Ruohonleikkuri McCulloch M51-120M Classic, jumissa talven jälkeen

Viestiketju:
Ruohonleikkuri McCulloch M51-120M Classic, jumissa talven jälkeen

2xford4000

Kansalainen
Liittynyt
2 Joulukuu 2011
Viestit
3,102
onpa outo tapaus. nais ystävä luona kävin ja olin siitä jo lähdössä, niin huikkas et hän ajatteli leikata nurmikon että viittinkö kattoa onko leikkurissa kaikki ok. no öljyt katoin ja tankki oli ajettu kuiviin viime syksynä niin bensaa ja sit koitin nykästä. ei pyörähdä. no terästä pikku pakotuksella sain nahkeasti pyörimään, paitsi yhden kohdan yli. no aikani kun ees taas kääntelin niin meni ympäri. tulpan otin irti kun aattelin että jos on painelukko jostain syystä. sanoin et nyt täytyy jo viedä omaan pajaan. OHV moottori niin otin venttiili kopan auki venat liikkui ja kaikki oli ok ja hyvässä öljyssä. no sitten otin käynnistin kopan pois kun ajattelin ettei se jarru ois jotenkin huonosti. joo ei mitään vikaa. tulpan reijästä työnsin tangon että missä se mäntä on kun jumittaa niin alimmassa kohdassa kun pitäis suunta vaihtaa.. ite tulin siihen tulokseen että sylinteri on täytynyt vetää pintaruosteeseen ja jumiutua siksi. nyt sylinterin alapäässä on vielä kovempi ruoste joka ei lähde pois vaik terästä pyörittämäl jo saa koneen ympäri. syksyllä siis ajettu niin että bensa loppui ja sit työnnetty liiteriin. ajettu pienkone bensalla. voiko olla että kun ajettu niin että sammui niin polttanut öljykalvon sylinteristä ja kondensio ruostunut vai mikä voi tuon aiheuttaa. laitoin irroitus öljyä ja jätin pystyssä tuonne halliin likoamaan. ja meinasin että kun sais hiukan herkemmäks niin pyöritän akkukoneel kampuran mutterista herkäks. parin sadan kone niin ei pitkältä tipu. öljy proppuakaan ei ollu että ikuiset öljyt vissiin. tarvii ne nyt vaihtaa kuitenkin. ei briksi noin oo koskaan tehny vaik ollu pihal hangen alla koko talven tai vesisatees. nykäsyl käyntiin.
 
Onko varmasti bensa loppunut, kun sammui syksyllä? Tutkiko kukaan sammumisen syytä? Jos vähillä öljyillä leikkasikin syksyllä kiinni ja tuupattiin varastoon odottamaan, kun luultiin bensan loppuneen. Ei olis eka kerta...

Öljyropun puute on ymmärrettävää, kun harva sitä käyttää. Imurilla ainakin korjaamoilla aina vaihdetaan. Pihakorjaajat kippaa koko koneen ympäri. On niin hankalassa paikassa ruohosilpun seassa se roppu, etten edes muista, milloin olisin avannut moista.

Kerran menin hakemaan veneellä yhdestä saaresta agrin, vein sen mennessäni useamman ajotunnin päähän toiseen saareen. Siellä alettiin nykimään käyntiin, umpijumissa koko kone. Edellinen käyttäjä oli luullut bensan loppuneen, kun kone sammui ja oli vienyt agrin varastoon kokeilematta pyöriikö. No meillä oli viikonloppuna talkoot ja porukkaa paikalla, mutta ei sähköä, mitä olis tarvittu.
 
Onko varmasti bensa loppunut, kun sammui syksyllä? Tutkiko kukaan sammumisen syytä? Jos vähillä öljyillä leikkasikin syksyllä kiinni ja tuupattiin varastoon odottamaan, kun luultiin bensan loppuneen. Ei olis eka kerta...

Öljyropun puute on ymmärrettävää, kun harva sitä käyttää. Imurilla ainakin korjaamoilla aina vaihdetaan. Pihakorjaajat kippaa koko koneen ympäri. On niin hankalassa paikassa ruohosilpun seassa se roppu, etten edes muista, milloin olisin avannut moista.

Kerran menin hakemaan veneellä yhdestä saaresta agrin, vein sen mennessäni useamman ajotunnin päähän toiseen saareen. Siellä alettiin nykimään käyntiin, umpijumissa koko kone. Edellinen käyttäjä oli luullut bensan loppuneen, kun kone sammui ja oli vienyt agrin varastoon kokeilematta pyöriikö. No meillä oli viikonloppuna talkoot ja porukkaa paikalla, mutta ei sähköä, mitä olis tarvittu.
Eli meni talkoot vallan juopotteluksi :D
 
Jostai saatiin haalittua lainaan agri, vai olikohan paikalla joku isompi vene, missä oli agri ja miljoonalla jatkoroikalla saatiin tarpeellinen sähkö.

Redneck-Pool-Electric-Grill.jpg
 
joo oli bensa loppunut ja öljyä oli. oli siksi ajanut tarkoituksella tankin tyhjäks kun oli joku sanonut että parempi tyhjäl tankil säilöä ja keväällä taas uutta tankkiin, niin ei tarvi vanhan bensan kans tapella. herkästi tuo muuten nyt pyörii mut tuo alakohta ahdistaa.. no tarttee huomen yrittää pyöritellä josko se herkistyis..
 
jotain selvis. kyllä täs jotain outoa on käyny. paremmin lähti pyörimään. veivasin akkukoneella ja käynnistyskoppa paikoilleen primeria ja nykäsin niin heti tulille. kolinan säestämänä. no ei kolissu kauan ja nyt on herkkä, meni luultavasti kiertokanki poikki. poika lupas purkaa mielenkiinnosta. uutta leikkuria hankituttaa.
 
jotain selvis. kyllä täs jotain outoa on käyny. paremmin lähti pyörimään. veivasin akkukoneella ja käynnistyskoppa paikoilleen primeria ja nykäsin niin heti tulille. kolinan säestämänä. no ei kolissu kauan ja nyt on herkkä, meni luultavasti kiertokanki poikki. poika lupas purkaa mielenkiinnosta. uutta leikkuria hankituttaa.

Jotenkin ajattelinkin, että kiertokangenlaakerissa se jumituspaikka saattais ennemmin olla.
 
Lie olleen öljyt hyvinkin vähis ku käytetty viimeks ?
 
voi olla et öljyä oli sen verran vähän ollu, tikussa kyllä oli, tosin melko alarajoilla. mut tietty nyt huilin aikana valunu pinnoilta niin näytti et on ollu enempi. eipä tuo edes tienny että siellä öljyä on tai kuuluu katella. ei oo kaupunkilaisille niin selvää vaik välil yrittää selittääkin. trimmeriin sanoin et pitää olla 2t bensaa et osta sitä valmista niin helpointa.. no vissiin lisäs siihen valmiiseenkin bensaan sit 2t öljyä vielä sekaan. no eipä häirinny kärpäset.
 
Öljynvaihtohan noihin kuuluu tehdä 20-50h käyttötunnin välein, eli käytännössä moneen koneeseen niin, että keväällä ja keskikesällä vaihto... Tai ainakin joka syksy tai kevät ennen käyttöönottoa....
Laapottiin tulee ( aiemmin siis tullut ) n. 15-30h kesässä ja sinäkin aikana kertaalleen vaihdan ölpät ......
 
taitaa olla ne öljyt mitkä olleet kun rautakaupasta on kotiin tuonu. reilu kesän leikkuut kerenny olee.. kerta ei tienny että edes kuuluu öljyä. no oppirahat on maksettava.
 
No, siihenhän olis kuulunu ihan ensin laittaa koneeseen sieltä mahdollisesti uupuva öljy, ja ekat öljyt vaihtaa ensimmäisen vartin käytön jälkeen jo ensin, toinen kerta 30min ajon jälkeen, sit tunnin ajo, ja sit se 25-50h välein .....
 
juu ei kuivana ei.. kaivakoon poika tuon moottorin auki kun tuntu intoa olevan niin voi näyttää mitä se voitelun puute tekee.
 
Kyllä se briksi käytännössä kestää koko halpisleikkurin iän samoilla öljyillä. Oon nähnyt useammankin. Pääasia, että sitä öljyä on. Eikä siitä uudestakaan öljystä ole apua, jos konetta ajetaan jyrkässä rinteessä.
 
Joo ehken ..... Laapotin Briksillä ikää vasta 30v ..... Onnin nyky Briksillä n.42v ja Onnin orkkisbriksissä ei ole vielä ees sitä sittemmin vakiintunutta koodausnumerointia ?
 
Kyllä se briksi käytännössä kestää koko halpisleikkurin iän samoilla öljyillä. Oon nähnyt useammankin. Pääasia, että sitä öljyä on. Eikä siitä uudestakaan öljystä ole apua, jos konetta ajetaan jyrkässä rinteessä.
Yleensähän se ikä loppuu siihen kuin se voitelukin, ikä voi olla lyhytkin.
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös