Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Planar/ Binar- Venäjän Webasto

Viestiketju osiossa 'Sähkö ja elektroniikka' , aloittaja LPR, 4.8.2016.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 683
    Saadut tykkäykset:
    983
    Markkinolle on ilmaantunut itänaapurista kohtuuhintainen kilpailija perinteisille lämppäreiĺle. Liekö kellään mitään perskohtaista kokemusta moisista? Itse olen vaan alkanut kypsyä tuohon veneen petrooli Wallakseen ja harkinnut vaihtoehtoja. Investointi olisi ajankohtainen talven aikana. Ihan ilmapuhallinta tarvitsisin, mutta näyttää noita olevan vesikiertoisiakin. Hinta on ainakin alueella ja muilla foorumeilla ei ihan täystyrmäystä ole tullut.
     
  2. Teplostar

    Teplostar Tulokas

    Liittynyt:
    5.8.2016
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Planaria on myyty Suomeen jo vuodesta 2012, pahaa sanottavaa ei tunnu löytyvän. Vuosittain näitä myydään maailmalle n. 100 000 kpl joten laadun pitää olla kohdillaan. Itse voin Teplostarin Samaran tehtaalla vierailleena vahvistaa että laadunvarmistukseen käytetään aikaa, jokainen komponentti käy läpi ensin erillisen testin, lopuksi testipenkissä ajetaan n. 20 min. testisimulaatio ennen pakkausta. Työntekijät laaduntarkkailussa pelkästään naisia, ovat kuulemma tarkempia. Hinnat on nyt tietenkin todella halpoja-pudonneet aiemmista johtuen ihan valuuttakursseista, työkustannukset on nyt jo halvempia kuin Aasiassa. Hintaa tosin voi nostaa kriittisten osien hankinta ulkomailta, esim. Boschin pumppu Binarissa, Kyoceran hehkutulpat, Thomas Magneten polttoainepumput ja Tycon liittimet. Kuten sanoin Planaria on etenkin veneisiin myyty Suomessa jo kauan ja menestyksekkäästi, seuraavaksi tulee autojen vuoro ja lähinnä 5 kW Binar 5S on se malli jota länteen myydään. Tuotteet kannattaa ostaa virallisten kanavien kautta niin huolto ja takuut (2 v.) pelaa. Virallisissa vientimalleissa on CE ja E2 merkinnät jotka puuttuu harmaatuontimalleista. Lopuksi huomautan (ennenkuin joku jo kommentoi) että en ole ihan puolueeton keskustelija koska olen laitteiden maahantuoja-tukkuumyyjän roolissa, mielelläni annan kuitenkin lisätietoa kaikille laitteista kiinnostuneille. Tietoa löytyy myös netistä WWW.TEPLOSTAR.FI
     
  3. Ukkev

    Ukkev Kansalainen

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    47
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen kaksi noita 5kw dieselmalleja asentanut. Toisen omaan Valtraan ja toisen kaverille. Oma ollut paikoillaan n. 1.5v. Lohkolämppäriä en ole senkoommin käyttänyt. Yhtään toimintahäiriötä ei ole tähänmennessä ollut.
    Paketti on osiltaan kattava, kaupasta ei tarvinut lisää osia hakea. Työnjälki muuten laadukasta mutta tästä kaverille asennetusta oli unohtunut yhteen kiinnitysreikään tehdä kierteet. Sähkökytkennät helppoja ja johtosarja valmis ja sitä ei voi kytkeä väärin.
    Ainoat miinukset tulee ohjelmointikellosta; sen symboolit on 7segmenttinäytöllä muodostettuja kuvioita. Niitä ei tosin tarvitse kuin tilanteissa joissa virta kellolle on katkennut. Kun ajan ym. on saanut asetettua on kellon käyttö hyvin samantapaista kuin Eberin tai Webaston viikkokellon käyttö. Toinen pieni miinus tulee kellon käyntitarkkuudesta. Sille annetaan korjausluku senmukaan edistääkö vai jättääkö kello. Vaatii hiuka hakemista että saa kohdalleen.
    5kw teho on traktorin neloskoneellekin vähän mutta sehän ei ole Binarin vika. Tehokkaampi malli hyppää sitten jo 14kw.
    Semmoinen odottaa asennusta motoon. :)

    Sinne Samaraan voisikin laittaa viestiä että tekisivät tuohon väliin yhden mallin?

    Lopuksi huomautan että minä olen puolueeton keskustelija. Kyllästynyt saksalaisten lämmittimien varaosien hinnoitteluun ym. Hyvä että vaihtoehtoja ja kilpailua tulee.
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    42 432
    Saadut tykkäykset:
    2 746
    Joo noi weba/eber varaosahinnat on aivan käsittämättömiä, ainakin weban puolella ... Joskus laskin varaosahinnoilla pelkän laitteen hintaa niistä itse koottuna, niin oli koko laitteeseen tarvittavien osien hinta oli jotain 5-6000€ , kun pelkän laitteen sai kellolla ja johtosarjalla varustettuna, kaupasta uuden luokkaan 850-900€
     
  5. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 519
    Saadut tykkäykset:
    308
    Nuo on ihan hyviä lämmittimiä mitä velivenäläisten kanssa olen aikoinaan asiasta porissut kun eivät ole niin tarkkoja tuolle polttoaineen laadulle. Siperiassa toimintavarmuus on kohtuullisen hyvä sanoivat ja Venäjältä Binar 5:n saa vajaaseen 300 euroon gsm-ohjauksella sillä C E-tarralla varustettuna. Vielä jos useamman ottaa saa määräalennuksia. En ymmärrä mikä ihmeen Suomilisä taas on sitten tullut kun Suomessa sama paketti maksaa 790 euroa ja gsm-ohjauksesta pitää vähän vielä lisää maksaa?
     
  6. Teplostar

    Teplostar Tulokas

    Liittynyt:
    5.8.2016
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Asiallisia kommentteja, joihin tuoreeltaan pari vastausta.
    "Ukkev" mainitsi ajastimesta joka oli tosiaankin vähän karsittu perusversio aiemmissa 5D- ja 5B- malleissa, uudessa 5S mallissa on jo parempi, viidellä napilla toimiva kehittyneempi versio josta löytyy tarkat tiedot:
    http://www.teplostar.fi/wp-content/uploads/2016/05/5S-ajastin-FIN.pdf
    Edelleenkään ei ole esim. värinäyttöä tai graafisia hienouksia, tähän on yksi selitys-ääripakkasessa ne käyvät jähmeän hitaiksi ja vaikeuttavat käyttöä.
    Välimallia Binaariin vielä kaivataan-se on fakta, pienikokoinen ja hiljainen . 8-10 kW malli-siitä on jo keskusteltukin.
    "Puuha" kertoi korkeista hinnoista Suomessa-halvoista Venäjällä, ihan faktatietona esim. tämänpäivän hintatarjous venäjällä Binar 5S-mallille on 25 500 rub/354 eur ilman gsm-ohjausta, gsm ohjauksen hinta 8600 rub/119 eur. Täytyy muistaa ja huomioida, venäjän mallissa on todellakin eroa komponenteissa, mm. Boschin pumpun tilalla voi olla venäläinen Advers, myöskään E2 ja CE merkintää ei ole kuin modeemissa-ei itse laitteessa. Takuut Suomessa 2 vuotta (Ruotsiin annetaan jo 3 vuotta), Venäjällä vuosi. Suomen päivän hinnat, joissa on siis jo mukana tullimaksut, ALV:t ja toimituskulut näille: Binar 5S - 670 eur, GSM-modeemi 120 eur.
    Matkailijatuontia en suosittele jo siitäkin syystä että eu:n ulkopuolelta saa tuoda max 300 eur arvoisen tuotteen tullitta ja verotta, ainoa vaihtoehto mennä autolla ja asennuttaa rajan takana-silloin voi säästöä vähän tulla, mutta takuut ja huolto pitää sitten hoitaa sieltä kautta.
    Onhan hinnat reilusti saksalaismerkkien alle näinkin, esim. yksin GSM-modeemi Webastolla luokkaa 365-385 eur, laitteissa myös isot erot.
     
  7. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 519
    Saadut tykkäykset:
    308
    Pahoittelut kun en tämän päivän ruplan kurssia suhteessa euroon käynyt tarkistamassa. Vain sen euromäärän jonka yksittäisestä laitteista pyydettiin muuan vuosi sitten ja mitä se täällä Suomessa maksoi.

    Tästä kurssista huolimatta näköjään karvan yli 300 euroon saisi bineraita siis venäjältä isomman pömpsin gsm-ohjauksella. Tosin eipä nuita Venäjältä tarvitse välttämättä hankkia, niitä kun on Balttianmaissa ollut jo kauan myynissä.

    En vain näe siinä mitään järkeä että maksaisin suomalaiselle siitä hyvästä että voi häneltä hakea tuotteen jonka voin tilata itselle suoraan maksaen verot itse tai jättää ne suorittamatta halutessani. Saadut edut ovat nykypäivänä jälkimarkkinoinnin osalta suomessa niin huonontuneet.
     
  8. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 421
    Saadut tykkäykset:
    656
  9. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    13 373
    Saadut tykkäykset:
    1 950
    No kai sillä aikansa löpöö polttaa ja lopuksi venensä...
     
  10. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 519
    Saadut tykkäykset:
    308
    Mikä Wallaksessa vikana? Ylensä riittää kun vaihtaa polttimoon uuden lasikuitumaton nuohouksen yhteydessä, vaihtaa lunkan tiivisteet ja polttoainesuodattimen säiliöön. Tekee ihan itsekkin mutta jos isompaa vikaa niin sittenpä huoltoon. Polttoaineestahan nämä on vähän ronkeleita nesteen pö on parasta tai sitten wallaksen vasittu aine.

    Mitä tuohon fööniin tulee niin onhan nuo omanlaisia kamppeita. Toisilla toimii hyvinkin mutta toisilla ei päivääkään kunnolla. Karavaanareilla on näitä kiinalaisia föönejä asuntoautoissa ollut ja heillä on ainakin suurimmalla osalla toimineet kohtuudella.
     
  11. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 421
    Saadut tykkäykset:
    656
    Koittaa startata, sauhuttaa, ja sitten sammuu. Kuulemma huoltosarja 40€ ja sellaisen pisti tilaukseen. Tais olla valopetrooli malli.

    Paatissahan aina on kosteutta ja kovempi röykytys, kuin autossa. Enpä tiedä, tilaisko vaiko eikö? Ja lasien huurteenpoistoon olis kyllä oiva apu.
     
  12. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 519
    Saadut tykkäykset:
    308
    No siellähän sitten semmonen yleinen vuosihuolto jätetty tekemäti. Ensimmäisenä lähtisin katsomaan putket niin tulo kuin pakoputken. Tuloputkessa joskus tahtoo elukat tehdä vähän pesää ja näin sitten laite ei saa ilmaa. Sitten tuleekin vaihtoehdoksi tuo polttimen lasikuitumaton loppuunpalaminen. Jos on ollut pikään putsaamatta voi olla ettei palopäätä saa ehjänä irti että pääsee pohjaa putsaamaan.

    Niin paattiin tuota fööniä? Kyllä kai se siellä menee. Asuntoautoissahan puhaltimet on päällä yleensä parkissa joten lämpöisenä se ei joudu mihinkään tärinän altistamaksi. Tosin tuskin nuo nyt tärinästä mutta kosteus voi olla toinen asia.
     
  13. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 683
    Saadut tykkäykset:
    983
    Kannattaa aika-ajoin käyttää Wallasta isopropanolilla puoli tuntia. Itse käytän syksyisin huollon yhteyessä, ettei valopetrooli jäädy parafiiniksi tukkimaan paikkoja. Hyvin on keväisin lähtenyt käyntiin. Perus Wallaksen lämmitintä ongelmallisempi on tuo 800 sarjan liesi. Siinä jälkipuhallus on liian lyhyt. Jos oln liesi sammutettu ja pitäisi käynnistää uudestaan, niin eipä lähdekään, ennen kuin on jäähtynyt kunnolla. Jälkipuhallus jos olisi pitempi, se jäähdyttäisi polttimen kunnolla ja liesi käynnistyisi heti uudelleen. Kaikkein epämiellyttävin ominaisuus Wallaksessa on polttoaineen paluupiiri. Tankki on oltava lämmittimen/lieden alapuolella, että paluu toimii vapaavirtauksella, ja se sanelee yleensä tankin veneen sisätiloihin. Ei oikein kiinnosta pitää tuollaista heppoista muovikannua sisätiloissa.
     
  14. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 519
    Saadut tykkäykset:
    308
    Nesteen talvi pö ja arktinen diesel on sitä parasta Wallakselle. Tosin pötä ei viitsi oikein käsitellä missään veneessä mutta mökkilämmittimessä menee ihan hyvin aiheuttamatta hajuhaittoja. Tuo valopetrooli on kyllä vähän kinkkistä talvella.
     
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 421
    Saadut tykkäykset:
    656
    Minä en näistä lämmittimistä ja niiden polttoaineista oikein tiedä. Käykö lämmitin sekä dieselillä että valopetrolilla, eli ei ole mitää teknisiä eroavaisuuksia?
    Tämä kaverin laite ei ole ollut hänellä käytössä, saanut jostain halvalla. Pitääkin kysäistä, millaisessa lämpötilassa laitetta testaillut. Huviveneissä harvoin kovilla pakkasilla tulee lämmitintä käytettyä.
     
  16. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 683
    Saadut tykkäykset:
    983
    Uudemmat diesel-Wallakset käy molemmilla. Niissä puhdistuskäyttö valopetroolilla väilillä on hyväksi. Vanhempiin 1300-1800-2400 Wallaksiin vain ja ainoastaan puhdas valopetrooli, missä on Wallas-hyväksyntä. Niihin puhdistuskäyttö kerran-pari vuoteen 100% isopropanolilla. Esim. Crystal bensiinin jäänesto on isopropanolia ja Wallakselta saa myös isopropanolia tilattua. Etanolia sisältävää jäänestoa ei saa käyttää.
     
  17. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 683
    Saadut tykkäykset:
    983
    Pätee diesel-Wallaksiin, joita on ehkä arviolta 10% veneiden Wallaksista. Suurin osa on noita jo 70-luvulta periytyviä valopetroolilämmittimiä, mihin diesel ei käy.
     
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 683
    Saadut tykkäykset:
    983
    Kannattaa syksyllä viimeiseksi tehdä isopropanolipuhdistus, niin talvella seisoessaan se petrooli ei parafinoidu pumppuun, suuttimeen tai huopaan. Syksyllä myös tankki tyhjäksi ja keväällä tuoreet liemet tankkiin. Näillä pienillä huoltotöillä välttyy kesällä inhottavilta yöheräämisiltä kun on kylmä.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  19. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    16 388
    Saadut tykkäykset:
    2 505
    Tuo on aika pitkälti Webaston kopio. Mulla vastaava webasto tallilämmittimenä. Sekin aika tarkka, että on notkeata löpöä. En ole paljoa tänä talvena käyttänyt, mutta eilen meni ensimmäisesä käynnistyksessä häiriöön, vaikka oli edellisenä iltana käynyt täydellä teholla 5 tuntia putkeen.
     
  20. Mikael

    Mikael Ken sent me
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    2 437
    Saadut tykkäykset:
    574

Jaa tämä sivu