Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Satakymppi fiiatti

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja Forssoni, 22.3.2018.

  1. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    534
    Saadut tykkäykset:
    157
    20200103_130555.jpg

    Usvainen keli ja kuva.
    Piti turpa laittaa eilen kiinni kun oli vähän kauhottavaa. Aika millin tarkasti on alapäästä tila käytössä, kun maalit pysyy, mutta valo ei kumminkaan näy aisojen ja turpalevyn välistä.
    Yläpäästä ottaa molemmin puolin yhdet kolmiopalat hiukan kiinni kallistussylinterien niveliin, mutta näytti jo tekevän itselleen tilaa niin ettei tarvitse muutakuin tärseet poistaa.

    Kauhan lukituksen teko onkin sitten oma savottansa. Vilan tapit, kun vaatii 10-15mm pidemmän liikkeen, kuin nyt paikoillaan olevat. Liikeratoja muuttamallakaan homma ei onnistu, kun sitten tapit putoaa pois paikoiltaa liikkeen pidentyessä.

    Helpoimmalla tietenkin pääsisi irtotapeilla niinkuin vila yleensä onkin. Mutta oma vaivansa niitäkin on kanniskella työkalu laatikosta ja sokatkin on aina hukassa.
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 645
    Saadut tykkäykset:
    2 988
    Ite aina Mamman Kassussa, jos kauhan puotan pois, niin tapit takas paikkaansa, ja siis VILSKE kuormain ....
     
  3. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    534
    Saadut tykkäykset:
    157
    20200114_154856.jpg


    :jakari::hupelo:
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. masseywasharris

    masseywasharris Kansalainen

    Liittynyt:
    9.1.2018
    Viestejä:
    901
    Saadut tykkäykset:
    139
    Onko osto-osa vai itsetehty/teetetty? Tarvitsis kanssa foordiin vastaava löytää.
     
  5. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    534
    Saadut tykkäykset:
    157
    En vielä tutkinut kovin tarkkaan, mutta ollut elämänsä 110 keulalla joten voi olla teetettykin.
    Siinä kuitenkin ilmansuodatin ollut hytin kyljessä, mutta itse yritän tukkia tuon keulalle ilman ulospäin näkyviä muutoksia. Konepeltiä saattanee joutua hiukan korottamaan muttan sen nipin napin sallin kunhan pysytään muutamassa 10 millissä.
     
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 645
    Saadut tykkäykset:
    2 988
    Vaikuttaisi standardi osto osalta.....
    Ite kun noita kuulereita hankkinut, niin mitoilla tilattu ja sellaisilla sopivilla joko suora tai käyrälähdöillä, että on silkkariosat minimissä, aluputkien päiden väliksikin mitoituksessa jättänyt sellaisen max 3mm.....
     
  7. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    8 842
    Saadut tykkäykset:
    3 470
  8. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    534
    Saadut tykkäykset:
    157
    Saattaa olla hyllytavaraaki tuo cooleri.
    Mitat kuitenkin suht maximaaliset mitä tuonne pellin alle voi saada.

    Katsotaan nyt ehditäänkö asennella ennen kevättä, mutta jos edes sitten joskus.

    Putkivärkkiäkin täytyy haalia, kun putket jäi koneeseen paikalleen josta jäähy on. Tokikin siinä ne oli ilmeisesti rosteria tai ollut ainakin joskus, kun konetta en ehtinyt nähdä.
     
  9. masseywasharris

    masseywasharris Kansalainen

    Liittynyt:
    9.1.2018
    Viestejä:
    901
    Saadut tykkäykset:
    139
    Pitäis olla tuon kuvan kaltainen jäähy jossa putkilähdöt päällä.Kokonaisleveys saa olla 450-460 mm.Kaveri hommasi ac/dc mastertigin,niin aluhitsaus ei oo enää hidaste.En uskaltanut nypätä etukuormaajaa vielä foordista pois.Tulee talouteen kaarisakset:)
     
  10. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    534
    Saadut tykkäykset:
    157
    Piti jo mittailla otsalampun valossa...

    Korkeudessa jää 80-100mm tilaa lähtöjen päästä konepeltiin ja tässä tilassa tehdään 90 kurvi moottoria kohti joka vaatii tilaa yli putken halkaisijan verran eli montaa milliä ei välysta jää.
    Leveyden suhteen huolta ei ole, sitä jää minimissään 15mm per puoli ja alhaalla hiukan enemmän.
    Paksuus taas menee enemmän kuin tiukalle. Nyt ac kenno pari senttiä irti jäähdyttimestä ja kennosta akkuun väliä n. 40mm. Akkua pystyy viemään 10 milliä eteenpäin, mutta ajovalojen pistokkeet vaihtamalla tilaa saa ehkä rennon sentin lisää. Cooleri paksuus on n.80mm eli saattaa joutua kikkailemaan vielä umpioiden kanssa ja ehkä jopa jäähdyttimenkin.

    Niin ja ilmansuodatin täytyy siirtää niin eteen kun saa. Maskin reunasta ehkä joutuu leikkaamaan pokkauksen suodattimen kohdasta, mutta sekin jää sivupellin taakse piiloon.

    Ilman nokkapumppua tilaa olisi vaikka miten, kun akku menisi umpioiden alle.

    20200115_182150.jpg 20200115_182158.jpg

    Cooleriakin täytyy pestä oikein urakalla, kun rivat on täynnä sittaantunutta turpeen pölyä ja samaa kuraa on sisälläkin.
    Ilmeisesti imupuolelle oli tullut joku exodus koneeseen josta kenno on, kun kone oli myynnissä moottori vikaisena. Cooleri oli siis otettu pois ennen rikkoa, kun hapen läpäisykyky oli heikentynyt imuvuodon takia kennon tukkeentuessa.
    Oli muuten uusi "projekti" lähellä, mutta en ehtinyt ajoissa paikalle, kun kone jo meni.:(
     
  11. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    534
    Saadut tykkäykset:
    157
    20200116_172553.jpg

    Piti nyt jo kuitenkin kokeilla.
    Kuvassa cooleri kardaania vasten. Asennus täytyy tehdä niin ylös kuin pystyy, sillä kardaanin ristikon rasvaus muuten lähes mahdotonta.
    Sitten täytyisi järkeillä kiinnitys. Kennossa alhaalla ja ylhäällä 2 kpl m8 reikää. Helpoin olisi kaksi pakoputken kannatin kumia joissa m8 tyngät molemmin puolin, jotta coolerin saisi aluspeltiin kiinni. Yläpää olisi vain putkien varassa.
    Mutta mutta... mieli tekisi jos tilaa jää edes 20mm ylimääräistä, tehdä alta hiukan eteenpäin kääntyvä saranoitu kiinnitys, jolloin jäähdyttimen ja coolerin välin pystyy puhdistamaan. Ikinä tullut sillä silmällä tutkittua noiden asennuksia, että onko puhdistusta ajateltu ollenkaan.

    Itse ahtoputketkin täytyisi tehdä kallistuvassa versiossa 90 asteen silikoni kurveilla, kun muutoin kurvit ottaa jäähdyttimeen kiinni. Kiinteässä asennuksessa kurvit voisi olla kovempaa materiaalia ja välissä vain lyhyet liitostumpit.

    Ac kennon paikka tulee näillä näkymin oikeaan reunaan ja siitä olisi ajatus tehdä saranoitu vasemmasta reunasta. Kenno tulisi myös 90 astetta eri asentoon, jolloin se olisi kapeampi ja letkulähdöt olisi päällä ja letkut menisi jäähdyttimen korkin lähettyviltä. Tällä mietinnällä kennoa saattaisi saada raotettua oikealta puolelta coolerin puhdistusta varten.

    Niin ja nokkapumpun imuputki saattaa kokea pienen modifikaation, kun se saattanee ottaa cooleriin kiinni, mikäli sitä ei saa tarpeeksi ylös.
     

Jaa tämä sivu