Sähköavusteinen polkupyörä

Viestiketju:
Sähköavusteinen polkupyörä

Rohkenen olla eri mieltä tässä polkupyörän kohdalla.. puhelin etu on käytössä ja siitä menee se vero kyllä.
Rahapalkasta on meillä otettu edunsaajilta 100€/kk pois ja se 100 annettu takaisin työsuhdepyörän muodossa joka on verotonta. 1200€/vuosi voi tuo etuus olla ja oliko 3 vai 5 vuotta se aika jolle tuon pyörän hinnan voi jakaa.
5 vuotta
 
Kyllä muuten tuntuu waikka kipuna awustikin....

20230902_153400.jpg
 
Onko sulla kytkimet jarrukahvoissa joilla ohjaat relettä vai miten ajattelit toteuttaa?
Joo ja ei, eli parhaillaan vain takajarrussa on tunnistus kahvassa, mutta osat olisi toteuttaa
vaikka paineantureilla jarruletkuista. Tämä on siis bafangille menevä jarrutieto, joka vaatii
firmwaren päivitystä, että bafangin 6V valolähdön saa "asetuksista" jarruvaloksi.

En ole vielä itse valoksi tulevaa osaa löytänyt. Ensimmäinen mopoihin tarkoitettu oli niin
surkea lelu, että en pyörääni kehtaa ruuvata:leveahymy:, mutta jonkun sellaisen se helpoimmillaan
haluaa virtapankin kaveriksi(josta saa valmiilla johdolla sen 12V tuolle releelle jaettavaksi).
 
Kuopion eteläpuolella ajeltiin vanhalla ratapohjalla ja nykyisen radan vierellä. Enpä ole tiennytkään kuinka hurjassa kanjonissa rata menee Korsujärven pohjoispuolella. Ei meinaa edes ajolankoja nähdä kurun pohjalta. :shokki:

IMG_5712.jpeg IMG_5711.jpeg IMG_5710.jpeg
 
Siinä on aikoinaan kivimiehet kilkutellu kummasti reikää lekajapiikki aikana, eikös toi sen verran vanha ratapohja oo....
 
Savon rata noilta osin on tehty aivan 1800-luvun lopussa. Käsin lienee porattu, mutta räjähdysaineita on jo käytetty. 10000 ihmistä oli rakentamassa Savon rataa.

Saimaan Kanavan rakentaminen on kyllä myös ollut valtava työmaa. Paljon on louhittu sielläkin ja kaikki kanavarakenteet oli lohkokiveä. Se on tehty 1800-luvun puolivälissä, jolloin tekniikkaa oli vielä huomattavasti vähemmän. Oli aikanaan Suomen suurin rakennustyö.
 
Savon rata noilta osin on tehty aivan 1800-luvun lopussa. Käsin lienee porattu, mutta räjähdysaineita on jo käytetty. 10000 ihmistä oli rakentamassa Savon rataa.

Saimaan Kanavan rakentaminen on kyllä myös ollut valtava työmaa. Paljon on louhittu sielläkin ja kaikki kanavarakenteet oli lohkokiveä. Se on tehty 1800-luvun puolivälissä, jolloin tekniikkaa oli vielä huomattavasti vähemmän. Oli aikanaan Suomen suurin rakennustyö.
Saimaan kanavahan on kaivettu suurella amerikkalaisvalmisteisella laahakaivurilla repimällä irti ehjää kalliota. Hommasta lähti niin kova ääni, että palkkasivat vaan valmiiksi kuuroja kuskeja tuohon hommaan. Oli pidempi tarina, mutta tuo kohta on jäänyt itselle mieleen.
Tämä tarina on joskus 80-luvulla kuultu huoltoasemaparlamentissa. Porukassa oli yksi ukko jolla oli aina tapana pistää kaikki tarinat paremmaksi. Tuohon vetoon ei enää ollut paukkuja vastata, vaan lähti pois porukasta. Ehkä ymmärsi piikin.
 
Tilasin valaisimen työmatkakonkeliin. Melko hyvin on katuvaloa tarjolla mutta on myös pimeitäkin osuuksia. Teho piisaa perus pyörätieajoon ja valokuvio on ylhäältä leikattu niin ei häikäise vastaantulijoita.

 
Hesarin sähköpyöräjutun alla hyvää keskustelua aiheesta: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009837143.html

"mauri heino: valtio tukee sähköpyörän hankintaa tarkoituksena että sillä ajetaan työmatkoja kuinkahan moni niin tekee vaan käyttää sitä ainoastaan vapaa-aikoina jotta silleen saa uuden pyörän osittain valtion rahoilla eläkeläiset huono kuntoiset sitä valtion avustusta paremmin tarvii helpottaisi kaupassa käyntiä ym."
:peukku:


Hyvää keskustelua:
"Juha Javanainen: Tässä todetaan: "Se on mahdollista, koska sähköpyöräilijät tekevät keskimäärin muutaman kilometrin pitempiä reissuja."
Todellako? Jos siis ajan vaihteettomalla normaalipyörälläni enemmän alamäkivoittoisia reittejä, pysyn tasoissa sähköpyöräilijöiden kanssa heidän muutaman kilometrin pitempien reittiensä suhteen - epäilenpä suuresti.
Suosittelen lämpimästi ajaa vaihteettomalla polkupyörällä esim. 15:n kilometrin matkan, jonka ajan työmatkoillani. Epäilenpä, että 17:n kilometrin matkaan käytetään sähköpyörällä huomattavasti vähemmän lihasvoimia kuin minun peruspolkupyörämatkaani. Vai pitäisikö siis ajaa vain mäettömiä ja tasaisia reittejä, niin olisin samoilla "kalkkiviivoilla"?"


Alamäkipainotteisia reittejä. Koko ajan oppii uutta. Täytyykin panostaa reittisuunnitteluun enemmän, kun nykyään tuntuu siltä että nousu- ja laskumetrit menee tasan.
 
Viimeksi muokattu:
Jaapati jaa, kahdesta hampaasta kärjet katki, romukasata poimin tuommosen erikois avaimen, oli yllättävän sopiva eforttiin nähden :rolleyes: Ulkokehälläki jotaki ihme kuvioo mutta vaikeempi nähdä kuvista. Varaosaa odotellessa :ihammennys:

IMG_20230912_150225853_HDR.jpg


IMG_20230912_150210601_HDR.jpg
 
HAH! Musta raapija (harmaa) on valmiina raapimaan seuraavanakin päivänä :D

Tuo ketjun kunto tuli kyllä yllärinä, onkohan tuo tulkki luotettava, no toki aika miedosti on savustinta tarjoiltu. Nousuissa vaan täyttä avustusta, toki viimeaikoina ei aina niissäkä 🥵

IMG_20230913_163553040_HDR.jpg
 
No nyt se on ainaki tyhjä 🥵
Bafangi naruun ja itelle parit rasvagaabelit :jammi:

1694889901159.png


Kyllä se siltikin vielä ainakin ketjua kireellä pitää, toki voimassa voi olla toivomisen varaa.

IMG_20230916_203618120_HDR.jpg


Murkulanlähetintä piti vähä tutkata.
IMG_20230916_135754474_HDR.jpg


Matkailu avartaa.

Eipä ole sihti rissuan lennokeissa paljoa kohentunu, tämä on Portaan kylästä pari kilometriä Räyskälään, oletettava kohde ollu Worssan Finlaysonit sun muut, sinne onkin sitte jo monia kilometrejä, mahtasko olla peräti kymmenenkin.
IMG_20230916_155107540_HDR.jpg
 
Suosittuja nämä sähköllä avustetut fillarit, tytön pyörä oli varastettu omasta pienestä rt-pihasta :pesis:
 
Narkit niitä ainakin vie. Kai se houkuttaa kun akkukin on ihan rahanarvoista tavaraa. Tuossa esim. oman pyörän akku.

Se, että tuotteella X on hinta Y, joka tuntuu korkealta henkilöstä Z, ei tarkoita vielä varkaille/narkeille välttämättä mitään.
Se varastettu kun täytyy saada rahaksi, enkä ole vielä ensimmäiseenkään irto-akkuun törmännyt myynnissä, joten väitänkin,
että noita merkkikohtaisia akkuja ei kyllä kukaan rahalla osta ilman kuittia. Ts. niille tuskin on markkinoita ilman pyörää.
 
Takaisin
Ylös