Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Takalanan pyörien valmistus

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja ratikkakuski, 6.6.2020.

  1. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    18
    Saadut tykkäykset:
    10
    Arvon asiantuntijat

    Laitetaan tämä tällekkin palstalle. Pyydän neuvojanne takalanan pyörien valmistukseen. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ? Tekeillä ympäripyörivät pyörät. Tutustuin netin kautta takalanan pyörien keskusteluihin, ja katsoin kuvia kaupallisista malleista.


    Tähän mennessä aihiot näyttävät tältä

    [​IMG]
    [​IMG]



    Mallia on otettu mm Laten Koneen valmistamista ympäripyörivistä pyöristä

    [​IMG]

    Kuinka paljon pyörien korkeussäätöä todellisuudessa tarvitsee ? pitääkö lanan puolella olla _välttäämättä_ säädettävät kiinnikkeet, vai riittääkö pyörässä olevalla pienellä nivelakselilla tehtävä säätö ?

    Todennäköisesti Belkussa kiinni olevalla 190 cm lanalla tasataan vain pieniä pätkiä mökkitietä, eikä peltoja tms muuta. Lumen poistoa tietenkin talvella.

    Avustanne kiittäen
    J
     
  2. Joona.S

    Joona.S Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    2 536
    Saadut tykkäykset:
    767
    Tuo pyörien käännön pystyakselin ja renkaan keskipisteen tulis olla erilinjassa ikäänkuin ostoskärrinpyörä.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  3. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    266
    Nuo pyörät ainakaan eivät käänny, koska pyörän akseli ja kääntymiskaseli leikkaavat. Kääntävä momentti puuttuu, koska vipuvartta ei ole.
    Mallikuvassa näkyykin kuinka haarukka ei ole symmetrinen.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  4. ratikkakuski

    ratikkakuski Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2017
    Viestejä:
    18
    Saadut tykkäykset:
    10
    Selvä. Korjataan, renkaan paikkaa (kiinnitysreikiä) muuttamalla.

    Hyvä huomio !
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 643
    Saadut tykkäykset:
    3 950
    Juu, 3-5cm eri linjaan pysty ja vaaka-akseli.
     
  6. JK77

    JK77 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    5.3.2020
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    47
    Samaa mieltä tovereiden kanssa,
    ja mitä tuohon säädettävyyteen niin Jykevän levyssä mikä täältä löytyy on muutamat reijät korkeus suunnassa joilla pyörät kiinnitetään (aina samoissa) ja työntövarrella säätö.
    JYV01_S_1_web.jpg
    Kuva lainattu ,
    Itsellä mallia tein itse.
    Omasta mielestä jotenki yksinkertasempi malli.
     
  7. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    3 953
    Saadut tykkäykset:
    332
    Kiinnostavaa. Lanailin 1,5 vuotta sitten yhtä 150 metriä pitkää tienpätkää ja oikeasti tasaista ei saanut millään. Silloin ajattelin, että pitää tehdä kannatinpyörät. Vielä on tekemättä, mutta tästä saa suuntaviivoja.
     
  8. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    1 565
    Saadut tykkäykset:
    326
    Minkä takia niiden pitää ylipäätään pyöriä ympäri? Ei kuitenkaan pyöriä päin pysty tai ainakaan ole suositeltavaa puskea vaikka pyörät pyöris miten 360 astetta
    Ja kannattaa tehdä sen verran järeet että kestää painatussysteemin käytön joka tulee seuraavana mieleen kun pelkkä lanan paino ei tiehen kumminkaan pysty ja tosiaan Belaruksesta taitaakin jo vakiona löytyä 2-toiminen nostolaite jolla voi painattaa
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 643
    Saadut tykkäykset:
    3 950
    Ainahan levyllä hiukan tulee kurvailua, esim tieliittymässä tai tien mutkissa, ikinä silläkään ei ihan viivasuoraan ajeta.
    Perälevyissäkin on eroja, jotkin on tehtaantekoisia ja melkoisenkin kevytrakenteisia, mut on myös niitä, jotka tosiaan painaa ......
    Tuo ihan ite omamuokkaaman KIPA-perälyvyn pelkkä levyosa painaa lisäpainoineen yli 500kg, siis pelkkä levyosa, ja terän ottokulma on aika lailla suurempi kuin orkkis-tehtaaalaisen....
    Levyn vähän vinossa ollessa, sivurajoittimia ei ikuna saa niin tiukaksi lukittua, etteikö levy tekis ehkä 5-10cm äkkinäisiä sivuliikkeitä, riippuen tiessä olevista kivistä.....
     
  10. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 848
    Saadut tykkäykset:
    906
    Levyä vinossa käytettäessä hyvä, jos pyörät voi kääntyä.
     
  11. JK77

    JK77 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    5.3.2020
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    47
    Kyllähän niitten kääntymään täytyy päästä
    mutta miks pyöriä 360 .
    Tulee miel.... ajatuksiin vaan se vikuroiva ostoskärryn pyörä.:D:D
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 643
    Saadut tykkäykset:
    3 950
    Ehkä se 360 pyöriminen on syytä siksi, että levyn selkämyksellä voi puskea lanavallia, ilman että teräosa on haukkaavassa asennossa, eli on siis myötäävällä allepainattavalla jättökulmalla
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  13. JK77

    JK77 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    5.3.2020
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    47
    Hmm:epätieto: voi olla, itse en jotenki ole osannu kaivata kyseistä ominaisuutta.
    Joko "leikataan" pyörien varassa tai sitte pyörät veks /ylös jos ajetaan takaterällä.
     
  14. Trl

    Trl Kansalainen

    Liittynyt:
    1.6.2019
    Viestejä:
    247
    Saadut tykkäykset:
    140
    Mitä korkeampi pyörä niin aina parempi, tasaisemmin kulkee.hydraulisella työntövarella vielä lisää säätöä.
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 643
    Saadut tykkäykset:
    3 950
    Tuos ite tekemässäni levyosassa on alapalkkina jäykkärinä 180mm I-palkki, jolla työntövarsi pitkänä ollessa, saa takaperinkin "melkein" lanattua ....
    Eli tasoitteluun oikein hyvä, kun hammasterä on 30ast jättökulmalla ja palkin huullos sekä terä itsessään, kumpikin tasaa vallia.....
     
  16. sakkuli

    sakkuli Kansalainen

    Liittynyt:
    26.9.2013
    Viestejä:
    217
    Saadut tykkäykset:
    23
    Itellä on on kipassa vastaavat mitä JK77 pistämässä kuvassa on. Jos tasailee jotain, niin lanan koron tai ottavuuden saa säädettyä pyörien ja levyn kulman säädön avulla sopivaksi, mitään levyn väärällä puolella kikkailua ei tarvitse harrastaa. Siitä noi "ei ympäripyörivät" pyörät on huonot, jos jotain auraus vallia haluaisi työntää pois, niin lanan terä pitää muistaa kääntää pystyyn (pyörät ilmaan) kun muuten vanteet menee solmuun (pyörät kääntyy poikittain lanan taakke ja vanne menee kieroon).
    kootusti kokemuksesta voin sanoa, että lanaa ilman pyöriä ja terän ottavuuden säätöä en huolisi.
     
  17. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    21 042
    Saadut tykkäykset:
    3 322
    Itse en ole kannatinpyöriä laittanut. Enemmän on haittaa kuin hyötyä. Joskus vois sellaiset tehdä, jotka on nivelöity takalanan runkoon ja saa nostettu hydraulisesti kokonaan ylös. Mulla on 3m levy ja painaa ainakin 700kg. Paljon tulee vedettyä levy väärinpäin esim. ensilumet yms. Silloin ei voi olla levyn takana ylimääräisiä kiinnikerautoja, puhumattakaan tukipyöristä. Jos jollain on tasoitteluongelmia, niin kannattaa vedellä levy väärinpäin, ei silloin haukkaa.
     
  18. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    15 636
    Saadut tykkäykset:
    2 520
    Paria tienpätkää, yhteensä noin 250-300 metriä, tasailen vallulla ja takalanalla tarvittaessa.
    Pääasiassa lumenauraajan penkalle siirtämiä murskeita keskitielle siirtelen.
    No....ekaks tietenkin lana sopivan vinossa siirtämään penkkaa keskitielle ja muutenkin sopivilla säädöillä ajetaan hiljaa käsi herkkänä nostolaitevivulla tavara keskelle tietä. Siis etuperin.
    Sitte "tasausvaiheessa" vedetäänkin joko pakilla tai lana ympäri käännettynä lanan takaosalla pari kierrosta nyt jo esim. nopeella pakilla reippaalla kaasulla murskeet levälleen tielle. Tulee melko tasanen pinta...
     
  19. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 429
    Saadut tykkäykset:
    1 603
    Pyöriä en juurikaan käytä vaikka ne on. Hyvin heppoiset sellaiset kylläkin. Yleensäkin perälevyä käytän karkeammassa lanailuussa, mehtäautotien palteita ym. nostelen. Sitten kun tasaista pitää tehdä, niin on sellainen pieni hinattava lana. Ihan toisenlaista jälkeä tulee, kuin minkään pyörien kanssa perälevyllä. Toistaiseksi on ihan yksiteräinen, n. 3-4 m pitkä. Etuterän lisäilen jossain vaiheessa ja ehkä karheenlevittimen.

    Naapurilla on perälevyyn n. 1-1,5 m pitkä irroitettava jatkorunko, jossa on joku pakettiauton akseli. Tyvinivelen tapin kun ottaa pois ja työntövarren irti, niin aika tasaista tulee. Siitä muodostuu periaatteessa hinattava lana.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  20. Hulpio

    Hulpio Ropottitieteen noviisiaatti
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    1 592
    Saadut tykkäykset:
    275
    Onkos kokemuksia box blade - "lanasta". Näyttäs tekevän hyvää jälkeä.
     

Jaa tämä sivu