Scanian lämmityslaitteen venttiili

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kontio
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kontio

aliHankkija
KK Plus pack
Alkupään 4-sarjalaiseen saa uusia vaijereita ja mekaanisia venttiileitä hytin lämmityslaitteeseen.
Mutta kummassakaan, - niin vaijeri tai venttiilin osalta mukana ei tule uusia vaijerin kiinnikkeitä.
Tämän illan ähertelin tuon vaijerin kanssa ja kun viimein sain nippusiteillä jotenkin köytettyä sen vaijerin kiinni hytin sisäpuoleisessa päässä lämpötilan säätövivun päähän ja kun tuli testin aika, niin eikös vaan se säätövaijerin avoinna ollut osuus vääntynyt mutkalle. Joten se siitä vaijerista.

Kysytään nyt näin vielä helpoimman kautta. Onko kenellekkään tullut vastaan paikkaa, mistä tälläisiä vaijerin pikdikkeitä löytyisi ?

Tai toinen hankalempi tapaus. Mitäs jos tuon lämpötilan säädön muuttaisi uudemman malliseksi, eli säätö olisi sähköinen.
Onko tiedossa, oliko näissä nelossarjalaisissa se sähköinen lämpötilan säätö ihan ns.järjetön ettei se siis haistele mitään hytin lämpötilaa ja automaattisesti sitten säädä lämpötilaa.
Eli, onnistuisiko jostain romuttamon hytistä vain käydä poimimassa toisenlainen lämpötilannsäädin kojetaulusta ja vaihtaa sähköinen venttiili etumaskin alle ?

Tässä nyt kuvat siitä vaijeri pidikkeestä, mitkä ovat molemmista päistä hajalla.
20241027_162933.webp

20241027_162942.webp


Tuossa kuva siitä venttiilistä ja nippusiteillä kiinni köytetystä vaijerista.

20241027_171142.webp
 
Vaikka aihe väärä ja aikainen vastaus, niin vaihda nuo siniset letkuklemmarit kunnollisiin.
 
Eikös tuohon olis saanut asennettua perinteisen vaijerinpidikkeen, kuten tämä



Seppä tekee tuollaisen kyllä tarvittaessa omin kätösin pellistä.
 
Harvoin ollut tuollaisten klemmareiden kanssa ongelmia vaikka noita on käytetty jostain 13 mm letkusta ylöspäin.
 
Mikäs Abassa on vikana???

"Kiristää" (krymppää) yhdestä kohtaa ja miksi lainausmerkeissä, niin tuo ABA:n matoruuvikierre ei kestä oikeita kiristämisiä kun puhutaan paineistetusta järjestelmästä. Kasteluletkuun vielä ihan ok, jos vaihtoehtona on kiristää se rautalangalla.
 
"Kiristää" (krymppää) yhdestä kohtaa ja miksi lainausmerkeissä, niin tuo ABA:n matoruuvikierre ei kestä oikeita kiristämisiä kun puhutaan paineistetusta järjestelmästä. Kasteluletkuun vielä ihan ok, jos vaihtoehtona on kiristää se rautalangalla.
Kuulostaa käyttäjäperäiseltä.
 
Eikä ehkä ainakaan jäähdytin järjestelmän paineilla ole mikään ongelma kun useammankin merkin autossa on jousi klemmarit jäähdytinnesteletkuissa ja kestää niissäkin nesteet sisässä
 
Ohuessa letkussa olen noita muotoutumisongelmia ja epätasaista kiristystä huomannut, mutta isommissa normi jäähdytysletkuissa en.

Tuntuu noissa sormen vahvuisissa vähän vanhemmissa kudosvahvistetuissa jäähyletkuissa rikkovan sen kankaan ja kumin vulkanoinnin.

Ja käyttäjää/käyttäjiä saa ihan vapaasti syyttää, itse en ole ensimmäistäkään ABA:n klemmaria ostanut kun olen lähinnä korjannut asioita niiden jäljiltä.
 
Eikä ehkä ainakaan jäähdytin järjestelmän paineilla ole mikään ongelma kun useammankin merkin autossa on jousi klemmarit jäähdytinnesteletkuissa ja kestää niissäkin nesteet sisässä

Jousiklemmarihan noissa paineissa on likimain paras kun kiristää melko tasan, vaikkakin toki lankojen alalta.
 
Eikä ehkä ainakaan jäähdytin järjestelmän paineilla ole mikään ongelma kun useammankin merkin autossa on jousi klemmarit jäähdytinnesteletkuissa ja kestää niissäkin nesteet sisässä
Jousiklemmari toimii uudisrakenteessa, mutta kun letkukara on hieman syöpynyt ja letkunakin on normaali orkkista vähän jäykempi kudosvahvustettu letku, eikä ensiasennusletku. Niin ei välttämättä pidä.
 
Jousiklemmari toimii uudisrakenteessa, mutta kun letkukara on hieman syöpynyt ja letkunakin on normaali orkkista vähän jäykempi kudosvahvustettu letku, eikä ensiasennusletku. Niin ei välttämättä pidä.
Jos ollut nesteet sisässä, niin ei minulla kyllä ole tullut vastaan letkun sisällä olevan karan syöpymisiä, korkeintaan hapettumista jonka saa putsattua pois, metalliputki sitten heti sen letkun jälkeen voi ollakkin jo lähes kokonaan hävinnyt
 
Jos ollut nesteet sisässä, niin ei minulla kyllä ole tullut vastaan letkun sisällä olevan karan syöpymisiä, korkeintaan hapettumista jonka saa putsattua pois, metalliputki sitten heti sen letkun jälkeen voi ollakkin jo lähes kokonaan hävinnyt
Kyllä noits yllättävän paljon on syöpyneitäkin. Jotain silumiinia ovat ja kun sen valkean hapetuksen kun putsaa, niin ei paljon jäljelle jää. Ja sitten vielä lisäksi nuo sen ikäkauden keksinnöt, ettei nesteistä oltu edes kuultu. Niissä kyllä klemmarin ulkonäkö myös määrittelee, mitä voi käyttää. Ei jotain Abaa 50-luvun vehkeeseen näkyville edes voi laittaa. Onneksi on ihan NOS klemmariakin tullut haalittua.
 
Ja näissäkö on sitten ollut jousi klemmareita uus kokoonpanossa?
Niissä ei ollut, mutta vaikka kasarin-ysärin autoissa oli ja jo muutaman vuoden ikäisissä oli melkoisia syöpymiä letkukaroissa.

Ja tosiaan vaikkapa metritavara lämppärin letkussa on monesti vahvempi kudosrakenne, kuin ensiasennuksessa, niin ei jousella puristu.
 
Kyllä ne nuo siniset klemmarit toimii tuossa kohden ihan samoin, kuin jotkin muutkin pilipalimätänettiläiset.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös