Rasvaiset jutut...

Viestiketju:
Rasvaiset jutut...

Kysymällä myyjältä noiden öljyjen saatavuus selviää.
Edelleenkin täällä monesti on niin ettei firman sivuilla ole läheskään kaikkia tuotteita.
 
Kysymällä myyjältä noiden öljyjen saatavuus selviää.
Edelleenkin täällä monesti on niin ettei firman sivuilla ole läheskään kaikkia tuotteita.
Jos se myyjä nyt sattuu yhtään mitään edes tietämään noista viskositeeteista, tai saati muista jutuista ....
Lie vaan 99.99% yleistä, etä tuijottavat vaan sen purnukan kyljessä olevaa ööliluokitusta .....
 
Tuo ISO-VG 46 kertoo viskositeetin (juoksevuuden) pelkästään 40°C lämpötilassa ja se on siis 46 cSt/40°C. Tuo Viskositeetti Indeksi (VI) kertoo kuinka paljon viskositeetti muuttuu lämpötilan vaihtuessa. Se menee takaperin, eli suurempi luku tarkoittaa pienempää muutosta. Tuo ilmoitettu VI vaatimus 250 (joka on kyllä jo kova vaatimus) edellyttää huomattavan hyvää HVLP luokan moniasteöljyä. HVLP öljyn VI raja-arvo on 140. Noille HVLP öljyillä ilmoitetaan viskositeetti myös 0°C ja 46 öljylle vielä -20 °C lämpötilassa. Tuo VI arvon 140 öljy on siis kylmänä jäykempää kuin tuohon vaatimukseksi asetettu VI arvon 250 öljy, eli sen mukaan "juuri perusrajan ylittävä" HVLP öljyn ei ole vielä riittävää.

Tämmöinen vaatimukset täyttävä öljy on näköjään esimerkiksi Total EQUIVIS XV 46, jota en kylläkään tiedä kuka myy.

Kannattaa huomata, että tuon öljyn melkein saman niminen versio Total EQUIVIS ZS 46 on taas "tavallinen" HVLP hydrauliikkaöljy, jossa viskositeetti indeksi on tuo perus 150, sitä kyllä löytyy monesta paikasta. Tuon viskositeetti indeksi 150 ja viskositeetin 46 hydrauliikkaöljyjä, eli tarkemmin "HVLP ISO VG-46" tai vielä tarkemmin "DIN 51524 P3-HVLP-46" öljyjä löytyy kyllä jo hyvin monelta valmistajalta.

En tiedä tuliko yhtään selvemmäksi ;)
Kiitos, tuli paljonkin selvemmäksi.

Öljykauppiaalle laitoin kyselyä menemään, niin saavat rauhassa tutkia.
Hydrauliikkakorjaamolta sattui kanssa kaveri sopivasti soittamaan, ja sekin ihmetteli etteikö siihen 'tavallinen' 46 kuulu..
Joku outous on muutenkin öljysuosituksessa. Ainakaan kovin äkkiä ei löytynyt että juuri 250 olisi jokin raja-arvo tai luokka.
Samanlainen tekniikkaahan tässä koneessa on kuin muissakin metsäkoneissa.
 
Tausta on tämä: Yleisesti hydraulijärjestelmät toimivat viskositeettialueella 13 .. 830 cSt. Tuo 46 öljyn 46 cSt on siis tuossa 40 °C lämpötilassa varsin hyvin alueella. Mutta tuo arvo muuttuu lämpötilan mukaan.

Jos otetaan tavallisempi hyvän luokituksen öljy, eli HLP ISO-VG46, joka on VI arvoltaan 100, niin lämpötila-alue, jossa pysytään tuolla yleisesti sallitulla/suositellulla alueella on -2°C ... 73 °C. Eli tuolla -2°C lämpötilassa viskositeetti on tuo ylärajalla, eli 830 cSt. Tämä siis yleisesti ottaen, eri öljyillä nämä voi vaihdella, mutta pääpiirteissään menee noin.

Eli tuo isompi VI on edellytys, että kylmässä viskositeetti on alueella, millä vehkeet toimii. Tietysti yläraja pitää huomioida myös, mutta Suomessa se ei liene yleensä ongelma, kun voidaan jäähdyttää.

Se miksi tuossa on noinkin suuri VI vaatimus (eli jopa suurempi kuin VHLP perusraja) kuin 250, en tiedä. Enkä myöskään tiedä mikä on vaikka Ponssen 32 Superin tuo VI. Kaipa sen on koneen suunnittelija joskus päättänyt ihan syystä. Tai sitten tehty jonkun öljykauppiaan kanssa hyvä kassakaappisopimus :D
 
Vähän siihen lopputulokseen tulin että teknisten tietojen sivulla oleva vaatimus VI 250 ei voi mitenkään pitää paikkaansa.
Toisessa paikassa kirjaa, eli kohdassa hydrauliöljyn vaihto, mainitaan vain ISO VG46. o_O
VI 250 on kaiketi olemassa, mutta joissain tosi erityisissä sovelluksissa, eikä silloin ole öljy ole VG46.

Suurin lämpökuorma on heti säätötilavuuspumpulla lyhytaikaisten kuormitushuippujen aikana. Jos viskositeetti on riittämätön, vanhenee öljy ennenaikaisesti juuri lämpöhuippujen takia. Pumpun pohjassa on jopa lämpöanturi. Hydrauliöljyn lämpömittarin anturi on tankissa, mutta pumpun anturi näyttäisi menevän hydrauliöljyn paineen varoitusvaloon. Ilmeisesti käytännössä sama asia - kun paine putoaa, lämpö nousee tai päinvastoin. Jos painevalo vilkahtelee, siitä voi käyttäjä päätellä öljyn olevan vaihtokunnossa.
 
Paineen putoaminen voi johtua siitäkin että imusihti syystä tai toisesta tukkeutuu tai öljy niin jähmeetä ettei liiku riittävästi imulinjassa.
Tossa oli maininta totalin equivis zs46, aikas paljon tota öljykappa nokialla myy ja yleisesti totalin öljyä käytetään hitachin kaivinkoneissa.
Mainitaan nyt vielä että kyseinen kauppa on https://hyvamaa.fi/
 
Screenshot_20230228_190321_Chrome.jpg
Screenshot_20230228_190547_Drive.jpg
TERRI 2040 (en tiedä onko hydrauliikka yhtään samanlainen) huolto-ohjeessa on kuvan mukainen suositus.

Tuosta Castrol öljystä en löydä tietoa, mutta tuosta Shellistä löytyy historiatietoa. Tuo on tosin 32 öljy, mutta datan mukaan VI 192 (ohjeessa VI 183). Eli kyllä tuo VI 250 voi olla tehtaan suositus. Se VI 250 oli näköjään useammassa Terrin käyttöohjeessa mainittu.

Mutta sitten huomasin, että tuo VI indeksin mittaus IP226 standardihan määritteleekin muutoksen 40 °C ja 100 °C välillä. Eli se on juuri kuuman pään muutoksen mittaus. Eli isompi numero VI tekee sen, että öljy ei "ohene" niin paljon kuumassa, eli viskositeetin muutos on pienempi. Eli tuo vaatimus/suositus tulee, kuten kirjoitit, tuosta pumppupäästä. Mutta näköjään ainakin tuossa mallissa on tuo pienemmänkin VI arvon öljy listattu käyttökelpoiseksi. Sinänsä isommalla VI arvolla se muutos on samalla pienempi myös kylmässä päässä. Eli auttaa molempiin suuntiin.
 
Takaisin
Ylös