Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Pieni kumitela-ajoneuvo

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja Veketti, 31.5.2019.

  1. Veketti

    Veketti Kansalainen

    Liittynyt:
    31.3.2019
    Viestejä:
    11
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tekisi mieli rakennella tämmönen kikotin:


    Voimansiirto vain mietityttää. Oletan, että tuossa on kaksi pumppua polttomoottorin akselilla ja molemmille teloille omat hydy ajomoottorit? Riittäisikö moottoriksi esim. Loncin 13hp, esim:
    https://www.tuontitukku.fi/tuote/moottori-13hp-loncin-sahkostartilla-laadukas-paikallismoottori-pienkoneisiin/6438168069234/ ?
    Kovaa tuon ei tarttis kulkea, alle 20km/h riittäisi. Pääasia, että vääntöä olisi tarpeeksi, että ei ainakaan nousukyky siitä jäisi kiinni. Telat lienee moottorikelkasta ja vetorissat samaa sarjaa?

    Jos joku enempi näistä perillä oleva osaisi auttaa pumppujen ja mottorien valinnassa? Kiitos etukäteen.
     
  2. teepee

    teepee Kansalainen

    Liittynyt:
    4.3.2017
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    68
    Itsellä omassa härvelissä tuollainen 13hp lonchin 4.2cc tuplapumpulla, moottori on hieman tehoton etenkin alakierroksilla, stumppaa herkästi jos tekee nopean ohjausliikkeen. Ongelmaan ratkaisuksi auttoi varoventtiilistä paineen säätö pienemmälle mutta se on taas voimasta pois.
    Kai tuollaisen saisi toimimaan jos laittaisi erilliset virtauksensäätö venttiilit joilla nopeutta säädettäisiin moottorin kierrosten ollessa kokoajan täysillä.
    Nyt oma härveli toimii kohtalaisen hyvin kun on kierroksia moottorissa ja varovaisesti vääntää venttiiliä, muuten vekotin hyökkää rajusti.

    Jos uutta konetta tekisin, laittaisin tehokkaamman moottorin, joku pieni dieselkone voisi olla parempi vaihtoehto.
     
  3. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    343
    Saadut tykkäykset:
    27
    Olisko tuollaiseen mitään ideaa laittaa jotain moottoripyörän konetta pyörittämän pumppua? Mitoittaisi pumpun ja moottorin vlityksen siten että voisi käyttää pumppua muutamalla eri vaihteella. Tietysti tarvitsee jonkinlaisen vaikiokierrosautomatiikan ohjaamaan kaasua.
    Joku busan, R1 kawan tai jonkin vastaavan kone niin ei lopu tehotkaan ihan heti kesken.. :)
     
  4. Veketti

    Veketti Kansalainen

    Liittynyt:
    31.3.2019
    Viestejä:
    11
    Saadut tykkäykset:
    4
    Itse en näe ainakaan moottoripyörän moottoria vaihtoehtona. Ne kun on kierroskoneita, niin vois alkaa itseä ja naapureita v-tuttamaan, kun selän takana naukuu muoviluodin mylly >10k kierroksilla ja hölkkävauhtia. o_O Näkisin tuon toiminnan tasakierrosvehkeenä, eli väännetään kierrokset, kuten työkoneissa johonkin ja sitten öljyn virtauksilla säädetään nopeutta. Joku mahdollisimman vähäkierroksinen, vääntävä, pieni, kevyt ja ennenkaikkea hiljainen moottori olisi optimaalinen. Pikkudieseli vois olla kyllä hyvä vaihtoehto, mutta eivät taida olla kovin pieniä ja keveitä. Hintakin taitaa karata nelinumeroiseksi.
     
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 078
    Saadut tykkäykset:
    803
    Minkä painoinen vauhtipyörä on laitettu moottorin ja pumpun väliin? Vai onko ainoastaan pelkkä magnetto vauhtipyöränä? Muutaman kilon painoinenkin vauhtipyörä auttaisi asiaa kummasti. Mulla on yksi aggregaatti 3-4 hv Briggsillä ja siinä on varmaan kymppikiloinen vauhtipyörä. Ei sammu kovallakaan ylikuormalla jonkun koneen käynnistyshetkellä. Ainut haitta on, että agrin sammutus on hidas. Siinä on painettava maadoitusnappia varmaan minuutin verran , muuten alkaa vielä käydä uudestaan vauhtipyörän voimalla. Päts.....päts.....päts.....päkä.....päkä.....päkä.....pärrrrrr...
     
  6. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    6 772
    Saadut tykkäykset:
    900
    Vaihda napin tilalle kytkin. :beatdead:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 078
    Saadut tykkäykset:
    803
    Alkuperäinen on aina alkuperäinen... Ei oo viittiny viritellä mitään johtoja, kun nykyinen sammutusnappi on tulpan hatussa ja toimii noinkin. Siinä on semmoinen liplake mikä painetaan runkoon ja siitä maadoittaa.
     
  8. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    343
    Saadut tykkäykset:
    27
    Kyllä niissä nykyisin on enemmän kuin 13hp jo siinä heti tyhjäkäynnin jälkeen. +10krpm mennään jo melko vaarallisia nopeuksia :) Väittäisin että tuollainen suht nykyaikainen moottoripyörän moottori on huomattavasti hiljaisempi samalla teholla verrattuna kiinalaiseen paikallismoottoriin.
     
  9. teepee

    teepee Kansalainen

    Liittynyt:
    4.3.2017
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    68
    Pumppu on suoraan kiinni kampiakselissa kun saatavilla oli suoraan siihen sopivat sovitteet ja kytkin. Noin 100barin maksimipaineella toimii ja ajoventtiilien karat on muotoiltu niin että luistaa. Erillinen kaasupoljin sen vakiokierrossäätimen lisäksi pitäisi olla että voiman tarpeen ennakointi olisi helpompaa.
    Ajatuksena on myös ollut arduino joka lukee moottorinkierroslukua ja pienillä kierroksilla avaa sähköisen varoventtiilin automaattisesti joka olisi säädetty vaikka puolta alemmas maksimipaineista. Näin ollen moottori ei ehkä stumppaisi niin herkästi ja hitaat liikkeet olisi pehmeämpiä paineiskujen poistuessa siitä löysemmästä varosta.
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 078
    Saadut tykkäykset:
    803
    Kyllä kunnon vauhtipyörä vaan tasaisi menoa kummasti. Sitten koneeseen vakiokiertokset ja molemmille ajomoottoreille oma säätötilavuuspumppu. Lisäleitteille sitten normaali rataspumppu. Ajonopeutta säädetään pumpun tilavuusvirtaa muuttamalla. Ei pitäisi tulla suuria ongelmia
     
  11. teepee

    teepee Kansalainen

    Liittynyt:
    4.3.2017
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    68
    Ei taida saada vielä tonnilla edes yhtä pumppua, kuullostaa näin köyhän korvaan kovin kalliilta.
    Tuollainen raskas vauhtipyörä voisi olla ihan kokeilun arvoinen juttu itsellenikin, mutta enää ei huvittaisi alkaa sellaista mahduttamaan muutenkin ahtaaseen tilaan.
     
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 078
    Saadut tykkäykset:
    803
    Golfkentän leikkurit on hyviä elimenluovuttajia, niitä on välillä todella kohtuuhintaan, kun järkevää uusiokäyttöä ei juuri sellaisena ole. Monesti löytyy koko voimalinja romun hinnalla.
     

Jaa tämä sivu