Projekti: SUBURBAN TAKA-AKSELIN PÄIVITYS

jusape

Mr Horsepower
KK Plus ADpack
Eli tälläistä projektia nytten hommana, -95 Suburbaniin levyjarrullinen (-04), lukollinen akseli taakke.
Homma alkoi akselin osittaisella purkamisella, jarruheepelit pois, jotta pääsee paremmin lehtijousen korvia siirtämään.
Eli satulat irti, levyt pois, jarruputket ja käppärivaijerit veke, vetoakselit ulos, sekä jarrukilvet pois...

WP_001544.webp WP_001545.webp WP_001546.webp WP_001547.webp WP_001548.webp WP_001549.webp WP_001550.webp

Sitten vanhojen korvien mukaan linjarit akseliin, jotta uudet tallat saa takaisin oikeaan kulmaan asennettua....

WP_001551.webp WP_001552.webp

Vanhat korvat irti ja akselin putsaus sekä uusien korvien sovitus, vasen ja oikea

WP_001553.webp WP_001554.webp WP_001555.webp WP_001556.webp

Sitten mittaus kohdalleen leveyden puolesta, 20mm kapeammalle per puoli mitä olivat, sekä asennon linjaus ja parilla hepillä kiinni.

WP_001557.webp WP_001558.webp WP_001559.webp WP_001561.webp

Lopullinen hitsaus myöhemmin, kun vanha akseli on vierellä.
Eli vielä varoiksi tehdä lopullinen asennon vertaus kun molemmat on rinnakkain, ei arvaa ennen hitsata, vaikka kuinka on mittaillut ja kattellut
 
Viimeksi muokattu:
Onks tässä tapauksessa syytä olettaa, että kardaanin laippa on samassa kulmassa, kuin vanhassa akselissakin?
 
Siksi lopullisen hitsauksen teenkin vasta kuin vanha akseli on vierellä irtonaisena.
Siis siittä tehdä vielä kulmantarkistus, helpompi katsoa ja mitata sitten kun on irti.
Nyt astekulma pitäis olla sama kuin alkuperäisillä korvakkeilla, nää uudet siis 20mm per puoli kapeemmalla.
 
Hiukkan eteni tänäänkin, päästin öljyt pois paikoillaan olevasta ja irrotin vakaajan sekä käppärivaijerit, samoin hain vetarin stefatkin uudet...

WP_001562.webp WP_001563.webp WP_001564.webp WP_001566.webp

Siinä sitten kun luukku oli auki, rupesin kattoon vielä välityksiä..:paniikki:
Jee.... autossa paikoillaan 12/41 rattaat eli 3.42 irtoperässä 11/42 eli 3.73... Jee, saa ruuvitkin vielä vaihtaa..
Tää perän huohotin on näissä ollut hiukan ongelma, ulkohalk. 6mm lähtö letkulle, reikä n.2.5mm.
Se kun tukkeentuu alkaa lykkään öljyjä käppärikengille, tähän porasin 4mm reiän, pysyy paremmin auki..

WP_001565.webp

Uudessa perässä ei ole myöskään vakaajalle kiinnikkeitä lainkaan, onneksi rungossa olevat korvat on pulteilla kiinni. Taitavat "unohtua" pois vallan...

WP_001567.webp
 
Joops, taas tuli puuhattua ja pilkottua osiin ja osiksi...
Perää sitten aloin irrotteleen jousipakoista, teleskooppi vartinen räikkä kouraan ja väääntelemään..:kahle: ei aukee, pitempää vartta käteen ja hop,
1/12osakierrosta ja PAM, aukes eka...:shokki: :shokki:, ohhoh...

WP_001570 (2).webp WP_001571.webp

Jaahas, tuumasin, että tällästä tänään... :soitto:vauhtikauppaan, ja tiedustelua löytyykös uusia... vastaus oli että "ei hajuakaan äkkiseltään, millaiset siellä on,mut sulla varmaankin on hajua..." , Joo, on jne... kaveri meni hyllyn viereen, katseli että tälläisiä löytyy, ja luetteli mittoja, "-Joo, täsmää", vastasin, "...lähen heti hakeen."
Joten siittä sitten vaan:autoilee:50km vauhtikaupan suuntaan, osat tiskiltä kouraan ja " MORON taas, mä meen takasi pajalle jatkamaan..."
Vajaan 2tunnin päästä oli pajan pöydällä sitten tälläiset...

WP_001572.webp

Joten eikun jatkamaan, siis katkomaan loputkin pultit...
2ekaa oikeenpuolen pultteja, kolmas kuva vasemman puolen saldo.
9/16" pultit oli ohentuneet tuonne 7-9mm paksuuteen...

WP_001574.webp WP_001575.webp WP_001577.webp

No, akseli oli kuiteskin irti, joten rullaati rullaati, kevyesti rullaapi, pois alta vaan...

WP_001573.webp WP_001578.webp WP_001579.webp WP_001580.webp WP_001581.webp

Tälläisessä kupissa ne pultit hautuu, tää siis akselin alapuolella tää lappu...

WP_001583.webp

Sitten se lopullinen kulmantarkistusmittaus, vanhassa pinjoni 12 astetta jousikiinnikkeisiin nähden ylöspäin, tässä vaihturissa nyt 11 astetta tuo kulma..:peukku:
Eli olisi oikeinkin hyvin nyt kohdillaan, jees....

WP_001585.webp

Tuossa huomioitu siis tuleva muutos auton korkeudessa, joka nyt samalla tapahtuupi....
 
Taas tuli puuhasteltua, ensin akselien purku välitysten vaihtoa varten...
Paikalla olleen rattaat pöydällä ja tyhjä banjo

WP_001588.webp WP_001589.webp

Tässä vaihturi purkaantumassa ja ratastila pestynä vanhoista moskista

WP_001590.webp WP_001591.webp

Sitten toisesta palikoita sisuksiin vaihturiin

WP_001592.webp

Tässä tuli taas pikku ero eteen, uusi pinjonin stefa ei sopinutkaan reiästä vaihturin pinjonin laippaan, piti ottaa vanhasta se sitten,
halkaisijassa n. 5mm ero, vasemmalla vanhan akselin, vaihturin oikealla

WP_001593.webp WP_001594.webp WP_001595.webp

Välyksiä piti sitten kanssa hiukan hakea, jäi lautaselle liikaa pyörimissuuntaista klappia,
vaihturin välysprikka oli 6.25mm kun vanhan oli 6.15mm, autto jonkin verran, lisäksi piti tehdä vielä 0,1mm lisäprikka, niin oli hyvä

WP_001596.webp WP_001597.webp

Jousenkorvatkin tuli tinattua kiinni, tosin nekin piti vielä irti käyttää, kun keskinaulan reikä korvissa oli 12mm, piti suurentaa 15mm:riin

WP_001598.webp WP_001599.webp

Tästä sitten huomenna jatkaa, pudottaa akseli pumppukärryille ja koota lopput hilppeet akseliin paikoilleen, jousipakat muokata,
vanhat iskarit kaivaa vielä irti ja sitten pistää roikkumaan paikoilleen
 
Onkos tuo nyt se harvemmin nähty 9,5 lautaspyörällä varustettu 14 pulttinen?
Tuntuu olevan tuosta perästä nimittäin useita versioita ja 10,5 versiota en ole puolikevennettynä tavannut.
 
Kyl tää on joo 9,5 ja kyllä näitä on, käsittääkseni kaikki Suomi-subbarit, pick-up:it eli C ja K sarjan autot, G-sarjasta eli vaneista en nyt sano suuntaan enkä toiseen, asiaa tarkistamati.
 
Ainakin kaikki g30 sarjan vanit 96 eteenpäin on täyskevennettyjä 10,5 sarjalaisia.
Kait suuri osa 2500 sarjasta on 9,5 perillä.
 
Ootkos tavannut mitenkään katsoa tuota pinjonirattaan ja lautaspyörän kosketuspintaa kun noita kasailet? Eli siis "purentaa" säätänyt?
 
Ootkos tavannut mitenkään katsoa tuota pinjonirattaan ja lautaspyörän kosketuspintaa kun noita kasailet? Eli siis "purentaa" säätänyt?

Kyllä, jos uusia laittaa, niin niissä on mukana tarkat ohjeet pinjonin rattaan asennus "syvyydelle" vetoakselilinjasta, ja tän jälkeen haetaan poskilaakereiden välysprikan/prikkojen avulla oikea hammasvälys.

Käytetyissä käytäntö ja kokemus 20v ajalta on osoittanut, jottei juuri tarvitse tehtaan pinjonille asentamia säätöprikkoja mulkkailla, riittää kun poskilaakereiden säädöllä hakee hammasvälyksen oikeaksi,
laakerithan kuluu käytössä ihan aavistuksen, ja hampaat hieroutuu aavistuksen, jolloin välys saattaa olla juuri ja juuri liian suuri lautasen pyörimissuunnassa
 
Tänpäivän puuhastelut, jousen kiinnityslappuihin porasin 6,5mm reiät,
jotta vedellä olisi edes teoreettinen mahdollisuus päästä pois tuosta "haudontakupista"

WP_001600.webp

Jousipakan purkua, ja toisessa "ylimääräisiä" osia, kuormalehdelle on kyllä hiukan käyttöä

WP_001601.webp WP_001605.webp

Jousipakkaa kasaan, ylimmäisenä katkaistun "kuormalehden" pätkä, jottei pakka turhan paljoa ohenisi, ja pultit sojottaisi akselin alapuolella pitkällä..

WP_001606.webp WP_001607.webp

Sitten akseli pumppukärryille ja sitä kasaamaan...

WP_001608.webp WP_001609.webp

Jarrulevyt kaipas kanssa hiukan huomiota osakseen, sorviin pyörimään ja rällään 125mm teräsharjalaikka, sillä tahkoomaan, ja 120pin paperilla kans hiukan
Tälläsiä niistä tuli....

WP_001613.webp WP_001615.webp WP_001616.webp WP_001612.webp

Sitten levyt ja satulat, käppärivaijerit, jarruputket paikoilleen, niin alkaa olla paikoilleen laitettavissa...

WP_001617.webp WP_001619.webp

Vanhat iskarit jäi vielä tänään irrottelemati, joten akselia en vielä roikkumaankaan sitten laittanut, onhan päivä vielä huomennakin.......
 
Päästä rummuista eroon, ja samalla saa takarenkaita vähän ulospäin.
Etuakselin raideleveys isompi mitä takana, tää akseli n. 6,5cm leveempi kuin vanha rumpujarrullinen.

Jotain tänsuuntaista ajatusta takana.....
 
Noi takalevyjarrut vaatii sitten aika tiuhaa voitelua toimiakseen.Uudemmissa gm tuotteissa huomannut asian.Karkeasti vertaillen rumpujarrut puhalletaan ja säädetään huollon yhteydessä ja levyjarrullisissa lämmitellään pilleillä tapit liikkeelle vaikka ne edellisessä huollossa olikin rasvattu.
 
Taas tuli jotain tehtyä, lieniskös aika siirtyä jo ottaan :olutta: ja :huikat: ??
Vasen iskari paikoillaan...

WP_001620.webp

Sitten oikean kimppuun, no eikös :kiroaa: alkanu mutteri pyöriin mukana, sellainen peltiklipsu kiinnikkeinen, tuolla saamarin kolossa...

WP_001621.webp WP_001622.webp WP_001626.webp

Kaverilla piti käydä sitten, hakee lainaan lääke tuohon pulttiin, aukeshan sekin sillä...

WP_001627.webp WP_001628.webp siis tälläinen.. WP_001633.webp

Pitihän sinne tehdä sitten uusi kiinnike, kun irtomuttereita tonne paha saada...

WP_001623.webp WP_001624.webp

Vakaajan korvakkeet rungosta sai kyytiä....

WP_001625.webp

Sitten pääsikin jo akselii sovittaan paikoilleen, kohilleen kun sai tuupattua, ni ei tarvinnut kuin nostaa ylös, kaikki osu kohdalleen just eikä melkein,
ei tarvinnu pakkoja väännellä tms muutakaan, oli kuin tehty tuohon kohtaan. Joten pultit kiinni vaan ja siellä se nyt on...

WP_001629.webp WP_001630.webp WP_001631.webp WP_001632.webp

Huomenna taas jatkaa, ilmata jarrut, rakentaa käppärivaijereille runkokorvake, rakentaa "välivaijeri" käytölle, pyöriä paikoilleen, jne...
Saas nähdä sitten, paljonko korkeus autolla muuttuikaan, näkee kun pyörilleen saapi...
 
hyvä ois jotain ruosteenestoa laittaa nyt tuonne runkoon.. massaa tms.. näkyy sen verta olevan jo ruskeena.. vai onko vaan savea..
 
Kyllä sinne sitä muutama purkki tässä lopuksi ruuttaillaankin. Ei vielä viitti kun on muutoin kesken.....
 
Oman pletukan runkoon ruiskutin syksyllä terva/pellavaöljy/ferrex,aktivoitulyijymönjä seosta.
Nätti punaruskea pinta joka kuivahti muutamassa viikossa kosketuskuivaksi.ainakin erilaisia lahosuoja-agentteja em sotkussa on aika paljon.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös