Schaeff HR26/3 ja siihen liittyvät projektit ym.

Viestiketju:
Schaeff HR26/3 ja siihen liittyvät projektit ym.

Melkeinpä tuo maksiminopeutena 40-50kmh, riittää kyllä oikein hyvin rakvaattoreille....
 
Noita paikallisteitä joutuu kyllä hyvin hissukseen ajamaan. On sen verran huonossa kunnossa. Soratiet vielä jossain kunnossa on, kun harvakseltaan lanailevat, mutta pienemmät asvalttitiet... Yksityistiet paljon parempia, kuin valtion tiet.
 
Ajoittain on pikkutiet täälläkin päin siinä kunnossa, ettei edes autolla ilkeä ajaa viittäkymppiä ....
 
^ samaa mielipuolta, vaikka sitte sitä ekaa haukutaan. Välttis ei sitä jonoo tee se toinenkaan, jos ajelee sen verran kaukana että ohittaja sopii siihen väliin, mutta kun yleensä ei sovi ku pitää ajaa nenä perseessä.....ja näin tekee myös "ammattilaiset"...
Ei oo pitkää aikaa ku duunista tullessa ajeli pitkäkilpinen puoliperä sellasta 60-70 kmh ja kotimaan kilvissä oleva täysperä yritti vissiin tuupata siihen lisää vauhtia ku väliä oli alle 10 metriä.
Ohitukseen sai tosiaan panosta....olis kortti kyl lähteny hereesti....
 
Lavetti hitsauksiltaan osimoilleen valmis. Jossain vaiheessa väriä pintaan ja kansilankut telojen alle.
Magneettivalot pitänee hommata, kiinteitä virityksiä toinna tehdä krouviin käyttövehkeeseen. Muutaman heijastimen jos kiinteänä laittaisi.
Kurakaarien kanssa vielä arpaa heitetty jotta mikälaiset laittaa mikäli laittaa. Soratiellä rapa kuitennii lentää jos vetelemään joutuu. Toisaalta vedot ovat näillänäkymin melko vähäiset.


20190420_170652.jpg
 
Muutaman heijastimen jos kiinteänä laittaisi.
Siitä heijastinteipistä, millä kuorma-autot nykyään ympäriteipataan tai liikennemerkkiteipistä, kun saksilla leikkelee kolmioheijastimet ym. tarpeelliset, niin ne ei ensimmäisestä kolhusta ole kappaleina pientareella. Itsellä on heijastimet kärryissä leikattu 3mm alumiinista ja teipattu ne. Sen verran on nuo vanhat kärryt ruosteessa, ettei suoraan kärryyn viittinyt teipata.
 
Istuin otettiin käsittelyyn. Grammerin tekemä konstruktio. Koivuhalko korkeussäätimenä indikoi "jonniisortin" vikaa.
Purimma atomeiksi ja lopulta huomattiin jotta isoin vika on jäykkyyssäädon tähtivääntimen puuttuminen selkänojan päältä, koko säätöhantaaki jousineen irallisena istuimen sisällä
Istuinosan verhoilu on irti, tartteisi jostainlöytää teräksiset verhoilukiinnikkeet. Istuinosan pellissä niiden jäljet mutta yhtään kappaletta ei ole edes malliksi.

20190421_183020.jpg 20190421_172848.jpg 20190421_172823.jpg 20190421_172838.jpg 20190421_172811.jpg
 
Istuin tuli kasattua ja hieman pyyhitty enimpiä rasvojakin päällisistä. Kyllä siitä ihan käyttökelpoinen perseenalunen tuli.

Istuinta ei kuitenkaan toinna vielä panna paikalleen. Ensin tilkitään enimmät välykset käyttövipuhässäkästä. Haarukkaniveliä pitäsi alapäähän uusia ja hämmentimien "päänivelet" saada tiukemmiksi. Joutunee koneistamaan jollainmuotoa. Pallonivelet sen sijaan tuntuisi käsin kopeloimalla olevan vielä käyttökelpoiset.

20190424_193510.jpg 20190424_193841.jpg

Yksi juttu jäi vastausta vaille noiden käyttötankojen kanssa.
Eli kuvassa etummaisena oleva haarukkanivel tankoineen. Mikä virka? Siihen ei ole olemassa käsin väännettävää eikä jaloin poljettavaa vipua tmv. Tanko kuitenkin menee venttiilistölle. Haarukkanivel kiinnittyy akselin päähän hitsattuun stoppariin
 
Viimeksi muokattu:
Oisko se varalla, niin kuin vanhan piian tissit. Joudut seurailemaan letkuja.
 
Oisko se varalla, niin kuin vanhan piian tissit. Joudut seurailemaan letkuja.
Jooei. Kun otti silmän käteen ja tarkemmin tutki niin kyllä se ihan käytössä oleva vipuvimpstaaki on. On vain sillee jännästi tehty. Sillä käännetään kauhaa....


Purettiin koko systeemi paremman tekemisen puutteessa.

IMG-20190425-WA0002.jpg
20190425_160553.jpg 20190425_172026.jpg 20190425_190558.jpg

20190425_190841.jpg
 
Vipuhässäköitä pesty. Emäs söi maalit sagen helposti irtoavavaksi. Rasvat ja pölyt/ kovettumat lähti myös. Nivelet jätettiin huonommalle huomiolle konsa muutenkin menevät vaihtoon

20190426_185125.jpg
 
Jooei. Kun otti silmän käteen ja tarkemmin tutki niin kyllä se ihan käytössä oleva vipuvimpstaaki on. On vain sillee jännästi tehty. Sillä käännetään kauhaa....
Olkapäästä lähtien kun laskee nuo kaikki nivelet kauhan kynteen asti ja joka välissä hieman väljää, niin on kyllä ihme jos kauha kääntyy yhtään :)
 
Puslat laitettu kohtiinsa ohjauspylvääseen ja käyttövivuston "valta-akselikin" korvattu visummalla. Ja kuten kuvista näkee, kiertotalous on tätä päivää. Vanhoista mutta käyttökelpoisista osista modattu kaikki tyynni.

20190430_110707.jpg 20190430_114400.jpg
 
Vappuajelun ohessa pyörähettiin kaupunkilaisten hupina. Ja konsa hyö hövelyyksissään pitivät kauppansa auki, tuli ohikulkiessa ostettua kiinnitystarvikkeita.

20190501_172728.jpg
 
Niboista puuttuu rasvat, maalatut kuivia. Muuten hienosti toteutettu.
 
Joo. Tännään käytiin mitan kanssa koneen luona heilumassa lavettiprojekin suunnittelun takia. Ehkä viikon päästä kaivurin saa kotijo tai lähemmäs sitä. Nykyisessä paikassa vielä kipenen tarvetta eikä itsellä niin kiirettä. Vaihtolavakuljetuksella on aatos ensimmäinen siirto suorittaa.

Ohessa muutama kuva kohteesta ja mittatietojakin.
Telojen sisämitta n 125cm. Telojen ulkoreunojen väli n 205cm. Korkeus kopin kohdalla n 230cm. Puomin leveys kauhan tapin kohdalla n 180mm. Kauhan kiinnitystappien väli n 275mm.
Alavaunun pituus n 260cm.
Koneen painoksi on eri lähteissä ilmoitettu 6500kg.

Näytä liitetiedosto 41688 Näytä liitetiedosto 41689 Näytä liitetiedosto 41690 Näytä liitetiedosto 41691 Näytä liitetiedosto 41692 Näytä liitetiedosto 41693 Näytä liitetiedosto 41694 Näytä liitetiedosto 41695 Näytä liitetiedosto 41696 Näytä liitetiedosto 41697

Ihan sairaan hieno kaivuri. Tuommosen itekin tahdon.
 
Ihan sairaan hieno kaivuri. Tuommosen itekin tahdon.
Niin, miten sen nyt ottaa. Huolta ja murhetta tohtii mukana tulla, huoleton on hevoseton poika.
Toki on mukavaa kun ei joka lapiollista tarvi käsin punnertaa. Ja tuo on melkolailla yksinkertaista tekniikkaa. Pystyy tämmöinen maalainenkin melko pitkälle pihassa korjaamaan. Juniori sillä on nyt etupäässä kaivellut, kun niillä töin ammatissaankin on. Vähemmän epämääräisiä liikkeitä, jälkeä tulee joutuimmin "Raskas ajettava" sanoo. Voin uskoa, itsekin sen verran tuolla kuopinut
 
Takaisin
Ylös