Teho ja vääntö ja niistä vääntäminen

Viestiketju:
Teho ja vääntö ja niistä vääntäminen

Onhan se eriasia 200hv korkeakierroksisessa ( hengetön alta 7000rpm ) 200kg painavassa pärrässä, kuin se sama 200hv alta 1000rpm samat lukemat vääntäväs diiselis ja traktorissa, jossa painoa 2.5-3tonnia ....

Hengetön alle 7000 rpm...:) ei se nyt ihan noinkaan ole :D
 
No ehkei ihan ...... Mut aika hengetön on josko lähdetään vedättämään vaikka 700rpm lukemasta, ja liikuteltava massa on likimain 3 tonnia .....
 
Pistä sinne 20kg painava vauhtilimppu, niin voit tyhjän rpm lukeman pudottaa pienemmälle .... Toki, kierrosherkkyys ja kiihtyvyys voi siin pikkaase kärsii ......
 
Pistä sinne 20kg painava vauhtilimppu, niin voit tyhjän rpm lukeman pudottaa pienemmälle .... Toki, kierrosherkkyys ja kiihtyvyys voi siin pikkaase kärsii ......

Miksi pitäisi, toimii tuollaisenaan liki täydellisesti sille tarkoitetussa tehtävässään.
 
Nii varmaan toimiiki ...... Ja ottaa muute 6.2D v-8 konekkin aikas hiton hätäseen kierrokset tappiin, ilman turbiinilimppua .... Alta sekunnissa on 4000+rpm .....
 
20 kilonen vauhtipyörä ja 10000 kierrosta koneeseen...huh..:paniikki:
 
Juuh .... :D Titaania tars ehkäpä olla sitten ..... Toi Nuffin n.3600rpm vaateis jo teräspyörän ( joka tulee kesällä moottoripäivityksen yhteydessä )
 
Työ on voima kertaa matka, eli pyörimisliikkeessä vääntö kertaa kierrokset. Teho taas on työn määrä ajan suhteen. Suuremmalla pyörimisnopeudella vääntö ehtii siis vaikuttaa useamman kiertoksen ajan sekunnissa, jolloin työ ja siis myös teho on suurempi.

Ajoneuvon kiihtyvyys on suurin suurimman tehon kohdalla, koska suurempi teho lisää nopeiten ajoneuvon liike-energiaa ja sitämyöten nopeutta.
 
Voima kertaa voiman varsi on vääntömomentti. Momentti jaettuna voiman varrella on voima. Suurimman vääntömomentin kierrosluvulla voima on suurin. Jos ei, niin miksi?
Jos keksitään päästä moottori, jonka maksimi vääntö on 200nm/ 3000rpm ja maksimi teho tulee kierroksilla 6000rpm, ja vääntöä kyseisillä kierroksilla on 115 nm.

Vaihteiston toisio akselin halutaan pyörivän 3000rpm. Tässä kyseisessä vaihteistossa ei ole lainkaan tehohäviötä.

Ajettaessa moottorin maksimi väännön kierroksilla välitys on 1:1 ja toisioakseli antaa vääntöä 200nm.

Ajettaessa maksimi tehon kierroksilla välitys on 2:1 ja toisioakselilta löytyy vääntöä 230nm.
 
Suurin voima vapaasti valittavalla välityksellä saadaan suurimman väännön kohdalla, ei suurimman tehon.
Olen erimieltä.
Voima kertaa voiman varsi on vääntömomentti. Momentti jaettuna voiman varrella on voima. Suurimman vääntömomentin kierrosluvulla voima on suurin. Jos ei, niin miksi?
Jos keksitään päästä moottori, jonka maksimi vääntö on 200nm/ 3000rpm ja maksimi teho tulee kierroksilla 6000rpm, ja vääntöä kyseisillä kierroksilla on 115 nm.

Vaihteiston toisio akselin halutaan pyörivän 3000rpm. Tässä kyseisessä vaihteistossa ei ole lainkaan tehohäviötä.

Ajettaessa moottorin maksimi väännön kierroksilla välitys on 1:1 ja toisioakseli antaa vääntöä 200nm.

Ajettaessa maksimi tehon kierroksilla välitys on 2:1 ja toisioakselilta löytyy vääntöä 230nm.
Olennaista on, mitä ymmärretään sanoilla "vapaasti valittavalla välityksellä". Jos välityksen saa valita vapaasti milloin vain, koko ajan, niin suurin voima saadaan silloin melkeinpä millä kierrosluvulla vain. Itse ymmärsin, että @oppes tarkoitti kuitenkin välityksen pysyvän vakiona, joskin sen voi ajatusleikin alkuarvona valita miksi haluaa. Ellei välitys muutu kierrosluvun funktiona, niin suurin voima saadaan silloin suurimman vääntömomentin kohdalla.

Tähän ei nyt oikein voi paaluttaa yksiselitteistä vastausta, koska väite on moniselitteinen. Oikeudessa asianajaja purisi tuohon sitaateissa olevaan kohtaan kiinni niin tarmokkaasti, että pitäisi kangella vääntää irti aiheesta.
 
Ei jaksa aatella nuin monimutkaisia, täytyy varmaan tuupata cebari tallista ja kokkeilla revittää tuo ohituskaista eestaas luukut levällään ja palata kotio pihakeinuun nukkumaan tyytyväisenä kun voimaa ja vääntöä löytyy kotitarpeiksi....:)
 
Eikös tuon suurimman vääntöalueen alalla ole pyörivien massojen nopein kiihtyvyyskin, siis kierrosten nousunopeus on suurinta silloin
 
Eikös tuon suurimman vääntöalueen alalla ole pyörivien massojen nopein kiihtyvyyskin, siis kierrosten nousunopeus on suurinta silloin
Suurimman väännön alueella on käytössä eniten voimaa, koska voimahan sen väännön aiheuttaa. F=ma eli a=F/m, siis kiihtyvyys on voima jaettuna massalla. Siispä kun on voimaa, niin on kiihtyvyyttäkin. Pyörimisliikkeelle on omat kaavansa, mutta tässä näin yleisesti.
 
Asian tiimoilta pitäisi järjestää konferenssi. Kaikki juo itsensä humalaan, sitten väännetään kättä. Voittajan mielipide on oikea.

Perintöprinsessat valitaan sormikoukulla.
 
Ja jos haluaa saada voittajan nopeammasti tietoon on lisättävä tehoja.
 
Itse jotenkin miellän semmoiset kommentit vähän etäisiksi, joissa lukijakunta otetaan haltuun toteamuksella:- alkaa..Tätä nyt ei tietenkään ymmärretä mutta väännän silti ruosteisesta rautalangasta mallin.. toteamus päättyy.
Kunnioitan partaveitsenterävää älyä mutta en silti halveksisi ihmisten vahvoja kokemuksia voiman välittymisestä. Itsekkin sen verran tajuan momentin ja tehon luonteesta, että aistin tuhannella rpm:llä 5000:een Nyyttonmetriin nousevan väännön aiheuttavan 18000 rpm:llä jo kohtuullisen voimistumisen tunteen momentin pysyessä koko matkan vaakasuoralla vääntökäyrällä:)
 
Takaisin
Ylös