Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Sähkötrike

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja Juskaks, 5.4.2021.

  1. Juskaks

    Juskaks Kansalainen

    Liittynyt:
    20.10.2016
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    283
    Pari vuotta on tallin nurkassa odottanut inspiraatiota sähköinen taka-akseli, näitä Tuontitukun myymiä. 48V 1200W akselin lisäksi ostin samalla tarjouksesta 12V akkuja 4kpl, eli lyijyakuilla olisi tarkoitus mennä.

    Alunperin mielessä oli jonkinlainen telahärveli, vähän rautahepan tyylinen, mutta telojen ja telaston tekeminen on melko isotöinen rojekti niin odotteli inspiraatiota.. Ekaluokkalainen poikani sitten kyseli akselista että mikä tuo on ja mitä siitä voisi tehdä niin siitä se ajatus sitten lähti, tehdäänpäs trike.

    Ensin tehtiin proto Legoista, IR-ohjattava pienoismalli, ja tämä oli sikäli hyvä proto että siitä sai ajatusta massan sijoitteluun ja muutenkin triken geometriaan.

    proto.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 5
  2. Juskaks

    Juskaks Kansalainen

    Liittynyt:
    20.10.2016
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    283
    Piti emännälle tilata Tuontitukusta sähköinen pöydänjalka niin samalla sitten ostin metsäkärryn renkaat 4x100 jaolla ja pari mopon iskaria. Tilatessa katsoin enempi vain että jako passaa ja ajattelin että semmoiset lastenmönkkärin renkaat, oli vähän sitten ylläri kun posti tuli. No 22" on n. 56cm mutta kyllähän liian kanssa pärjää. :)

    7v projektipäällikkö sitten keksi että synttäreillä olisi kiva koeajaa niin tuli aikataulutustakin rojektiin, siispä kasailemaan. Aluksi tuntui että ei perhana näitä saa neljää akkua ängettyä tänne ja 24V tuntui paremmalta vaihtoehdolta mutta aika hyvin ne lopulta sijoittui. Parempi olisi ollut laittaa toki akut jousitetuksi mutta painopiste nousisi melko ylös tai pitäisi tehdä semmoinen roikkuva kehto.

    Sorvailin jämänailonista parit puslat ja runko rakentui terassirojektin jämistä, eli 50x50 ja 80x80 RHS.

    Meinasi vähän kiirusta pukata mutta synttäriviikonloppua edeltävänä perjantaina illalla n. 22 maissa kävin itse koeajolla, yhtäaikaa nauratti ja pelotti. :D Jarrujahan ei toki ollut eikä penkkiäkään, pelkkä nurkista löytynyt levynpala mikä oli vähän turhan liukas..

    Mutta viikonloppuna härveli oli kovassa käytössä ja mm. lokasuojien tarve kuraisella pihalla tuli sangen äkkiä ilmi. 30A sulake ei kestänyt ajaa täydellä vauhdilla tai minua täydellä kaasulla mutta lasten kyydissä meni ihan ok. Oli siinä naapurillakin ihmettelyä kun 200m päästä työntelin tuota kotia kun paloi sulake ekan kerran..

    akut.jpg puslat_sorvissa.jpg koeajoilta.jpg koeajo_1.jpg koeajo_2.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 13
  3. Juskaks

    Juskaks Kansalainen

    Liittynyt:
    20.10.2016
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    283
    Koeajon jälkeen sitten meni härveli takaisin talliin ja purkuun. Samalla selvisi tarkemmin tutkiessa että miksi renkaat tuntuivat istuvan huonosti. Renkaan keskireikä on pikkuisen liian pieni eikä se ihan istu kunnolla niin piti sorvata pikkuisen isommaksi rumpujen olakkeita. Aiemmin olin jo sorvannut muttereihin kartion kun akselissa on alunperin suorat mutterit ja jousiprikat missä taasen ei ole mitään järkeä..

    Rummut sai justiinsa kiinni sorviin ja mahtui katkaisuterällä pulttien välistä sorvailemaan. Rumpujen irroitukseen tarvii ulosvetäjän ja oli aika tiukassa.

    Jarruja mietin monelta kantilta, nuo alkuperäiset rumpujarrut on sikäli hankalat tämmöiseen että jos haluaisi kahvalla käsin käytettävän niin pitää kahta kohtuu isoliikkeistä (n. 20mm) vipua ajaa. Tuli sitten visio sovittaa polkupyörän hydraulinen levyjarru moottorin perään. Aluksi oli mielessä sovittaa hydraulijarru ajamaan rumpumekanismia mutta se oli huono idea. 160mm levyjarru mahtui justiinsa moottorin perään, sorvailin alumiinista siihen sopivan adapterin. Vähän laskeskelin energioitakin ja härvelin nopeus on kuitenkin niin pieni ( ~25-30) että liike-energia pysyy sangen pienenä ja pyörän jarrut riittänevät. Yksi arvoitus toki on että kestääkö pyörän levyjarru moottorin nopeuksia mutta se selviää kokeilemalla.. Teinkin 3mm merialumiinista levyn ympärille suojan jota ei näy kuvissa.

    Satulan sovitus tuli myös 15mm alumiinilevystä ja mahtui justiinsa sopivasti levyn ja moottorin väliin. Pikkuisen piti pirrata moottorin yhtä tuulettimen kiinnikettä pois tieltä.

    Ajattelin kuitenkin hyödyntää noita rumpujarrujakin tekemällä käsijarrun ja värkkäilin niille pidikkeet. Vähän oli pohtiminen vaijerikiinnikkeissä ja lopulta helpointa oli purkaa jarrut ja porata suoraan jarrukilpeen kiinnitykset. Käsijarrulle voisi tehdä pysäköintiä varten lukituksen mutta sen toteutus on vielä mietinnässä.

    Iltasella tein sitten viimeiset teräspalaset runkoon ja aloin hitsaamaan niitä paikalleen. Eli käsijarrun kiinnike, penkin kiinnike ja jalkatuki. Penkki on Biltemasta pituussäädöllä. Samalla pitää vielä korottaa ohjaustankoa kun penkkikin nostaa ajoasentoa.

    TIGilä olen hitsaillut ja välillä houkutti vaihtaa puikkoon kun on tuo vähän huono menetelmä isojen rautojen kanssa. Kunhan saa hitsuut valmiiksi niin pääsee maalaamaan rungon ja sitten olisi sähkötyöt edessä. Koeajoasusta pitää tehdä vähän paremmin nuo sähköt. Sitten on edessä varmaan uudet koeajot ja korin tekemistä, se tulee varmaakin 3mm merialumiinista kun sitä on vielä 1-2 neliötä jäljellä.

    vanteen_sovitus.jpg jarrulevy.jpg satulan_adapteri.jpg levyjarru.jpg kasijarru.jpg penkin_istutus.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 6
  4. Juskaks

    Juskaks Kansalainen

    Liittynyt:
    20.10.2016
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    283
    Tässäpä vielä kuva boksin sähköliitoksesta minkä otin itsellekin muistiin, tuo tulee varmaankin lopullisiin sähköihin kiinteänä.

    Tuli mieleen että olisiko näissä sähköistä regeneratiivista jarruakin niin googletuksen perusteella ehkä. Muutama johdotuskuva löytyi kiinanmaalta missä oli low ja high electric brake, jotka johdot passaisivat noihin käyttämättömiin liittimiin. Sitä pitänee kokeilla kytkimen kera..

    Ja toinen kuvatus on prässillä taivutetusta lattaraudasta. Alunperin tuo taivutin on tarkoitettu ruuvipenkkiin mutta eihän siinä voima riitä niin prässissä aika kätevä tämmöisiä pikkurautoja vääntää. Aika kätevästi meni.

    kytkenta.jpg taivutin.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  5. Juskaks

    Juskaks Kansalainen

    Liittynyt:
    20.10.2016
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    283
    Pikkuriikkisen eteenpäin, alkaa olla hitsaukset valmiina, jos ei jotain pientä tule. Huomenna sinkkimaali pintaan. Sitten pintoja ja kasausta. Toki nyt jos vielä maalaisi niin saisi yöksi kuivamaan mutta taidan ottaa kaljan ja lähteä saunaan. :)

    Kyllä tässä MIG kuume nousee, melkoista näpräystä oli tuon verkon hitsaus TIGillä. Asiaa ei helpota tuon nEverlastin jäykkä vesijäähdytteinen kaapeli.

    IMG_20210409_191827_resize_4.jpg
     
  6. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    7 347
    Saadut tykkäykset:
    1 183
    Onko tuo hitsaus pöytä hommattu kotiverstas sivuston kautta.
     
  7. Juskaks

    Juskaks Kansalainen

    Liittynyt:
    20.10.2016
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    283
    Joo on, se pienempi versio. Mullon noita kaksi ja välipalat millä saa jatkettua yhteen. Tuo yksilö menee moottoripukkiin mitä voi sitten pyörittää tarpeen mukaan.
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  8. Juskaks

    Juskaks Kansalainen

    Liittynyt:
    20.10.2016
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    283
    Runko sai nyt muutaman vedenpoistoreiän ja maalia pintaansa. Alle tuli Zinga-sinkkimaali mikä on paras aine teräsrakenteen pohjamaaliksi ja päälle Bilteman Lakkamaalia. Ensikokemus oli Bilteman maalin kanssa ja sangen hyvä, helppo maalattava pensselillä ja peittää ihan hyvin, bonuksen edullistakin. Nahkoittuu tosin aika joutuin vaikka 24h on ylimaalausaika niin ihan siloiseen pintaan pitäisi pikkuisen ohentaa. Käytössähän sen sitten näkee että miten kestävää on.

    Lisäsin vetokoukun että saa vuosi sitten tehdyn pikkumönkkärin kärryn perään. Tuohon kärryyn käytin ensin Mastonin Hammer-maalia mikä oli aivan hirveää kuraa. Ei peittänyt mutta valui ja kestää iäisyyden kuivua. Lisäksi punainen oli enemmän ruosteenruskean väristä niin lopulta päälle tuli punainen Miranol. Sitä ei enää saanut sävytettynä valmiiksi vaan piti sekoittaa maalikaupassa.

    minikarry_koeajo.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2

Jaa tämä sivu