienilläkin ahdoilla eikä sen tartte olla mallia metri kertaa metri ja tuo borgin mainitsema imusarjan kestävyys kannattaa ottaa huomioon.
    Ei pienellä ahdolla vielä tartte ruveta pumppuja lisäileen on noissa sen verran pelivaraa alkujaan
     
  11. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    140
    Mulla olis tuola tosta E290 korisesta välijäähy muistaakseni jo olemassakin...

    Voiko pienillä ahdoilla ajettaessa siitä välijäähystä olla myös haittaa? Vai onko se aina joka tapauksessa etu...
     
  12. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    4 173
    Saadut tykkäykset:
    371
    Ei nyt äkkiseltää tule mieleen miksi siitä haittaa olisi eikä kukaan noiden kanssa harrasteleva ole moisesta maininnut.
     
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 769
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Muovi-imusatsilla en tosiaan poksausriskin takia alkaisi koittamaan 0.5bar ahtoja enempää.
    Imuilma vaparikoneessa on ilmanvirtauksen ja alipaineen takia ulkoilmaa kylmempää.
    Nuffissakin n. alta 2bar ahdoilla ahtoilma oli jo 150+ast ennen kuuleria.

    Hetkelliseen , muutaman kymmenen sekunnin lämpöpiikkiin ei välttämäti kuuleria tarvii, mut minuutteja kestävään kuormitukseen olis suositeltavaa.
    Pienillä ahdoilla, esim autossa, liki pintakaasulla kuuleri voi hiukan jarruttaa ilmavirtausta, jollei oikeasti ole ahtoja.

    Perusnyrkkiisääntö on, että 1bar ja 100 ast , tää on siis hiukan yläkanttiin, mut ihan hyvä nyrkkisääntö asioissa.
    Ja että jos on 100ast ilmaa tai 25 ast ilmaa, niin happipitoisuus on 10-20% parempi ( koska ilman laajenemiskerroin on mitä on ) ja ahdetuissa koneissa, kylmemmällä ilmalla myös moottorin ( puristustahdin aikainen sekä palotapahtuman ) lämpökuorma putoaa radikaalisti.

    Että jo jotain alta 0.5bar ahdoilla kuulerista alkaa olla etua jo, tehon ja lämpökuorman vuoksi . Varsinkin jollei moottori ole alkujaan ahdetuksi suunniteltu ( öljyjäähyruiskut mäntien alla, vahvemmat männät, nokassa kenties eri asteluvut ja nostot, jne )
     
    #593 jusape, 19.11.2017
    Viimeksi muokattu: 19.11.2017
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 769
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Lisäksi tuohon vielä ..... Et josko muovi-imusatsi niin paineita voi olla vaikka ylikin puol kiloa, siis välijäähyllä. Tällöin ei "imuilman lämpö" paljoa ulkoilman lämmöstä heitä.
    Ilman välijäähyä ahtoilma imusatsissa on helposti 2 x ulkoilman lämpöistä. Ja lämmin heikentää muovin sitkeyttä .......

    Nuffis tolla "kohtu kokoisella " ( ehkä nykyään hiukkan liika pieni jo ) välijäähyllä joskus kattelin et ahtimelta kuulerille meni mittarin mukaan 150+ ast ilmaa, ja takas tuli +35 asteista ilmaa, ulkolämpötilan ollessa liki +25, ja tos kohdin ahdot huiteli lähellä kahta kiloa .....
     
  15. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    4 173
    Saadut tykkäykset:
    371
    Ei noi mesen koneet heikoimmasta päästä ole mihin on jälkeenpäin isketty mutkaa kylkeen tai entistä isompaa ja kestävät.
     
  16. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    140
    Öljyruutat tuola käsittääkseni on kyllä, mutta tossa vaparissa on ohkasemmat männäntapit ja varret mitä turbokoneellisessa OM605...mutta noista vaparikoneistakin on kai otettu aika kivasti heppoja ulos. Ja nyt ei oltu kuitenkaan mitään SuperTurboo rakentamassa.

    Ehkä pitää kuitenkin hommata se OM606 alumiinisatsi työstettäväksi niin ei tarvii katua... :hermot:
     
  17. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 769
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Ite ainakin koittaisin pelata vähän "ylivarman päälle" vaikka leluista onkin kyse, eikä jokapäiväisistä käyttökamppeista.
    "Leikkikaluissa" voi olla hetkellinen kiusausaste normivehjettä isompi, ja aina on riski, et nälkä kasvaa homman edetessä......
    Siksi jo lähtökohtaisesti leluja alkaessa rakentelemaan, tekisin yläkanttiin kaiken .....

    Nuffissakin "ylimitoitettua" välijäähyy teettäes ens aattelin et alta 2 olis käytännössä ahtoja, mut yli meni. Ja jo melko piankin......
    Nykyään mennään siis jo liki 4bar paineilla, joka todella alkaa olla aika ylärajoilla tolla välijäähyllä virtauskyvyltään.
    Muttei oikein isompaakaan mihinkään piiloon mahdu ......
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  18. marce

    marce Pelle Peloton
    Betatester

    Liittynyt:
    16.6.2013
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    140
    Laitetaan om606 imusarjasta ostoilmoitus...
     
  19. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 769
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Kyllä noita varmaan sopivaan hintaan löytyy. Jos osaavat vaan myydä. Onhan tollasia jo purkuun ja paaliin mennyt paljonkin .....
     
  20. Naxxu

    Naxxu Kansalainen

    Liittynyt:
    8.10.2015
    Viestejä:
    102
    Saadut tykkäykset:
    5
    En nyt tiedä onko tuossa 605 koneessa tilanne muuttunut, mutta noissa OM601-603 vapaastihengittävissä moottoreissa on kiertokangen sisällä öljykanavaporaus alasilmästä männäntappiin josta johtuen ahdettuna ne katkee erittäin helposti, joten en kyllä tässäkään tapauksessa laittaisi kyllä ainakaan yli puolenkilon ahtopaineita. Sitten jos siihen vaihtaa turbollisen kanget niin se kestää ahtaa melkei mitä tahansa.

    Ja kyllä tuola volkkari-leirissä aika monet dieselin virittäjät on vaihtanut SDI-moottorin muovisen imusarjan TDI-koneeseen varsin kovillakin ahdoilla, etten sitä imusarjaa nyt näkisi ongelmaksi, ja kyllä siihen 605 koneeseenkin löytyy alkuperäinen turbon imusarja, ettei sitä tarvi alkaa pätkimään 606:n sarjasta
     

Jaa tämä sivu