Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Pihakonepähkäilyä

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja Joniteehoo, 4.1.2020.

  1. Joniteehoo

    Joniteehoo Kansalainen

    Liittynyt:
    3.1.2020
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    169
    Huomenta vaan palstalle. Pahoittelen jo alkuun pitkää sepostusta.

    Otsikolla löytyykin jotain pientä Härvelit-palstalta, mutta työnnetääs ihan piruuttaan jorinoita tännekin.

    Niin monta vuotta on touhuttu enon kuuskytlukulaisen leasing-nuhvin kanssa niska solmussa että välillä voisi ajaa eteenpäinkin hommia tehdessä. Iso kiitos kuitenkin että on ollut siihen mahdollisuus ja aina on kone joutanut tarvittaessa, jos tätä palstaa selailee.

    Valmiita rakvaattoreitahan saa ihan parilla tonnilla, niinkuin joku jo ehti tokaisemaan kun ääneen pohdin tätä. Mutta se ei ole nyt se juttu, niinkuin monelle muullekkin palstalla, se tallissa puuhastelu on loistavaa terapiaa arkeen. Linkku se pitää olla, ja samalla tästä tulee omanlaisensa opintomatka rakentamisen osalta.

    Haaveilu omasta pihataistelu-koneesta on nyt nostanut niin pahasti rumaa naamaansa esille että pakko jotain alkaa pohtimaan. Eikä palstan selailu ainakaan helpota sitä yhtään. Paksumman metallin kanssa on jäänyt kokemukset aika vähille, hitsikone ja laikka nyt pysyy jotenkin hanskassa.

    Akselistot 720 4wd Datsunista, koska sellaiset nyt sattuu löytymään, vanha etuakseli pitäisi tusata jäykäksi ja kelluvaksi koneen takapäähän. Kopillinen koska alan olla hiukan jo mukavuudenhaluinen. Hydraulivedolla, joko kardaanin kautta molemmille murikoille tai omat pumput kumpaakin päähän, molemmissa varmaan omat hyvät/huonot puolensa. Tälle täytyy etsiä jokin simppeli vähäsähköinen voimanpesä. Koneen mitat huomioiden ei tartte olla mikään kolmipyttynen kuitenkaan.

    Mittoja ja mallia tuli kopioitua härskisti kiinalaisesta ZL08 koneesta, ei ne luulisi hirveästi pieleen menevän toimivuuden osalta. Uutta opittavaa tuli ihan jo Desingspark Mechanical ohjelman kohdalla kun tarvitsen kuvat levyleikkurille. Eilen yllätin jopa itseni kun sain (mielestäni) mallinnettua mitat takapäälle. Peruskehto levykamasta, 10mm paksuudella luulisi toimivan, profiilia ja kulmarautaa sitten lisäksi tarpeen mukaan.

    Keskitapeiksi ajattelin ihan noita IKH:nkin myymiä 40mm kuormaajan tappeja pronssiholkeilla, ainakin sen mukaan mitoittelin jo reijät levyyn. Koneen mitat varmistuvat tekemisen ohessa lopullisesti, alustavasti olen nyt pitänyt tuota 2m napojen välillä. Periä ei kavenneta koska en näe sille tarvetta, renkaiksi jotkin passelit maasturi/karkeapintaiset. Leveyttä voi varmasti sitten hiukan pelata vanteiden offsetillä. Projektin eteneminen on mitä todennäköisemmin verkkaista, muitakin hommia on ja töissäkin pitää käydä, kiitos Veikkaus.

    Muutama kuvatus, kaikki vinkit ja ideoiden kyseenalaistaminen otetaan vastaan. Paitsi se että pitäisi ostaa valmis kone. Tämä tehdään ihan vaan vaikka kiusallaan. 661a.jpg xzl08f-wheel-loaders.jpg.pagespeed.ic.efzHkF96sC.jpg capture_014_03012020_193304.jpg capture_012_03012020_193209.jpg IMG_20191231_120718.jpg
     
    #1 Joniteehoo, 4.1.2020
    Viimeksi muokattu: 4.1.2020
    • Tykkään Tykkään x 12
  2. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 683
    Saadut tykkäykset:
    839
    Tervetuloa porukkaan. Mielenkiintoista seurattavaa tulossa.:)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 11
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    24 079
    Saadut tykkäykset:
    4 359
    Tervetuloa myös. Viiden pisteen aloitus.:peukku:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 6
  4. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    7 381
    Saadut tykkäykset:
    690
    Noissa IKH:n tapeissa on sitten välillä vähän heittoa vahvuuksissa että kannattaa ottaa tönäri mukaan kun niitä ostelee jos tarttee tarkempaan paikkaan niitä. Toinen vaihtoehto on tehdä vaikkapa hydraulisylinterin varresta.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  5. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    15 379
    Saadut tykkäykset:
    2 345
    Pisti silmään heti toi että hydellä veto molemmille perille erikseen. Varmasti helpottaa rakentamista ja kääntönivelöintiä melkoisesti, koska keskikardaani jää pois. Tälleen olen joskus itekin asiaa funtsinu, koska ei nuo hydemoottorit nyt niin hirveen hintavia ole.
     
  6. Joniteehoo

    Joniteehoo Kansalainen

    Liittynyt:
    3.1.2020
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    169
    Kiitoksia, älkää ny henkeä pidätelkö tämän homman kohdalla. Kiitos infosta tappien suhteen. No pronssiholkeille piirsin 43,5mm kolot, yhtään en tiedä mikä on tommosen levyleikkurin tarkkuus. Ei tällä nyt kuuhun ole tarvetta mennä, mutta ei nyt ihan holokaan tarttis liitoksiltaan olla. Tässä pyhien aikana oli tarkoitus piirtää eturunko valmiiksi. Kuvathan on vaan suuntaa-antavia, sävelletään tekemisen ohella. Levy onneksi tottelee hitsiä ja vinkua.
     
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 025
    Saadut tykkäykset:
    1 521
    Jos molemmille perille tulee omat moottorit, pitää olla jollain virtauksensäätöventtiileillä tms. kytkettävä lukko. Muuten kaikki öljy karkaa luistavalle akselille ja lumitöissä ollaan jumissa koko ajan.
     
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 025
    Saadut tykkäykset:
    1 521
    Jos kantavuus piisaa, niin jätä akseli ohjaavaksi ja laita hydrauliohjauksella eteen. Uskomattoman ketterä on linkkukone ohjaavalla akselilla. Lisäksi voi ajaa linkussa suoraan, esim. tasoitushommissa joskus kätevä, tai talvella vallin kaadossa. Kaverilla oli moinen keksintö muinoin, mutta paljon suurempi, ihan tehdastekoinen eli Vammas Magnum.
     
  9. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    908
    Saadut tykkäykset:
    97
    Sarjaan vaan ne motoorit. Ja tietenkin mitoituksessa pitää huomioida se.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 025
    Saadut tykkäykset:
    1 521
    Kestääkö normaalin halpis geroottorin ulkovaippa sarjakytkennän?
     
  11. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    908
    Saadut tykkäykset:
    97
    Miksei, kunhan on huuhtelu/ohivuotolinjalla oleva malli. Ehjässä moottorissa paine ei vaikuta ulkokuoreen.
     
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 025
    Saadut tykkäykset:
    1 521
    Mikäs moottorityyppi se sitten oli, mitä ei voi sarjakytkeä?
     
  13. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    20 497
    Saadut tykkäykset:
    3 194
    Tämä nyt on henkilökohtainen mielipide, mutta laittaisin etuvetoisen auton tekniikan ja ihan mekaanisen vedon. Paras löytö olisi DSL moottori automaattivaihteistolla. Siitä hitsaa tasauspyörästön jumiin (koska keskitasauspyörästöä ei tarvitse). Tekniikkapaketin oikean puolen vetoakselista veto taka-akselille ja vasemmanpuoleisesta veto etuakselille. Olisi voimansiirron välityksetkin melkolailla kohdallaan. Pakki tosin jää helposti hitaaksi kaikissa mekaanisissa ratkaisuissa.
     
  14. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    908
    Saadut tykkäykset:
    97
    Ilman vuotolinjaa ei noitakaan kannata sarjoittaa. Joitakin hammaspyörämoottoreita on myös tullut vastaan jossa on vuotolinjasta huolimatta kielletty vastapaineet, lieneekö sitten virhe valmistajan tiedoissa mutta oudolta vaikutti.

    Moottorit joissa on pyörimissuunta määritelty on lähtökohtaisesti oltava vapaaseen paluuseen.
     
  15. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    908
    Saadut tykkäykset:
    97
    Muuten hyvä mutta pakki tulee olemaan hidas, todella hidas...
     
  16. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 025
    Saadut tykkäykset:
    1 521
    Hyvin samoilla linjoilla. Ja itse en varmaan edes tekisi linkkurunkoista, vaan ohjaavalla etu- ja taka-akselilla Kramer-Allradin tapaan. Yhtä ketterä ja hyvin yksinkertainen rakenne.
     
  17. Joniteehoo

    Joniteehoo Kansalainen

    Liittynyt:
    3.1.2020
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    169
    Kiitos ideoista, tuo dsl ja tomaatti on ollut jo tovin etsinnässä, mutta mistään kovin kaukaa en viitsi sellaista lähteä hakemaan. Alunperin oli ajatus tuohon pakettiin hyödyntää autosta tuo koko etupään osa, paitsi puimurimallina. Olisi ollut valmis paikka jakolaatikolle ja moottorille, ohjauspuoli valmiina jne.

    No suunnitelmat muuttuu ja sitä rataa. Ohjaavat akselistot ei nyt oikein kuulosta yksinkertaiselta ainakaan omaan toteutusmaailmaan. Ketterä moinen on kyllä, hiukan on tullut moisilla olevaa Casen myyränkarkoitinta ajeltua. Valitettavasti runkomalli on lyöty lukkoon, linkulla mennään jos hommaan aletaan.

    Tuohon molemmille omat hydemoottorit-hommaan täytyy koittaa perehtyä, asiat varmaan hiukan selkenee suositeltavan rakenteen osalta jahka perusrunko alkaa saamaan käsinkosketeltavaa muotoa.
     
  18. Joona.S

    Joona.S Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    2 420
    Saadut tykkäykset:
    672
    Täysi hydrauliveto kahella moottorilla kyllä antas helpotuksia runkorakenteissa , ei tarvihteis miettiä minne ja miten ripustaa kardaanin , miten voiman saa kardaanille siirrettyä jne...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 6
    • Tykkään Tykkään x 1
  19. Joniteehoo

    Joniteehoo Kansalainen

    Liittynyt:
    3.1.2020
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    169
    Siinähän ne suurimmat syyt tulikin, letkua on helpompaa vetää perien välillä kuin kardaani. Tuohon systeemiin pitää perehtyä, mitä se vaatii pumpulta, moottoreilta jne. Tässä nyt on onneksi vielä muutakin puuhaa, mutta välipäivinä voisi koittaa kiteentyä tuohon. Eli ainakin tarvittavia tietoja olisi pumppua pyörittävän moottorin kierrokset, pumpun tuotto, rengaskoot ja haluttu nopeus. Perävälitykset olikin nyt ainoat mitkä tiedän, karvan vajaa 4 kierrosta laipasta pyöritellen.. 3.9 väittäisi intternetti.

    Eilen tuli tuhrattua etupään levyosat koneelle, pitänee siis mennä viikolla kyselemään miten leikkaus onnistuisi. Alimpaan palaan ja sivulevyihin tein nuo kohdistukset jos se hiukan helpottaisi niputtamista. Loput levyt ilman, koska ne luonnollisesti tulevat sivupalojen väliin ja takarungon tappipaikat määräävät lopullisen mitan. Ei ne olisi kuitenkaan sattuneet kohdilleen.. Hommassa sovelletaan hyväksi havaittua tekniikkaa; tässä(kin) mennään vähän fiilispohjalta rakentamisen ohella. Osat hakee paikkaansa.

    Jahka peruskehikko löytää muotonsa pääsee pohtimaan keinun mitat ja mallin taakse, jonkinlainen hahmotelma jo pyöri korvien välissä kunhan saa rankaa ympärille josta voi ottaa mittoja. Tässähän alkaa jo ihan jännittää. Pari joutavaa kuvaa taas hölmöilystä:


    capture_005_05012020_234255.jpg capture_002_05012020_215639.jpg capture_004_05012020_225935.jpg capture_002_06012020_084225.jpg 1_82_45768_800_600.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  20. Joniteehoo

    Joniteehoo Kansalainen

    Liittynyt:
    3.1.2020
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    169
    Jahas, rsdoc millä tuo ohjelma näköjään tallentaa kuvat ei ole sopiva muoto leikkurille. Kuvat pitää olla dxf-muodossa. No tallensin nuo valmiit piirrokset uudelleen dxf-muodossa ja kuvittelin homman olevan ok. Vaan toisin kävi. Sotkeeko tuo noiden piirto 3d-muotoon nyt mitat vai mikähän tuossa mättää? Pitäisikö kuvista poistaa tuo materiaalin paksuus minkä olen myös piirtänyt? Screenshot_20200107_164956_com.android.chrome.jpg
     

Jaa tämä sivu