Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Pihahärvelin suunnittelua

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja nuukala, 9.2.2022.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
    Itse ehkä tekisin tuollaisen härvelin kahdella maasturin ohjaavalla akselilla nelipyöräohjatun. Vähän Kramerin tyyliin.

    Jakolaatikoks Jeepin Quadratrack tai Range-Roverin laatikko, eli jatkuva neliveto keskitasurilla ja kytkettävällä keskilukolla ja alennusvaihteella.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  2. nuukala

    nuukala Oletko sinä koskaan nähnyt oikein viisasta miestä?
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.10.2017
    Viestejä:
    653
    Saadut tykkäykset:
    70
    Akseleita voi varmaan takoa suoraksi kun puolet hitsattu, keskittämiseen aattelin tuota kulmarautajigiä.
    Laakerille, eikä akselillekkaan, ei voi kovinpitkää elinikää luvata jos sössii putkenliimauksen, sen takia tässä hiukka päätä raavin.
    Hommaa helpottaa jos kavennan vain toiselta puolelta, toinen onkin epäsymmetrinen ja siten meneekin keskeisemmäksi. Jos linkkua tekee niin olis hyvä että kardaani on keskellä.
    Mitä enempi tätä miettii niin sen enempi pieniä hankalia yksityiskohtia tulee vastaan, siinä mielessä hyvä että ollaan vasta mietintä vaiheessa.
    Sen verran sentään edistystä että jonkinlaiset vanteet sain jo hankittua. Kääntyvien pyörien vanteissa ed on liian suuri ( vai pienikö se on ) raidetanko ottaa vanteeseen kiinni.
     
  3. JiiPee

    JiiPee Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    4 722
    Saadut tykkäykset:
    1 175
    Pilleillä kuumia niin saa oiottua jos hitsaus vetelee.

    ET on vanteessa liian suuri kun tulee liian sisälle.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 168
    Saadut tykkäykset:
    7 696
    NP203 askissa on kans keskitasuri ja lukko + alennus 1:2 välityksellä. Askia käytetty ainakin -79 ja vanhemmissa Blazereissa, jotka siis oli jatkuvanelivetoisia.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
    Juu, onhan noita. Myös NP241 on keskitasurilla ja lukolla. Siitä löytyy myös jatkuvan nelikon lisäksi takaveto, mutta ei liene välttämätön. Ja alennus on muistaakseni 1:2,7, eli tulisi jo melkoinen ryömintävaihde, jos/kun alennusta on muutenkin lisätty.
     
  6. nuukala

    nuukala Oletko sinä koskaan nähnyt oikein viisasta miestä?
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.10.2017
    Viestejä:
    653
    Saadut tykkäykset:
    70
    Mun etuperä juurikin peräisin blazerista :) Noita oli hitaampia ja nopeampia, mulla ilmeisesti hitaampi, sen saa lipastaakin jos jollakulla tarvetta ennen kuin "pilaan " sen.
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 168
    Saadut tykkäykset:
    7 696
    NP203 askiin taitaa olla myös muunnossarjaa, jolla sen saa rukattua part-time 4wd moodiin.
    Eli myös 2-vetoiseksi.

    Olihan noihin eri välityksiä saatavilla, vissiin 2.76 - 3.08 - 3.41 ? - 3.76 ? ruuveilla.
    Toi jos joutilas on, etuperä, niin vois kiinnostaa .....
     
  8. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    Ite rakensin 90-luvulla pihakoneen, jossa japanilaisen maasturin tekniikka. Ultrakeveyden vuoksi moottorina Datsunin moottori, nelivaihteinen loota tasauspyörästö lukittuna, veto toisella vetarilla nelivaihteiseen maasturin laatikkoon josta sakarakytkimelliseen alennusvaihteeseen.

    Vain taka-akselilla 100% spoolityypin lukko, parempi ois tietty kytkettävät lukolliset molemmat päät. Etupyöriin rakensin ohjausjarrut mutta eipä ole tullut tarvittua.

    Japanilaisen maasturin vinssi sijoitettuna pihakoneen runkoon keskelle toimii juuttumistilanteiden pelastajana ja etulevyn nostolaitteena.

    Nykyaikaisittain ajatellen menneen maailman aikuisia puolia on hullujussintyyppinen koneen liikkeiden ja työvaiheiden hallinta.
    Positiivisia puolia on käyttövarmuus, tarvittaessa hyvin hitaat liikkeet maksimissaan mopon nopeuksisella etenemisvauhdilla. Hauska puoli on, että rengastukseksi sopii kevyesti nelkyttuumaset renkaat vaan toki pienemmilläkin pärjää

    Ja kone siis nytkin lähes päivittäin lumihommissa
     
    • Tykkään Tykkään x 4
  9. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
    Ja miksi emme ole saaneet tutustua laitteeseen tarkemmin. Tai edes parin valokuvan muodossa?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 6
  10. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    Ihan vaan siksi, että olen toivoton vätys, suunpieksäjä ja hulttio. Yritän jossain vaiheessa ottaa kuvan tuosta rujosta kummajaisesta , joka sopii ehkä ajatusten myllyyn muiden ideoiden joukkoon pyörimään ollen toteutukseltaan kuitenkin alle kaiken arvostelun.

    Mut hyvin se on palvellut:D
     
    • Tykkään Tykkään x 8
    • Hauska Hauska x 2
  11. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    6 511
    Saadut tykkäykset:
    2 870
    Ehottomasti kuvia kansalle, ei ne omatkaan kötöstykset niin kummosia ole ja moni on koeajon jälkeen joutunu rälläkän ja pillien kohteeksi.. :)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 4
  12. Hulpio

    Hulpio Yöryömies

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    4 608
    Saadut tykkäykset:
    1 347
    Onkohan se Hulttio jotenkin sukua Hulpio lle :D
     
    • Hauska Hauska x 2
  13. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    Saattaa olla. Patus ainakin lie, hulttiosta ehkä vähäsen vielä yksinkertasempaan suuntaano_O
     
  14. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    Jotain kuvia, vaijerin kelausta kun tasauslaitteen söi koi tai tupajumi

    20220212_153218.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  15. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    20220212_153145.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  16. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    20220212_153109.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  17. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    Kuljettajan hallintaalueella (orankikätisen, hoikan) siis sijaitsevat Datsunin laatikon, Bj:n laatikoiden, pto:n ja käsijarrun hallintahipaisimet. Mainittavaa on että virta-avaimesta saa kyllä koneen käyntiin mutta väärinkytketyn laturin vuoksi ei moottori siitä sammu, päävirtakatkaisimesta vasta:virnpeuk:
     
    • Tykkään Tykkään x 4
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
    Nyt on peli... :peukku:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  19. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    20220212_153154.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  20. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    7 739
    Saadut tykkäykset:
    1 236
    Ohjaustehostin toimi jotenkin mutta voimansiirto luisti joten hartiapankki käytössä
     

Jaa tämä sivu