Satakymppi fiiatti

Viestiketju:
Satakymppi fiiatti

Etupää kasattuna ja ajettukin jo postin haku reissu, eikä kampiakseli vielä katkennut :peukku:

Akkutelineelle täytyy vielä joskus ottaa aikaa ja rakentaa siitä siistimpi ja tukevampi. Nyt vain laitetaan hydrauliikka kuntoon, josko sitä kokeiltaisiin keväällä vetää 6 metristä äestä tai 11 mottista lietevaunua kun sekin onnistuu lisähydrauliika turvin.
20190407_160052.jpg 20190407_160059.jpg

Niin ja tuli tuossa viikolla tehtyä hankintoja jotka löysi paikkansa.
20190407_173341.jpg 20190407_182611.jpg
Vähän kapeat nuo on, mutta ehkä ne jotain auttaa.
 
Tulipa välihommina vaihdettua etukehdon helat. Taaempi oli vielä hyvä, mutta pistin uuden sinnekkin. Etummaisesta ei paljoa enää ollut jäljellä, mutta uudella helalla siitäkin tuli hyvä.
Akseliväliäkin lyhensin 3 milliä, kun sen verran tuossa oli päittäisvälystä. Etupuolella on joskus ollut joku prikka, kun 20% siitä löytyi vaseliiniin tarrautuneena. Katsotaan nyt miten tuo uusi shimmi tuolla kestää kun aihio löytyi romukasasta....

Murikan booritus oli onneksi vielä uuden veroinen, kun kuluneet helat muuttaa kardaanin linjaa ja linjavirhe syö boorit.

20190408_182815.jpg 20190408_183525.jpg 20190408_183734.jpg
 
Kiire tämän kanssa vielä tulee jos meinaa lervakärryä vetää.
Nyt olisi lohko paikoillaan ja pika vedos ohjausvivusta leivottu paikoilleen. Tähän täytyy hakea muutama pallonivel, että sen kehtaa näyttää päivän valossa.

Tänään kokeilin pyöräytellä perälevyä ja aivan mukavasti se kiepahti, mutta yli 1500 kierroksen jälkeen alkaa ulina ja 1600 kierroksen jälkeen alkaa letkut nykiä.
Eli täytyy tuo suodatin siirtää paluu puolelle jos sen saisi tukittua tuonne perään nätisti.

Niin ja jottei tämä olisi liian helppoa niin äsken konetta talliin ajaessa näytti että jäähdytin vuotaa alhaalta saumasta...
 
Siellä lepää. Paljon auttoi suodattimen siirto paluu puolelle, mutta rennon parin tonnin jälkeen on vielä havaittavissa pientä nytkettä letkuissa.
Menköön nyt kevät näin, kun hydrauliikkaa ei tarvita noin kovilla kierroksilla. Liekkö pumpun päässä olevat 3/4" liitimet ahdostaa joista vapaakierto liittyy.
20190419_191102.jpg
 
Tänään levittelin toisen puolen välivanteen. Meinasi vain jäädä yritykseksi, kun suojakaasu loppui heti alkuun. No paketti puikkoja kaupasta ja harjoittelemaan puikkohitsausta pitkästä aikaa. Tuli jopa siistimpi, kuin toisen puolen lankavedos.
20190420_173136.jpg

Muutoin tuo olisi piakkoin valmis taas hetkeksi aikaa, mutta taitaa pumpun kardaanista tulla vielä versio 3.0. Löytyi sopivalla jaolla oleva haarukka joka sopii kampiakselin päähän ja tällöin ristikko tulee parempaan paikkaan tuulitunnelin alle. Lisäksi käytän akselin vielä pajalla, jossa tasapainotus vehkeet niin ompa sitten pelattu varman päälle.
 
Keli olisi hieno, mutta kartaani ollut koko viikon pajalla, joten kasaus siirtyy...

Jäähdyttimen sen sijaan sain tänään, kun siinä oli pieni hiushalkeama ja pari tukiraudan kiinnitystä korjattavana. Meinasin ensin paikka aineella, kun vuoto näytti niin pieneltä mutta ompa nyt korjattu niinkuin pitää.
 
Kartaani asennettu paikalleen ja nyt vain odotellaan takatalven loppua.

Hyvin tuntuu pumpun vapaakiertokin toimivan, kun yli 50km mentiin 2700 kierroksella ja pumppu tuntui juuri lämpimältä. Öljysäiliö taas oli saman tuntuinen, kuin vaikkapa vanne eli lämpö oli haihtunut maailmalle.
Kumminkin kiertoa linjassa on vapaallakin jonkin verran sillä painelinjan liitosta avatessa öljyä tursuaa samantien eli mahdollinen lämpö siirtyy pumpulta ja öljykin suodattuu.
 
IMG-20190510-WA0002.jpg


Kyllä se 6 metrinen tulee perässä eikä kytkytinkään lipsu. Ahtopainetta pukkaa tasaista kiloa eikä savuttele pahemmin, kun vetää 1700 kierroksella. Kaasu pohjassa kuulemma päästää jo mustaa ja ilmansuodattimen valo palaa vaikka reiässä uusi filsu.
Niin ja vetää se kuulemma nopealla kakkosellakin, kun toisella kympillä se on toiveajattelua.
 
Pitäisikö suodatinta muuttaa paremmin virtaavaksi?
 
Sisäsuodattimia jotkut nyppinyt pois, mutta minen sitä uskalla tehdä.

Uusi sykloni pitäisi hommata, kun vanha niin kuppainen ja samalla lyhentää imuputkea jotta syklonin saisi alemmas pois näkökentästä. On meinaan hiukan vaarallinen liikenteessä, kun tietyssä kulmassa sinne jää helposti henkilöauto katveeseen.
 
20190518_120742.jpg


Kävin tänään itse äestelemässä.
Niitä perkuleen etupareja tuo kaipaisi, kun ei tahdo pito riittää jos kovemmin tulee maa-ainesta mukana. Kytkimenkin sain lipsahtamaan, kun kokeilin tuolta pohjalta nousta vauhdilla, eikä kepitys mennyt ihan nappiin. Toinen 110 tulee kyllä nippa nappa tuosta nopealla ykkösellä, mutta lipsumista tuli siksi kun tuuppasin kakkosen päälle ja vauhti tipahti liikaa. Silti kaasun nostolla kytkin nappasi kiinni ja ylös tultiin.:eyepop:
Muutoin kone pelittää, mitä nyt vasen vetivarren stefa vuotaa johtuen väljästä pässinsilmän pesästä ja ylipaine venttiili koneen omasta hydrauliikasta pysyy nihkeänä.
Niin ja ilmastointi pitäisi taas kasata paikoilleen, kun nyt kenno ei paljoa tallista auta.
 

20190521_161933.jpg


Liikkuu se lietevaunukin ja jopa hydrauliikkakin toimii.
Aika mukava levitellä, kun kärryn purun saa vapaakierto napilla pysäytettyä pellon päässä käännyttäessä.
Nokkapumpun lohkosta näytti pientä hikoilua tulevan, mutta oli ainakin vielä niin vähäistä että sille ei tarkempaa tutkimusta tehty.
Tielläkin tuntuu voimaa olevan vähintään tarpeeksi ja kyllä se öljyssä kylvetetty kytkin pitää vaikkei siitä olisi ikinä uskonut kalua tulevan.
 
Sitäpä sitä. Ei tuo yleensä kauaa käryä, kun toinen tulee äkeellä perässä.
 
Multavat maat näyttääpi siellä päin olevan. Vihdissä ei oo enää kuin kaksi sikalaa joista toinen tuossa naapurissa. Eipä skeida paria päivää kauemmin yleensä tuoksu.
 


Siinä lähtee 11 mottia haisua vauhtiin.
Parissa iltapäivässä levisi kolmatta sataa kuutiota ilman huolen häivää. :traktori:
 
Takaisin
Ylös