Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Pienkuormaajaa pukkaa...

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja carf9927, 23.11.2017.

Tagit:
  1. carf9927

    carf9927 Kansalainen

    Liittynyt:
    15.11.2017
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    16
    20170510_200643 (640x360).jpg Pidemmän aikaa on olla tavoitteena saada pihanrakennushommiin Avant, Norcar tai vastaava pienkuormaaja. Ovat vaan niin kovin hintavia käytettyinä ja jopa epäkuntoisenakin, ettei ole sopivaa löytynyt. Viime keväänä sattui silmiin tällainen aloitettu projekti. Vaikutti asiallisesti tehdyltä, joten suuntasin pakun keulan Tampereen suuntaan toukokuun viimeisellä räntäsateella ja kävin noutamassa kotiin. Kesän aikana kone odotti tallissa, mutta syksyn pimetessä se on kaivettu esille. Tavoitteena olisi saada kone ajokuntoon ensi kesäksi. Tällaisena se nousi kärryn kyytiin keväällä
     
    • Tykkään Tykkään x 4
  2. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    21 311
    Saadut tykkäykset:
    3 716
    TErvetulemas palstalle ja hienon aihion oot löytäny. Ny sitte ootellaan kieli pitkällä rojektikertomusta....
     
  3. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 959
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Samoin. Rojektistoorit on aina kivoja lukea kuvineen....
     
  4. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    28 355
    Saadut tykkäykset:
    5 876
    Tere tulemast!
     
  5. carf9927

    carf9927 Kansalainen

    Liittynyt:
    15.11.2017
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    16
    Pistetäänpä tähän vähän lähtötietoja projektiin:
    - Runko oli kutakuinkin valmiina
    - Kuormaajan aisat paikallaan, 50 cm hydraulinen jatko ja kauhan kääntö valmiina
    - Akselit kavennettu Volvon 240 taka-akseleista, etuakselilla jarruvalmius
    - Moottorina VW 1.6 diesel 40 kW, käyntikuntoinen. Kokeiltiin startata ennen kauppaa ja hyvin toimi.
    - Mukaan tuli säätyvätilavuuksinen ajohydrauliikan pumppu ja työhydrauliikkaan kaksoishammaspyöräpumppu
    - Bobcatin renkaat ja vanteet, keskiöt vaihdettu Volvon napoihin sopiviksi.

    Tarkoitus on rakentaa hydrostaattinen ajovoimansiirto. Kummallekin akselille hydrauliset ajomoottorit. Nostovoimaa noin 1000 kg kauhan kärjestä mitattuna ja työpainoksi tulee noin 1500 kg.

    Ostoslistalla on
    - Hydrauliikan suuntaventtiilit
    - Ajomoottorit
    - Hydrauliöljysäiliö, imu- ja paluusuodattimet
    - Ohjauksen orbitrol -venttiili
    - Öljynjäähdytin
    - Hallintalaitteita, sähköt, valot, ym. muuta sälää

    Tässä vielä pari kuvaa aloitusvaiheesta:
    katso liitettä 34634 katso liitettä 34634 katso liitettä 34634 8291079886.jpg IMG_1371.JPG 8205846696.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 7
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 959
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Pari orbia löytyisi ..... Pitää kattoo mitä speksejä niistä kenties löytyy. Toinen oli mahdollisesti jopa uusi .....
    Sit toki pitää miettiä omia ajatelmia parin jutun suhteen, et voisko jommastakummasta luopua, vaiko onko kenties projekteihin lisätarve vielä yhdelle orbille ....
     
  7. Kontsa

    Kontsa Työmies
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    12.6.2016
    Viestejä:
    2 867
    Saadut tykkäykset:
    662
    Hyvän näköinen lähtökohta. :peukku:
     
  8. carf9927

    carf9927 Kansalainen

    Liittynyt:
    15.11.2017
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    16
    Tähän mennessä tapahtunutta:
    - Hankittu puomiston nostosylinterit, sovitettu paikalleen ja rakennettu kiinnikkeet niitä varten
    - Vahvistettu puomin yläpään kiinnityspisteet
    - Aloitettu suojakatoksen/turvakaaren rakentaminen
    - Kone nostettu pois paikaltaan, vaihdettu jakohihna ja kiristin, kampiakselin stefat ja venttiilikopan tiiviste
    - Ostettu 5-vaihteinen Volkkarin laatikko, siihen sopiva vauhtipyörä ja kytkin
    - Laatikkoa on tarkoitus hyödyntää siihen, että saa rakennettua vedon ajohydrauliikan ja työhydrauliikan pumpuille
    - Ohjauksen hydraulipumppu soviteltu paikalleen

    Jos orbitroli tuntuu ylimääräiseltä niin kiinnostusta on...

    Tässä pari kuva lisää:
    20171029_184451 (640x360).jpg 20171125_164859 (640x360).jpg
     
  9. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    27 661
    Saadut tykkäykset:
    8 972
    Turvakaaren materiaaliksi valitsisin kyllä hivenen tykympää tavaraa, tuo pakoputkikama ei oikein vakuuta.
     
  10. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    21 311
    Saadut tykkäykset:
    3 716
    Samaa mieltä...toisaalta kyllähän se suojakatoksen kestää ja onahan se ainakin henkinen turvakaari...
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 959
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Kaaria kans alkaisin tekeen vaikkas 42x3 tai 42x4.8mm putkesta.....

    Toki hidastaahan tollanen ohuemmastakin tehty sitä kyljen kautta ympärimenoa.
    Kyljelleen kaatuminenhan ei suoranaisesti ole isompi turvallisuusriski, mut jos keikahtaakin siittä "katolleen" niin alkaa olemaan....
     
  12. mftt

    mftt Kansalainen

    Liittynyt:
    16.12.2015
    Viestejä:
    606
    Saadut tykkäykset:
    222
  13. carf9927

    carf9927 Kansalainen

    Liittynyt:
    15.11.2017
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    16
    Joo, ei kestä katolleen pudottamista, mutta tuleepa sateensuoja. Ja kyllä se sen verran kestää, ettei kone pääse pyörähtämään ympäri, vaikka sattuisi kellahtamaan kyljelleen. Katos on 63 x 2 mm putkea ja tarkoitus tehdä niin, että sen saa tarvittaessa irroitettua, jos pitää päästä matalaan paikkaan.

    Pistin koneen poikki ja ryhdyin vahvistamaan keskinivelen kohtaa, joka oli vain kevyesti heftattu paikalleen. Nivelessä oli kaksi erillistä tappia,mutta teetin yhtenäisen 200 mm pitkän tapin (halkaisija 50 mm). Rasvaus tapin kautta ja pienet rasvaurat kummankin puslan kohdalle, että voitelu varmasti leviää joka paikkaan.

    20171112_184318 (640x360).jpg
     
  14. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    28 355
    Saadut tykkäykset:
    5 876
  15. carf9927

    carf9927 Kansalainen

    Liittynyt:
    15.11.2017
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    16
    Jäykkä keskinivel kuten Avantissakin. Mielipiteitä on puolesta ja vastaan. Vakaampi kuorman kanssa, mutta eteneminen on aina parempaa, jos kaikki pyörät pysyvät maassa.
     
  16. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    11 130
    Saadut tykkäykset:
    2 626
    Tai taka-akselia muuttaa,keinuvaksi.:rolleyes:
    [​IMG]
     
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  17. Maukka

    Maukka Kansalainen

    Liittynyt:
    5.2.2012
    Viestejä:
    550
    Saadut tykkäykset:
    413
    Mielenkiintoinen projekti.
    Katselin kans tota ostomielessä....
    Jos jotain ymmärsin tulevasta tekniikasta.
    Mihin sitä vaihdelaatikkoa tarvitaan, pumput suoraan kampiakselin päähän?
    Onko koneeseen tehty syöttöpumppu muutos työkonemalliseksi?

    Mauri
     
  18. carf9927

    carf9927 Kansalainen

    Liittynyt:
    15.11.2017
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    16
    Tarkoitus on vain hyödyntää vaihteiston kuoria ja kytkinakselia. Hankin myös vaihteistoon sopivan kytkimen ja vauhtipyörän. Kytkinakseli on jo muokattu uuteen uskoon.Siitä käytettiin oikeastaan vain kytkinlevyyn sopiva booritettu osa. Eteenpäin tehtiin jatko, joka sopii vauhtipyörän reikään ja loppuosa on 20 mm akselia, jonka päähän sovitettiin hydraulipumpun kytkentäosa. Vaihteisto on pistetty paloiksi ja kuoret lyhennetty. Kytkinakselia varten sovitin tukilaakerin laatikon kuoreen. Vetopyörästön koteloon laakeroidaan toinen akseli ja sille tulee veto hihnapyörillä.

    Ruiskutuspumpusta ei ole tarkempaa tietoa.Konetta kokeiltiin vain lyhyesti käyntiin ostovaiheessa.
     
  19. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    9 915
    Saadut tykkäykset:
    1 177
    Itellä klapikoneessa samanlainen volkkarin 1.6 diisseli. 2000rpm kun oli koneessa niin sammu helpolla kun kuormitti. laskureitten mukaan halkaisu vaati N 14kw kyykkäs niin hätäseen ettei ehtiny mitään tekeen. 9kw kuormituksella kesti joten kuten. Pumppu täyty käyttää pajalla että homma toimiin.
    Kaksois rataspumppu on muuten sovitettu vaihdelaatikon runkoon, tein sovitepalan siitä ja kytkinakselista booriosa hyödynnetty.
     
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 959
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Autojen pumppujen säädinhän on ikäänkuin "tehonpyyntö" moottorista, kyykkää kuormittaessa ...... Työkonesäädin taasen "vakio-kierrospyyntö" koneesta, kuormituksestaan riippumatta .....
     

Jaa tämä sivu