Sähköavusteinen polkupyörä

Viestiketju:
Sähköavusteinen polkupyörä

Kardaaniveto olis aika varmatoiminen ja tarviis vähän huoltoa.
 
Kardaaniveto olis aika varmatoiminen ja tarviis vähän huoltoa.
Juu ei se keppi vissiin vaadi paljoo huoltoa mutta ne kulmavaihteet ja sitten se kappavaihde....
Eipä ne oo yleistyny mopoissa eikä moottoripyörissäkään....
 
Juu ei se keppi vissiin vaadi paljoo huoltoa mutta ne kulmavaihteet ja sitten se kappavaihde....
Eipä ne oo yleistyny mopoissa eikä moottoripyörissäkään....
Oikea suljettu öljykylpyinen kunnon kulmavaihde ei vaadi juurikaan huoltoa. Ne avohammaspyörät on ihan sama kuin muutkin avonaiset voimansiirrot.
 
Kardaaniveto olis aika varmatoiminen ja tarviis vähän huoltoa.
Eikun...

Screenshot_20240227_125220_Google.jpg
 
Tuossa ei ole kardaania ja tuollainen on hieman hankala käytettävä. :virne:

Kyllähän tosiasia on, että kestävyyden ja vähäisen huollontarpeen nimissä voimansiirron tulisi olla suljetussa tilassa. Autoissakin siirryttiin avohammaspyöristä ja ketjuvedoista suljettuihin järjestelmiin hyvin alkuaikoina. Polkupyöräilijöillä on joku halu, ilmeisesti vanhanaikaisten rakenteiden ihailu ja vanhojen perinteiden npudattaminen, avonaisiin ratkaisuihin vaikka teknisesti olisi mahdollista toteuttaa suljettu, vähän maastossa huoltoa vaativa rakenne.
 
Viimeksi muokattu:
Polkupyöräilijöillä on joku halu
Liekkö kuiteski nykyhimmelin hinta ja myyjän kate, se suurin este jollekin järkevämmälle. Sitte tietty pitäs standardoida pyörän keskiökiinnike uudestaan ja sehän sitte on jo ihan tekemätön paikka.
 
Tuossa ei ole kardaania ja tuollainen on hieman hankala käytettävä. :virne:

Kyllähän tosiasia on, että kestävyyden ja vähäisen huollontarpeen nimissä voimansiirron tulisi olka suljetussa tilassa. Autoissakin siirryttiin avohammaspyöristä ja ketjuvedoista suljettuihin järjestelmiin hyvin alkuaikoina. Polkupyöräilijöillä on joku halu, ilmeisesti vanhanaikaisten rakenteiden ihailu ja vanhojen perinteiden npudattaminen, avonaisiin ratkaisuihin vaikka teknisesti olisi mahdollista toteuttaa suljettu, vähän maastossa huoltoa vaativa rakenne.
Olin kyllä ihan varma että tuo ois ollu sun suosikki jos etsitään yksinkertaista ja vähiten huoltoa kaipaavaa ratkaisua :virnpeuk:
 
Liekkö kuiteski nykyhimmelin hinta ja myyjän kate, se suurin este jollekin järkevämmälle. Sitte tietty pitäs standardoida pyörän keskiökiinnike uudestaan ja sehän sitte on jo ihan tekemätön paikka.
Onko noissa jotain standardia? Ei ainakaan kaikissa. Jotain yritin ristiin naittaa, niin ei käynyt osat.
 
Olin kyllä ihan varma että tuo ois ollu sun suosikki jos etsitään yksinkertaista ja vähiten huoltoa kaipaavaa ratkaisua :virnpeuk:
Jos kestävin ja vähiten huoltoa kaipaava rakenne olisi suojaamattomat avonaiset hammaspyörät, niin oletettavasti esimerkiksi uusissa traktoreissa käytettäisiin sellaista ratkaisua.
 
Jos kestävin ja vähiten huoltoa kaipaava rakenne olisi suojaamattomat avonaiset hammaspyörät, niin oletettavasti esimerkiksi uusissa traktoreissa käytettäisiin sellaista ratkaisua.
Ahaa eli tuossa ei taida olla suoraveto vaan jotain hammaspyöriä :epätieto:
 
Onko noissa jotain standardia? Ei ainakaan kaikissa. Jotain yritin ristiin naittaa, niin ei käynyt osat.
Jokainen valmistaja saa toki aina omansa tehdä, ei niitä nyt yleiseen kovin montaa vaihtoehtoa ole. Rungonvalmistaja on ihan kuningaspaikalla rajottamaan sooloilua.
 
Tuossa ei ole kardaania ja tuollainen on hieman hankala käytettävä. :virne:

Kyllähän tosiasia on, että kestävyyden ja vähäisen huollontarpeen nimissä voimansiirron tulisi olla suljetussa tilassa. Autoissakin siirryttiin avohammaspyöristä ja ketjuvedoista suljettuihin järjestelmiin hyvin alkuaikoina. Polkupyöräilijöillä on joku halu, ilmeisesti vanhanaikaisten rakenteiden ihailu ja vanhojen perinteiden npudattaminen, avonaisiin ratkaisuihin vaikka teknisesti olisi mahdollista toteuttaa suljettu, vähän maastossa huoltoa vaativa rakenne.
Autoissa on moottori. Polkupyörässä ei. Ketjun voi liittää, hihnaa ei.
Virvelivalmistajakin on kehitellyt fillariin vaihdelaatikkoa mutta tuskin yleistyy tämäkään koska hinta karkaa taivaisiin.
Motocross pyörissä ei ole hihnavetoa sen kummemmin kuin kardaania koska ketjuvälitys on kevein ja toimivin välitys.
Maailma on täynnä insinöörejä ja professoreita eikä kukaan ole vielä keksinyt polkupyörän ketjuvedolle korvaajaa. Jos olisi niin niitä myytäisiin kaupoissa.
 
8 vrk kesti Lekkien matka gyntteriltä postilaatikkoon.
Koko voimansiirto meni uusiksi, olis ehkä päässyt pidemmällekkin jos oisin aikanaan vaihtanut ketjun. Nyt oli millin venymä ja takapakasta 4 pienintä ratasta kaputt.
Toinen pakkaa koossa pitävistä tapeista oli teillä tietymättömillä.
Orkkis peltinen eturatas näytti kuluneelta myös.
Eli 1360km luntapaskaasohjoahiekkaa kesti shimano alivio 9v pakka ja hg ketju 500w moottorin kurmotusta. Gyntteriltä ketjut ja pakka 25e rahteineen.
Juu, tuohon ehkä olis viisasta laittaa joku e-bikeapproved ketju mutta ketjun hinnalla saa 2 settiä ketjuja ja pakkoja.

Niistä uusista osista:
Lekkie 42t eturatas meni heittämällä paikoilleen. Pultit lukitteella kiinni, samoin kammen pultti.
Takapakka vaihtui normaalisti, vapaaratas ehjä mutta pyöränlaakeri alkaa olla loppu. Pitäis varmaan sijottaa vähän parempaan takakiekkoon.
9v Ketju istui NW-rattaalle kuin nenä päähän ja testiajolla tuntui hiljaiselta ja tukevalta.

Pohdintoja:
Paremman keulan ja takakiekon hinnalla saa fillaritorista jo hyvän jäykkäperä kaksysin....:raaps:
No mutta testi ajolla ei mitään mainittavaa ropleemaa, pientä vaihteiden hienosäätöä ehkä.

20240305_194055.jpg


20240305_190258.jpg
 
Onkos tuo 500w kone niin paljon raaempi rattaille kun 250w...tai sitten minusta ei oo paljon moottorille enää apuja...:(
 
Pystyiskööhän tuota vetoa tuunaamaan mitenkään eri kautta, silleen että menis eri ketjulla vaikka suurimman takarattaan kautta se ja polkimet käyttäis niitä pienempiä? Toiseksi suurintakaan ei ehkä vois käyttää. Silloinhan se kesto ei ois ongelma ja vois ehkä käyttää jäykkää ketjuakin.
 
Pystyiskööhän tuota vetoa tuunaamaan mitenkään eri kautta, silleen että menis eri ketjulla vaikka suurimman takarattaan kautta se ja polkimet käyttäis niitä pienempiä? Toiseksi suurintakaan ei ehkä vois käyttää. Silloinhan se kesto ei ois ongelma ja vois ehkä käyttää jäykkää ketjuakin.
Ratkaisu tuohon on takanavassa oleva moottori. Kuitenkin keskimoottoreita pidetään yleisesti parempina, vaikka rasitusta ketjuille tuleekin.
 
Onkos tuo 500w kone niin paljon raaempi rattaille kun 250w...tai sitten minusta ei oo paljon moottorille enää apuja...:(
En usko että on suurta eroa.
Tuo markettipyörä ei ole rungoltaan eikä voimansiirroltaan suunniteltu sähköavusteiseen käyttöön.
Vähän sama kuin tunkisi 250cc rm:n koneen solifer suzuki pv:seen.
Tilanne korjaantuisi jo huimasti jos tuon moottorin tunkisi johonkin tukevampirunkoiseen maasturiin jossa olisi paremmat osat.
Siihen ehkä sijoittaisin jo sähköpyöriin suunniteltua ketjua yms palikkaa.
Tuo mun kurkkupurkkifillari on lähinnä vitsi ja eräänlainen kestotesti että kuinka kauan kestää ennenku hajoaa.
Esimerkkinä takalokari on kolmesta osasta koottu roskalavadyykkaus kuten koko pyörä.
Tein kumilärpäkkeestä lokareihin jatkot ettei ole koiranpaskaa hampaiden välissä.

20240227_182603.jpg
 
Ratkaisu tuohon on takanavassa oleva moottori. Kuitenkin keskimoottoreita pidetään yleisesti parempina, vaikka rasitusta ketjuille tuleekin.
Yks vaihtoehto kans lienee isontaa rattaita, sekä edessä että takana minkä verran vaan mahdollista niin ketjun rasitus kans pienenee. Näyttää omaan silmään pieneltä tuo eturatas.
 
Takaisin
Ylös