Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

  1. Käyttökatko foorumilla torstaina 27.2.2020 klo 19 alkaen.

    Lisätietoja tässä viestiketjussa.
    Sulje ilmoitus

Rocla TTS-121TREV - Tukipyörätrukki

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja oh1hih, 14.12.2015.

  1. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    Lelujen esittely kuuluu selvästi foorumin henkeen, tässä ei enää ole kyse varsin mistään projektista, mutta muutamalla kuvalla voisin esitellä.
    Kyseessähän on siis sähkötoiminen tukipyörätrukki jossa on myös hydrauliset tukipyörät joilla saadaan etenkin ylös nostaessa parannettua pystyssä pysymisen edellytyksiä. Trukki on kotona kylmävarastossa (noin 200m^2) osoittautunut melkoisen näppäräksi ja notkeaksi, millään vastapainotrukilla ei mahtuisi tuolla operoimaankaan, toisaalta tolla ei ole asiaa ulos.
    Trukin löysin aikanaan Keltaisestapörssistä, ihan siitä paperiversiosta, kauppahinta taisi olla jotain 650e luokkaa, hinnalla oli kuitenkin ennakolta tunnettu syynsä: trukki kyllä liikkui mutta ei nostanut.
    Nostokyvyttömyyden syyksi selvisi nopeasti (onneksi) sähkövika. Hydraulipumpun moottorin jäähdytinlavat olivat hiertäneet kojetaulun ohjauskaapeleita josta oli seurannut erinäisiä oikosulkuja ja hyvin jännittävä yhteensulaneiden johtimien nippu. Innokkaasti pari iltaa nypein kaapelointeja ja sain johdotuksen uusittua, ja kas! Trukki alkoi iloisesti nostaa!
    ..mutta lakkasipa samalla liikkumasta =).
    hyvä tovi ihmettelyä ja lopulta yhteys Roclan huoltoon josta löytyikin erinomaista palvelua, sarjanumeron ja tyypin perusteella löytyi kytkentäkaaviot ja pääsin tutkailemaan mitä on taas tullut EVOtettua. Vika löytyi ja lopulta trukki liikkuu ja nostaa vaikka yhtäaikaa.

    Talvikausi asettaa hieman toimihaasteita tuollaiselle sisäpelille, ajomoottorin ilmeisesti jousikuormitteinen sähköllä avattava seisontajarru esim. tahtoo jäätyä kiinni talvella jolloin sen avaamiseksi pitää jättää jotain polkimelle ja tulla tunnin päästä takaisin =).


    Specsit:
    Valmistaja: Rocla Oy
    Tyyppi: TTS-121TREV
    Valmistusnumero: 8035
    Valmistusvuosi: 1983
    Paino (sis. akut): 1350kg
    Masto: kolmiosainen vapaanostomasto, maston korkeus noin 420mm yli piikkikorkeuden
    Suurin nostokyky/painopisteen etäisyys: 1200kg / 600mm
    Suurin nostokorkeus/vast. nostokyky: 5400mm / 1000kg
    Sähköjärjestelmä: 24V
    Akku: 24V / 375Ah / 324kg

    [​IMG]

    Muita kuveja:
    http://hara.fi/kuvat/rocla/20110819_Rocla_rattailla_AH190217.jpg
    http://hara.fi/kuvat/rocla/20110825_Rocla_kurottelee_kattoon_AH250240.jpg
    http://hara.fi/kuvat/rocla/20110914_rocla_taydessa_mitassa_AH140269.jpg
    http://hara.fi/kuvat/rocla/20151214_Rocla_tyyppikilpi_P1070686.jpg
    http://hara.fi/kuvat/rocla/20151214_Rocla_akun_tyyppikilpi_P1070685.jpg
    http://hara.fi/kuvat/rocla/20110820_Roclan_Wirtaliitin.jpg

    Huomatkaa hienot apupyörät.

    - Antti-apupyörätrukkikuski
     
  2. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    Itse en hydrauliöljyistä juuri tiedä, mutta notkeampaa mehua tuohon pitäisi kyllä vaihtaa, pumppu kun alkaa kavitoimaan jäykän aineen kanssa ja se rikkoo pian pumpun. Eikä mitään hajua mitä öölejä tuossa on, saa toki visioida.
     
  3. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 285
    Saadut tykkäykset:
    2 780
    Mitä pienempi on ISO VG numero hydraulipöntön kyljessä, niin sitä paremmin se kylmään sopii. Pääosin myydään ISO VG 32 ja ISO VG 46 öljyjä, mutta on niitä olemassa ISO VG 15 ja ISO VG 22 myös.
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 793
    Saadut tykkäykset:
    3 081
    Juu mitä isompi numero, sitä lämpimämpiin olosuhteisiin tarkoitettu.
    Vähintään 32 tai pykälää pienemmällä numerolla olevaa .....
     
  5. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    Kuumaksihan tuossa ei öljyt mene edes kesällä joten sikäli viskositeetin ei pitäis olla ongelma.
     
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 793
    Saadut tykkäykset:
    3 081
    Ei kuumaksi juu, vaan se kylmäviskositeetti ......
     
  7. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    No juurikin sitä meinasin että eikös öljyt jotka on notkeita kylmänä tahdo olla ihan sikanotkeaa kuumana. Käyttölämpötila-alue on rajallinen eikä öljyä joka sopis arktisen jäänmurtajan kansihydrauliikkaan ja keski-Afrikan avolouhoskoneeseen ole olemassa.
     
  8. PehmoLelu

    PehmoLelu paskahousu

    Liittynyt:
    11.5.2015
    Viestejä:
    1 416
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ei se ajomoottorin päällä olevan jarrun pitäisi päästä jäätymään. Vesisateessako se seisoo.
    Jarru irti ja puhdistusta. Pooreihin jotain rasvaa tai tahnaa. Jarrussolkku saattaa palaa jos väärät välykset ja tuntitolkulla päällä. Kuullostaa että onkin jo kypsynyt. Seisontajarrun jousivoimaa vois hivenen myös pienetää jos tuntuu ettei aukea. Liikaa ei parane muuten ei tietty toppaa.
     
  9. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    Seisontajarruhan tosiaan aukeaa sillä lattiassa olevalla kuolleenmiehen kytkimellä, ja voi siten normaalikäytössäkin olla pitkiä aikoja sähköissä. Trukkia ei tosiaankaan säilytetä vesisateessa, sillä ei vesisateeseen edes pääsisi kun kulkukelpoinen alusta (betonilattia) loppuu ovelle. Muutta ympäristö on kylmävarasto jossa toki lämpötilanvaihtelut aiheuttaa välillä selvää kosteutta. Ns. sulanmaan aikaan ko. jarru toimii erinomaisen hyvin.
     
  10. 4wdman

    4wdman Muutanansalkku
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    15.3.2012
    Viestejä:
    2 311
    Saadut tykkäykset:
    116
    Eikös se seisontajarru ole jousikuormitteinen jotta laite pysyy paikallaan virrat katkastunakin?
    Oliskohan vivustossa väljää ja ei oikein kunnolla aukase jarrua?
    Vois olla ruostetta joka jumittaa, kun kerran kylmävarastossa säilytetään.
     
  11. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    Eikai siinä paljoa vivustoja ole, se on siis sähköllä avattava jarru. Jalkapolkimessa on 2 kytkintä, toinen ajomoottorielektroniikalle, toinen jarrulle.
     
  12. PehmoLelu

    PehmoLelu paskahousu

    Liittynyt:
    11.5.2015
    Viestejä:
    1 416
    Saadut tykkäykset:
    1
    Selvennän mitä tarkoitin. Eli jos jarru ei irroita ja jätät tiiliskiven kuolleenmiehenkytkimen päälle solenoidi voi kyrvähtää koska virtamäärä on suurempi vs jos jarru avaa. Irroitusvirta on inan suurempi vs jarruauki ns pitovirta. En muista mitenkäpali on roclan jarrussa eroa virtamäärissä. Mutta junkkerissa oli mitä viimeviikolla mittasin ni tuplat.
     
  13. repa

    repa Kansalainen

    Liittynyt:
    19.1.2014
    Viestejä:
    30
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla lähes samanlainen, apupyörien tilalla on semmoset tukijalat.

    Ukkonen löi kesällä sen ajoohjaimen paskaks, samalla meni laturi ja volttimittari, akutkin vähän halkeili prkl.

    Kytkentäkaavaa tarviis senverta että selviäis mihin se neljäs moottorilta tuleva johto pitäis kytkeä? ( ne kaksi saa +virtaa akulta eteen/taakse-releiltä ja kolmas tulee ajoohjaimelle )


    Sitten on tukusat diodit, joiden anodipuoli on pultattu ohjaimen runkoon samaan kohtaan moottorilta tulevan johdon kanssa. Diodeilta lähtee kaksi johtoa, mutta en tiedä mihin ne pitäis kytkeä?


    Niin se jarru muuten voi "kangistella" pakkasella jos poorissa on kuivuneet vaseliinit
     
  14. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    3 395
    Saadut tykkäykset:
    261
    Tuollaisella jo nostelisi pienempiä tai osittain purettuja auton koreja (rajallinen nostokyky) varaston hyllyille. :peuk:
     
  15. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    En osaa viittoa kuin Roclan suuntaan noissa kytkentäkaavoissa noi yleisesti, niissä kun on tiemmä aika paljon variaatioita. Sulta paloi siis se ohjauselektroniikka ja korvasit sen toisella?
    Ja mihin ihmeeseen se ukkonen oikein löi? sähköverkkoa pitkin ladattavaan trukkiin? Mutta miten kummassa siinä moottoriohjaimen saa rikki, sehän on irti virtapiiristä varsin tukevasti akun latauksen aikana?
     
  16. repa

    repa Kansalainen

    Liittynyt:
    19.1.2014
    Viestejä:
    30
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, toi on oletus että "Ukkonen löi kesällä sen ajoohjaimen paskaks, samalla meni laturi ja volttimittari, akutkin vähän halkeili prkl." Jotain hyppysähköä siellä oli käyny !

    Se ohjain päästi loput savut ulos kun piti siirtää parempaan paikkaan akkujen paikkausta varten. Akut tärsin kasaan kuumaliimalla ja jesarilla, volttimittariin sain bebekiltä uuden sirun 5 vai 10 €. Laturi on tutkimatta mutta tuskin sille ( hakkuri-laite ) mitään voi.

    Ohjaimen tilalle tein rakennusnauhasta etuvastuksen ettei kovin hyökkäile mutta veto hyytyy parin metrin ajon jälkeen, ne diodit ei ole kytkennässä eikä 4. johto ole missään kiinni.

    Kourallinen fettejä on ruuvattu alkuperäiseen jäähdytys alumiiniin ( siinä ne dioditkin on kiinni ) ja teoriassa niiden ohjaaminenkin toimii ja toisella moottorilla ihan käytännössäkin muttei ton roclan motin kanssa.


    Mistä päin sait ohjeita omaan koneeseesi?
     
  17. oh1hih

    oh1hih oh1hih - kylän kuitukeisari ;-)

    Liittynyt:
    1.12.2015
    Viestejä:
    4 507
    Saadut tykkäykset:
    634
    Enpä tarkemmin muista, jokin Roclan huoltohahmo se oli, mutta kysyy vaikka tuolta ni kaipa ne osaa neuvoa eteenpäin: "Varaosat puh. 020 778 1444".
     
  18. repa

    repa Kansalainen

    Liittynyt:
    19.1.2014
    Viestejä:
    30
    Saadut tykkäykset:
    0
    TTS 15PNTRE on mun koneen tyyppi:). Eka soitto roclalle, missä vastaus oli hiukka tyly " Emme anna asiakkaille kytkentä kaavoja!" :voiitku: Toinen soitto tuotti paremman tuloksen ja sainkin ko. koneen kytkinkaavan.

    Mutta ,mutta, olisin oikeastaan tarvinnutkin SEVCONin kytkinkaavion. Sullakin on ilmeisesti sevconnin ohjainboksi.

    Vertaamalla omia "muistiinpanoja" ja saamaani kytkistä, asia jotenkin tuli kuitenkin selväksi.

    Luulin vian olevan siinä mun fettihärdellissä ja "epähuomiossa" purin sen muihin juttuihin. Jakka säät lämpiää niin tinailen sen uusiksi, siihen saakka yritän sinnitellä sillä etuvastuksella.



    Mulla ei ole nostokorkeutta kuin n. 4,3 m, mutta jos väärin muista niin nostokykyä vähän enemmän.
     
  19. VITO

    VITO Kansalainen

    Liittynyt:
    10.8.2012
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    skemoja ei multa löydy, mut noita roclan pinkkareita löytyy pari kappaletta. toinen on tuolla kuvan pikkumastolla ja toinen todella korkealle nostavalla mastolla. aika varmoja pelejä kyllä on, ja halpoja. ulkona jää asfaltilla helposti jumiin jos on pieniä patteja pinnassa.
    akut kun pitää kunnossa niin ei huolen häivää. parinviikon välein me vesitetään kaikkien sähkövermeiden akut.
     
  20. repa

    repa Kansalainen

    Liittynyt:
    19.1.2014
    Viestejä:
    30
    Saadut tykkäykset:
    0
    No nyt tuli taas/vihdoin uusi fetti-härdelli tinattua roclaan :D Eka testi pamautti 4 fettiä taivaan tuuliin /taas :D Niitä oli alunperin 20 mutta enää 13 :(

    Parantelin suojauksia ja lisäsin diodeja vahtipyöräilmiön hallintaan ja nythän se kone jo liikkui. Tosin vääntö on aika heikko ja fetit siinäkin hiukka lämpiävät.

    Säätimen ohitusreleestä oli kärjet poltettu paskaks, joten turasin siihen jonkun ruohonleikkurin tarttislenoidin virkaa tekemään. 12 volttisen modaaminen 24 voltille
    tuotti vaikeuksia: purin sen ja lisäsin summamutikassa ohuempaa käämiä kelalle, eipä se sitten vetänytkään kärkiä kiinni, kuhan naksu kivasti :voiitku:


    Nooh, jospa sillä sais suuremmat rojut taas nostettua hyllylle, on meinaan lattia taas kertaallen romua täynnä:(
     

Jaa tämä sivu