Satakymppi fiiatti

Viestiketju:
Satakymppi fiiatti

Sehän se. Uudesta asti ollut naapurilla ja jarrullisiin napoihin on vaihdettu vanteet, kun ne hajosi. Muuten on kyllä loisto kärry. Ei pompota ja pääsee kääntymään jyrkästi, kun on kapealla puomilla.
 
Kardaanin kannatinlaakeri alkoi mekkaloida, kun pukin reikä on kulunut laakeririkossa väljäksi. Pikku sorvaus puuhasteluilla pukista siivu pois ja sen jälkeen holkin sorvaus tilkkeeksi.
20180823_181146.jpg 20180823_183835.jpg 20180823_194555.jpg
 
20180908_135051.jpg


Tälläistä askaretta tänään. 80km ajeltu kaikkineen tien päällä. Tankkausreissulla kytkinkopasta valui aivan v...sti moottoriöljyä. Tyhjäkäynnillä ollessa vuoto väheni, mutta nyt viimeisen 20km kaasu pohjassa ajon jälkeen ei tule tippaakaan. Niin ja vuodon ollessa pahimmillaan sammutin koneen joka oli virhe. Kytkin luisti pari ensimmäistä vedätystä, kun öljyä oli valunut levylle. Muuten kone vaikuttaa melko tiiviiltä ja voimaa on kyllä huomattavasti enemmän, kuin muutamassa muussa vastaavassa satakympissä.
 
Piti kyllä vilkaista matkalla tikkuun, mutta kyllä sitä siellä on.
Mielenkiinnosta kyllä avaan tuon lähiaikoina, että mistä pirusta tuo nyt vuotaa.
Vikamahdollisuuksia on nokka-akselin plommi, öljypohjan tiiviste mennyt ruttuun, kampiakselin stefa tai stefapesä aluskumi.
Kasaushan vaatisi periaatteessa öljypohjan irroituksen, että saisi palikat oikealla tyylillä paikoilleen. Nyt välilevyä täytyy liu'uttaa öljypohjan tiivisteen päällä, jotta se menee ohjuritappeihin. Stefan pesä pitää myös asennella hiukan kikkaillen, kun aluskumi vänkää ö.pohjasta vastaan.
Mutta kuiva tästä tehdään vaikka väkisin, ettei tarvitse putsailla öljyläikkiä tallin lattialta.
 
Joo toi noiden rakenne ei ole ihan huoltoystävällisimpiä jos katkoa ja öö-pohja lisäksi pitää irroittaa.
Ihan vastaava rakenne mitä kaverin kalkki-setkassa, tai voortissa....

Stefavuotoa epäilisin kyllä.....
 
Mutta kuiva tästä tehdään vaikka väkisin, ettei tarvitse putsailla öljyläikkiä tallin lattialta.
Joo tos konepuolella kuivaamiseen ei taida oiken kärsiä käyttää purua tai hevosenpaskaa...niinkuin ennen autojen vaihdelaatikoissa ja perissä.
 
Pikainen parin illan ruuvailu ja nyt se pysyy kuivana.
Kampiakselin stefa siellä vuoti ja puolen tunnin tieajolla ei tullut tippaakaan öljyä.
Kytkintä en vaihtanut vaikka se kuormalla lipsui, kun nyt tiedossa ei ole mitään raskasta hommaa ja jos vielä sattuu vuotamaan niin eipä pilaannu uudet kytkin hilppeet. Heitetään uutta osaa sitten, kun kevät aurinko lämmittää.
 
Tänään sai taas pitkästä aikaa satakymppi liikettä.
Reissu olisi pitänyt tehdä jo eilen, mutta siirtyi tälle päivää. Yllätys yllätys aamulla 17 astetta pakkasta ja koneessa kesälaatua 25 litraa tankin pohjalla. Laitoin koneen lohkolämmittimeen ja hain 40 litraa talvilaatua. 20 minuutin aikana lämpömittari oli noussut lähes pystyyn, joten melkoisen tehokas lämmitin on ainakin asennettu.
Kymmenen minuutin lämmityskäytön jälkeen keräsin rohkeutta lähteä tien päälle ja niin vain kone pelasi koko 160 kilometrin reissun.
Termostaatti on kyllä liian kylmä talvikäyttöön, kun mittari on juuri ja juuri vihreällä mutta silti hytissä oli 18 astetta lämmintä.
Öljyvuodotkin on nyt näköjään saatu eliminoitua, kun kytkinkoppakin näyttää saumalta kuivalta.
Niin ja ei tuo nyt hirveän suuri ruokainen ole, kun n.110km matkalle meni vajaa puoli ylä tankillista ja koko matkan oli 2500-2700 kierrosta lasissa.
 
Aika pitkiä reissuja heität ja viellä pakkaskelissä.
 
Jumalan selän takaa on pitkä, sinne mihinä aurinko ei paista....

Tämä reissu oli kyllä emännän harrastuksista johtuva, mutta ajella sai taas pitkälti.

Muut matkat on yleensä nyky olinpaikan ja koti tilan väliä joka on rento 60km.
 
Meinasin ekaks kysyä, ettei teillä autoo oo...
Mut sitte tulikin aatoksiin että ei taida emännän harrastus olla ompeluseuratasoo jos harrastustarvikkeita tarttee satakympillä kuskata...
 
Satakymppi ollut kohta vuoden ja jotain pientä remontin tynkääkin on tehty... Mutta entäs huolto? :epätieto:

Muuten kaikki on ok, mutta moottoriöljyt on aina vain vaihtamatta... Johan tuolla on itsekkin tullut 70 tuntia ajettua niin nyt piti ryhdistäytyä, kun suodattimetkin on ollut hyllyssä jo ties kuinka kauan.

Aina kirotaan miten hankala näihin on lisätä moottoriöljyä, mutta itse tapaan ottaa tasoanturin öljytikun vierestä pois niin sitten on hyvä suppilon paikka johon on helppo kaataa.
20190131_171427.jpg 20190131_174632.jpg 20190131_174959.jpg

Etuakseli pitää vielä rasvata, mutta voi olla että vaihdan keinun helat ensin. Keinussa on päittäisvälkkyä n.3mm ja samalla nuo helat vaihtuu, kun laittaa shimmiä paikoilleen.
 
Nyt sain vihdoin nikkaroitua uuden mutka päisen pakoputken. Pikku koeajolla meteli hytissä pieneni tieajossa, kun ääni lähtee poispäin koneesta.

Yhtä etukuormaajaakin pitäisi käydä vilkaisemassa, kun olisi melko lähellä ja hintaluokka sopiva. Mietityttää vain tuleeko tuosta raskas käänneltävä neliveto päällä, kun etupäässä hammaslukko.
 
Mietityttää vain tuleeko tuosta raskas käänneltävä neliveto päällä, kun etupäässä hammaslukko.

Kuinkas toi etuakselilukon toiminta käytännössä menee, onko napilla kytkettävä vaiko meneekö itsestään?
 
Eihän se tasurin lukko ole päällä kokoajan... muutamia satakymppejä ajanut, joissa etukuormaaja, siinä ne hiekkapihalla kääntyi kuin ilman kuormaajaakin oleva. Tai siis ainakin melkein. Kuormaajan runkosovitteiden takia etupyörien kääntökulmaa on hieman rajoitettava...
 
Mitähän sitä tuli taas järkeiltyä :outs: No joo eihän se kuormaajan lisäpaino muuta lukon käyttäytymistä joten kyllä toi kääntyy ihan niin kuin ennenkin, vähän voi olla syvemmät jäljet painon takia.
Lukko päällä kääntyy yhtä huonosti oli kuormaajaa tai ei.
 
Ainakin entisellä työmaalla oli 100-90 jolla ei voinut ajaa tiellä kuin suoraan neliveto päällä. Edessä oli samankokoiset parit, kuin juuri pyörät ja sitä ei kyllä käännellyt pirukaan, kun ulkokurvin pyörä alkoi jyrkemmin käännyttäessä laahaamaan.
Kitkalukollisissahan tätä vaivaa ei ole, mutta eipä ne kunnon nelivetoja olekkaan.
 
Paripyörät muuttaa kyllä tilannetta kun vertaa ilman olevaan kääntymisessä.
Itsellä ei ole tosta hammaslukosta muuta kokemusta kuin massikassa ja se oli erikseen kytkettävissä, lukko päällä ei pahemmin kääntynyt.
Hyvä keksintö tuo kyllä on kun molemmat renkaat vetää varmasti tiukassa paikassa
 
Eipä ole itselläkään mitään purkukokemuksia tuollaisesta etuperästä.
Aivan mielenkiinnosta voisi kyllä kurkata tuonne etuperään, kun vaihtaa keinun helat.
 
Takaisin
Ylös