Porakaivosta vesi paljuun

Viestiketju:
Porakaivosta vesi paljuun

jukka69

Kansalainen
Mulla olis joutilas porakaivo pihassa ja sen viereen ajattelin laittaa paljun nyt kesällä. Palju olis oltava myös talvella käytössä. Porakaivo on betonisten renkaiden sisällä ja reikä lähtee jostain 2 m syvyydestä maan pinnalta mitattuna. Siellä betonirenkaiden sisällä on patteri talviaikaan koska nykyään sitä käytetään ns. jakokaivona sisarusten mökeille. Mites sieltä olis paras ottaa vesi käyttöön paljua varten kesä/talvi niin että ei tarttis avata mitään betonikansia lainkaan? Sähköä olis saatavilla paitsi siellä kaivossa niin ihan siinä 5 m päässä yhdessä kylmässä rakennuksessa. Porakaivo on siis käyttämätön ja se on n. 100 m syvä.

Pumppu kaivoon, sulku kaivoon kannen alle ja varsi kannesta tai kyljestä läpi. Letku tai muoviputki sululta kaivon ulkopuolelle.

Uppopumppu pitäis porakaivossa olla. Toimiskohan joku 3mm reikä messinkiyhteessä siinä uppopumpun nousuputkessa, vaikka 2m maanpinnan alapuolella. Uppopumpussa kyllä riittää tuotto. Eli laskis itsekseen putken tyhjäksi.

Itse laittaisin PEM-putken nousemaan uppopumpulta ja pari metriä maanpinnan alapuolelle messinkisen jatkon, johon poraisin kyljestä läpi 3mm reiän. PEM-putken vetää sitten läpi betonirenkaasta kaivonkannen alapuolelta ja vaikka sakaraliitin puutarhaletkulle.

Viimeksi muokattu:
Uppopumppu pitäis porakaivossa olla. Toimiskohan joku 3mm reikä messinkiyhteessä siinä uppopumpun nousuputkessa, vaikka 2m maanpinnan alapuolella. Uppopumpussa kyllä riittää tuotto. Eli laskis itsekseen putken tyhjäksi.

Itse laittaisin PEM-putken nousemaan uppopumpulta ja pari metriä maanpinnan alapuolelle messinkisen jatkon, johon poraisin kyljestä läpi 3mm reiän. PEM-putken vetää sitten läpi betonirenkaasta kaivonkannen alapuolelta ja vaikka sakaraliitin puutarhaletkulle.
Ei kai uppopumpun putkea kannata katkoa? Poraa vaan sen reiän?

Toimiskohan joku 3mm reikä messinkiyhteessä siinä uppopumpun nousuputkessa
Mä olen kahdesta auton takavalosta poistanut vedet poraamalla millin reiän. Meni vain joitakin sekunteja, kun vettä poistui desilitran verran. Ihan pieni reikä voi tietysti tukkeutua, mutta sitä vain, että 3 mm:n reikää isompaa ei ainakaan ole tarvetta tehdä, jos pumppu ei itse päästä vettä takaisin kaivoon.

Ensin kannattaa nyt katsoa se veden laatu. Monesti ne kaivot on hylätty erinäisistä syistä. Yksi yleisin syy on rautapitoisuus joka taas värjää ja toinen mangaani joka laittaa veden haisemaan aika tunkkaiselta lämmitettäessä.

Sitten on se että riittääkö kaivossa vesi. Se tuollainen 1,5-2m3 vettä voi olla yllättävän tuskallinen määrä pitkään käyttämättä olleelle kaivolle.

Ensin kannattaa nyt katsoa se veden laatu. Monesti ne kaivot on hylätty erinäisistä syistä. Yksi yleisin syy on rautapitoisuus joka taas värjää ja toinen mangaani joka laittaa veden haisemaan aika tunkkaiselta lämmitettäessä.
Sitten on se että riittääkö kaivossa vesi. Se tuollainen 1,5-2m3 vettä voi olla yllättävän tuskallinen määrä pitkään käyttämättä olleelle kaivolle.
Tapausta en tiedä, mutta eiköhän useimmiten porakaivon hylkäämisen syy, ole alueelle tullut kunnallistekniikka, mihin on käytännössä pakko liittyä ja oman kaivon käyttö talousvetenä yleensä kielletään liittyessä

Olen itse tuon kaivon porauttanut joskus 15-20 v sitten ja se oli käytössä meillä joitain vuosia. Tuollapäin on suola eli kloridi kiusana ja hiukan mangaania ja rautaakin mutta niitä ei haitaksi asti. Tehtiin uusi porakaivo 30 m päähän parempaan paikkaan mutta samaa suolaa sielläkin. No nyt siellä reiässä sitten käänteisosmoosit yms. suodattamassa ja vesi on todella hyvää. Kalliiksi tuli mutta mitäs siitä. Tuossa vanhassa kaivossa vettä on koko ajan ollut pari metriä reiän päästä eli aikas täysi on ja tuotto oli poratessa vähintäänkin riittävä.

Tapausta en tiedä, mutta eiköhän useimmiten porakaivon hylkäämisen syy, ole alueelle tullut kunnallistekniikka, mihin on käytännössä pakko liittyä ja oman kaivon käyttö talousvetenä yleensä kielletään liittyessä
Juu ei ole kunnallistekniikkaa eikä kyllä mun elinaikana taida tullakaan. Tuossa jo aiemmin vastailinkin tämän kaivoreiän tarinasta.

Vesi valuu putkista useimpien uppopumppujen läpi sujuvasti takaisin kaivoon pumpun sammuessa. Jos jättää letkun pään paljuun ja sammuttaa pumpun, lappoaa pumpun letku paljun tyhjäksi. Nimimerkillä kokemusta on. :facepalm:

Viimeksi muokattu:
Vesi valuu putkista useimpien uppopumppujen läpi sujuvasti takaisin kaivoon pumpun sammuessa. Jos jättää letkun pään altaaseen ja sammuttaa pumpun, lappoaa pumpun letku paljun tyhjäksi. Nimimerkillä kokemusta on. :facepalm:
Porakaivopumpuista ei ole kokemusta, mutta noissa halpis uppopumpuissa ei yleensä ainakaan ole pohjaventtiiliä.

Tiedän tapauksen, että näin keväällä laskivat vesille ison puuveneen ja se luonnollisesti vuosi. Uppopumpun laittoivat varmuudeksi, jos oman pilssipumpun teho ei riittäisi. Poistoletkun pään vaan olivat laittaneet veden pinnan alapuolelle ja pumppuun tuli vika tai sulake paloi, niin koko vene upposi lapolla.

Vesi valuu putkista useimpien uppopumppujen läpi sujuvasti takaisin kaivoon pumpun sammuessa. Jos jättää letkun pään paljuun ja sammuttaa pumpun, lappoaa pumpun letku paljun tyhjäksi. Nimimerkillä kokemusta on. :facepalm:
Ok. Kiitos vinkistä. Täytyy tutkia. Just toi letkun/putken tyhjeneminen talvella tässä aika oleellista.

Täytyy tutkia. Just toi letkun/putken tyhjeneminen talvella tässä aika oleellista.
Putki kiertämään tarpeeksi korkealta että alkupää valuu kaivoon takasin ja loppupää valuu sinne paljuun.
Kun kuitenkin putkeen voi pakkasilla helposti alkaa kertymään jäätä, putkeen/letkuun maanpinnan yläpuolisille osille sulanapitokaapeli...

Takaisin