Satakymppi fiiatti

Viestiketju:
Satakymppi fiiatti

Moni on niitä solvannut, minun Leukussa ovat pelanneet jo 12 vuotta, ehken noin tuhannen tuntia.
En kyllä väitä että ne parhaat olisi, sen koommin olen laittanut vain orggis Simms /Cav kärkiä.
 
Sevenin laadusta kertoo jo se, että eivät käytä niitä omalla moottorihiomollakaan.

Olisi taas tieajoa tiedossa lähiaikoina enemmän kuin tarpeeksi niin näkee heti mihin suuntaan kulutus muuttuu. Eilisellä testilenkillä en ainakaan huomannut että kaasu pohjassa olisi tullut yhtään tummaa putkesta, kun ennemmin sieltä tuli koko ajan utua.
 
20190918_190853.jpg


Kummeli sponsorointia, kun hankkii tarroja ja kangasmerkkejä....:peuk:

Yli kierroksen ruuvasin syöttöä pois ja nyt tyhjällä ahto oli 0.9baria, mutta savutus huomattavasti pienempää kuin ennen.

Coolerin tilaa mittailin taas lisää ja ainut vaihtoehto, miten romut saa sopimaan on että ac kenno tulee liukukiskoilla syyläriin ja cooleri tulee ac kennon eteen syyläriin kiinni.
Tällöin jää hyvä puhdistus mahdollisuus, kun ac kennon saa vedettyä välistä pois niin pääsee puhaltelemaan ja harjaamaan kennoja auki.
 
Olikos mulla 6 vaiko 7 noita tarroja Nuffissa .....
 
Näinhän se on. Soppa pitää saada ajoissa männän päälle, eikä pakosarjaan.

Sen verran tipautan syöttöä että ahto pysyisi kilon korvilla kuorman kanssa. Nyt taitaisi lähennellä 1.5 jos laittaisi jotain perään.
Jonkun videon katsoin juutuupista kun pullinkimiehet sääti pumppua. Sellainen asia jäi mieleen, että isommilla elementeillä saadaan se aine oikeaan aikaan sinne palotilaan. Itse olin ajatellu, että ne vaihdetaan vain, jotta saadaan enemmän polttoainetta, mutta siinä oli sitten tuo toinenkin homma jota en itse olisi älynnyt ajatella. Eli pienemmilläkin pumpun männillä voidaan saada riittävä määrä ainetta, mutta ruiskutusaika kasvaa isoksi, joka taasen ei ole hyvä.
 
Ajatellen, että Batman Vallussa on 10mm tapit ja 326hp PTO teho, 911Nm .....
Nuffis 13mm tapit ...... ( nokka-aksilan ajoitus on kylläkin pielessä, samoin ennakko, sekään ei lie ihan paikoillaan, myöhäisellä ..... )
 
20190919_193154.jpg 20190919_193237.jpg 20190919_193301.jpg

Tämmönen tapaus tällä kertaa.... kun suu on suurempi kuin lompsa. :haisemaan:

Nyt saisi tupla nokkapumpunkin asennettua. Suht asiallinen öljysäiliö, mutta pumpun jalka ja kartaani vähän niin ja näin.
Etukuormaaja muuten ok, mutta turpalevy vähän ei niin hyvä kun en muutenkaan tykkää tuosta matalasta sovikkeesta.

Katsotaan josko tuon kuormaajan saisi nokalle, mutta sitten menee cooleri suunnitelmat uusiksi kun runkoraudat tulee eteen.
 
65 kilometrin siirtymä suoritettu ja uskaltaa sanoa että ei se ainakaan enempää kuluta.
Kaasuakselin tiivistettä en vielä ehtinyt vaihtaa ja näytti välillä vuotavan melkein norona.
Toivottavasti tiivisteen vaihto auttaa, kun jo vanhoilla suutinkärjillä välillä lämpöisellä koneella vaati tavallista pidemmän starttauksen. Vetäisikö akselin välistä pumppuun ilmaa, kun tankkiin saattaa tulla pieni alipaine pidemmällä ajolla. Normi lämmöllä piha pyörityksessä lähtee normaalisti käyntiin. Tietenkin oman tuurin tietäen pumppu on väljä...

20190921_142712.jpg


Fiiatti pääsi pellon reunojen niitolle.
 
Kyllä siin on voinut hyvinkin käydä niin, että 25-35% kulutus jopa putoaa, kun polttaa ruuan tehokkaammin, ja puhtaammin......
 
Tästäkin tullaan viisaammiksi, kun pitää pari puukuormaa heittää yli 30km päähän ja sitten on vielä muuta ajoa vajaa 200km...
 
20190929_102229.jpg

20 kuution palaturve lastilla oli hyvä koeponnistaa. Vajaan vartin laitoin syöttöä lisää, eli siinä ja siinä onko sitä nyt kierros vähemmän vanhoihin pruuttiin nähden.
Ahtopainetta antoi 1.1 baria ja täyskaasulla ei savuta yhtään tiellä.

Tankinkorkkia pitää sorkkia jossain vaiheessa, kun tankkiin tulee alipaine kauemmin ajettaessa. Nytkin yli tunnin kaasu pohjassa ajon jälkeen suhahti ja lähtee paremmin käyntiin, kun korkkia raottaa heti sammutuksen jälkeen. Ja se pumpun o.rengas on ainavain vaihtamatta...

Niin ja nyt kelpaa ajella kun vaihdekepin vaihdekaaviokin tuli laitettua paikoilleen, kun kaveri löysi sellaisen miljoona laatikostaan :autoilee:
 
20191001_195039.jpg

Tälläinen tuli pyöräytettyä sorvissa.
Suunnitelmissa laittaa etukuormaaja nokkapumpun alaiseksi. Ek.n lohkolta sarjanipalla öljy takapään hydraulilohkolle.

Toinen vaihtoehto on laittaa ek pelkästään nokkapumpulla toimivaksi ja takapään lisälohko sarjanipalla traktorin omaan hydrauliikkaan. Tällöin olisi 3 paria pikaliittimiä omalta pumpulta niinkuin uudemmissa satakympeissä. Etukuormaajan lohkossa on pari lisäsiivua josta toisen voisi vetää taakse niin sillä saisi käytettyä lietevaunun purkua.

Hommassa vielä monta muuttujaa, kun runkorautojakaan ei ole vielä traktorissa kiinni. Pikaisella mittauksella menee kyllä niin milli peliksi, että on ihme jos oikean puolen raudat menee suoraan paikoilleen.
Kytkinkopan kohdalla nokkapumpun imuputki on törmäyskurssilla ja hytin alla öljysäiliön on etupää on ehkä hiukan alempana kuin takapää joka aiheuttanee ongelmia. Säiliötä kun aikoinaan tein niin oli vain muutama valokuva kuormaajallisesta koneesta, joten jännäksi menee kun mitään ei tehty mitan kanssa.

Sen verran uskoa kuitenkin on että hommasin tänään "uudet runkoraudat" sivupeltien alle. Ne kun pitää lyhentää etukuormaajaa varten niin nyt on valmiiksi rälläköidyt ja omat jää ehjänä talteen.

Niin ja jos homma onnistuu niin nokkapumpun letkukoko kasvaa painepuolelta puolesta tuumasta 3/4 tuumaan. Tai kasvaa ainakin etukuormaajalle asti, kun yksi siivu on harjalle yms öljyä enemmän tarvitsevalle. Loppupään kanssa on vähän tilan ahtautta, niin letkun suurentaminen voi aiheuttaa taka lohkon kiinnitys muutoksia.
 
Näytä liitetiedosto 51659

Kummeli sponsorointia, kun hankkii tarroja ja kangasmerkkejä....:peuk:

Yli kierroksen ruuvasin syöttöä pois ja nyt tyhjällä ahto oli 0.9baria, mutta savutus huomattavasti pienempää kuin ennen.

Coolerin tilaa mittailin taas lisää ja ainut vaihtoehto, miten romut saa sopimaan on että ac kenno tulee liukukiskoilla syyläriin ja cooleri tulee ac kennon eteen syyläriin kiinni.
Tällöin jää hyvä puhdistus mahdollisuus, kun ac kennon saa vedettyä välistä pois niin pääsee puhaltelemaan ja harjaamaan kennoja auki.
Mites toi syötön ruuvaus Boshin VE pumpussa? Kiinnipäin ruokaa enemmän ja aukipäin ruokaa vähemmän olen funtsinu.Ja pitääkö koneen käydä kun ruuvaa ja miten paljon ruuvataan kerralla.ja kokeillaan.
Näytä liitetiedosto 51659

Kummeli sponsorointia, kun hankkii tarroja ja kangasmerkkejä....:peuk:

Yli kierroksen ruuvasin syöttöä pois ja nyt tyhjällä ahto oli 0.9baria, mutta savutus huomattavasti pienempää kuin ennen.

Coolerin tilaa mittailin taas lisää ja ainut vaihtoehto, miten romut saa sopimaan on että ac kenno tulee liukukiskoilla syyläriin ja cooleri tulee ac kennon eteen syyläriin kiinni.
Tällöin jää hyvä puhdistus mahdollisuus, kun ac kennon saa vedettyä välistä pois niin pääsee puhaltelemaan ja harjaamaan kennoja auki.
 
Kiinnipäin kasvaa syöttö. Itse olen ruuvannut käydessä niin saa tyhjäkäynnin säädettyä samalla ja varttikierrosta olen kokeillut kerralla.
 
Eka varttikierros ei juurikaan tyhjäkäyntiin vaikuta vielä ainakaan pienemmissä henkilöauton moottoreissa. Volkkarissa oli 3/4 aika hyvä meni vielä hyvin pakokaasutestistä läpitte.
 
20191101_113205.jpg


Melko kulahtanut akseli, mutta eipä tuolle tähän hätään tehty kuin o.renkaan vaihto. Vanha oli kyllä parhaat päivänsä nähnyt, kun kuraa oli jo tiivisteen pumpun puolellakin. :hermot:

Suuttimetkin käytin vielä irti, kun kylmä startilla kuului suhaus konehuoneesta. 2 pytyn pruutta oli karstoittanut itseään jo kanteen kiinni, mutta mitään selvää syytä ei vuodolle näkynyt. Putsailin kuitenkin jokaisen suuttimen paikan porakoneeseen kiinnitettävällä harjalla ja ainakin nyt kuullosti että paineet pysyy kannen alla.

Vielä jos säätelisi venttiilit, kun konehuone on avattuna. Sitten hytin kasaus, kun siellä on etukuormaajan vivun sovittelu vähän vaiheessa, vaikka ei ole edes tietoa sopiiko koko kuormaaja paikoilleen....
 
Menihän taas turha työ hukkaan remontin korjuussa.
Pesaisin moottorin päällystän ennen venttiilien säätöä, mutta käynti muuttui aina roplottavaksi, kun päästi 6. pytyn suuttimen lähistölle vettä. Pruutta tuli irroiteltua varmaan 3 tai 4 kertaa ja aina sama juttu. Vi..tti jo sen verran että pesin tallissa naftaroiskeita pois ja vasta siinä huomasin että pesuaineen vaahto hävisi imusarjan tiivisteen luota. Kliineritestillä asia myös varmistui, että suuttimen sai uittaa joka puolelta ja käynti ei muuttunut, mutta imusarjan nurkalle pieni suihkaus niin kone otti heti kierroksia.

Toivotaan että huomenna menis vähä paremmin...
 
20191102_111801.jpg


Svendduulit säädetty, mutta ei niissä juurikaan ollut muutosta 200 tunnin ajoilla.
Imusarjan tiivisteelle en nyt vielä tee mitään, jos löytäisi sopivan cooleri aihion talven aikana niin siinä samalla vaihtaa sitten tiivisteen.

20191102_130912.jpg


Etukuormaajan hantaaki asentui myös paikoilleen. En tiedä onko tuossa ollut joskus ennenkin etukuormaaja vai etunostolaite, kun lokarissa oli reiät ja lattiassa kahden vaijerin reiät.
540/1000 vipua pitää vielä vähän lyhentää tai taittaa, kun 1000 perä päällä ja kuormaajaa nostettaessa vivut ottaa toisiinsa.
Hydrauliikkaa on nyt tarkoitus muuttaa siten että etukuormaaja toimii nokkapumpulla ja siihen jää yksi lisäsiivu josta letkut lähtee pikaliittimin joko kuormaajalle tai sitten taaksepäin. Nykyisen nokkapumpun lohkon voi täten poistaa hytin alta.
Etukuormaajan mukana tulleesta lohkosta laitetaan yksi siivu sitten joskus traktorin oman lohkon jatkoksi niin sitten taakse saa 3 paria omalta pumpulta ja yhden nokkapumpun liitin parin.

Eli ei tämän vehkeen kanssa hommat lopu...
 
Toisen puolen runkorautaa ehdittiin tänään sovittaa paikoilleen ja täytyy todeta, että paljoa paremmin säiliö ja imuputki ei voisi sekaan sopia. Säiliön täyttöputki pitää ottaa irti, että takapään pannan saa paikoilleen, mutta nekin sopii kun vain kasaa oikeassa järjestyksessä.

20191103_141219.jpg 20191103_141232.jpg 20191103_141243.jpg
 
Takaisin
Ylös