Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Sähköisesti ohjattu hydraulisesti esiohjattu venttiilipöytä

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja cardaani, 15.12.2019.

  1. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 238
    Saadut tykkäykset:
    2 776
    Luit oikein. Eli tälläinen wanha tapaus 60/70 lukujen taitteesta ja ainakin 70-luvulla ollut yleisempi. Onko mitenkään tuttua juttua?


    Mulla on tuossa hirvitornissa tälläinen venttiilipöytä tai oikeasta kaksi. Esiohjausvivut kääntelevät potentiometrejä, jotka sitten syöttävät muuttuvaa jännitettä karakohtaisen hydraulisen ohjauksen magnettikeloille. Tämä hydraulinen ohjaus sitten paineellaan liikuttaa suuntaventtiilin karaa. Venttiilipöydän merkki on Koppen + Lethem NV12.

    Tässä on erittäin epäselvä leikkauskuva. Minulla ei ole parempaa ja en äkkiseltään googlestakaan löytänyt tämän valmistajan tiedoilla haettuna. Löytyiskö joltain muulta valmistajalta parempaa kuvaa?

    DSC_5698.JPG

    Tässä on nyt sellainen ongelma, että yksi toiminto, eli korivarren liike ei toimi kuin yhteen suuntaan. Olen alkanut kallistumaan siihen, että tuossa hydraulisen ohjauksen piirissä on ilmaa. En vain oikein tiedä, että miten saisin sen ilmattua ja olisi hyvä tietää, että mitä ruuveja kääntelee mitenkin. Tässä on vielä sellainen erikoisuus, että varsinaista karaa ei pysty liikuttelemaan venttiilipöydältä mitenkään mekaanisella yhteydellä, vaan tuo pakko-ohjaus tapahtuu magneettikelojen päistä ja tällöin liikkeen välittää hydrauliöljy. Nyt pakko-ohjaus ei toimi, koska ilmeisesti tuossa hydraulisessa ohjauspiirissä on ilmaa...
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Ainakin kaivureiden ja metsäkuormaimien hydraulinen esiohjaus on ilmattava varsinaisen hydraulilohkon päästä, esiohjausletkuja löysäämällä ja liikettä käyttäen.
    Muuten se ilmapussi siellä letkussa kummittelee ainiaan. Koska letkussa olevan öljyn liike on melko olematon edestakainen liike.....
     
  3. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    6 210
    Saadut tykkäykset:
    577
    Ei tartte olla kuin pikkasen apukaran päässä kelan kohdalla kosteutta niin lopettaa toimimisen. Liikkuuko se apukaran pakko-ohjaus tappi molempiin suuntiin yhtä paljon?
    Onkos tossa pääkaran karakupin päässä oleva vaan tulppa vaii lähteekoö siitä jotain, siitä vois koittaa tuleeko öljyä vai ilmaa.

    Ei aina tartte uudempia kaivinkoneita alkaa ilmaileen letkun vaihdon jälkeen, riittää kun muutaman kerran alkaa hitaasti kääntään kahvasta liikettä päälle, monesti on lohkossa tai karassa pieni poraus mitä kautta ilma pääsee tarvittaessa poistuun. ilmaantuvat aikalailla itsestään kun hydraulijärjestelmässä pieni ylipaine niin letkua vähän löysälle karan päästä niin on linja hetkessä ilmattu eikä tartte edes koneen olla käynnissä.
     
  4. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 238
    Saadut tykkäykset:
    2 776
    Tässä mallissa kelat ilmeisesti uivat öljyssä. Kuvittelisin sormituntumalla, että pakko-ohjaustappi liikkuu saman verran.

    Karakupin päässä on säädettävät rajoittimet. Ehkä sen saa ruuvattua irti. Kiusaava ohjauspuoli on nyt venttiilipöydän alapuolella. Rakenne ei olekaan ihan tuon leikkauskuvan mukainen. Tuo kuva ilmeisesti uudempi versio. Toiminta kuitenkin periaatteessa sama. Täytyy löystyttää tuota karakuppia jos vaikka sieltä osais ilma ulos.
     
  5. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    6 210
    Saadut tykkäykset:
    577
    Yhdessä rakkineessa kans oli noi karan sisukset yhteydessä öljyyn ja pakkasella alko aina temppuileen. Otin irti ja putsasin, ei auttanu. Irrotin uudestaan mutta tällä kertaa lämmittelin noita osia niin eikös sieltä tullut pari vesitippaa sisuksista. Loppu takkuaminenkin.
     
  6. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 238
    Saadut tykkäykset:
    2 776
    Tuo yläpuolinen ohjaava karapaketti oli irti sen jälkeen alkoi tuo toinen liike toimia. Alempaa en vielä irroittanut. Nämä irtoaa karakupin kanssa yhdessä. Vois kyllä lämmittääkin. Tämä on käytön puutetta.
     
  7. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    2 061
    Saadut tykkäykset:
    523
    Tännää kahtelin taas kirjoja uuvemman kerran , löyty yhestä kansiosta erillinen taskullinen tietoa noista Koppen + Lethem venttiileistä. Pitäs jollainmuotoa koittaa saaha niistä selvät kuvat ja laitettua nähtäville.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  8. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 238
    Saadut tykkäykset:
    2 776
    Toki kiinnostaisi. Nyt ylävartta nostettaessa kuuluu venttiilistä hakkaava ääni. Sen saa ilmeisesti säätämällä pois, mutta tämä venttiilipöytä eroaa mukana tulleisiin ohjeisiin siinä määrin, että ei niillä oikein onnistu.


    Sain lopulta tämän korivarrenkin liikkumaan kumpaankin suuntaan. [​IMG] Eipä sieltä saanut ilmaa pois raottelemalla komponentteja yms. Siispä lopulta ruuvasin pääkaran rajoitinruuvin päin karaa. Sillä ruuvilla lisää kiristämällä saa pakotettua karan liikkumaan, kunhan poistaa ruuvista rajoitinmutterin kokonaan. Tässä hommassa pitää kyllä olla ajatus mukana, että saa liikkeen loppumaan, sillä mitkään rajakytkimet eivät tietenkään reagoi. Muutaman toiston jälkeen venttiili totteli ohjainsauvaa. Ilmeisesti ilma pääsee lopulta poistumaan, kunhan vain pääkara liikkuu.

    Nyt nostimen kaikki liikkeet toimivat ainakin jalustan työkentän ohjaimista. Korista en ehtinyt vielä kokeilemaan, kun iltahommia nämä muutenkin. Uskoisin kuitenkin niidenkin toimivan, koska aiemmin ei ollut enään kateissa kuin korivarren liikkeet.

    Ja se puomihan tässä ei alunperin kääntynyt kuin toiseen suuntaan. Siinä oli kontaktihäiriö magneettiventtiilin sähköliittimessä, sinänsä "helppo" vika.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  9. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    749
    Saadut tykkäykset:
    213
    Voi mennä pilku viilaukseksi, mutta sen perusteella mitä minulle on opetettu, niin tuo ventiili on sähköisesti ohjattu ja hydraulisesti esiohjattu.
     
  10. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 238
    Saadut tykkäykset:
    2 776
    Niin varmaan onkin. Meni sanat väärinpäin, enkä edes huomannut (ja kukaan ei huomauttanut...) :D

    Korjasin virheen.
     
  11. tiko

    tiko Kansalainen

    Liittynyt:
    22.12.2019
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    6
    Tuossa aparaatissa on varmaan se mekaaninen lohko siinä jossain kääntökehän luona? Ja siihen ympätty mangukelat vissiin?
     
  12. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 238
    Saadut tykkäykset:
    2 776
    Lohkot ovat aivan jalustan yläosassa, noin 30cm puomin alapuolella. Tässä ei ole minkäänlaista mekaanista hallintaa. Sekä jalustan, että työkorin hallintavivut ohjaavat sähköisesti. Toki joka magneettikelan päässä on pakko-ohjausnappi, mutta siitäkään ei ole mekaanista yhteyttä pääkaralle. Tuossa pari kuvaa, joissa lohkotkin näkyy: https://konekansa.net/threads/henkilönostin-k-nummela-ns16-3.61104/#post-360061

    Tässähän on kaksoispumppu, eli yhdelle lohkolle menee toisen pumpun koko tuotto ja toisen pumpun tuotto jaetaan virranjakoventtiilillä kahdelle muulle lohkolle.
     
  13. tiko

    tiko Kansalainen

    Liittynyt:
    22.12.2019
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    6
    Niin sillä pakko-ohjausnapilla vaikka ruuvimeisselillä tuuppaamalla saa vehkeen alas jos ei mikään muu pelaa.. Onko minkänäköinen se hallintakonsoli vipuineen, saisko kuvan
     
  14. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 238
    Saadut tykkäykset:
    2 776
    Teoriassa kyllä. Mulla kun ei tuo korivarsi liikkunut niillä pakko-ohjausnapeillakaan, koska siellä hydraulisen esiohjauksen piireissä oli ilmaa. Toki tätä ongelmaa tuskin syntyy, mikäli nostinta käytetään edes silloin tällöin. Minäpä otan hallintalaitteista kuvia, kunhan selviä tästä lentsusta.
     

Jaa tämä sivu