Sähkötrike

Viestiketju:
Sähkötrike

Juskaks

Kansalainen
KK Plus pack
Liittynyt
20 Lokakuu 2016
Viestit
3,420
Pari vuotta on tallin nurkassa odottanut inspiraatiota sähköinen taka-akseli, näitä Tuontitukun myymiä. 48V 1200W akselin lisäksi ostin samalla tarjouksesta 12V akkuja 4kpl, eli lyijyakuilla olisi tarkoitus mennä.

Alunperin mielessä oli jonkinlainen telahärveli, vähän rautahepan tyylinen, mutta telojen ja telaston tekeminen on melko isotöinen rojekti niin odotteli inspiraatiota.. Ekaluokkalainen poikani sitten kyseli akselista että mikä tuo on ja mitä siitä voisi tehdä niin siitä se ajatus sitten lähti, tehdäänpäs trike.

Ensin tehtiin proto Legoista, IR-ohjattava pienoismalli, ja tämä oli sikäli hyvä proto että siitä sai ajatusta massan sijoitteluun ja muutenkin triken geometriaan.

proto.jpg
 
Piti emännälle tilata Tuontitukusta sähköinen pöydänjalka niin samalla sitten ostin metsäkärryn renkaat 4x100 jaolla ja pari mopon iskaria. Tilatessa katsoin enempi vain että jako passaa ja ajattelin että semmoiset lastenmönkkärin renkaat, oli vähän sitten ylläri kun posti tuli. No 22" on n. 56cm mutta kyllähän liian kanssa pärjää. :)

7v projektipäällikkö sitten keksi että synttäreillä olisi kiva koeajaa niin tuli aikataulutustakin rojektiin, siispä kasailemaan. Aluksi tuntui että ei perhana näitä saa neljää akkua ängettyä tänne ja 24V tuntui paremmalta vaihtoehdolta mutta aika hyvin ne lopulta sijoittui. Parempi olisi ollut laittaa toki akut jousitetuksi mutta painopiste nousisi melko ylös tai pitäisi tehdä semmoinen roikkuva kehto.

Sorvailin jämänailonista parit puslat ja runko rakentui terassirojektin jämistä, eli 50x50 ja 80x80 RHS.

Meinasi vähän kiirusta pukata mutta synttäriviikonloppua edeltävänä perjantaina illalla n. 22 maissa kävin itse koeajolla, yhtäaikaa nauratti ja pelotti. :D Jarrujahan ei toki ollut eikä penkkiäkään, pelkkä nurkista löytynyt levynpala mikä oli vähän turhan liukas..

Mutta viikonloppuna härveli oli kovassa käytössä ja mm. lokasuojien tarve kuraisella pihalla tuli sangen äkkiä ilmi. 30A sulake ei kestänyt ajaa täydellä vauhdilla tai minua täydellä kaasulla mutta lasten kyydissä meni ihan ok. Oli siinä naapurillakin ihmettelyä kun 200m päästä työntelin tuota kotia kun paloi sulake ekan kerran..

akut.jpg puslat_sorvissa.jpg koeajoilta.jpg koeajo_1.jpg koeajo_2.jpg
 
Koeajon jälkeen sitten meni härveli takaisin talliin ja purkuun. Samalla selvisi tarkemmin tutkiessa että miksi renkaat tuntuivat istuvan huonosti. Renkaan keskireikä on pikkuisen liian pieni eikä se ihan istu kunnolla niin piti sorvata pikkuisen isommaksi rumpujen olakkeita. Aiemmin olin jo sorvannut muttereihin kartion kun akselissa on alunperin suorat mutterit ja jousiprikat missä taasen ei ole mitään järkeä..

Rummut sai justiinsa kiinni sorviin ja mahtui katkaisuterällä pulttien välistä sorvailemaan. Rumpujen irroitukseen tarvii ulosvetäjän ja oli aika tiukassa.

Jarruja mietin monelta kantilta, nuo alkuperäiset rumpujarrut on sikäli hankalat tämmöiseen että jos haluaisi kahvalla käsin käytettävän niin pitää kahta kohtuu isoliikkeistä (n. 20mm) vipua ajaa. Tuli sitten visio sovittaa polkupyörän hydraulinen levyjarru moottorin perään. Aluksi oli mielessä sovittaa hydraulijarru ajamaan rumpumekanismia mutta se oli huono idea. 160mm levyjarru mahtui justiinsa moottorin perään, sorvailin alumiinista siihen sopivan adapterin. Vähän laskeskelin energioitakin ja härvelin nopeus on kuitenkin niin pieni ( ~25-30) että liike-energia pysyy sangen pienenä ja pyörän jarrut riittänevät. Yksi arvoitus toki on että kestääkö pyörän levyjarru moottorin nopeuksia mutta se selviää kokeilemalla.. Teinkin 3mm merialumiinista levyn ympärille suojan jota ei näy kuvissa.

Satulan sovitus tuli myös 15mm alumiinilevystä ja mahtui justiinsa sopivasti levyn ja moottorin väliin. Pikkuisen piti pirrata moottorin yhtä tuulettimen kiinnikettä pois tieltä.

Ajattelin kuitenkin hyödyntää noita rumpujarrujakin tekemällä käsijarrun ja värkkäilin niille pidikkeet. Vähän oli pohtiminen vaijerikiinnikkeissä ja lopulta helpointa oli purkaa jarrut ja porata suoraan jarrukilpeen kiinnitykset. Käsijarrulle voisi tehdä pysäköintiä varten lukituksen mutta sen toteutus on vielä mietinnässä.

Iltasella tein sitten viimeiset teräspalaset runkoon ja aloin hitsaamaan niitä paikalleen. Eli käsijarrun kiinnike, penkin kiinnike ja jalkatuki. Penkki on Biltemasta pituussäädöllä. Samalla pitää vielä korottaa ohjaustankoa kun penkkikin nostaa ajoasentoa.

TIGilä olen hitsaillut ja välillä houkutti vaihtaa puikkoon kun on tuo vähän huono menetelmä isojen rautojen kanssa. Kunhan saa hitsuut valmiiksi niin pääsee maalaamaan rungon ja sitten olisi sähkötyöt edessä. Koeajoasusta pitää tehdä vähän paremmin nuo sähköt. Sitten on edessä varmaan uudet koeajot ja korin tekemistä, se tulee varmaakin 3mm merialumiinista kun sitä on vielä 1-2 neliötä jäljellä.

vanteen_sovitus.jpg jarrulevy.jpg satulan_adapteri.jpg levyjarru.jpg kasijarru.jpg penkin_istutus.jpg
 
Tässäpä vielä kuva boksin sähköliitoksesta minkä otin itsellekin muistiin, tuo tulee varmaankin lopullisiin sähköihin kiinteänä.

Tuli mieleen että olisiko näissä sähköistä regeneratiivista jarruakin niin googletuksen perusteella ehkä. Muutama johdotuskuva löytyi kiinanmaalta missä oli low ja high electric brake, jotka johdot passaisivat noihin käyttämättömiin liittimiin. Sitä pitänee kokeilla kytkimen kera..

Ja toinen kuvatus on prässillä taivutetusta lattaraudasta. Alunperin tuo taivutin on tarkoitettu ruuvipenkkiin mutta eihän siinä voima riitä niin prässissä aika kätevä tämmöisiä pikkurautoja vääntää. Aika kätevästi meni.

kytkenta.jpg taivutin.jpg
 
Pikkuriikkisen eteenpäin, alkaa olla hitsaukset valmiina, jos ei jotain pientä tule. Huomenna sinkkimaali pintaan. Sitten pintoja ja kasausta. Toki nyt jos vielä maalaisi niin saisi yöksi kuivamaan mutta taidan ottaa kaljan ja lähteä saunaan. :)

Kyllä tässä MIG kuume nousee, melkoista näpräystä oli tuon verkon hitsaus TIGillä. Asiaa ei helpota tuon nEverlastin jäykkä vesijäähdytteinen kaapeli.

IMG_20210409_191827_resize_4.jpg
 
Pikkuriikkisen eteenpäin, alkaa olla hitsaukset valmiina, jos ei jotain pientä tule. Huomenna sinkkimaali pintaan. Sitten pintoja ja kasausta. Toki nyt jos vielä maalaisi niin saisi yöksi kuivamaan mutta taidan ottaa kaljan ja lähteä saunaan. :)

Kyllä tässä MIG kuume nousee, melkoista näpräystä oli tuon verkon hitsaus TIGillä. Asiaa ei helpota tuon nEverlastin jäykkä vesijäähdytteinen kaapeli.

Näytä liitetiedosto 74695
Onko tuo hitsaus pöytä hommattu kotiverstas sivuston kautta.
 
Onko tuo hitsaus pöytä hommattu kotiverstas sivuston kautta.
Joo on, se pienempi versio. Mullon noita kaksi ja välipalat millä saa jatkettua yhteen. Tuo yksilö menee moottoripukkiin mitä voi sitten pyörittää tarpeen mukaan.
 
Runko sai nyt muutaman vedenpoistoreiän ja maalia pintaansa. Alle tuli Zinga-sinkkimaali mikä on paras aine teräsrakenteen pohjamaaliksi ja päälle Bilteman Lakkamaalia. Ensikokemus oli Bilteman maalin kanssa ja sangen hyvä, helppo maalattava pensselillä ja peittää ihan hyvin, bonuksen edullistakin. Nahkoittuu tosin aika joutuin vaikka 24h on ylimaalausaika niin ihan siloiseen pintaan pitäisi pikkuisen ohentaa. Käytössähän sen sitten näkee että miten kestävää on.

Lisäsin vetokoukun että saa vuosi sitten tehdyn pikkumönkkärin kärryn perään. Tuohon kärryyn käytin ensin Mastonin Hammer-maalia mikä oli aivan hirveää kuraa. Ei peittänyt mutta valui ja kestää iäisyyden kuivua. Lisäksi punainen oli enemmän ruosteenruskean väristä niin lopulta päälle tuli punainen Miranol. Sitä ei enää saanut sävytettynä valmiiksi vaan piti sekoittaa maalikaupassa.

minikarry_koeajo.jpg
 
No ei se toisella kierroksella ollutkaan Bilteman maali enää kovin autuasta, liekkö samalta tehtaalta kuin Hammer. :rolleyes: Yli 24h kuivui 20C tallissa ja aavistuksen pehmoista oli vielä, toinen kerros muistutti bitumin levittämistä tuntumalta ja jäljeltä. Ohensin sitten että sai pensselin liikkumaan niin eihän se mitään peittänyt. Ihmeellisiä maaleja kun nahkoittuvat nopeasti muttei tasoitu ja silti valuu. Muistui siten mieleen kun vuosi sitten kirosin Hammeria tutulle sepälle niin tuumaili että hän on todennut samaa ja käyttää vain peltikattomaalia, mikä onkin sangen hyvä maali. Eli tästä lähtien vain oikean maalikaupan kautta..

Niin ja se punainenkin oli enempi rautaoksidinpunaista paremmassa valossa kuivuttuna katsottuna. Onneksi löytyi vuoden takainen purkinpohja signaalinpunaista Miranolia niin sai kirkkaamman aatten väriseksi, eikä semmoiseksi haalistuneeksi. :)

Yöllä oli sitten ilppi laulamassa 24C talliin ja oli vähän kuivempaa maalia tänään. Tosi pehmeää se silti on, prikan kun pudottaa niin tulee naarmu jo siitäkin, mutta jospa se kovettuisi ajan kanssa..

Kasasin sitten tunteroisen härveliä ja sain penkinkin koeistuntaan, penkissä on pituussäätö ja kallistus. Jarruletku ylettyi aika justiinsa, ei ole ylimääräistä juurikaan muttei pinkeänä. Akkukin mahtuu vielä paikallensa jarrulevyn suojan viereen. Pitänee huomenna jatkaa sähköjen ja käsijarrun parissa. Sitten taas joskus pääsee koeajolle jarruja testailemaan ja sitten ehkä vasta korin tekoon..

trike_maalattuna.jpg
 
Kyl se tollanen maali tarvii viikon, ja + vähän lisää, sellaisessa +20 lämpötilassa, ja mielellään vähän auringonpaistettakin, et lämpeää viel enemmän ....
 
Tarttis joku suht näpsäkkä lankakone hommata alumiinin MIGittelyihin, semmoinen 200 ämpärillinen.
 
Mullon ollut nEverlast PowerPro 256 yhdistelmä TIG/plasma n. 8v ja hyvin on hyrskyttänyt. Toistakymmentä 20L pullollista argonia oon tiggaillut ja puikolla hitsaillut yhden terassin kattorakenteet. En oikein alumiinin hitsailuun edes kaipaisi MIGgiä, TIGIllä on mennyt hyvin. Tullut hitsattua mm. yksi alumiininen kylpypalju kaminan kera, siihen sen alunperin ostinkin kun entisestä TIGistä loppui potku. Emäntäkin oli tyytyväinen kun ei enää keittiön valot räpsyneet hitsatessa vaan 3-vaihekone kuormitti tasaisemmin.. Edellinen oli 150A AGA kytkettynä kahden vaiheen väliin. On muuten heleppo hitsata invertterillä alumiinia kun opettelee ensin muuntajakoneella...

Mutta asiaan eli topikkiin. Ilmankosteus ei varmaankaan vaikuttanut kun se oli n. 35% ja lämpötila sen >20C, maali vain oli hitaasti kuivuvaa. No tuossa viikolla pistin perään sitten vielä kotelosuojaa palkkien sisään, toki Bilteman laadukasta sekin. Takapuskuriin lisäsin pätkät viemäriputkesta lattaraudan jatkoksi niin kolaroi peruuttaessa nätimmin tuohon pihan kivimuuriin seuraavalla kerralla.

Tänään meni vähän yövuoroksi mutta sain sähkö tehtyä akkupuolen osalta. Tuli nyt päävirtakytkin ja kaapelit putkitettuna. Lisäksi laitoin peräkärryn töpselin latausliittimeksi (2x24V) kun itsekin sai välillä miettiä kahden laturin kanssa että minne nämä hauenleuat nyt laitetaan neljästä akusta.. Huomenna sitten tuon ohjaussähkön vuoro. Ajattelin vaihtaa liittimet vesitiiviisiin "AMP" mallisiin ja laittaa herätevirtaan turvakytkimen niin saa pysähtymään jos ja kun vaikka kiinakaasukahva sekoaa. Eihän sieltä tartte kuin maan pätkiä niin kaasu menee pohjaan kun taitaa olla jännitteenjako potarilla tuossa kahvassa. Tuohon väliin saisi tehtyä softalla vaikka mitä kivaa mutta olkoot se ensi talven juttuja..

Mekaniikkapuolella pitäisi sitten vielä tehdä käsijarru ja kasata etu- ja takarenkaat niin alkaisi olla taas koeajovalmis. Ensimmäistä koeajoa en tainnut sen enempiä kommentoidakaan. Itse perusrakenne tuntuisi toimivan hyvin ja oli ihan hyvä ajettava, keulimistaipumusta oli pikkuisen mutta lähinnä jos nojasin taakse ja vetäisin kaasun pohjaan. Ihan hyvin siis ohjaa tuo pikkupyöräkin.

IMG_20210416_234759_resize_96.jpg IMG_20210416_234816_resize_43.jpg
 
Perhana, meni oppirahaa maksuun. Tuota protoa purkaessani boksi oli jo irti ja yllättäen kuului jostain räps. Purkissa vaikuttaa olevan paljon konkkaa kun virrat kytkiessä se ottaa eka kerralla melko räpsyn myös akunkengästä. No arvelin että se räps oli noista konkista mutta menikö se minne kuului niin se oli se arvoitus.

Tästä aavistuksesta johtuen nyt sitten kasasin sähköt vaihtamatta liittimiä niin eihän se prkl toimi. :rolleyes: Tarkempi mittailu paljasti sitten että yhden moottorikanavan fetit on vähän liiankin johtavina. Taitaa rojekti keskittyä nyt sitten enempi sinne mekaaniselle ja koripuolelle hetken.. :(

Tuontitukussa olisi boksi kaupan niin taidan pistää tilaukseen ja mennä (omalle / pankin) terassille nauttimaan ekasta kevätpäivästä. Jääpi tuo risa varastoon elintenluovuttajaksi jos tarvii varafettejä tai sitten pitää etsiä siihen sopivat ja korjata paremmalla ajalla.

Tarinan opetus, nuo purkit kannattaa "tyhjentää" oikosulkemalla plussa ja miinus sopivalla vastuksella tai sitten odotella tovi että purkautuu ja varoa ettei moottorin johdot ota oikosulkua.

Muoks. Purkki oli sisältä ihan asiallisen oloinen kiinalaiseksi elektroniikkatuotteeksi ja pirusti siellä oli niitä konkkia.

Tuommoinen pieni pihtimittari oli kyllä kätevä virranmittaukseen, ostin äskettäin Amazonista ja nelisenkymppiä maksoi.

debuggaus.jpg purkki_auki.jpg
 
Heräsin aamulla jo ennen kuutta niin hetken sängyssä pyörimisen jälkeen menin sitten aamupalaksi talliin. Sorvista löytyi muutama vaijerilukko ja värkkäilin pyörän jarrukahvan jatkeeksi napin mitä vaijeri painaa. Tarkoituksena soveltaa tämä sähköiseen jarruun. Sattumalta löytyi vielä sopiva palautusjousi pienen penkomisen jälkeen, pitäisi melkein Puuilosta tms napata mukaan semmoinen jousilajitelma.

Netistä löytyneet johdotuskuvat viittaisivat että 3-napaisessa liittimessä missä on kaksi johtoa, musta ja ruskea, olisi "low brake". Musta on maissa ja ruskeassa on 5V signaali niin kai se kokeilemalla selviää kunhan saa ehjän boksin..

jarrukahva.jpg
 
Tänään taas vähäsen eteni kun otin töistä pikkuriikkisen liukuman ja karkasin talliin. Vuorossa oli peltitöitä ja samalla tein ohjaamoa valmiimmaksi. Kytkimille löytyi sopiva aluputkenpätkä mistä sai tehtyä kotelon tapaisen, pitää vielä maalata ja johdottaa valmiiksi. Voisi ehkä lisätä jo valmiiksi valokatkaisijankin tulevia tarpeita varten, nykyinen valo on patterilla.

3mm merialumiinia ei tahdo saada pokattua kotikonstein niin oon ajanut yläjyrsimellä uran ja sitä pitkin taittuu nätisti. Huomenna pääsee sitten hitsailemaan kasaan ja ehkä maalaamaankin ekan kierroksen. Optimisti haki jo tänään lounasreissulla maalit.. :)

pokkaus.jpg lava.jpg ohjaus.jpg
 
Tänään ei paljoa ehtinyt kun nakki viuhui hallituksen taholta mutta sain yhden lokarin tehtyä. Kusti polki varaboksin mutta siinon erilain osa johtojen väreistä niin pitää vähän selvittää ja kysellä.

Aliexpress myi varafettejä 10kpl erissä niin pistin tilaten kun oli vähän yli 10 taalaa posteineen. Ovat jotain kiinafettejä kun ei koodilla löydy oikein muuta kieltä.

IMG_20210420_193752_resize_57.jpg
 
No eihän ne tienneet Tuontitukussakaan että heidän myymässä boksissa on eriävät värit johdoissa. Pitää varmaan korkata molemmat ja verrata piirilevyjä..

Edit. Eihän ne levyt mätsää mutta selkeästi sinnepäin. Toista tuntia mittaillut ja on jo parhaat arvaukset että mistä löytyy pakki. Ei kai se auta kuin kokeilla.

IMG_20210421_202143_resize_76.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös