Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

Viestiketju:
Telahärveli "Telanator T-800" -Projekti

Kahto manu niistä mun kuvista mite oli... nyt en jaksa ennee penkoo...mulla oli semmoset ohjuriputket missä se taaki piäs luistammaan poes päe.
 
Voihan sitä hammastankoa kaventaa... tai sit pistää pitkittäin niinkuin Jusape vihjas. Aika selväpiirteinen systeemi tulis kyllä tuolla lailla, että pääsylkyt hammastangon päihin ja ohjuriputkeen raidetangon varsi. Silloinhan se ei vedä mäntää mukanaan. Vois kuvitella että tehostetulla hammastangolla tulis kohtuullisen herkkä ja nopeakin ohjaus.

Tuo on hyvä että käyttöjarru on erikseen, paljon selkeempi systeemi toteuttaa varmasti toimivana. Safety first!
 
Tuskin jarrusylkky senttiä isompaa liikerataa tarvii ?? Painintappeihin pikkasen pitkulaiset hahlot ......
Ja mikä sen käskee poikittain, systeemin olla ???

No ei käske poikittain olemaan mutta jos pitkittäin laittaa niin sitten tulee metrin keulasta ylitte :D Tai pitäis joku nivelhässäkkä tehdä rattiputkelle...

Kahto manu niistä mun kuvista mite oli... nyt en jaksa ennee penkoo...mulla oli semmoset ohjuriputket missä se taaki piäs luistammaan poes päe.

Olis ne kuvat tossa kiintolevyllä...:D

Voihan sitä hammastankoa kaventaa... tai sit pistää pitkittäin niinkuin Jusape vihjas. Aika selväpiirteinen systeemi tulis kyllä tuolla lailla, että pääsylkyt hammastangon päihin ja ohjuriputkeen raidetangon varsi. Silloinhan se ei vedä mäntää mukanaan. Vois kuvitella että tehostetulla hammastangolla tulis kohtuullisen herkkä ja nopeakin ohjaus.

Tuo on hyvä että käyttöjarru on erikseen, paljon selkeempi systeemi toteuttaa varmasti toimivana. Safety first!

Tästä hammastangon kaventamisesta puhuttiin joskus tyyliin vuos sitten joko tässä ketjussa tai IRCin puolella, mutta kukaan ei oikein osannut sitten kuitenkaan käytännössä neuvoa miten se pitäisi tehdä...Eli sanaisen arkun saa avata :virnpeuk:
 
Hammastangossahan on ne raidepäät katkottavissa, rattiakselin kohdilta ei sylkyn kanssa puoltametriä pituutta tule ......
 
Ei revi, koska tuo uniballpultti ainoastaan painaa sylkkyä sisään, ei ole millään kiinni itse sylinterissä, liukuu ohjurissa joka ohjaa pultin painamaan sylinteriä.
 
@MaxiSami Tässä se sun koneesta oleva kuva,

Onko tohon paksumpaan rautaan hitsattu jotkut holkit tms joitten sisälle toi tanko menee?
 
Ei revi, koska tuo uniballpultti ainoastaan painaa sylkkyä sisään, ei ole millään kiinni itse sylinterissä, liukuu ohjurissa joka ohjaa pultin painamaan sylinteriä.

Noniin, enpä tajunnu tota kuvaa äsken katella oikein aluksi ja niin sanotusti "ajatuksen kanssa"...Kyllä tuntuu jumittavan nyt pahemman kerran taas :D

Tuli viime sunnuntaina taas kolisteltua kupoliakin ihan jonkin verran, lähti hetkeks jopa taju :pimpom: Että ei ihme kun on tuntunu tässä pari päivää tavallistakin tyhmemmältä :D

 
Noniin, enpä tajunnu tota kuvaa äsken katella oikein aluksi ja niin sanotusti "ajatuksen kanssa"...Kyllä tuntuu jumittavan nyt pahemman kerran taas :D

Tuli viime sunnuntaina taas kolisteltua kupoliakin ihan jonkin verran, lähti hetkeks jopa taju :pimpom:




Tuttu juttu, nappanahkakypärä ei juurikaan suojaa anna :D
 
Monasti kans todennu ( vaika lettiä päässä onkin vähän ) niin ahtais paikois touhutessa, vaikka kesäaikaankin, ei ole ollenkaan pahitteeksi pitää kunnon pipoa päässä .....
 
:eek: Valtava kupoli, suorastaan huoneentäyteinen :confused:

Kolhulippis olisi usein kätevä.
 
Tuli tämä kolmas nyt tähän ekas, mutta tässä on vain erillainen välivipu.
1489729524674-49810400.jpg
1489728036237-1008930560.jpg

Laittamalla tehostimet samaan päähän vastakkain voi kääntää ne vaikka taaksepäin. Ja tuolla välitangolla joka on nivelöity voi säätää sitä ratin kääntösädettä suhteessa jarrutehostimien tarvitsemaan liikkeeseen.
14897287627552103503518.jpg
tai voi laittaa jarrutehostimet vierekkäin välitangon viereen joka nivelöity tehostimien välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tämä kolmas nyt tähän ekas, mutta tässä on vain erillainen välivipu.Näytä liitetiedosto 29473 Näytä liitetiedosto 29470
Laittamalla tehostimet samaan päähän vastakkain voi kääntää ne vaikka taaksepäin. Ja tuolla välitangolla joka on nivelöity voi säätää sitä ratin kääntösädettä suhteessa jarrutehostimien tarvitsemaan liikkeeseen.
Näytä liitetiedosto 29471 tai voi laittaa jarrutehostimet vierekkäin välitangon viereen joka nivelöity tehostimien välistä.

Pitäis varmaan tehdä ihan joku pahvimalli lattialle ja kokeilla niillä "livenä" :D Tilankäytön kannalta tuo "versio 3" olisi paras, mutta eikös siinä tuo hammastanko liiku vain edestakaisin ja muuta ei tapahdu?

Mutta erittäin hyvä että tulee ihan näitä konkreettisia esimerkkejä :peukku: Olin jo hylännyt koko tuon ohjaustehostin-idean, mutta nyt taas näyttäisi siltä että kyllähän se sillä varmasti tulee onnistumaankin.

Siitä hammastangon lyhennyksestä ottaisin mielellään ihan jotain kuva/videomateriaalia teoriaosuuden lisäksi vastaan...jos joku on moisia tehnyt. Täytyy tsekata kun ennättää, mutta luultavasti sitä on lyhennettävä.
 
Tuo välivipu on t-kirjaimen muotoinen, ja sen pystyosaa kun käännetään hammastangolla, niin noista t:n vaakavarsista toinen lähestyy ja toinen erkanee tehostimesta. Vipu kääntyy tuon ylemmän nivelen varassa.
Tuo t kirjainhan voi olla vaikka kyljellään.
 
Tuo välivipu on t-kirjaimen muotoinen, ja sen pystyosaa kun käännetään hammastangolla, niin noista t:n vaakavarsista toinen lähestyy ja toinen erkanee tehostimesta. Vipu kääntyy tuon ylemmän nivelen varassa.
Tuo t kirjainhan voi olla vaikka kyljellään.

Noniin, ajattelin että tuossa on ns. suoria lattoja/tankoja nuo ja ne ovat nivelletty toisiinsa nähden noista nivelpisteistä. Niinpä ajattelin että mitähän vitun järkeä tässä rakenteessa on :D Nyt tuo T-mallinen tarkennus selvensi oleellisesti lisää, ja että se on nivelpiste oikeastaan.

Mutta tästä poikii seuraava kysymys tahi mahdollinen ongelma...tuo tankohan kun ei saisi ihan hirveästi erkaantua tehostimesta? Tästä joskus sen oman alkuperäisen idean kohdalla kun keskusteltiin niin silloin porukka juuri epäili että menee se jarrutehostin rikki kun vedetään tankoa ulospäin?
 
Allikseenkin silloin kun toin Chevyn jarrun pääsylkyn laitoin, niin 12mm prikasta tein kannakkeen polkimelta sylkkyyn menevälle painintapille, ja se sietää tapin ulkonemaa sylinterin männän paininkupista n. 40mm vaikkapas ......
 
Tässä ratkaisussa ei ole mitään hammastankoa tai simpukkaa. Periaate on sama kuin rattikelkassa.

DSC_0125.JPG
 
Mut epäilenpä, että jarrusylkkyjen tehostimista huolimatta, ei voima riitä.
Josko ihan auton jarruja ajattelee, niin polkimesta tehostimelle/pääsylkylle on vipusuhdetta 5-8:1 liikeradasta ja voimasta, jolla sylkkyä painetaan .....
 
Allikseenkin silloin kun toin Chevyn jarrun pääsylkyn laitoin, niin 12mm prikasta tein kannakkeen polkimelta sylkkyyn menevälle painintapille, ja se sietää tapin ulkonemaa sylinterin männän paininkupista n. 40mm vaikkapas ......

Pitäis ottaa ja mittailla minkä verran tuota tappia noista mun jarrutehostimista saa "ulostettua"...Lisäefektinä tässä on nyt se että ne tehostimet on toistaiseksi erilaiset, pitää käydä kaverilta tsekkaamassa jos sillä olis toinen noita vanhanmallisia hyllyssä vielä...

Tässä ratkaisussa ei ole mitään hammastankoa tai simpukkaa. Periaate on sama kuin rattikelkassa.

Näytä liitetiedosto 29500

Ei mitenkään hullumpi ideointi tämäkään :) Saattaa vaan vaatia kuljettajalta vähän riuskempaa otetta?
 
Takaisin
Ylös