Koeajon jälkeen sitten meni härveli takaisin talliin ja purkuun. Samalla selvisi tarkemmin tutkiessa että miksi renkaat tuntuivat istuvan huonosti. Renkaan keskireikä on pikkuisen liian pieni eikä se ihan istu kunnolla niin piti sorvata pikkuisen isommaksi rumpujen olakkeita. Aiemmin olin jo sorvannut muttereihin kartion kun akselissa on alunperin suorat mutterit ja jousiprikat missä taasen ei ole mitään järkeä..
Rummut sai justiinsa kiinni sorviin ja mahtui katkaisuterällä pulttien välistä sorvailemaan. Rumpujen irroitukseen tarvii ulosvetäjän ja oli aika tiukassa.
Jarruja mietin monelta kantilta, nuo alkuperäiset rumpujarrut on sikäli hankalat tämmöiseen että jos haluaisi kahvalla käsin käytettävän niin pitää kahta kohtuu isoliikkeistä (n. 20mm) vipua ajaa. Tuli sitten visio sovittaa polkupyörän hydraulinen levyjarru moottorin perään. Aluksi oli mielessä sovittaa hydraulijarru ajamaan rumpumekanismia mutta se oli huono idea. 160mm levyjarru mahtui justiinsa moottorin perään, sorvailin alumiinista siihen sopivan adapterin. Vähän laskeskelin energioitakin ja härvelin nopeus on kuitenkin niin pieni ( ~25-30) että liike-energia pysyy sangen pienenä ja pyörän jarrut riittänevät. Yksi arvoitus toki on että kestääkö pyörän levyjarru moottorin nopeuksia mutta se selviää kokeilemalla.. Teinkin 3mm merialumiinista levyn ympärille suojan jota ei näy kuvissa.
Satulan sovitus tuli myös 15mm alumiinilevystä ja mahtui justiinsa sopivasti levyn ja moottorin väliin. Pikkuisen piti pirrata moottorin yhtä tuulettimen kiinnikettä pois tieltä.
Ajattelin kuitenkin hyödyntää noita rumpujarrujakin tekemällä käsijarrun ja värkkäilin niille pidikkeet. Vähän oli pohtiminen vaijerikiinnikkeissä ja lopulta helpointa oli purkaa jarrut ja porata suoraan jarrukilpeen kiinnitykset. Käsijarrulle voisi tehdä pysäköintiä varten lukituksen mutta sen toteutus on vielä mietinnässä.
Iltasella tein sitten viimeiset teräspalaset runkoon ja aloin hitsaamaan niitä paikalleen. Eli käsijarrun kiinnike, penkin kiinnike ja jalkatuki. Penkki on Biltemasta pituussäädöllä. Samalla pitää vielä korottaa ohjaustankoa kun penkkikin nostaa ajoasentoa.
TIGilä olen hitsaillut ja välillä houkutti vaihtaa puikkoon kun on tuo vähän huono menetelmä isojen rautojen kanssa. Kunhan saa hitsuut valmiiksi niin pääsee maalaamaan rungon ja sitten olisi sähkötyöt edessä. Koeajoasusta pitää tehdä vähän paremmin nuo sähköt. Sitten on edessä varmaan uudet koeajot ja korin tekemistä, se tulee varmaakin 3mm merialumiinista kun sitä on vielä 1-2 neliötä jäljellä.