Suunnitteluapua kaivataan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JiiPee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

JiiPee

Kansalainen
KK Plus pack
Katsastushenkilö näytti vihreää valoa mun peräkärryprojektille, eli vanhan konikaapin alusta jatkaa elämää lavettikärrynä. Ongelmia tuottaa vähän liian hento runko (60x60x3) ja isot 185r14 renkaat.

Eli tavoite olisi saada lavarakenne ns. kantavaksi osaksi ja samalla lavapinta nousemaan noin 180mm rungolta ylös. Lavan koko olisi tarkoitus olla noin 2,2x5m. Ongelma omalle suunnittelulle on paino, varmasti osaan tehdä sellaisen että kestää mutta kokonaispainon ollessa max 2000kg, pitäisi saada kevyehkö ratkaisu. Ja raudasta, en lähe alumiinista tekemään.
 
Lähde tutkimaan ihan perus ristikkorakenteita aluksi. Tyyliin raksanosturin puomi. Muuta ei tähän hätään osaa neuvoa.
 
Levystä pokkaamalla U- tai Z-profiili. Kantaa aika hyvin jos tuon profiiliin korkeus ~ 180mm. Itse tekisin 1,2mm sinkistä levystä, Parasta jos sais jostain kantattuna koko 5m pätkät.
 
Mikäs virma kauppaa katkokantapultteja vai tartteeko neki tehä ite....
Kerran etsin, huonosti löytyi. Ne mitä löysin olivat todella kalliita.

Aika helposti tekee itsekin, kun laittaa porakoneeseen ruuvin pyörimään ja katkaisulaikalla hioo uran.
 
Kerran etsin, huonosti löytyi. Ne mitä löysin olivat todella kalliita.

Aika helposti tekee itsekin, kun laittaa porakoneeseen ruuvin pyörimään ja katkaisulaikalla hioo uran.
Mä en oo vielä löytäny ollenkaan. Juuri samaa valmistusmetodia aattelin itekkin...
 
Lähde tutkimaan ihan perus ristikkorakenteita aluksi. Tyyliin raksanosturin puomi. Muuta ei tähän hätään osaa neuvoa.
Tämä on yksi mietinnässä oleva, alas ja ylös suorakaideputki esim. 30x50mm lappeelleen ja näiden väliin 20-30mm vinoputket 45 kulmaan. Toinen mitä mietin että levystä leikattuna jäykkärit tuohon putkien väliin noiden vinoputkien tilalle..
 
Tuo levyhomma toimii. Piposta vetäen 800mm välein 150mm levee pala. Joka toisen kohdalle palkkien väliin pala, ylimmäisen alapinnasta alimmaisen yläpintaan.
 
Levy houkuttaa kun ei ole sahaa millä saisi toistettua X määrää 45 asteen kulmaan sahauksia ja umpinaiset putkirakenteet on tieliikennevehkeissä aina vähän korroosioalttiita.
 
Mikähän tuollaisessa levyssä olisi riittävä paksuus? Ohuempaan vois tieten vielä prässissä runtata pokkauksen...
 
Ei se mikään kauhia massa ole 2 tonnia. Jos käy vilkuilemassa kaupallisia 2 tonnin kärryjä varmaan saa osviittaa. (Tollanen teollisuusvakoilu lienee hyvä aina heti ensimmäisenä tehdä ja siitä lähteä hieromaan)
 
On sitä harrastettu jo vuosia sitä vakoilua mutta ihan vastaavaa rakennetta ei taida kellään teollisella valmistajalla kärryissään olla. Rengaskoko mahtaa pienetä aavistuksen, alle tulee 195/65R15 kun sellaiset yhdestä romusta jäi sopivilla vanteilla.
 
Tämä on yksi mietinnässä oleva, alas ja ylös suorakaideputki esim. 30x50mm lappeelleen ja näiden väliin 20-30mm vinoputket 45 kulmaan. Toinen mitä mietin että levystä leikattuna jäykkärit tuohon putkien väliin noiden vinoputkien tilalle..
Levy putkien välissä on ok, mutta ei ole kovin kiertojäykkä. Jos haluaa, että rakenne vastustaa kiertämistä jonkin verran, niin tekee putkesta kuin harvat tikapuut ja täyttää välit levyllä. Väliputkien päät kannattaa loveta sen verran, ettei niihin pääse kertymään kosteutta. Levy voi olla ihan suoraakin, kun sen hitsaa reunastaan katkohitsillä putkiin kiinni. Yhtenäinen hitsaus vain turhaan vääntää rakennetta.

Ja kannattaa heftata koko rakenne kasaan ennen lopullista hitsaamista. Poikkiputkien hitsit vääntävät reunaputkia mutkalle, mutta välissä täytteenä olevat levyt estävät sen.
 
Levy putkien välissä on ok, mutta ei ole kovin kiertojäykkä. Jos haluaa, että rakenne vastustaa kiertämistä jonkin verran, niin tekee putkesta kuin harvat tikapuut ja täyttää välit levyllä. Väliputkien päät kannattaa loveta sen verran, ettei niihin pääse kertymään kosteutta. Levy voi olla ihan suoraakin, kun sen hitsaa reunastaan katkohitsillä putkiin kiinni. Yhtenäinen hitsaus vain turhaan vääntää rakennetta.

Ja kannattaa heftata koko rakenne kasaan ennen lopullista hitsaamista. Poikkiputkien hitsit vääntävät reunaputkia mutkalle, mutta välissä täytteenä olevat levyt estävät sen.
Saattaisi olla just sopivia putkenpätkiä väliputkiksi tiedossa aika läjä tähän versioon, ovat vaan happosta...
 
Kannattaa varmistaa muutoskatsastusmahdollisuus varmalta taholta ennen projektin aloitusta. Tänään käytin kärryn leimalla ja tuli puhetta kärryjen muutoksista. Katsastaja kertoi, että kärryjen rakennemuutosten hyväksyminen loppuu tämän vuoden loppuun. Ensi vuonna ei voi enää rakennemuutoksia tehdä, esim. asunto- tms. vaunusta lavakärryä tai hinattavaa laitetta, vaikka paljukärriä varten. Homma lähti liikkeelle siitä, että kyselin, jos tekis irroitettavan retkeilykopin tuohon jarrulliseen lavakärriin. Sanoi, että niin pitkään kun se on liinoilla kiinni, niin se on kuormaa ja ok., mutta jos pultataan kiinni, niin pitää muutoskatsastaa ja se ei ensi vuonna enää onnistu.
 
Kai tää on sitten tehtävä kun tilasin kasan rautaa ja kansivanerit...

Ai niin, mitäpä enempi rakenteista ymmärtävät on mieltä jos nuo levyjäykkärit leikkauttais sellaiseen tiimalasin malliin, hyvä vai huono ajatus rakenteen kannalta?
 
Piti lopettaa suunnittelu ja alkaa suorittamaan. Huonosti kun on suunnitellut niin rauta loppuu kesken, joutuu hakemaan kaupasta lisää. Matkahuollossa on noi levypalat tulossa ja alustan jarruosia postissa. Pyöränmuttereita pitää kaivaa jostakin, helppo 12x1,5mm pallokartio... Ja takavalot etsiä varastoista ja loput valot ostaa.

IMG20231206215422.webp
 
Jonkinlaiseen leimakuosiin kun tänävuonna saapi, niin sit ensvuonna voi rauhassa vahvistella ja parannella rakenteita .....
Jos se leimasääntö siis muuttuu tuos vuositaitoksessa ........
 
IMG20231210150330.webp


Sellaista rakennetta...
IMG20231210150346.webp


Palat leikkautin Oulun palametallilla, näppärä kun verkkokauppaan tiputtaa kuvan niin kertovat hinnan saman tien. Enkä ainakaan itse pitänyt leikkuun hintaa pahana.
IMG20231210201918.webp


Sovittelua rungon niskaan. Kyllä se tästä...
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös