SEURAAVA KONE/LAITE HANKINTASI ?

Viestiketju:
SEURAAVA KONE/LAITE HANKINTASI ?

Hitsailukaupassa kävin hain tälläisen vekottimen.

IMG_20210916_121854.jpg

Suojakaasuistakin juteltiin myyjän kanssa ja oltiin kovasti eri mieltä, vaikka tiesin kokoajan olevani oikeassa. Sitten siihen tuli vanhempi myyjä paikalle ja sanoi tälle nuoremmalle myyjälle, että olet väärässä. Sattuuhan sitä ja pääasia että asia selvisi. Selvisi jopa niin hyvin, että nyt vaikuttaisi siltä että pystyn hitsaamaan umpilangan ja täytelangan samalla kaasulla, eli tuolla Ar +18% hiilarilla. Kun hitsaan sisäpuolisen sauman sillä 18% hiilarilla niin sauma hiilettyy enemmän kuin hiilettyisi 2% seoskaasulla mutta ei pitäisi olla kriittistä vaikutusta itse lujuuteen. Sauman voi sitten hapottaa lopuksi niin taas on nättiä ja kiiltävää. Täytelangalle tuo Ar + 18% hiilari on optimaalisin kaasu.
 
Hitsailukaupassa kävin hain tälläisen vekottimen.

Näytä liitetiedosto 83197

Suojakaasuistakin juteltiin myyjän kanssa ja oltiin kovasti eri mieltä, vaikka tiesin kokoajan olevani oikeassa. Sitten siihen tuli vanhempi myyjä paikalle ja sanoi tälle nuoremmalle myyjälle, että olet väärässä. Sattuuhan sitä ja pääasia että asia selvisi. Selvisi jopa niin hyvin, että nyt vaikuttaisi siltä että pystyn hitsaamaan umpilangan ja täytelangan samalla kaasulla, eli tuolla Ar +18% hiilarilla. Kun hitsaan sisäpuolisen sauman sillä 18% hiilarilla niin sauma hiilettyy enemmän kuin hiilettyisi 2% seoskaasulla mutta ei pitäisi olla kriittistä vaikutusta itse lujuuteen. Sauman voi sitten hapottaa lopuksi niin taas on nättiä ja kiiltävää. Täytelangalle tuo Ar + 18% hiilari on optimaalisin kaasu.
Sun tarttee @Mikael selvästi testata tota hommaa. Ehtotan semmoista et tuon sulle ne langat mistä oli puhetta ja harjoitushommina surauttaa mulle semmosen enempi niinkuin kiväärikotelon jonka pulttaan kiviseinään. Alustava ajatus ois et yhdeltä puolelta hitsaa. Tavara on 3.25mm rosteria muistaakseni. Minä teen kotona osat ja tuon sulle. Saumaa tulee joku 120" :eek: :D
Ei tarvi sitten kato niihin ponttoonilohkoihin harjoitella ja jääpi ne langat sitten sulle.
 
Sun tarttee @Mikael selvästi testata tota hommaa. Ehtotan semmoista et tuon sulle ne langat mistä oli puhetta ja harjoitushommina surauttaa mulle semmosen enempi niinkuin kiväärikotelon jonka pulttaan kiviseinään. Alustava ajatus ois et yhdeltä puolelta hitsaa. Tavara on 3.25mm rosteria muistaakseni. Minä teen kotona osat ja tuon sulle. Saumaa tulee joku 120" :eek: :D
Ei tarvi sitten kato niihin ponttoonilohkoihin harjoitella ja jääpi ne langat sitten sulle.
Olikos se sinun rosterilanka umpilankaa ja kokoa 1,2mm?
 
Ok, eli tämä on täytelankaa ja vanhalla mallimerkinnällä. Lienee yli 10 vuotta vanhaa :tongue-042:

Jos asialla ei kiire ole niin voidaan sitä kokeilla. En varmaan laita ennen talvea tuota rosterivarustusta koneeseen kun on ensin hitsattava pari mustaa projektia loppuun. Jos sopii niin palataan asiaan myöhemmin.
Aikataulu mitä mainioin. Viitintipat melko vähissä niin voi olla, että menee aikaa osien teossa...
 
Erikoinen nelileukapakka, pakassa on sekä spiraaliruuvi että erikseen ruuvattavat leuat! Kuvien lisääminen ei onnistu kun Chrome ei pääse käsiksi mihinkään tiedostoihin vaikka kaikki luvat annettu varmasti. Valitin kehittäjille jo viikkoja sitten mutta eivät oo vielä korjannu.
 
Tarve kääntää pitkiä ruuveja puuhun matalassa välissä alhaalta ylöpäin, kumman valitsen.
Tämä tarkoitettu tuohon työhön, mutta käyttö voisi olla vähäistä tämän homman jälkeen.
https://www.verkter.fi/iskeva-akkuk...MI85Cl1_Hv8gIVj9-yCh2dgwmKEAQYASABEgLFwfD_BwE
Tämä toinen vaihtoehto jolla voisi selvitä hommasta ja sille olisi myöhemminkin ehkä käyttöä.
https://www.karkkainen.com/verkkoka...MI85Cl1_Hv8gIVj9-yCh2dgwmKEAQYAiABEgIa5PD_BwE
Ruuvit noin 100-120mm pitkiä kummassakin uskoisin voiman riittävän, toiseen joutuisi hylsyadapteria käyttään kärkien kanssa.
 
Tarve kääntää pitkiä ruuveja puuhun matalassa välissä alhaalta ylöpäin, kumman valitsen.
Tämä tarkoitettu tuohon työhön, mutta käyttö voisi olla vähäistä tämän homman jälkeen.
https://www.verkter.fi/iskeva-akkuk...MI85Cl1_Hv8gIVj9-yCh2dgwmKEAQYASABEgLFwfD_BwE
Tämä toinen vaihtoehto jolla voisi selvitä hommasta ja sille olisi myöhemminkin ehkä käyttöä.
https://www.karkkainen.com/verkkoka...MI85Cl1_Hv8gIVj9-yCh2dgwmKEAQYAiABEgIa5PD_BwE
Ruuvit noin 100-120mm pitkiä kummassakin uskoisin voiman riittävän, toiseen joutuisi hylsyadapteria käyttään kärkien kanssa.
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Kulmavaeaennin-1-4-/31065005020601.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/
Tämmönen itellä. Kestää ja hyvä monessa paikassa.
 
Tuo räikkäväännin on jatkossa monikäyttöisempi. Mulla ei ole edes normi iskevää ruuvinväännintä, vaan pieni kevyt pulttikone, jota käytän hylsyadaptereilla ruuvinvääntöön.
 
Toinen ainakin näytti olevan iskevä. Se vois olla hyvä tuossa hommassa. Joskus kun vanhaa tallia remontoin ja piti pitkiä ruuveja kiertää niin laitoin vähän nestemäistä mäntysoopaa ruuviin. Tuntui että ruuvautui helpommin.
 
Nuo omat kiilat ei 16mm reikään sovi, ovat järeempiä, 22mm reikään joinkuin:
Näytä liitetiedosto 83188

Mutta 24mm on optimaalisempi, menee kiila syvemmälle ja tarjoaa reilusti paremmat voimat.

@Mikael Kerro toki millä tavalla olet erimieltä?
Esitin siis väitteen että nuo mun kivikiilat eivät sovi 16mm reikään, laittamani kuva esitti ko. kiiloja 22mm reijissä joihin ne ei liian hyvin sovi.. Olen itse sitä mieltä että 24mm on näille kiiloille optimi.

Ehkä erimittaiset millit?
 
Halvemmaksi varmaan tulee hommata pienemmät kiilat tai sitten vaan varata aikaa/rahaa (aika=rahaa) 24mm reikiä jyystäessä....
 
@Mikael Kerro toki millä tavalla olet erimieltä?
Esitin siis väitteen että nuo mun kivikiilat eivät sovi 16mm reikään, laittamani kuva esitti ko. kiiloja 22mm reijissä joihin ne ei liian hyvin sovi.. Olen itse sitä mieltä että 24mm on näille kiiloille optimi.

Ehkä erimittaiset millit?
En kerro! No kerron...sana NÄILLE muuttaa tuon asian ihan toiseksi. Sinun 24mm on optimi niille sinun kiiloille, ei muuten.
 
Rapatessa roiskuu... Kännipäissä tulee usein osteltua kaikenlaista.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös