Pienet sähköön liittyvät kysymykset.

Viestiketju:
Pienet sähköön liittyvät kysymykset.

Noniin, käyttäjässähän se oli tietenkin (taas) vika, mutta periaatteesta pitää ensin syyttää laitteistoa :D

Eli moottorin kierrokset oli asetusten jälkeen oletuksena 0. Laitoin manuaalin ohjeella kiekat kohdalleen niin iloisesti pyörii moottori. Pitää lopulliseen asennukseen laittaa se ulkoinen potikka ja käyttökytkin niin helpompi säädellä.
Eli oli ihan sama vika ku kutsuttiin vilkasemaan yhtä cnc jyrsiä jotta mikä siinä on vikana ku kaikki asetukset on varmasti oikein mutta ei vaan lähe ajamaan ohjelmaa. Kun ajettu toisella ohjelmalla, kaikki pelaa, tällä ohjelmalla hakee terän ja sitte jää siihe.
No, tolla vikamäärityksellä oli helppo homma, menin kyseisen terän terätietoihin ja laitoin himppasen enempi kierroksia sille terälle kun 0 rpm...

usein auttaa sekin että on vain toinen silmäpari katsomassa asiat.

tai katsoo kaiken läpi silmillä eikä pelkillä rei'illä

Joskus vaan on sokee omille virheille.
Joskus exceliä tai jotain softaa ohjelmoidessa on että mikä piru siinä on ku ei toimi oikein, yleensä tällaisessa auttaa yön yli nukkuminen ja sitte katsoo uudelleen. Yhden kerran en itse löytäny vikaa, tartti kaverin katsoa. No, oli sama vika kun samaisen kaverin noin 1000 rivisessä ohjelmanpätkässä.....yks kaksoispilkku olikin kaksoispiste...

Nuorempia työntekijöitä joutuu opastamaan että ei saa jäädä hakkaamaan päätä seinään liian pitkäksi aikaa, kun yleensä ongelma ratkeaa sillä että joku toinen vilkaisee. Ja joskus oman virheen huomaa itse siinä vaiheessa kun selostaa ongelmaa toiselle.

Auttaa kovin kun selittää ongelman toiselle, useesti siinä kun miettii että miten tän selittäis tai viimeistään selittäessä tajuaa oman virheensä. Tämän vuoksi auttajan ei tarvitse olla kauhean taidokas, usein pelkkä kuminen ankka riittää.

Rubber_duck_assisting_with_debugging.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Rubber_duck_debugging

Ei tarvii kuin sanaristikkoa tehdessä luet ekan kerran vihjeen väärin, niin luet sen joka kerta väärin.

Joskus vaan on sokee omille virheille.
Joskus exceliä tai jotain softaa ohjelmoidessa on että mikä piru siinä on ku ei toimi oikein, yleensä tällaisessa auttaa yön yli nukkuminen ja sitte katsoo uudelleen. Yhden kerran en itse löytäny vikaa, tartti kaverin katsoa. No, oli sama vika kun samaisen kaverin noin 1000 rivisessä ohjelmanpätkässä.....yks kaksoispilkku olikin kaksoispiste...

ite oon C-koodista 2 töipäivää ettinyt vikaa. Ikävä moka ku meni kääntäjästä läpi mutta yllättäen ei toiminu kun olin kirjotellut sijotuksen
if(muuttuja=0)
vaikka olisi pitänyt vertailla
if(muuttuja==0)

Monestihan itse tarkistaa samat asiat kerta toisensa jälkeen eli jää kiertämään samaa rataa. Sitten siihen tulee joku muu, kyselee tyhmiä ja pökkää sivuraiteelle. Ja taas löyty vikapaikka.

ite oon C-koodista 2 töipäivää ettinyt vikaa. Ikävä moka ku meni kääntäjästä läpi mutta yllättäen ei toiminu kun olin kirjotellut sijotuksen

vaikka olisi pitänyt vertailla

”Yoda talk” auttaa eli 0==muuttuja. Tällöin 0=muuttuja antaa käännösvirheen.

voin sanoa että kun 2 päivää etin aikanaan vikaa nii oisin toivonu et kääntäjä ois sanonu pahasti. Sitte ois ollu 5min homma.

2 päivää töitä, yksi merkki tulosta

paitti että on ihan validia sijoittaa iffin ehdossa, kovin perverssiä koodia jos sillein tekkee mut mikään ei estä :(

Mä sulle perverssin näytän...

Suositus on käyttää extra-sulkuja sijoittamisen yhteydessä, osa kääntäjistä varoittaa tai virheilee pelkästä sijoituksesta.

Otetaan nyt vaikka esimerkkinä, että haluat allokoida käyttöösi muistia 10 tavua ja haluat tietää onnistuuko se:
char *m;
if((m = malloc(10)) == NULL) { /* juu duu jotakin, ei sulle tyhjästä makseta */ }

Muistanpa ammoisilta kouluajoilta ongelman koodissa jota ei meinattu millään löytää vaikka
ohjelma ei ollut kuin muutaman sivun mittainen.
Oli O:n tilalla 0. Sen aikaisella näyttöputkella ei todellakaan erottanut kirjainta ja numeroa.
Homma selvisi vahingossa kun koodi tulostettiin matriisikirjoittimelle joka printtasi
nollan poikkiviivalla...

-Ajokki-

Tuo oli juurikin vanhojen näyttöjen ongelma kun ei erottanut nollaa ja oota toisistaan, joskus kopioin koodin ja heitin sen aikaisen dossin tekstieditoriin, siellä kans nollassa oli vinoviiva...

Minulla oli kasarin puolivälissä erikoinen tulostin. Se oli sähkökirjoituskone, kiekkomallinen. Siihen oli Suomessa tehty Centronics-liitäntä, joten se toimi kirjoittimena ja jälki oli upeaa, kun suhteuttaa sen ajan 9-neulaisiin matriisitulostimiin.

Osoittautui, että tuo liitäntä oli koodattu epäonnistuneesti. Tekstitulostuksessa tavallisilla asiakirjoilla ei huomannut mitään vikaa, mutta ohjelmakoodia (taisi olla Pascalia) tulostaessa välistä katoili merkkejä aina kun tuli jokin tietty merkkiyhdistelmä. Saattoi olla ”=0”, mutta tuosta on jo kotva aikaa, joten ei ihan teräviä muistikuvia ole. Sain kapineen palautettua myyjäliikkeeseen ja rahat takaisin.

voin sanoa että kun 2 päivää etin aikanaan vikaa nii oisin toivonu et kääntäjä ois sanonu pahasti. Sitte ois ollu 5min homma.

2 päivää töitä, yksi merkki tulosta

hieno lukea että muillekin sattuu :D

Kaikkia omia kooditötöilyjä ei onneksi edes muista... Töissä on pythoni useimmin tapeetilla, olis kyllä mukavempaa C:n tiukkuus...

Joskus ähelsin ihan vitun kauan mikrokontrollerin AD-muuntimen kanssa, tulos oli aina 8 eikä 10-bittinen. Jossain kohtaa älysin mennä kurkkimaan headeritiedostoon, oli määritelty siellä laitekohtaisesti virheellisesti.

..jaa... tulipa melko tuore tötöily parin viikon takaa mieleen. Ostin ympäristömittauksiin uuden, tarkan ja melko kalliin ~2,8k€. Barometrin. Meillä oli jo vastaava ennestään ja tarkoitus oli testata ennenkuin asennan. Kokeilin lukea dataa sarjaliikenteellä, yksi nopeus oli millä vastasi, mutta vastaus oli siansaksaa. Annoin laitteen, käyttöohjeen ja kerroin omat kokeilemani asetukset työkaverille (ins AMK, sulautetut, koodari...). Hän sai samat tulokset. Lähetin laitteen valmistajalle, teknikko siellä testasi, kaikki pelaa. Teki vielä kalibroinnin...lähetti laitteen meille..testasin, toimii! Aika mielenkiintoinen kierros, mitään ei muutettu ja aluksi ei pelannut vaikka valmistajalla pelas ja eestaas-lähettelyn jälkeen meilläkin. Kokeiluun käytimme kahta eri tietokonetta ja kahta eri USB-RS232 piuhaa - eri valmistajat (FTDI, Moxa...)

Se oli sähkökirjoituskone, kiekkomallinen.
Mä muistan kans jossain tällaisen nähneeni, oli jossain toimistossa ollu tosi kauan ainoona tulostimena koska oli paljon hiljaisempi kuin matriisi.
Firmasssa joosa olin duunissa palkkanauhat tulostettiin illalla/yöllä ku ei matriisin räminää jaksanu kukaan kuunnella...

Viimeksi muokattu:
Takaisin