Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Talvirenkaat hankintalistalla

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja Jylppy1980, 15.4.2019 klo 14:00.

  1. Jylppy1980

    Jylppy1980 Höyryvoimalaitoksen johtaja

    Liittynyt:
    maanantaina
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin...
    Mamman autoon on vaihdettu kesärenkaat alle ja vanhat talvirenkaat menee vaihtoon.

    Itse olen ajanut aina nastoilla ja nyt ajattelin ruveta oikein hulluttelee.
    Kitkarengas on kuulemma tätä päivää ja tienpinnat pelastuu niiden ansiosta, ilmastonlämpeneminen pysähtyy ja polttoainefirmat köyhtyy (pahoittelen Anttonen St1).

    Kysynkin nyt arvoisat kanssatoverit mielipidettä kitkoista.

    Onko nykypäivän kitkarengas kannattava ostos (kattaako ne koko talven sääolosuhteet)?
    Mikä merkki/malli olisi hinta/laatusuhteessa "järkevä" ostaa?

    Rengaskoko menee siihen 205/65/R16 hujakoille ja vannoutuneena peltivannefanina renkaiden ei tarvitse olla viimeisin kallis hipohipo rengas (auton käyttäytyminen muodostuu ratin ja penkin välissä) vaan turvallisuus ja kestävyys riittää.

    Kiitoksia jo etukäteen vastanneille.
     
  2. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 020
    Saadut tykkäykset:
    277
    Kitkat ei kata koko talven olosuhteita kuin uutena ja silloinkin tietyillä varauksilla varsinkin jos parhaasta päästä ei olla renkaita hankkimassa.

    Jos asustaa seuduilla missä tiet ovat pääosin polanteella talvisin niin eipä juuri kitkoilla pelasteta tienpintoja. Taas jos pääosin on talvella asfaltit esillä niin kyllä asfaltin kuluminen vähenee kitkoilla.
     
  3. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    2 344
    Saadut tykkäykset:
    154
    Taidat vihata "mammaa"?

    Jos autossa ei ole avustimia, ajonhallintaa, älä sekaannu kitkoihin.
     
  4. Jylppy1980

    Jylppy1980 Höyryvoimalaitoksen johtaja

    Liittynyt:
    maanantaina
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0

    Se tässä mietityttääkin, että kuinka mahtaa kitka toimia kun on pääsääntöisesti kaupunki ja moottoritie ajoa, mutta sitten tarttis kotookin päästä talvella pois.
    Pihasta kun lähden, on heti mäki enkä saa otettua vauhtia yhtään. Sen jälkeen on n. 8 km monesti jäässä olevaa pientä möykkystä asfalttipintaista kylätietä, jonka jälkeen kyllä löytyy suolattua osuutta. Ajelua tulee kumminkin monesti 200 km joista pääosa on moottoritietä mutta tuo kotoo lähtö ja sinne tulo (yht. n. 16 km) on monasti aika jäistä/jäisiäuria/reilusti lunta olevaa pätkää.
     
  5. Jylppy1980

    Jylppy1980 Höyryvoimalaitoksen johtaja

    Liittynyt:
    maanantaina
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0

    Mammaa rakastan kovastipaljon ja siksi aloin kyseleen kitkoista :)
    Edellisen mamman kohdalla teinkin niin, että minkä säästin renkaissa sijoitin mamman henkivakuutukseen.

    Autosta löytyy jonkinmoisia avustimia, mutta karvalakkimallin verran.
     
  6. Jylppy1980

    Jylppy1980 Höyryvoimalaitoksen johtaja

    Liittynyt:
    maanantaina
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainiin... Niistäkin avustimista mitä on, niin minä jättäisin puolet pois jos minulta kysyttäisiin.
     
  7. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 020
    Saadut tykkäykset:
    277
    No ei se kyllä vaikuta mitenkään rengasvalintaan tuo mäki. Jos se on liukas niin ei siinä nastatkaan juuri auta sillä hitaissa nopeuksissa pelataan renkaassa olevien lamellien pintaa-alan tuomalla kitkalla.

    Nopeuden kasvaessa taas nastat uppoavat iskeytymällä jäähän tuoden pitoa mikä taas kitkarenkailla jää saamati. Tosin kitkarenkaassa lamellien pinta-ala on suurempi uutena vs. nastarengas mutta kuluu nopeasti samaan kuin uudella nastarenkaalla. Vaikka nastarengas kuluu lamellien osalta jää nastat kuitenkin vielä puremaan jäähään hitaammasti kuluvana osana. Kitkarenkaissa pito heikkenee nopeasti kun lamellien reuna pääsee pyöristymään kulumisen vuoksi.

    Se kannattaa muistaa että kun pito menetetään eteen päin menetetään se myös sivusuunnassa saman aikaisesti.
     
  8. Jylppy1980

    Jylppy1980 Höyryvoimalaitoksen johtaja

    Liittynyt:
    maanantaina
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0

    Eli teoriassa on mahdollista, että kitkarengas menee vaihtoon pitovaikeuksien vuoksi nopeammin kuin nastarengas?
    Elikäs ihan halvimpiin ei kannata sortua.
    Mikä kitkarenkaalla on suositusikä käytössä "noin aika" (riippuu tietenkinsiitä kuinka ja paljonko ja missä sillä ajetaan)?
    Meillä on rauhallinen ajotapa kummallakin.
     
  9. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    11 160
    Saadut tykkäykset:
    1 614
    Nii....en tiedä minkälaisilla kankkustyyleillä noi kitkoja vastustavat ajaa, mutta ite suhannut kitkoilla kaksinumeroista valtatietä 150 km. per päivä kaksi talvea samoilla kitkoilla, joutunut toki ajamaan myös erilaisia pienempiä baanoja sekä sivuteitä keli kuin keli.
    Jos sillä pienemmällä tiellä ei ole huonolla kelillä pakko pitää kiinni 80 rajoituksesta ja varmuuden vuoksi ettei jalkoihin jää, ajaa sataa, niin ei kitkat sen huonommat oo ku nastatkaan.
    Halpiksiin en sortuisi. Itellä kitkoina ollut Nokian eri kitkatyyppejä.
    Muoks kirjoitit tohon väliin sillä aikaa kun tätä väsäsin. Olen joskus ajanut talvi kitkoilla, suvikumit kesällä, aikaisin syksyllä kitkat alle kun kesärenkaat loppui, ajanut talven ja seuraavan kesän kitkoilla, sitte ne oli loppu, päivittäinen km. määrä tulikin jo mainittua, eli toi vähintään, parhaimmillaan 6000 km /kuukausi...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  10. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 020
    Saadut tykkäykset:
    277
    Kaveri ajaa 50-60tkm vuosi ajaen kitkat loppuun kesärenkaina ja ostaa joka syksy uudet kitkat. Syskyllä pintaa on jäljellä 3-4mm ja aina ne joku ostaa Facebookin kirppiksellä kun ovat lähes uudet.

    Renkaat pitäisi vaihtaa vähintään 5 vuoden välein.

    Oma ajotapa ei ole se ratkaisevin vaan liikenteessä on monia muitakin joilla osalla on kankkusen jalat ja muumin kädet.

    Kitkat on vähän enemmän sellaisten renkaita joiden ajosuoritteet ovat vuositasolla +30tkm ja käytännössä ajetaan työkseen.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  11. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    4 731
    Saadut tykkäykset:
    837
    Vaarakarjalan syrjäseuduilla ei pärjää ketjuttomalla traktorilla eikä nastattomilla autonrenkailla, toisaalta kummatkaan ei ole nelivetoja. Varmaankin kitkat on oikea valinta etelän suolatuille baanoille, tarvinneeko edes niitäkään?
     

Jaa tämä sivu