Suosituksia kevytperävaunuksi?

Viestiketju:
Suosituksia kevytperävaunuksi?

Omassa avokärryssä on Knott, umpikontissa muistaakseni BPW ja isäukon jarruttomassa Kärpässä on BPW. Kaikki on toiminu hyvin. Knott on vähän korkeampi kuin BPW, eli kynkät eri asentoon hitsattu. Isäukon kärri on 80-luvun alusta ja orkkisakselit on edelleennihan kunnossa. Pyöränlaakerit on vaihdettu joskus.
 
pääosin jousto noissa kevytperäkärreissä tulee renkaista
Oli mikä jousitustyyppi tahansa, niin pomppii, jos jousitetun ja jousittamattoman massan suhde on suuruusluokaltaan 1/2.

Edit. Jatkoa.

Kumijousiakselissa jousittamatonta massaa on vain pyörät, navat ja noin puolet kynkästä. Lehtijousikärrissä jousittamatonta on koko akseli napoineen ja pyörineen sekä osa lehtijousista ja iskunvaimentimista.
 
Heppakoppi on siitä poikkeuksellinen kärri, että siinä on aina vakiokuorma. Se on joko tyhjä tai siellä on heppa. Hepat on keskimäärin samanpainoisia, jonka mukaan on helppo säätää jousituksen jäykkyys. Usein saattaa olla, että kopilla ei koskaan kuljeteta kuin yhtä heppaa, voidaan silloin säätää jousituksen jäykkkyyskin juuri tietyn painon mukaan.

Onko ilmassa sarkasmia vai nuuhkinko väärin.
On totta että konikopissa tyhjän vaunun ja täysikuormaisen vaunun suhteellinen massaero on paaaljon pienempi kuin jossain 750kg avovaunussa.

Esimerkkinä tuo vanhemmillani oleva 2014 vuotinen Devente jossa on tuollainen pullman-jousitus, siis erilliskierrejouset joka renkaalla iskunvaimentimineen. Ko. vaunun omamassa 795kg, kokonaismassa 2000kg eli 1205kg on kantavuutta eli 40% massa on minimikuorma.

Mutta hevoisia on kovin monen painoisia, meilläkin tolla kopilla on kuskattu alle 200kg varsaa ja toisaalta 600++kg suomenhevoista, ja pariakin isoa konia yhtäaikaa.
Enihau, jousituksen on tollaisessa eläinkuljetuksessa oltava hyvä kuormituksesta riippumatta.

Omassa kuormurissani tuo jousituksen mukauttaminen kuorman muutoksiin on handlattu todella yleisellä jousitusratkaisulla: Edessä paraabelilehdet ja takana ilmapussit.
 
Ei oo varmaan konikaappia oikeassa käytössä koskaan ajanut, ainakaan viriilimmän kuskattavan kanssa, jos puhuu että vakiokuorma :D Sama kuin kevytkärriin laitettaisi 250kg teräskuula sitomatta kiinni...
 
Kaveri testasi tuota vanhalla yksiakselisella Kärpällä, tosin lastina ei ollut kuin henkilöauton moottori sitomatta ja siirtymä n. 15 km hiekkatietä pitkin. Tuloksena oli mutkalla olevat etu- ja takalaita sekä U-mallinen lavan etupoikkipalkki. Kipin lukko pysyi kiinni ja aisa suorana, mutta silti kärryn takareuna raapi tietä.
Kerran satuin tankille yhtäaikaa heppakärrin kanssa. Melkoinen jyske kävi kun hevoinen ei tykännyt olla siellä kopissa vaan potki oikein kunnolla. Pikkusen jo omistajaakin hirvitti, että kestääkö takalaidan salvat ja saranat, vedettiinkin sitten kuormaliina varuiksi kopin ympäri. Ja kuulemma jonkun verran heilutti vetoautona toimivaa obeliksia kun koni ajaessakin mellasti siellä kopissa.
 
Ei oo varmaan konikaappia oikeassa käytössä koskaan ajanut, ainakaan viriilimmän kuskattavan kanssa, jos puhuu että vakiokuorma :D Sama kuin kevytkärriin laitettaisi 250kg teräskuula sitomatta kiinni...
En ole.
 
Eräällä tuttavalla on kahden konin vetävä Umeåslärvä, ernomainen halkokärry kun mättää kattoa myöten täyteen:virnpeuk:
 
Viimeksi muokattu:
Peräkärryä vähitellen pukannut, mutta nyt seissyt jo tovin. Tuli vähän rajusta tehtyä tosin kestää varmaan ihan hyvin aikaa ja kuormia. Painoa valmiina joku +300kg en jaksa väsätä laitoja pärjään ilmankin. Sidontapisteitä ostin mutta vähän rajuja ovat...1kg per hitsuutettava mallia upotettavat..en oikein löytänyt muita vai miten ootte toteuttanut sidontapisteet omavalmisteissa.
renkaat vielä hommaamatta nuo ovat väliaikaiset.
Lavanrunko on pulteilla kiinni itse varsinaisessa rungossa niin saa maalin joka paikkaan ja huoltokin helpompaa. sähköt varmaan saan tuolta runkoputken kautta vedettyä persiiseen. Mahtaako tuo aisa olla sellainen jos uutenakärrynä rekkais niin menis läpi, mielestäni tuo on ei jatkuva rakenteinen ja pultatussa aisa osassa on tyyppi hyväksyntä. Tää on sellanen rakenne, että on helppo myöhemmin vaikka laittaa jarrulliset hilppeet ja metri lisää persiiseen jatkoa niin tulee vaikka autotraileri.
IMG_20191128_205453.jpg
IMG_20191102_184115.jpg


IMG_20191128_205545.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon laitaputken ulkosyrjälle hitsaat 12 mm pitkälenkkisen ketjun lenkkejä sillein, että ne on reilu puolet palkin alapuolella. Niihin saa silloin koukun ketjulenkkiin tai liinan kierrätettyä lenkin takaa, kuin avokoukusta konsanaan...

15751176223523608358693938390905.jpg
 
Tuohon laitaputken ulkosyrjälle hitsaat 12 mm pitkälenkkisen ketjun lenkkejä sillein, että ne on reilu puolet palkin alapuolella. Niihin saa silloin koukun ketjulenkkiin tai liinan kierrätettyä lenkin takaa, kuin avokoukusta konsanaan...

Näytä liitetiedosto 53740
Tai puolikkaita lenkkejä tuonne alapintaan niin ei kolhi koipia noihin lenkkeihin.
Puuilossa taisi olla sirompaa lenkkiä, tosin kilot voi olla ihan mitä sattuu.

EDIT: Jep. Puuilossa sidontalenkki nimellä on niitä kevyitä.
 
Paperit, runkonummeron ja kilven ostin männäviikolla jalluputelilla....loppu kärrystä jäi myyjälle mönkkärikäyttöön.
 
Paperit, runkonummeron ja kilven ostin männäviikolla jalluputelilla....loppu kärrystä jäi myyjälle mönkkärikäyttöön.
Mullakin on yhdet jemmassa, kärristä tulee pien halkokärry ja paperit jätän pahan päivän varalle.
 
Taitaa kans yhden hevoskärryn paperit ja kilpi löytyä. :rolleyes:
 
mullakin on yhet paperit, kilpi ja runkonumero tallessa. 1000kg ajoneuvonkuljetus kärry mutta muutoskatastuksella saa sen normi kärryksi.
 
Mahtaakos tuo olla niin, et omavalmisteessa aisapalkkien on jatkuttava yhtenäisenä rakenteena koko korirakenteen matkan, ja hitsuusaumoja ei saa olla yhtään, pulttikiinnitys kori / akseli ?
Nuo pykälät kun on muuttuilleet aina välillä, nin en varmaksi kyllä tiedä .......
 
Mahtaakos tuo olla niin, et omavalmisteessa aisapalkkien on jatkuttava yhtenäisenä rakenteena koko korirakenteen matkan, ja hitsuusaumoja ei saa olla yhtään, pulttikiinnitys kori / akseli ?
Nuo pykälät kun on muuttuilleet aina välillä, nin en varmaksi kyllä tiedä .......

sama muisti kuva mullakin on että uusissa omavalmisteisissa pitää olla näin mutta taas vanhoissa kärryssä mennään kärryn käytöönotto vuoden mukaan.
 
Joo en itekkään varma tein trafin ohjeen mukaan. Yritin siis tehdä tuon rakennetta oleellisesti vahvistavan tuen mallisen tosin minulta puuttuu tuo vetoaisan jälkeinen häntä. Hitsatakkin ilmeisesti saa tuohon rakenteeseen.
nimetön.png

Nuo isot sidonpisteet mitkä ostin ei kyllä olleet hinnan kiroissa tilasin muutakin pienempiä lenkkejä, mutta nekin olivat aika rajuja. Jää kyllä varmaan nuo isot laittamatta ja täytyy varmaan soveltaa juurikin tuota palkin ulkoreunaa tai pohjaa.

Tuollaisen brittiläisen konttivalmistajan sivulta postit 12puntaa suomeen ja tuotteet erittäin laadukkaan oloisia.
https://www.bloxwichdoorgear.com/acatalog/lashing-products-information.html
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20191201_125048.jpg

Tein itselleni tämmöisiä rhs putkesta ja 12mm tangosta. Kaksi lenkkiä samaan tappiin. Hyvin kestää kiristää 3,5T liinalla. Tietysti ne kilisee kun on ilman vetoa, ei ole haitannut minua.
 
Takaisin
Ylös