Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Reiän tekeminen paksuun betoniin

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen, energia, lämmitys' , aloittaja cardaani, 15.4.2020.

  1. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    19 903
    Saadut tykkäykset:
    3 098
    EDIT (by borg) siirretty toisesta ketjusta

    Kysynpä minäkin tässä vähän asian vierestä. Oletteko miten saaneet kuppiterillä betoniin reikää? Olisi useampikin seinä, josta pitäisi päästä läpi 110mm viemäriputkella. Pisimmät läpäisyt vähän yli 300mm. Timanttiporahan se olisi vastaus, mutta kun itse pitää turata ajan kanssa. Lisäksi reiät tehdään eri aikaan, eripuolille taloa ja ehkä noin 50cm betonilattian alapuolelle. Vanhan talon (maanvarainen perustus) valurautaviemäreitä siis uusimassa.
     
    #1 cardaani, 15.4.2020
    Viimeksi muokannut: ylläpitäjä: 15.4.2020
  2. Hulpio

    Hulpio Ropottitieteen noviisiaatti
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    1 363
    Saadut tykkäykset:
    184
    Sen verran kokemusta, että valueristeharkosta (400mm leveä Lakan Betonin harkko) just siitä valuontelon kohdalta läpi 110mm viemäriputki. Työkaluina kevyen pään deWaltin poravasara, pitkä n. 10mm sds+ terä sekä joku halpis kuppiterä halpis jatkoineen.
    Taisin surauttaa aluksi keskireiän, sitten sitä apuna käyttäen kuppiterällä jotain 20mm syvälle siihen harkon perusmatskuun. Syntyneen uran pohjalta sitten sillä 10mm terällä vieriviereen reikiä läpi asti. Sit pääsi jotenkuten sillä kuppiterällä styroksiin asti. Joutosvalubetoni pisti kyllä oikeasti hanttiin.
    Tuli just niin siisti kuin viitsi tehdä (eli ei kovin)
     
  3. Mikael

    Mikael Ken sent me
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    3 801
    Saadut tykkäykset:
    1 072
    Eli sen kuppiteränkin pitäisi olla 300mm pitkä? Mahtaako löytyä muita kuin ammattikaluja. Kerran olen timanttiporausta ollut vierestä katsomassa ja pitkiä oli terät millä tehtiin.
     
  4. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    15 000
    Saadut tykkäykset:
    2 288
    Jos reikiä on enempi u yks niin periaatteessa kaks vaihtoehtoo.
    Vuokraa kone ja timanttiterä, tai tee em neuvojen mukaan, jolloinpalaa aikaa...mut jos sitä on ja hermo kestää niin mikä ettei...
     
  5. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    15 000
    Saadut tykkäykset:
    2 288
    Ei tartte. Ensin läpireikä, sitte kuppiterällä toiselle tai molemmin puolin "ohjurirengas" josta sitte sillä poralla läpireikiä riittävästi. lähtee sitte piikillä ja moskalla lohkomalla loppu poies..
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  6. Hulpio

    Hulpio Ropottitieteen noviisiaatti
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    1 363
    Saadut tykkäykset:
    184
    Kuppiterä kun lakkaa menemästä niin sitten talttaterällä piikkaa sen palasen pois. Ainakin omassa kohteessa lähti suht helposti.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
    • Huippu! Huippu! x 1
  7. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    19 903
    Saadut tykkäykset:
    3 098
    On 60-luvulla valettu betonisokkeli.
     
  8. Mikael

    Mikael Ken sent me
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    3 801
    Saadut tykkäykset:
    1 072
    Jos sattuu olemaan säästöbetonia nyrkin kokoisilla kivillä höystettynä niin ei mene kotikonstein...tai sitten tavoiteltu 110mm reikä on lopputuksessa ainakin 2x suurempi.
     
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    3 525
    Saadut tykkäykset:
    980
    Kotiolossa pitkällä terällä vieri viereen reikiä, luokkaa16-20mm. Sitten piikkaa keskustan pois. Poralla silti mahdollisimman paljon. Jos vaikka kahden reiän välillä on kaksi senttiä tavaraa, saa aika hyvin vielä materiaalia pois, kun poraa vinoon jo valmiista reiästä.
    Kuralla sitten viimeistely, kun putket paikoillaan. Ja heti reilun kokoinen reikä. Kun koittaa suht jämptiä tehdä, saa reiän reunoja piikkailla ikuisuuden.
    Jos kuppiterällä saisikin jämptin reiän, onko se oikeansuuntainen, jotta lasku oikeaan suuntaan. Siis harrastelija.
    Itsellä joku 700w bosch poravasara. Hyvä kone, mutta ei kovin tehokas. 75mm kuppiterä on ja kyllä betonirenkaasta sillä läpi pääseminen oli tuskan takana. Ei 10 min tainnut piisata.
     
  10. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    1 486
    Saadut tykkäykset:
    258
    Ollaan seiniin porattu läpivientejä sillain että sen verran mitä kuppi yltää ja sitte varovasti piikkaa sen pois, sitte lisää kuppia perään ja taas piikkausta
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 4
  11. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    8 140
    Saadut tykkäykset:
    1 234
    Näin....
     
  12. Hulpio

    Hulpio Ropottitieteen noviisiaatti
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    1 363
    Saadut tykkäykset:
    184
    Kyllä näin on. Joskus voi joutua yhtä ja samaa reikää piikkaamaan koko ikänsä.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
    • Hauska Hauska x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  13. Mikael

    Mikael Ken sent me
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    3 801
    Saadut tykkäykset:
    1 072
    Tuolleen tehtiin alakertaan yksi oviaukko. Rakenne oli 150mm valu-tojalevy-toinen valu
     
  14. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    19 903
    Saadut tykkäykset:
    3 098
    Reiän piikkaamalla tekeminen vaatii paljon tilaa joka suuntaan, koska konetta on kallistettava. Kun tässä tapauksessa pitää ensin roilottaa leveä railo betonilattiaan, sahata eristeet poikki ja kaivaa lattian täytöstä vielä osa pois, niin siinäkin on riittävästi hommaa. Kuppiterä ja siihen sopiva kone olisi paras ratkaisu. Joku 150mm pitkä terä saattaisi riittää, kun lohkoo keskustaa työn edetessä. Kehälle tosiaan voi porata reikiä.
     
  15. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 551
    Saadut tykkäykset:
    825
    Onnistuisko tämmöisellä proppaa kiinni jalustasta. Ei kauhean kallis, mitä sitten terät maksaa.
    https://www.expondo.fi/msw-timanttiporakone-3-900-w-580-r-min-10060436
     
  16. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    19 903
    Saadut tykkäykset:
    3 098
    Tuota kerran katselin. On kyllä halpa ja tehokas. Tosin 3900W 230V vaatii vähän kytkentöjä... Onhan näitä muitakin malleja. Pyörimisnopeus on kuitenkin jotenkin haarukassa.

    Jos vertaa puuilon 1900W rimpulaan, niin onhan nämä ihan erinäköisiäkin https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10093637
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  17. Hulpio

    Hulpio Ropottitieteen noviisiaatti
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    1 363
    Saadut tykkäykset:
    184
    Kääk. Onko se satakymppi menossa sinne lattian alle kans?
     
  18. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    1 486
    Saadut tykkäykset:
    258
    Jos jättää viimeiset 300w käyttämättä ja sammuttaa muut laitteet samalta vaiheelta, niin sehän pyörii 16 amppeerilla :virnpeuk:
     
    • Hauska Hauska x 1
  19. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    19 903
    Saadut tykkäykset:
    3 098
    Kyllä. Tyyliin lyhintä reittiä ulos. Molemmissa päissä taloa 6m plus apukeittiöön joku 1,5m. Kaikki on betonia. Ei ole oikotietä onneen. Oon aika monta vuotta tätä hommaa vältellyt jo. Ulkopuolelle tosin tein jo putkitukset muutama vuosi sitten.
     
  20. salla

    salla Kansalainen

    Liittynyt:
    18.4.2017
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    6
    Vähän jouduin etsimään tätä viestiä (kun oli vissiin siirretty kesken kaiken) ja millään ei meinannut löytyä, mutta löytyipäs lopulta...

    On tehty ja on saatu aikaiseksi, niin betoniin, raudoitettuun betoniin kun luonnon kiveenkin - jopa kohtuullisin ponnistuksin. Toisinaan on kyllä vaatinut aikaa ja vaivaa, mutta kyllä reikiä on syntynyt.

    Ajan saatossa ja vuosien varrella on tehty kaikenlaisia suorituksia, osa suorituksista on meinannut ajaa hermoraunion partaalle tai luovuttamiseen, mutta ehkä tämä on kehittänyt jotain (käden/järjen)taitoja?

    Teriä on karkeasti jaettuna kahdenlaisia. On kuppiteriä ja sitten "täysiä teriä". Täysteriä on sitten muutamaa eri mallia, käyttätarkoituksen mukaan. Kuppiterän etu on luonnollisesti se, että kun reijän koko kasvaa (suureksi), niin porattavan (poistettavan/irroitettavan) materiaalin määrä pysyy kuppiterässä järkevällä tasolla ja tulostakin siis syntyy. Jos reijän koko on 50 mm tai suurempi, niin minä vedän sen kuppiterällä (jos se vain teknisesti on mahdollista).

    Joskus vuonna miekka ja kilpi olen porannut sen "miljoona" pientä reikää ja sitten piikannut sisuksen pois, mutta... jos nyt kysytään, niin en enää (toivottavasti) koskaan alennu moiseen työkalu_raiskaukseen...

    Timanttiterä vai kovametallikuppi?

    Kummallakin on omat hyvät puolensa. Jos leikataan rakennetta jota pitää jäähdyttää (myös terää) leikkauksen aikana tai materiaali on erittäin kovaa (keraaminen) niin varmaankin kallistuisin timanttiin. Jäähdytys on sitten toinen ongelma, eli se vesi pitää sitten saada jonnekin hallitusti jäähdytyksen jälkeen. Kovametallikuppi on sellainen "perinteisempi" väline isojen reikien tekemiseen. 130...140 mm reikä onnistuu vielä SDS+ istukalla jos osaa ottaa maltilla, eikä ole varsinaista kiireitä. Minulla on ollut iskuenergiat SDS+ koneessa sen 2J luokkaa ja saa silläkin jotain aikaiseksi.

    Timanttiporaamista olen kokeillut ja koska en omista sellaista konetta, niin en lähtisi sellaista ostamaankaan muutaman reijän takia (hintaluokka kuitenkin kaikkine tarvittavine varusteineen/terineen +1 000 eur). Vuokraamosta saa(nee) mutta kannattaa koekäyttää laite ennen kun vie kovin kauas käyttöön. Minulla vähän huonoja kokemuksia vuokraamon koneiden ehjyydestä ja toiminnasta...

    Jos nyt kysyttäisiin, että millä sitten poraat, niin vastaus olisi varmaan esimerkiksi tällainen:

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002198/Kivikuppitera-SDS-130-mm

    Minulla on ollut karkeasti jaettuna kahdenlaisia (kovametallipala)kuppiteriä. Halpoja "tusinatuotteita" kuten esim. tämä Motonetin versio (näitä tai tämän tyyppisiä teriä myy lähes jokainen rautakauppa) ja sitten kalliimpia "merkkituotteita". Tuollainen Motonetin terä maksaa sen alle 30 eur veroineen (eli "ei käytännössä mitään") ja vastaava merkkituote 250...350 eur tai jopa (paljon) enemmänkin :-(

    Halpa kuppiterä - tekeekö sillä (yhtään) mitään? Juu tekee. Saattaa hajota tai saattaa kestää, mutta vahinkohan ei ole kallis? Mitä halvat terät huonosti kestävät? SDS Max konetta (yli 5J iskuenergiaa). Kovaa kiirettä ja tumpeloa koneen käyttäjää.

    Jos tulosta pitää saada nopeasti aikaan ja kiire painaa päälle, vuorkaa iso ja kookas kone sekä siihen kallis "merkkiterä".

    Noita halpoja tusinateriä on ollut varmaan noin karvan alle 10 kpl (plus miinus jotain). Niistä ajan saatossa kaksi on muistini mukaan rikkoutunut. Yhdestä 110 mm terästä koko suoran kupin osuus (lieriö) irtosi, repesi irti, mutta käytössä toki silloin +10J SDS Max kone ja peruskallio. Ei mitään erityistä syytä rikkoutua (käyttäjän virhe - kuten esim. jumiutuva terä), mutta käyttöaika tuli vaan näemmä vastaan. Toinen tapaus oli 50 mm kuppi josta irtosi hammas/hampaat kun porasin läpivientjä Cr-luokan kaivon kanteen (katukansi). Taisi olla vähän liian kiire ja katukannen reilu raudoitus. Kovametalli kuppiterä kyllä leikkaa betonirautaa (mitä 60-luvun valuissa ei välttämättä ole ollenkaan), mutta maltilla pitää mennä.

    Kalliita merkkiteriä taitaa olla sen kolme kappaletta, ollut vuosia ja ovat edelleenkin lähes virhettöminä käytössä. Kalliissa merkkiterässä ostat sitten istukan ja kupin ainakin erikseen ja sitten irroitus/vaihtotyökalut, eli siinä mielessä kannattaa pysyä yhdessä ja samassa valmistajassa, jotta terät ja istukat ovat yhteen liitettäviä.

    Mitä käytännön eroa sitten halvassa ja kalliissa terässä on (hintaeron lisäksi)?

    Jos olisin menossa tekemään töitä saareen ja mahdollisesti aggregaatin perään ja poraus pitää onnistua varmasti yhdellä terällä sekä kerralla - ottaisin kalliin merkkiterän mukaan.

    Jos olen lähellä rautakauppaa ja harrastelen jotain sekä porauksen ei tarvitse valmistua ja onnistua yhdellä kertaa sekä heti, voisin harkita halpaa terää.

    Timanttiporaus on hinnallisesti vähän järkevän hintaluokan ulkopuolella. Se on hyödynnettävissä jos vuokraamosta saa ehjän ja toimivan laitteen. Timattiporauksessa pitää aina järjestäin muistaa se, että kone pitää saada luotettavasti pultattua jonnekin kiinni.
     
    #20 salla, 16.4.2020
    Viimeksi muokattu: 16.4.2020
    • Informatiivinen Informatiivinen x 2
    • Tykkään Tykkään x 1

Jaa tämä sivu