Satakymppi fiiatti

Viestiketju:
Satakymppi fiiatti

Facebookista sen löysin ja ei tuota kovin kaukaa tarvinnut hakea. Ollut ennemminkin 110 nokalla, joten sen puoleen sopii paikoilleen.
 
Kuormaajan runkoraudat saatu paikoilleen. Itse en niitä asennellut, mutta velipoika ne oli ruuvaillut iltahommina kiinni. Muuta ongelmaa ei ollut kuin oikean puolen reiden pannan asennus. Öljysäiliön täyttöputkea oli pitänyt vähän muokata niin oli osat sopinut paikoilleen.

Tänään nassaroitiin uusi termostaatti ja jäähdyttimen korkki, kun ei kone tahtonut lämmetä. Nyt nousi lämmöt pienellä tyhjäkäytöllä siihen mihin ennen ne nousi hetken tieajon jälkeen eli ei ollut turha investointi.

Pumpun kaasuakselin o.rengaskin piti jo vaihtaa, kun hetki sitten uusittu vuoti pakkasella suorana norona alleen. Asentaessa ihmettelin, kun tiiviste oli huomattavasti pehmeämpi, kuin aiemmat joten liekkö ollu hiukan vääränlainen. Nyt paikoillaan on miljoonalaatikosta löydetty tiiviste, joka huomattavasti jäykempi kuin pois otettu.

Seuraavaksi asennellaan etukuormaajan lohko jonka tiivistelin uusilla tiivisteillä eilen. Tiukkaa tekee ulettuuko vanhat letkut, kun lohko pitää asentaa hiukan taaemmas että vaijerit ulettuu. Edellisessä koneessa käyttövipu on ollut oikealla puolella, mutta itse haluan sen toiselle puolelle kuin vaihdekepit niin siksi mitat on vähän tiukkoja.
 
paa se oikeelle puolen niinkun kaikissa muissakin koneissa, jos ja kun joskus kone vaihtuu niin ei tarvitse sitten ihan kaikkea opetella uudestaan.
 
Nythän se onkin oikealla puolella. ;) Oikealla kädellä väännetään vaihteita ja vasemmalla käytetään kuormaajaa. Sellaisellakin 110 olen kuormaajahommia tehnyt jossa vipu oli oikealla ja ei se läheskään niin käytännöllinen ollut.

Ja ainakin omaan selkärankaan on jäänyt liikkeet mieleen kun kuormaajan käyttö onnistuu suunnanvaihdin koneella jossa vipu taas oikealla puolella.
 
Sama Mamman Kassussa, kuormaajan kepakko vasemmalla, ja saa samaan aikaan oikealla käellä "kepitettyä" sekä vasemmalla kuormaajaa käytettyä.
Naapurin 805 sekarodussa sama juttu .... ( tosin tän kuormaajassa kauhan liikkeet on sivusuunnassa on päinvastoin, vaikka Vilskeen kuormaaja onkin )
 
Itellä taas kuormaimen vipu luonnollisesti oikealla, kun tuossa Fergussa suunnanvaihtajaa käytetään vasurilla.
 
Itellä taas kuormaimen vipu luonnollisesti oikealla, kun tuossa Fergussa suunnanvaihtajaa käytetään vasurilla.
Huh, vastarannan kiiski, luulin jo tehneeni tämänkin aina väärin, kuten keltasen lehden aukasun :baghead: Woortissa oli rattivaihteet vasemmalla.
 
Vaihteet on kyllä oikealla kädellä kepillä, mutta suunnanvaihtaja on rattiputkella vasurilla. Siis MF390 mek. suunnanvaihtajalla.
 
Vaihteet on kyllä oikealla kädellä kepillä, mutta suunnanvaihtaja on rattiputkella vasurilla. Siis MF390 mek. suunnanvaihtajalla.
Mulla on New Hollandissa sama. Tykkään. Itse asiassa kaikissa käyttämissäni lusikkahaarukoissa ja pyöräkoneissa ollut.
 
20191113_171631.jpg


Vähän tiukentelin välyksiä kuormaajasta ja aloin ihmetellä tuota koteloa. Normaalistihan kuormaaja makaa sovikkeissa tuon mustan tapin varassa. Tässä kuitenkin on alempana irroitettava tappi joka on nyt hoitanut taakan kannattelun. Saako tämän ropaleen asennuskorkeutta muutettua vai onko tuo alempi tappi jonkun matalemman sovikemallin takia? Ikinä en ole quikessa tuollaista irtotappia nähnyt ja ei löytynyt googlellakaan. Kuormaajasta ei ole muuta tietoa kuin että se on 500 sarjaa, liekkö 540?

Mitään aivan järkyttävää ei ole vielä löytynyt, mutta heloja tuo kaipaa tulevaisuudessa ja ehkä tappejakin. Muutamia siihen on ehkä hiljattain vaihdettu, mutta tuostakin kotelosta on reiät hakkaantunut soikeaksi. Nyt vain täytin hitsillä ja vinguttelin pyöreäksi, mutta täytyy katsoa venähtääkö uudelleen soikeaksi. Sitten leikellään pala pois ja laitetaan holkit niin on loppu iäksi ehjä niistä kohdista.
 
Tapin lukitus kun pettää ja pääsee tappi pyörimään niin aika tehokkaasti kyllä syö nuo reijät aivan pilalle. Pahimmat mitä minä nähny niin likemmäs 5cm ollut soikea reikä.:D Oliko näissä fiiatin aisoissa softdriveä?

Tuossa 2018 alku talvesta vaihdoin nuihin Teeämmän aisoihin kaikki tapit ja helat. Ei ollut siinä vielä nuo reijät pahemmin hakkaantunut muutakun tapeissa pientä koloa niitten kohdalla. Yksikään helakaan ei ollut vielä poikki asti kulunut että meni hyvin helpolla tuo homma ja tuli kyllä tiheät aisat. Esittelykoneissakin ollu paljonki välijempiä aisoja ainakin näin varustelevystä heilutettuna.:rolleyes: Jos sitten seuraavan kerran tappeja kahtelis 25000h kohdalla.:D
 
Viimeksi muokattu:
Tässä oli vain yhden tapin lukitus pettänyt ja se kyllä oli eniten kulunutkin. Tehdään talveksi vain tuollainen pikku tiivistely niin siitä on hyvä jatkaa pikku hiljaa liitos kerralla. Nyt jos tuon räjäyttää paloiksi niin se on levällään vielä juhannuksenakin ellei osta kaikkia osia valmiina.

Ei tässä mitään hienouksia ole. Tai varustelevy on vanhalle ålon kiinnikkeelle ja jollekkin toiselle, kun lukituksen tappeja on 2 per puoli. Ja lisähydrauliikkaa oli pari karaa, mutta senkin supistin yhteen.
 
Mulla on tommonen 560 kuikka.Alin tappi sovitteeseen kiinni.Keskimmäiseen tulee aisa ja ylimpään vakaaja.
Naapurilla on -01 ysisatasessa Valteemissa samanlainen Kuikan kiinnitys. Itsellä -11 Trima ja siinä ihan erilainen.

Ei oikein sulavasti istu toi kuormainsovite Foortin keulalle. Nousee ihan kylmä hiki, kun ajattelee huoltoa... tankkauksesta puhumattakaan. Onneksi kehitys on kehittynyt.
 
Softdrive kyl kannattas laittaa niin muuttuu ajettavuus aivan eriluokkaan. Ja säästäähän se aisojakin kun ei joka montussa hakkaa aisoja.:rolleyes:

Aika joutusia alkaa jo aisat oleen irrotella. Sarjapikaliittimellä letkut ja lukotki automaattisesti lukittuvat asennus vaiheessa.:rolleyes: Fasteri on kyl työlaitteidenki letkuissa semmonen että kun kerran on niin ei poiskaan anna. Odottaa vain millon se tulee traktorien takalohkoihinkin.:rolleyes:
 
20191116_121845.jpg


Siinä toinen kuva tuosta tappien sijainnista. Näyttää tuo kiinteä olevan paljon ylempänä, kuin @masseywasharris foorttissa.

Vahvukettakin tämä on saanut toiselle puolelle, mutta mitään suurempaa ratkeamaa ei ole kuin aisan selkäpuolella, joten onkohan tuo lätkä laitettu ennakkoon ettei repeämä laajene? Irti tuon kumminkin otan jossain vaiheessa, kun saumat on paikoin vähän huokoiset...
20191116_151619.jpg


Varustelevy tosiaan tälläinen:
20191116_151550.jpg


Ulompana vanha ålö ja sisempänä joku muu malli. Yhtäkkiä mieleen tulee ismen kiinnike?
Tähän taidan kuitenkin tehdä vila/ bertta varustelevyn, kun sellainen kauha olisi saatavilla ja sitten sopisi samat värkit naapurin kanssa jos fiiatti menee sinne keväällä. Sielläkin 640 quiken euro turpa on muokattu vilaksi, kun joskus oli yhtä aikaa berttan kuormaajalla oleva 110.
 
Onhan tuo foordi aika perseestä huollella tuon kuormaimen kanssa. Vähän iso kuormainkin tuohon.Laitettu jälkeenpäin tuohon edellisen omistajan toimesta joitain vuosia sitten. Ostettu uudet sovitteet ja käytetty korjattu kuormain.Aika hitaat liikkeet on,mutta omaan satunnaiseen käyttöön ihan ok.
 
Näytä liitetiedosto 53339

Siinä toinen kuva tuosta tappien sijainnista. Näyttää tuo kiinteä olevan paljon ylempänä, kuin @masseywasharris foorttissa.

Vahvukettakin tämä on saanut toiselle puolelle, mutta mitään suurempaa ratkeamaa ei ole kuin aisan selkäpuolella, joten onkohan tuo lätkä laitettu ennakkoon ettei repeämä laajene? Irti tuon kumminkin otan jossain vaiheessa, kun saumat on paikoin vähän huokoiset...
Näytä liitetiedosto 53340

Varustelevy tosiaan tälläinen:
Näytä liitetiedosto 53342

Ulompana vanha ålö ja sisempänä joku muu malli. Yhtäkkiä mieleen tulee ismen kiinnike?
Tähän taidan kuitenkin tehdä vila/ bertta varustelevyn, kun sellainen kauha olisi saatavilla ja sitten sopisi samat värkit naapurin kanssa jos fiiatti menee sinne keväällä. Sielläkin 640 quiken euro turpa on muokattu vilaksi, kun joskus oli yhtä aikaa berttan kuormaajalla oleva 110.
Ihan siististi tehty paikkaus,tai siis levyn muoto.Jos saumat ei miellytä,niin itse hiosin hiukka auki ja siistimmät päälle.Levyä en repis irti.
 
Näytä liitetiedosto 53339

Siinä toinen kuva tuosta tappien sijainnista. Näyttää tuo kiinteä olevan paljon ylempänä, kuin @masseywasharris foorttissa.

Vahvukettakin tämä on saanut toiselle puolelle, mutta mitään suurempaa ratkeamaa ei ole kuin aisan selkäpuolella, joten onkohan tuo lätkä laitettu ennakkoon ettei repeämä laajene? Irti tuon kumminkin otan jossain vaiheessa, kun saumat on paikoin vähän huokoiset...
Näytä liitetiedosto 53340

Varustelevy tosiaan tälläinen:
Näytä liitetiedosto 53342

Ulompana vanha ålö ja sisempänä joku muu malli. Yhtäkkiä mieleen tulee ismen kiinnike?
Tähän taidan kuitenkin tehdä vila/ bertta varustelevyn, kun sellainen kauha olisi saatavilla ja sitten sopisi samat värkit naapurin kanssa jos fiiatti menee sinne keväällä. Sielläkin 640 quiken euro turpa on muokattu vilaksi, kun joskus oli yhtä aikaa berttan kuormaajalla oleva 110.
Mulla ihan saman varustelevy,eli taitaa olla vanha Ålö ihan vakio. Tykkään kyllä.Vilassa se ahtaampi yläkynsi ottaa työlaite kiinni.
 
Takaisin
Ylös