Syötön lisäys?

Viestiketju:
Syötön lisäys?

nuc-64

Kansalainen
Liittynyt
15 Tammikuu 2015
Viestit
85
Olen tässä pohtinut olisiko järkeä koittaa hiukan piristää JD 1640:stä. Tunteja traktorissa on reilu 6000. Pientä yksiteräistä tonnin painoista tielanaa varmaankin tulisi kesällä vedeltyä ja peräkärryä, lanan vedossa etenkin voisi piristys olla mukava juttu. Käytännössä sisarmalli 2040 on koneeltaan ja muutenkin tekniikaltaan käsittääkseni sama traktori, lähinnä eroa on siinä, että 2040:ssä on kaksinopeuksinen ulosotto, joka tästä puuttuu. 1640:ssä hevosia on 62 ja 2040:ssä 72. Tässä on cav pumppu. Mitä olette mieltä olisiko järkeä koittaa saada tästä muutama hevonen lisää, vai hajottaako vaan koneen? Myös hyvät dieselhuollot, tai asiansa osaavat palstalaisetkin kiinnostaisivat täällä Tampereen seudulla, kun en itse ilman kokemusta tuota taida uskaltaa ruveta ruuvaamaan.
 
olisko hyvä testaa suuttimet kans? vai onko tietoa koska tsekattu? akaan diesel on ainakin hyvä.
 
Suutinkärjet kyllä olis varmaan hyvä kattoa ja vaihtaa. Ite moniin laitellut ja niillä jo moni vehje muuttuu paljon.
Nyttenkin 3 settiä kärkiä odottaa pajalla asennusta. Kaks settiä on sellaset, et vakiona alkujaan 4-reikäiset, mut laitanpa 5-reikäiset tilalle.
Näin palotapahtuma on laajemmalla alueella ja vääntö paranee. Kaikki nuo setit on muuten menossa taavetteihin....
Samilta kärkiä olen ottanut, eli Akaan Diesel ....

Jos tuo CAV pumppu on sellainen mitä epäilen, niin syötön lisäys on hiukkan erikoinen homma, en ole siihen asiaan vielä perehtynyt paremmin ( ei ole kerinnyt, mut jossain vaiheessa olis tarkoitus paremmin asiaan perehtyä .... )
Eikä Samikaan vissiin isommin ole tuohon cav-pumppuun perehtynyt....
 
Jos tuohon asiaan nyt innostuu, niin minkähän hintaluokan hommia noin yleisesti noi kärkien vaihdot ja pumpun säädöt on? Ei asialla nyt mikään kiire ole, kun nyt on kallis remppa meneillään. Oli vähän eri kuntoinen kone mitä piti olla ostaessa ja hydrauliikan remontointiin palaa nyt rahaa enemmän kuin sallitun rajoissa... Katsotaan suutinhommaa aikanaan kun vaan mahdollista on. Cavin pumppu on samannäköinen mitä mulla 575 Massikassa oli ja saman oloinen oli Volvo Busterinkin Perkinssin kyljessä, jakajapumppu.
 
Suuttimien syynäys nyt ei paljoa maksa. Jännän näköinen suutin näkyy olevan jontikassa
https://www.ikh.fi/fi/suutinyksikko-jd-sd27333
Sama näyttää olevan monessa muussakin mallissa joten lisäpotku tulee pumpun säädöistä.
Kai tuo täydellinen suutin on.. Tollasta en oo pidelly.

Syöttöpumppu on erilainen säädettävä. Ohjetta tuohon hommaan joskus kyselin niin jotenkin meni että luukun alta pulttia löysälle, levyä piti kääntää johonkin suuntaan. Päätin unohtaa koko jutun.
 
Siihen tulee noin 90hv luokkaa jos laittaa 2140:n suutinkärjet ja lisää syöttöjä sen verran että tulee hieman harmaata. Enempää siitä pumpusta ei saakkaan eli pohjaan siis. Mitä kestoon tulee niin kestää aivan takuulla, ainut minkä takia voi tulla remonttia voimansiirtoon on ajo kuivana tai huonoilla öljyillä.
Nm. 2x 2040 tontilla, 9000h takaveto ja 15000h neliveto rymykoneena mettähommissa... kummassakaan ei oo ongelmia esiintyny ja syötöt olleet täysillä lähes uudesta.
 
Syötönlisäys sinänsä helppo, pesee ensin pumpun kyljen, sammutin päälle että helpompi ilmata toimenpiteen jälkeen, sivuluukku auki (sieltä tulee pari kahavikuppia löpöä) sitten katsoa missä asennossa säätöhahlo on ja mielellään kuva siitä, pultit löysälle, säätö toiseen reunaan (saattaa olla kumpi hyvänsä reuna, ei tiedä ennen kokeilua) sitten pultit kireälle ja luukku kiinni ja kotelon ilmaus, nestepäätä ei tarvi ilmata kun on ollu sammutin päällä. Sitten kokeilemaan käyntiin, jos ei lähe niin syöttö meni minimille ja aukastava uusiksi ja laitettava toiseen reunaan, jos taas lähtee niin homma meni putkeen ja syöttömäärä on täysillä...
 
Jaa niin perkules joo... Jontikas olikin nuo "kynäsuuttimet" eli ei vaihdettavia kärkiä erikseen....
Ei täst montaa kuukautta ole kun yhteen peuraan yhden suutiputken vaihdoin, ja senkin homman tekemiseksi piti 2 kiintolenkkiä silputa ja hitsiä näyttää, ym että sai tehtyä erikoisavaimet putken vaihtamiseksi.....
 
Mitenkäs nyt kun ostin jontikkaan uudet "kynäsuuttimet". Onko ne nyt valmiiksi säädetyt eli voi lyödä suoraan kiinni vai tarviiko silti säätää?
 
Jos koko suuttimet on, niin niissä on paineet säädelty valmistu / tehdasjorjausvaiheessa. Pulttaa kiinni vaan .....
Ihan persiistä tosin mieletäni moiset keksinnöt kyllä on .... Siis "kynäsuuttimet"
 
Jos koko suuttimet on, niin niissä on paineet säädelty valmistu / tehdasjorjausvaiheessa. Pulttaa kiinni vaan .....
Ihan persiistä tosin mieletäni moiset keksinnöt kyllä on .... Siis "kynäsuuttimet"

Kiitti! Liekö nuo tuon tyyppiset suuttimet sitten olleet enemmän ameriikan poikien suosiossa.:traktori:
 
Olen nyt ajellut tolla Jontikalla 60-70 tuntia. Tyhjäkäynti on sellaista epätasaista kron, kron, kro, kro, kron, kro. Tyhjäkäyntikin seilaa 600-800 välillä joskus, vallankin lämpimänä korkeampi, kylmänä matalampi. Pumppu tosiaan Cav/Rotodiesel DPA.
 
Jos pumpusta hyvän haluat, niin kysäse Orimuksen Samilta, pystyykö hän ja mitä kaikkea, Akaan Diesel Oy
Yhtestiedot ja linkkejä siihen suuntaan löytyy tosta allekirjoituksesta .....
 
Sami ei oo noita juuri laitellut, enemmän rivipumppuja ja boschin jakajia.
 
Sami ei oo noita juuri laitellut, enemmän rivipumppuja ja boschin jakajia.
Näin käsittääkseni, on enempi Valtraqn käyttämään possiin perehtynyt, kun siellä tehtaalla on hommissa ollutkin .....
 
Takaisin
Ylös