Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Satakymppi fiiatti

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja Forssoni, 22.3.2018.

  1. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Tuonne edelliseen fiiatti ketjuun kirjoitin lootavikaisesta 110-90stä.
    Tarkoitus oli tehdä remontti ennen kevät töitä, mutta äsken laitettiin TeeäMmä lavetille ja tuo tuli "heräte ostoksena" itselle.
    Puoli kilometriä äsken ajoin ja 5 vaihde pomppi koko ajan pois kun kierroksia oli yli 2000. Pakkikaan ei kytkeydy vaikka kepin liike ok tuntuinen. Pienellä koneen nytkäyksellä pakki kuitenkin löytyy.
    Perusteellisen putsauksen tuo kyllä vaatii ainakin hyttiin. Muuten ulkoisesti suht siisti pikku fixauksella.
    Tästä jatketaan pikku hiljaa, kun aikataulu ja lumitilanne antaa myöden.
    20180322_163409.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 599
    Saadut tykkäykset:
    3 923
    Onks toi pikavaihteellinen ?

    Jaa et niin siin sit kävi et Temmi lähti ja tuo vaihdossa....
     
  3. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Ei ole pikavaihteellinen. Eikä powersihfti pykälää saa kai muihin kuin 80-90 ja 94 sarjaan + winnereihin.

    Tm tosiaan lähti naapuri pitäjään vaihdossa tähän projektiin. Haikein mielin sen lavalle ajoin.:voiitku: Mutta toivottavasti täyttää 110 paikan, kun kunnossa sen ainakin pitäisi olla.
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 599
    Saadut tykkäykset:
    3 923
    Saatto olla et vasemmalla kepillä sivusuuntaan käskytettävä pikavaihde oli vain 80-90 malleissa ......
    Luja peruskones 110 on, ilman vielä turhempia sähköhimmeleitä, ja varmaan sun tarpeisiin paljon passelimpi ku Temmi ..... Olikos tää se turbottu ? Pillistä päätellen kyllä .....
     
  5. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    2 164
    Saadut tykkäykset:
    222
    Mukava jos saa tänne traktoriprojektiakin nähtäväksi!
     
  6. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    20+4 askilla tämä on.
    On kyllä melko perus varmaa rautaa.
    8200h taisi olla taulussa, mutta mittarista on kulmavaihde rikki.
    Kone rempattu, sisällä pitäisi olla 130-90? turbo männät.
    Kytkin paketti uusittu myös.
    Takapään tasauspyörästö myös uusittu, kun ristitappi irronnut. Sitä omistaja ei muistanut onko uusi tappi hitsattu kiinni. Kai tuon peräreppu täytyy avata ja katsoa onko tappi hitsattu. Jos ei niin walliusta pikku turaus.

    Nyt kone kuitenkin tallissa. Meinasi olla vauhdikas siirtymä kun kytkinpoljin irtosi tallin kynnyksellä ja tilaa oli 2cm korkeus suunnassa... Pultit onneksi oli mittariston sisällä tallessa. Pikku putsailuja ja ylimääräisten johtojen irti repimistä tuli tehtyä.
    Laatikon öljyt näytti aivan hyvältä, mutta hytin korvan pultit on poikki oikealta puolelta.:facepalm: Kytkinkopastakin näyttää hiukan tulevan öljyä. Liekkö laatikosta?
    Useampia iltoja tuon kanssa saa puuhailla että saa sen mieluisaan kuntoon.
    20180322_170509.jpg Siinä vielä jusapelle vastauskuva. Laitettu oikein 130/140-90 pakosatsilla.
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 599
    Saadut tykkäykset:
    3 923
    Aika harvalukuisia lienee noi 130 - 140 koneet olleet jo aikanaankin täs maassa..... Jotenkin mutu et 160-90 olisi ehkä jopa yleisempi ollut, ainakin täälläpäin ...
    Ei tosin niitäkään ysärilläkään ollut kuin "sieniä sateella" tapaan .....
     
  8. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Taitaa 115, 130 ja 140-90 olla yhteensäkki vähemmän suomessa, kuin 160 tai 180-90.
    Entisellä työmaalla oli kaikki suomeen tuodut mallit 6 mukisista 90 sarjan viiateista.
    Aikalailla nuo vain alkaa olemaan katoavaa kantaa vaikka töitä noilla tekee vielä, kun esim t7. nh piippaa viereisellä pellolla.
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 599
    Saadut tykkäykset:
    3 923
    Lienenkö yhden 130-90 koneen joskus nähny livenä jossain liikkeen pihas ..... 160-90 koneella tuli ysärin alussa parina vuotena ajeltua paljonkin, ja 180 koneitakin oon pari nähny ......
     
  10. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Johan lähti kuraa ja pikeä, kun liottelin enimpiä pois. Pakkanen vain keskeytti pesut.
    Pakkia ei saa enää oikein kuinkaan päälle. Liekkö askista siirtäjä paskana kun 5 ja pakki samalla siirtäjällä.
    Täytyy siirrellä 96 tallista pois ja aloittaa katkaisuhoito samantien.
     
  11. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Tänään säätelin venttiilit ja laitoin uuden venttiilikopantiivisteen. Vanha falskaili hiukan, mutta turha investointi tuo oli kun tiiviste oli silikoni versio. Se on muuten hyvä, mutta todettu liian löysäksi. Kierros sähköjohtoa kopan uran pohjalle ja sitten tuo lerppu tiiviste paikoilleen niin tuo viritys on toiminut nevakoneissakin ilman pienintäkään vuotoa. Nyt kuitenkin laitoin mustan kumitiivisteen jolla taipumusta palaa koppuraksi jos kokoajan ajetaan putki punaisena.
    20180324_151121.jpg
    Säätää venttiileitä ei paljoa tarvinnut. Muutamaa pakoa hiukan suurensin. 2 pytyn venttiileitä ihmettelin kun molemmat oli "rennolla" välyksellä. Koppaa kiinni laittaessa sattumalta löytyi syy.
    20180324_151855.jpg 2 pytyn keinujen pukki löyhällä. Paikka juuri turbon takana, että pisti vasta koppaa paikoilleen äheltäessä silmään.
    Muina hommina putsailin mittariston sisustaa ja ulkopuoltakin.
    Ennen:
    20180322_170532.jpg
    Jälkeen:
    20180324_170742.jpg
     
  12. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    7 653
    Saadut tykkäykset:
    733
    Muuttuu kummasti ulkonäkö kun vähän viitsii putsailla.
     
  13. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Askartelu jatkuu.
    Pihassa kurvaillessa kuului ajoittain kolinaa etupäästä. Syypäänä oli oikean vetarin ulompi ristikko. Jonkin aikaa tainnut olla jo rikki, kun kaikki neulat oli kahdesta kupista hävinnyt. Onneksi kupit oli pysynyt koossa, muutoin olisi saattanut vetarin silmät ottaa nokkiinsa. Nyt riittää ristikon uusinta. Myös navan öljyt oli melkoisen mustat, mutta samalla ne ja akselin öljyt tulee uusaistua. Muina entraus kohteina on ulommat ohjaussylinterin tapit ja vasen raidetangon pää. Oikea pää on melko tuoreen näköinen ja täysin välyksetön. Samoin ohjaussylinterien mullinsilmät tiiviit, mutta ulommat tapit uusittava tai sitten teen kartiotapit.
    Olkatapeista taas "yllättäin" alimmainen oli melkoisen lujassa. Rennon puoli tuntia sitä sai 2kg hienosäätö lekalla suostutella. Täytyy huomenna purkaa toinen puoli niin näkee tarvitaanko sinne jotain muuta.
    20180326_183724.jpg 20180326_193044.jpg 20180326_193049.jpg 20180326_194641.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  14. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Vasen puoli purettu.
    20180327_185007.jpg
    Muuten hyvä, mutta toinen laakeri rullistaan kipeä. Pyöri kyllä hienosti, mutta uudet laakerit meni tilaukseen.
    20180327_185017.jpg
    Taitaa pääsiäisen aika mennä sähköjen yms pikkufiksin kanssa, kun kumpikaan osa kuorma ei taida ehtiä ennen ensi viikkoa perille.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  15. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Mitään näkyvää ei saa aikaa, mutta kaikenlaista pikku hommaa tehty.
    Valot alkaisi olla kunnossa. Parkeissa oli kontakti häiriöitä ja työvalot vaati uutta syöttövirtaa katolle. Sulaketaulusta oli kuten muistakin fiiateista kärähtänyt työvalojen sulakepohja. Mittariston takana oli uusi sulakepohja joka sekin oli sökö.
    Hytin etuseinässä oleva liitinkin oli huono niin vedin siitä johdot poikki ja sulakkeen kautta laturin plus napaan. Vielä pitäisi etsiskellä jokin vesitiivis 2-4 paikkainen sulakepohja niin saisi työ ja ajovalojen roput samaan paikkaan.
    Muina hommina tuli radiolle vedettyä virtajohdot ja perattua vanhoja koppuraisia kaiutin johtoja pois.
    Myös peilivarret fiksailin originaalimpaan muotoon.
    Loppuvääntelynä tuli askarreltua oikean puolen raput. Kokeilin ensin paikoilleen päin oikoa, mutta lopulta otin raput irti ja pilkoin ne oiottavaksi. Josko nuo nyt olisi vähän paremmin eikä takapyörässä kiinni.
    20180330_145932.jpg 20180330_150719.jpg 20180330_151317.jpg 20180330_151747.jpg 20180330_170952.jpg
     
  16. Tonnari

    Tonnari Tulokas

    Liittynyt:
    1.1.2018
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mielenkiinnolla seuraan tämänkin kunnostuksen etenemistä!
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  17. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Tulipa putsailtua hyttiä. Liekkö tuolle maa määrälle olisi saanut tukea? :persauki:
    Lestan jämät lähti myös viimeistä kertaa kajuutasta. Näköjään ennenkin irroiteltu kun oli huoltoluukku lattiassa.
    Kylmäkoneen osiakin tuli purettua. Pieni tuhaus oli aineista jäljellä, joten ainakin kaikki letkut täytyy uusia ja kompuran laakeri myös.
    20180401_190242.jpg 20180401_185720.jpg 20180401_185712.jpg 20180401_185536.jpg 20180401_183756.jpg
     
  18. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 919
    Saadut tykkäykset:
    6 184
    Meinaatkos kylmäaineeksi normikamaa vai nestekaasua?
     
  19. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    20 993
    Saadut tykkäykset:
    3 317
    Tuppaa taas tulemaan hyvä! :peukku:
     
  20. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    599
    Saadut tykkäykset:
    205
    Nestekaasusta ei kokemusta kylmäaineena, mutta alkoi kyllä kiinnostaa. R134 tuonne kai saisi "kivuttomasti", kun letkut tulee uusittua ja samalla vaihtuu o.renkaat vitonisiin. Ja kuivain tietenkin uusitaan. Kennot voisi vielä huuhtoa jollain, että vanhat öljyt lähtisi pois.
    Mutta tuo nestekaasu... Minkälaisilla patenteilla olette täytelleet? Entäs öljyn lisäys?
     

Jaa tämä sivu